Ik krijg veel de vraag wat PPF nu betekend of een Ceramische (glass) Coating wat heb ik daar nu aan en wat is het verschil?
En welk merk moet ik nou eigenlijk kiezen, want er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer ziet.
Hopelijk kan ik daar wat duidelijkheid in brengen via deze thread in normale "Jip en Janneke" taal.
Waarom een lakbescherming?
Ik ga in deze uitleg even voor het gemak uit van een autolak als algemene term, hiermee bedoel ik in feite de blanke laklaag welke op de kleurlaag is aangebracht.
Autolakken worden bij de "daily Drivers" voortdurend blootgesteld aan de elementen, klimaat en verschillende vormen van verontreiniging
Deze factoren beïnvloeden de lak op lange termijn door deze te vervuilen tot in de poriën.
Het klimaat waar we de auto rijden heeft grote invloed op de autolak.
Iemand die zijn auto in b.v. Spanje rijd heeft veel meer te maken met extreme hitte en veel meer UV straling welke de autolak kan aantasten.
Wij hebben hier in Nederland ook steeds meer mee te maken.
Het aantal zonuren en de temperatuur is de laatste jaren behoorlijk toegenomen.
Hoge of lage luchtvochtigheid is ook een factor en landen waar het veel sneeuwt is ook weer een invloed op de autolak.
Verontreiniging is naast het klimaat ook een grote invloed op de autolak.
Teer, boomsappen, vogelpoep, strooizout, vliegroest, vliegend ongedierte, chemicaliën het zijn allemaal negatieve factoren.
Als u de auto niet regelmatig wast en schoonhoud dan zal het zeker van invloed zijn op de uitstraling van uw auto.
De lak kan zelfs onherstelbaar beschadigen door vervuiling zoals vogelpoep en vliegroest.
Hiermee bedoel ik dat het niet meer weg te wassen is en soms zelfs niet meer te polijsten.
Deze vormen van negatieve invloed op de lak is voor een groot gedeelte te ondervangen door het aanbrengen van een lakbescherming.
Deze houd uw lak langer schoon, glanzender, meer krasbestendig en de kleur blijft vol en mooi.
Wat is een ceramische (glass) Coating?
We brengen al jaren met zijn allen wax aan op de autolak.
Dit doen we om de auto langer schoon te houden en meer glans te geven.
Hier is helemaal niets mis mee, en het is al een stap in de goede richting om aandacht te geven aan bescherming.
Een wax is een organische bescherming welke onderhevig is aan oxidatie en hierdoor dus heel snel weer verdwenen is van de lak in vergelijk met een coating.
Vaak is de gemiddelde levensduur van 4 maanden iets wat doorgaans is.
Als je de auto wast met shampoo welke voorzien is van wax dan kan je de levensduur verlengen.
Er zijn nog meerdere beschermingen zoals sealant maar daar ga ik nu verder niet op in het zijn allemaal tijdelijke beschermingen.
Een ceramische of glass coating wordt vaak een "permanente" lakbescherming genoemd omdat het echt enkele jaren aanwezig blijft op de autolak.
Hier zit per merk verschil in maar gemiddeld is 2 tot 5 jaar wel te noemen afhankelijk van onderhoud van de coating.
Een Glass Coating is eigenlijk vloeibaar glas gemaakt uit Silica and Siloxane.
Als het in contact komt met lucht en vocht dan ondergaat het een uitharding proces waarna het een harde bescherming laag vormt op de lak.
Als we uitgaan dat we spreken van een daadwerkelijke laag van glas op de auto dan moeten we er ook van uitgaan dat de ondergrond dus niet meer kan uitzetten door warmte en kan krimpen want dat zou betekenen dat de glas laag dus zou moeten breken en gaan scheuren.
Ceramisch of Glass of zelfs termen zoals carbon en Platinum klinken gewoon erg goed als marketing, zo simpel is het.
Het is ook zo dat veel coatings welke hoogwaardig zijn en pure bestanddelen bevatten helder opdrogen als je ze in een ruimere hoeveelheid laat indrogen in b.v. een ijsklontjes bakje dan ziet en voelt het echt als glas dus het is niet allemaal marketing.
Door het aanbrengen van een coating verander je het spanningsoppervlakte op de lak ook wel de contact angle genoemd.
Hierdoor zal water sneller van de lak aflopen en het voertuig dus droger houden.
Veel mensen willen graag veel druppeltjes zien op de lak maar uiteindelijk willen we dat deze snel weer van de auto afglijden omdat deze allemaal kleine vergrootglaasjes zijn van de zon welke schijnt.
en dan kan de verontreiniging welke misschien in de druppels zit of op de lak alleen maar inbranden.
Eigenlijk willen we dat water snel en makkelijk van de auto afloopt.
Het is van zeer groot belang dat de auto heel goed voorbereid wordt op de coating.
Dit vergt veel aandacht en nauwkeurigheid en is aan te bevelen om te laten doen door een professional.
De gehele voorbereiding is voor 80% wat het eindresultaat bepaald.
Voordelen van een coating:
-De originele blanke laklaag is beschermd.
-De lak blijft langer schoon waardoor de was frequentie naar beneden kan.
-Glans blijft langer aanwezig
-Lak is iets krasbestendiger
-Lak is langdurig beschermd u hoeft geen wax meer te gebruiken (mag wel)
-Lak is beschermd tegen contaminatie zoals teervlekjes en vliegroest
-Iets meer tijd om vogelpoep te verwijderen voordat het de lak schade toebrengt.
Nadelen van een coating:
-Gevoelig voor water (kalk) vlekjes
Waar op te letten bij keuze van een coating:
Ga altijd voor een A merk waarover u veel kunt terugvinden op het internet.
Bijna dagelijks ontvang ik mails uit China met allerlei schitterende namen van coatings en ze zijn allemaal market leader.
De A merken coatings bestaan uit ongeveer dezelfde bestanddelen maar deze zijn dan wel puur en van hoge kwaliteit.
Veel van deze basis bestanddelen komen uit Korea en Japan van dezelfde fabrieken.
De coating fabrikant maakt hun coating dan af met de specifieke eigenschappen welke ze willen meegeven zoals veel glans of veel waterafstotendheid of makkelijker in de applicatie of juist weer moeilijker.
Ik kan alleen advies geven over Modesta hier werk ik al jaren mee en is bewezen een absoluut A merk op de markt.
Heeft u een bedrijf gevonden op internet check deze dan even grondig.
Ga altijd langs bij het bedrijf en kijk waar uw auto naartoe gaat, dit is belangrijk.
De omgeving waar de auto gecoat wordt weegt gewoon mee in het eindresultaat en de levensduur van de coating.
Een auto welke goed behandeld en beschermd wordt bent u altijd 3 dagen kwijt.
Een coating binnen 1 of 2 dagen is gewoonweg niet te doen als de kwaliteit goed moet zijn.
Wat is PPF?
PPF is Paint Protection Film (lakbeschermings, anti steenslag folie)
In de Verenigde Staten kennen we deze vorm van lakbescherming al heel lang.
Mensen rijden daar lange afstanden over wegen welke de lak flink kan beschadigen door steenslag.
Vroeger waren deze folies erg dik en vergeelde binnen een veel te korte tijd.
tegenwoordig is de techniek zo dat het vergelen niet meer gebeurd in een korte tijd en de PPF heeft een hoge glans en bescherming factor.
PPF is eigenlijk een plastic laag welke geplakt word over de lak heen.
Dit gebeurd met water en zeep en alcohol en gel.
Het materiaal is te vormen om de auto en is zelfhelend door warmte waardoor swirls en krasje verdwijnen.
Deze zelfhelendheid is een groot voordeel voor auto's welke makkelijk krassen door zachte lak.
In de basis is PPF gemaakt om uw auto te beschermen tegen steenslag.
Er zijn twee vormen van steenslag:
-Macro steenslag, dit is wanneer de lak echt is weggeslagen door het steentje en een kratertje achterlaat.
-Micro steenslag, dit zijn kleine afdrukjes van takjes, kleine steentjes enz. welke niet de lak wegslaan maar wel op ten duur goed te zien zijn in de lak en deze lelijk maken.
We kopen bijna allemaal een auto omdat we deze vaak mooi vinden en hoe deze eruit ziet, en als we deze mooi kunnen houden dan beleven we hier veel meer voldoening uit dan als dat deze lelijk wordt door steenslag en beschadigingen.
Als we de auto als nieuw kunnen houden dan blijven we er ook trots op.
PPF wordt vaak aangebracht op de inslagzones van de auto zoals de voorbumper, zijschermen, verlichting units, motor of voorkap, A stijlen, sideskirts en achterbumper.
Puur tegen bescherming van steenslag.
We installeren steeds vaker ook op complete auto's omdat deze b.v. solid black zijn en zeer, zeer, zeer krasgevoelig zijn.
Omdat PPF zelfhelend is zal de auto een stuk krasvrijer rondrijden.
PPF kan bijna onzichtbaar op de lak aangebracht worden.
Er is altijd een kans op een stofje en als er al stof in het originele lakwerk zit dan zal deze ook gewoon zichtbaar blijven.
In de folie kan altijd een structuur zitten maar deze valt nagenoeg niet op.
Op veel delen kan de folie "on edge" geplakt worden dit betekend om de rand heen geplakt.
Maar dan moet er wel lak aan de andere kant van de rand zitten of een basis waar je de folie op kan plakken.
Anders houd het niet en kan je niet om de rand heen plakken.
Dan kan er alleen tot vlak aan de rand geplakt worden.
Kan PPF dan niet beschadigen?
Ja zeker wel want stel u rijd 160 km/u en er komt een flink steentje aanvliegen vanaf de andere kant dan kan het zijn dat deze de folie beschadigd.
Alleen is dan wel de folie beschadigd maar niet de originele lak.
Microsteenslag is verleden tijd.
Voordelen PPF:
-Steenslag werend
-Zelfhelend
-Beschermd de originele lak
-Makkelijker schoon te houden
-Beschermd tegen deur beschadigingen bij parkeren
-Vogelpoep is ook na lange tijd redelijk goed te verwijderen door deze te föhnen.
Nadelen PPF:
-Prijs
Veel mensen kiezen ervoor om de inslagzones van de auto te beschermen met PPF en dan de rest van de auto incl. de PPF met een coating.
Een PPF met een coating beschermen houd de folie in een betere staat en de eigenschappen van de coating blijven ook behouden op de PPF waardoor deze langer schoon blijft.
De combinatie is een ijzersterk recept voor een langdurig mooie auto.
En wat moet ik dan doen als mijn auto beschermd is?
Uw auto staat er perfect gepolijst en beschermd bij nu is het aan u om deze regelmatig te wassen.
Minimaal 1 keer per maand handwassen en voorzien van de daarvoor bestemde onderhoudsproducten.
Hiervoor zal ik binnenkort een was instructie op het forum zetten.
Met goed onderhoud heeft u echt jaren plezier van uw bescherming.
Tot slot nog een video van 3 verschillende Tesla Model 3 welke we voorzien hebben van PPF en een Modesta coating.
De eerste blauwe Model 3 is volledig voorzien van PPF en een coating.
De tweede rode Model 3 is voorzien van een full front PPF en 2 lagen Modesta Coating.
De derde blauwe Model 3 is voorzien van een full front PPF en 2 lagen Modesta Coating.
Alle drie de auto's hebben ook een center console PPF bescherming.
En welk merk moet ik nou eigenlijk kiezen, want er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer ziet.
Hopelijk kan ik daar wat duidelijkheid in brengen via deze thread in normale "Jip en Janneke" taal.
Waarom een lakbescherming?
Ik ga in deze uitleg even voor het gemak uit van een autolak als algemene term, hiermee bedoel ik in feite de blanke laklaag welke op de kleurlaag is aangebracht.
Autolakken worden bij de "daily Drivers" voortdurend blootgesteld aan de elementen, klimaat en verschillende vormen van verontreiniging
Deze factoren beïnvloeden de lak op lange termijn door deze te vervuilen tot in de poriën.
Het klimaat waar we de auto rijden heeft grote invloed op de autolak.
Iemand die zijn auto in b.v. Spanje rijd heeft veel meer te maken met extreme hitte en veel meer UV straling welke de autolak kan aantasten.
Wij hebben hier in Nederland ook steeds meer mee te maken.
Het aantal zonuren en de temperatuur is de laatste jaren behoorlijk toegenomen.
Hoge of lage luchtvochtigheid is ook een factor en landen waar het veel sneeuwt is ook weer een invloed op de autolak.
Verontreiniging is naast het klimaat ook een grote invloed op de autolak.
Teer, boomsappen, vogelpoep, strooizout, vliegroest, vliegend ongedierte, chemicaliën het zijn allemaal negatieve factoren.
Als u de auto niet regelmatig wast en schoonhoud dan zal het zeker van invloed zijn op de uitstraling van uw auto.
De lak kan zelfs onherstelbaar beschadigen door vervuiling zoals vogelpoep en vliegroest.
Hiermee bedoel ik dat het niet meer weg te wassen is en soms zelfs niet meer te polijsten.
Deze vormen van negatieve invloed op de lak is voor een groot gedeelte te ondervangen door het aanbrengen van een lakbescherming.
Deze houd uw lak langer schoon, glanzender, meer krasbestendig en de kleur blijft vol en mooi.
Wat is een ceramische (glass) Coating?
We brengen al jaren met zijn allen wax aan op de autolak.
Dit doen we om de auto langer schoon te houden en meer glans te geven.
Hier is helemaal niets mis mee, en het is al een stap in de goede richting om aandacht te geven aan bescherming.
Een wax is een organische bescherming welke onderhevig is aan oxidatie en hierdoor dus heel snel weer verdwenen is van de lak in vergelijk met een coating.
Vaak is de gemiddelde levensduur van 4 maanden iets wat doorgaans is.
Als je de auto wast met shampoo welke voorzien is van wax dan kan je de levensduur verlengen.
Er zijn nog meerdere beschermingen zoals sealant maar daar ga ik nu verder niet op in het zijn allemaal tijdelijke beschermingen.
Een ceramische of glass coating wordt vaak een "permanente" lakbescherming genoemd omdat het echt enkele jaren aanwezig blijft op de autolak.
Hier zit per merk verschil in maar gemiddeld is 2 tot 5 jaar wel te noemen afhankelijk van onderhoud van de coating.
Een Glass Coating is eigenlijk vloeibaar glas gemaakt uit Silica and Siloxane.
Als het in contact komt met lucht en vocht dan ondergaat het een uitharding proces waarna het een harde bescherming laag vormt op de lak.
Als we uitgaan dat we spreken van een daadwerkelijke laag van glas op de auto dan moeten we er ook van uitgaan dat de ondergrond dus niet meer kan uitzetten door warmte en kan krimpen want dat zou betekenen dat de glas laag dus zou moeten breken en gaan scheuren.
Ceramisch of Glass of zelfs termen zoals carbon en Platinum klinken gewoon erg goed als marketing, zo simpel is het.
Het is ook zo dat veel coatings welke hoogwaardig zijn en pure bestanddelen bevatten helder opdrogen als je ze in een ruimere hoeveelheid laat indrogen in b.v. een ijsklontjes bakje dan ziet en voelt het echt als glas dus het is niet allemaal marketing.
Door het aanbrengen van een coating verander je het spanningsoppervlakte op de lak ook wel de contact angle genoemd.
Hierdoor zal water sneller van de lak aflopen en het voertuig dus droger houden.
Veel mensen willen graag veel druppeltjes zien op de lak maar uiteindelijk willen we dat deze snel weer van de auto afglijden omdat deze allemaal kleine vergrootglaasjes zijn van de zon welke schijnt.
en dan kan de verontreiniging welke misschien in de druppels zit of op de lak alleen maar inbranden.
Eigenlijk willen we dat water snel en makkelijk van de auto afloopt.
Het is van zeer groot belang dat de auto heel goed voorbereid wordt op de coating.
Dit vergt veel aandacht en nauwkeurigheid en is aan te bevelen om te laten doen door een professional.
De gehele voorbereiding is voor 80% wat het eindresultaat bepaald.
Voordelen van een coating:
-De originele blanke laklaag is beschermd.
-De lak blijft langer schoon waardoor de was frequentie naar beneden kan.
-Glans blijft langer aanwezig
-Lak is iets krasbestendiger
-Lak is langdurig beschermd u hoeft geen wax meer te gebruiken (mag wel)
-Lak is beschermd tegen contaminatie zoals teervlekjes en vliegroest
-Iets meer tijd om vogelpoep te verwijderen voordat het de lak schade toebrengt.
Nadelen van een coating:
-Gevoelig voor water (kalk) vlekjes
Waar op te letten bij keuze van een coating:
Ga altijd voor een A merk waarover u veel kunt terugvinden op het internet.
Bijna dagelijks ontvang ik mails uit China met allerlei schitterende namen van coatings en ze zijn allemaal market leader.
De A merken coatings bestaan uit ongeveer dezelfde bestanddelen maar deze zijn dan wel puur en van hoge kwaliteit.
Veel van deze basis bestanddelen komen uit Korea en Japan van dezelfde fabrieken.
De coating fabrikant maakt hun coating dan af met de specifieke eigenschappen welke ze willen meegeven zoals veel glans of veel waterafstotendheid of makkelijker in de applicatie of juist weer moeilijker.
Ik kan alleen advies geven over Modesta hier werk ik al jaren mee en is bewezen een absoluut A merk op de markt.
Heeft u een bedrijf gevonden op internet check deze dan even grondig.
Ga altijd langs bij het bedrijf en kijk waar uw auto naartoe gaat, dit is belangrijk.
De omgeving waar de auto gecoat wordt weegt gewoon mee in het eindresultaat en de levensduur van de coating.
Een auto welke goed behandeld en beschermd wordt bent u altijd 3 dagen kwijt.
Een coating binnen 1 of 2 dagen is gewoonweg niet te doen als de kwaliteit goed moet zijn.
Wat is PPF?
PPF is Paint Protection Film (lakbeschermings, anti steenslag folie)
In de Verenigde Staten kennen we deze vorm van lakbescherming al heel lang.
Mensen rijden daar lange afstanden over wegen welke de lak flink kan beschadigen door steenslag.
Vroeger waren deze folies erg dik en vergeelde binnen een veel te korte tijd.
tegenwoordig is de techniek zo dat het vergelen niet meer gebeurd in een korte tijd en de PPF heeft een hoge glans en bescherming factor.
PPF is eigenlijk een plastic laag welke geplakt word over de lak heen.
Dit gebeurd met water en zeep en alcohol en gel.
Het materiaal is te vormen om de auto en is zelfhelend door warmte waardoor swirls en krasje verdwijnen.
Deze zelfhelendheid is een groot voordeel voor auto's welke makkelijk krassen door zachte lak.
In de basis is PPF gemaakt om uw auto te beschermen tegen steenslag.
Er zijn twee vormen van steenslag:
-Macro steenslag, dit is wanneer de lak echt is weggeslagen door het steentje en een kratertje achterlaat.
-Micro steenslag, dit zijn kleine afdrukjes van takjes, kleine steentjes enz. welke niet de lak wegslaan maar wel op ten duur goed te zien zijn in de lak en deze lelijk maken.
We kopen bijna allemaal een auto omdat we deze vaak mooi vinden en hoe deze eruit ziet, en als we deze mooi kunnen houden dan beleven we hier veel meer voldoening uit dan als dat deze lelijk wordt door steenslag en beschadigingen.
Als we de auto als nieuw kunnen houden dan blijven we er ook trots op.
PPF wordt vaak aangebracht op de inslagzones van de auto zoals de voorbumper, zijschermen, verlichting units, motor of voorkap, A stijlen, sideskirts en achterbumper.
Puur tegen bescherming van steenslag.
We installeren steeds vaker ook op complete auto's omdat deze b.v. solid black zijn en zeer, zeer, zeer krasgevoelig zijn.
Omdat PPF zelfhelend is zal de auto een stuk krasvrijer rondrijden.
PPF kan bijna onzichtbaar op de lak aangebracht worden.
Er is altijd een kans op een stofje en als er al stof in het originele lakwerk zit dan zal deze ook gewoon zichtbaar blijven.
In de folie kan altijd een structuur zitten maar deze valt nagenoeg niet op.
Op veel delen kan de folie "on edge" geplakt worden dit betekend om de rand heen geplakt.
Maar dan moet er wel lak aan de andere kant van de rand zitten of een basis waar je de folie op kan plakken.
Anders houd het niet en kan je niet om de rand heen plakken.
Dan kan er alleen tot vlak aan de rand geplakt worden.
Kan PPF dan niet beschadigen?
Ja zeker wel want stel u rijd 160 km/u en er komt een flink steentje aanvliegen vanaf de andere kant dan kan het zijn dat deze de folie beschadigd.
Alleen is dan wel de folie beschadigd maar niet de originele lak.
Microsteenslag is verleden tijd.
Voordelen PPF:
-Steenslag werend
-Zelfhelend
-Beschermd de originele lak
-Makkelijker schoon te houden
-Beschermd tegen deur beschadigingen bij parkeren
-Vogelpoep is ook na lange tijd redelijk goed te verwijderen door deze te föhnen.
Nadelen PPF:
-Prijs
Veel mensen kiezen ervoor om de inslagzones van de auto te beschermen met PPF en dan de rest van de auto incl. de PPF met een coating.
Een PPF met een coating beschermen houd de folie in een betere staat en de eigenschappen van de coating blijven ook behouden op de PPF waardoor deze langer schoon blijft.
De combinatie is een ijzersterk recept voor een langdurig mooie auto.
En wat moet ik dan doen als mijn auto beschermd is?
Uw auto staat er perfect gepolijst en beschermd bij nu is het aan u om deze regelmatig te wassen.
Minimaal 1 keer per maand handwassen en voorzien van de daarvoor bestemde onderhoudsproducten.
Hiervoor zal ik binnenkort een was instructie op het forum zetten.
Met goed onderhoud heeft u echt jaren plezier van uw bescherming.
Tot slot nog een video van 3 verschillende Tesla Model 3 welke we voorzien hebben van PPF en een Modesta coating.
De eerste blauwe Model 3 is volledig voorzien van PPF en een coating.
De tweede rode Model 3 is voorzien van een full front PPF en 2 lagen Modesta Coating.
De derde blauwe Model 3 is voorzien van een full front PPF en 2 lagen Modesta Coating.
Alle drie de auto's hebben ook een center console PPF bescherming.