Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Weg doen of bijhouden

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo iedereen,

Ik vraag me af of hier er nog oude krokodillen zitten zoals ik die nog met een Model S rijden van 2016 of ouder. Ik rij nog met veel plezier met mijn wagen rond, zelfs na 160.000 km en 7 jaar. Ik heb enkele maanden geleden nog kosten gehad aan de kleine batterij, verwarmingselement en zekering voor 1.000€ (ex btw) en een groot onderhoud. Het linkerportier kraakt maar dat komen ze volgende week vervangen en dan is alles terug zoals voorheen.
De batterij begint stilletjes aan te degraderen (358 km bij 90% geladen i.p.v. 380 km 7 jaar geleden) maar dat valt mijn inziens nog goed mee. -5% na 7 jaar.

Wat zal ik doen? Blijven rijden of verwachten jullie dat er grotere kosten zitten aan te komen? Wat zijn de ervaringen van de "oudere" luitjes hier aanwezig?

Alvast bedankt voor jullie inzichten. :)
 
Ik vraag me af of hier er nog oude krokodillen zitten zoals ik die nog met een Model S rijden van 2016 of ouder.
Per jouw definitie ben ik een oud fossiel, maar de MS90D van 2016 is wel verkocht, net voor zijn 6 de verjaardag met 200000km. Ik kreeg nog 41000€ (particulier in Frankrijk). Was wel een goed moment toen, met gratis SuC en de stijgende energieprijzen én nog 2 jaar garantie op de batterij (grootste risicopost).
Degradatie was ongeveer hetzelfde als bij jou. Degradatie is echter geen slijtagemeting. Batterijen begeven het redelijk plots en random.
De facelifts verouderen weinig vond ik. Al hebben ze de gekende mankementen. Maar het gratis laden compenseerde dat ruimschoots. Ik heb de helft van mijn km met gratis elektriciteit gereden.
Ik reed ooit met een pré-facelift als loaner, nog zonder middenopbergruimtes, maar die voelde toen wel al redelijk verouderd aan in vergelijking met die van mij. Maar dat was misschien net omdat er een vergelijking mogelijk was.
Ik denk dat als je de MS90D zou vergelijken met de nieuwe MS-en dat hij ook verouderd zal aanvoelen.
 
  • Like
Reactions: PatrickL
Hier een oude krokodil.
Dit is moeilijk om hierin iemand raad te geven. Veel hangt af van uw gevoel en uw financiële situatie. Maar mocht je blijven rijden, dan zou ik een MCU2 upgrade overwegen. Zelf heb ik 2 maand geleden de model S uit 2015 omgeruild naar de nieuwe model S LR. Geen gratis superchargen meer. Maar het is een heel andere auto. Best tevreden over de nieuwe aanwinst.
 
Hier ook iemand die net een begin 2015 model s de deur uit heeft gedaan. Belangrijkste reden, er zat nog een paar maanden garantie op de batterij en aandrijflijn.

Ondanks dat ik de model s mooier vind, toch gekozen voor een model Y omdat ik zelf 2 meter lang ben en mijn 2 kinderen van 10 waarschijnlijk binnen 4 jaar ook richting de 1.80 cm zullen gaan
 
  • Like
Reactions: PatrickL
Hier in model S rijder met nu 250.000 op de teller en ook nagedacht over een nieuwe Tesla (Model Y). Maar besloten deze te houden en het risico van de batterij en aandrijving te accepteren. De batterijen gaan zeker 8 jaar mee en meer dan 10 is niet ongebruikelijk. De grootste kostenpost: Een refurbished batterij kost ergens dacht ik tussen de 10 en 15k. Dan rij ik met plezier door in de huidige Model S.
 
  • Like
Reactions: PatrickL
Vorige maand heb ik na bijna zes jaar en 170k kms mijn S75D verkocht. Reden was de aankoop van een MY LR. Erg fijne aankoop, auto is stiller, voelt degelijker aan, heeft veel grotere range, heerlijke hoge zit, voel me er dik verwend mee. Zou deze ruil zo weer doen. Temeer nu ik al weer twee dagen in een P90D loaner rijdt omdat ze iets op moeten lossen. Voelt allemaal net iets minder, meer laden, lagere zit, enz. Ik kijk uit naar maandag dat ik weer in de MY mag plaatsnemen.
 
  • Like
Reactions: PatrickL
Hallo iedereen,

Ik vraag me af of hier er nog oude krokodillen zitten zoals ik die nog met een Model S rijden van 2016 of ouder. Ik rij nog met veel plezier met mijn wagen rond, zelfs na 160.000 km en 7 jaar. Ik heb enkele maanden geleden nog kosten gehad aan de kleine batterij, verwarmingselement en zekering voor 1.000€ (ex btw) en een groot onderhoud. Het linkerportier kraakt maar dat komen ze volgende week vervangen en dan is alles terug zoals voorheen.
De batterij begint stilletjes aan te degraderen (358 km bij 90% geladen i.p.v. 380 km 7 jaar geleden) maar dat valt mijn inziens nog goed mee. -5% na 7 jaar.

Wat zal ik doen? Blijven rijden of verwachten jullie dat er grotere kosten zitten aan te komen? Wat zijn de ervaringen van de "oudere" luitjes hier aanwezig?

Alvast bedankt voor jullie inzichten. :)
Dag Patrick, Lang geleden!!
Ik vorig jaar nieuwe motor moeten steken en dan even getwijfeld. Maar ik krijg het niet over mijn hart om hem weg te doen.
Elke andere (betaalbare) auto is een stap achteruit in mijn totaal subjectieve beleving.
 
Ik vorig jaar nieuwe motor moeten steken en dan even getwijfeld.
Dat was dan buiten garantie. Kan je meegeven wat dat kostte?
Bij mij ooit de achterste motor vervangen in goodwill in de garantieperiode.
Goodwill omdat volgens Tesla de oorzaak lag bij het smelten van de 12V kabels en dus niet bij de motor. Die 12V kabels hadden op hun beurt de hoogspanningskabels laten smelten die er naast liggen en er was schade tot in de achterste motor.
Naast de ‘gratis’ motor heeft het me toch nog 3500€ gekost.
 
Nog een krokodil hier; S 90D van november 2015 met 250k op de teller. Ik heb de overweging ook gemaakt om over te stappen op een nieuwe(re), maar toch besloten om kosten te maken (MCU2 <zeker doen!> en schuifdak laten repareren) en deze dan maar af te rijden ondanks de degradatie en het verlopen van de garantie op de batterij. Het rijdt verder nog prima en het gratis superchargen (bijna 1000 x al) zijn voor mij de voornaamste argumenten om deze te houden.
 
Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie ervaringen en overwegingen.
Als ik jullie inzichten goed gelezen heb is er geen aanzienlijke technische reden om hem weg te doen. Dat is al geruststellend. Het zal zoals in vele gevallen vanuit een buikgevoel komen om een nieuwe aanschaf te doen. 😉
Ik was van plan om nog even verder te doen met mijn wagen tot er meer aanbod is, en de nieuwe merken en modellen zijn nu duidelijk in aantocht. Niet dat dit wil zeggen dat ik Tesla de rug toe keer want ik blijf het merk nog steeds genegen zolang ze niet de aap beginnen uit te hangen. Ik heb al een service-frats mogen ondervinden maar dat is een ander topic.
Als het zover is laat ik jullie iets weten.

Vele groeten!
 
Mijn 2013 P85 rijd nog als nieuw en gaat zeker niet weg. De kosten en de risico's lopen natuurlijk wat op, maar dat is niet te vergelijken met de kosten van een nieuwe die een aantal (voor mij) cruciale tekortkomingen heeft, zoals geen domme CC, minder frunkruimte, geen open dak en nog zo wat. AP is voor mij alleen van toegevoegde waarde als ik mijn ergernis levels wil ophogen😏. Ook MCU1 is meer dan voldoende als je alleen navigeert en FM radio luistert. Ik rij weinig, ook groene energie kun je beter besparen, en zit nu op 154K km. Als ik hier soms andere km standen zie langskomen ga ik er van uit nog minstens 10 jaar extra te hebben. Succes met je keuze.
 
Mijn 2013 P85 rijd nog als nieuw en gaat zeker niet weg. De kosten en de risico's lopen natuurlijk wat op, maar dat is niet te vergelijken met de kosten van een nieuwe die een aantal (voor mij) cruciale tekortkomingen heeft, zoals geen domme CC, minder frunkruimte, geen open dak en nog zo wat. AP is voor mij alleen van toegevoegde waarde als ik mijn ergernis levels wil ophogen😏. Ook MCU1 is meer dan voldoende als je alleen navigeert en FM radio luistert. Ik rij weinig, ook groene energie kun je beter besparen, en zit nu op 154K km. Als ik hier soms andere km standen zie langskomen ga ik er van uit nog minstens 10 jaar extra te hebben. Succes met je keuze.
Je verhaal klopt niet helemaal met je signature. Heb je 2 Model S' en?