Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke app voor het vinden van laadpalen?

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals in subject: Welke app gebruiken jullie voor het vinden van laadpalen?

Ik heb daarnet de E-rijden app van Essent geprobeerd en het blijkt maar weer eens: What you pay is what you get. De app is gratis en het is een regelrechte aanfluiting:
1. Het laat een aantal palen in de buurt zien, nou ja, 5km voor de meest nabije paal, maar van alle palen is de bezettingsstatus onbekend.
2. De knop 'Toon locatie' werkt niet.
3. De knop 'Toon route' werkt ook niet.
4. Open in Maps opent niet in iOS Maps, maar ik Google maps. Dat is wel het beste alternatief, maar je moet alsnog adressen invoeren: Onhandig.
5. Met de knoppen 'Home' en 'Terug' hangt de app zichzelf op.
Niet echt waardig aan een groot bedrijf, maar goed; Het kostte ook niets.

Anyway, er zijn er meerdere en allemaal uitproberen is nou ook zoiets, dus welke apps gebruiken jullie? Hij hoeft niet gratis te zijn, als hij maar goed is.

Het zou handig zijn als de app kan filteren op plug en ook buiten Nederland werkt. Zet er aub ook even bij op welk platform (iOS/AndroidWindowsPhone) je de app gebruikt en of je weet op welke andere platforms de app ook beschikbaar is.
 
Zoals in subject: Welke app gebruiken jullie voor het vinden van laadpalen?

Ik heb daarnet de E-rijden app van Essent geprobeerd en het blijkt maar weer eens: What you pay is what you get. De app is gratis en het is een regelrechte aanfluiting:
1. Het laat een aantal palen in de buurt zien, nou ja, 5km voor de meest nabije paal, maar van alle palen is de bezettingsstatus onbekend.
2. De knop 'Toon locatie' werkt niet.
3. De knop 'Toon route' werkt ook niet.
4. Open in Maps opent niet in iOS Maps, maar ik Google maps. Dat is wel het beste alternatief, maar je moet alsnog adressen invoeren: Onhandig.
5. Met de knoppen 'Home' en 'Terug' hangt de app zichzelf op.
Niet echt waardig aan een groot bedrijf, maar goed; Het kostte ook niets.

Anyway, er zijn er meerdere en allemaal uitproberen is nou ook zoiets, dus welke apps gebruiken jullie? Hij hoeft niet gratis te zijn, als hij maar goed is.

Het zou handig zijn als de app kan filteren op plug en ook buiten Nederland werkt. Zet er aub ook even bij op welk platform (iOS/AndroidWindowsPhone) je de app gebruikt en of je weet op welke andere platforms de app ook beschikbaar is.

Heb je wel een account/laadpas bij Essent? Niet dat de app van Essent nu zo geweldig is, maar een aantal functies werkt alleen als je ook een laadpas van Essent hebt.
 
Ik heb toch met regelmaat dat palen die vermeld zijn, feitelijk staan op een terrein van een bedrijf, en je er niet kunt laden. Een echt betrouwbare app is er niet, en dat ligt niet aan de app, maar aan de data.

Voor mijn gevoel zou het goed zijn als de overheid hierin een rol zou spelen. Als er een standaard zou worden vastgelegd van eigenschappen de bij een laadpunt bekend zouden moeten zijn, en daarna een open database beschikbaar zou komen, waarin iedereen kan melden, en ook iedereen data uit kan halen, zou dat veel toevoegen voor het succes van elektrisch rijden. Ik begrijp best dat zakelijke partijen geen geld kunnen vragen voor zo'n database en/of app, waardoor het toch lastig is om voldoende mankracht vrij te maken om een goede standaard op te zetten en een database in de lucht te houden.
 
Ik 'heb' inderdaad een laadpas van Essent. Dat wil zeggen; Hij is onderweg, maar ik heb al wel de gegeven om op de site en via de app in te kunnen loggen. De app verbetert daarmee echter niet ;-).

Anyway; Het aanvragen van de pas kon 'tot 5 werkdagen' duren. En dat duurt het dus ook. Vorige week zondag aangevraagd, zaterdag bericht van versturing gekregen en vandaag helaas nog niet binnen. Het aanvragen van RWE gebruik in Duitsland kon 'tot 2 weken duren', maar na een belletje met Essen vandaag lijkt dat toch deze week nog geregeld te zijn. Overigens is het wellicht interessant om te weten dat RWE roaming alleen mogelijk is met de 'Essent LaadPas Vaak' van €2,50 per maand en niet met de gratis 'Essent LaadPas Soms'. Ik moest mijn kaart dus om laten zetten. Die zetten we dus volgend maand wel weer terug.

Ik heb ook de gelegenheid nog maar even aangegrepen te informeren naar de status van de Essent E-Rijden app. Deze blijkt uitgefaseerd te worden om binnenkort vervangen te worden door een app van RWE. Het verbaasde de kerel aan de andere kant van de lijn ook niet dat ik meldde dat er een aantal functionaliteiten niet werkten. Hij leek zelfs even te grinniken, maar dat kan aan mij gelegen hebben ;-)

Plugfinder ziet er inderdaad goed uit. Maar ook ik vind bij het zoeken van laadpalen regelmatig palen op bedrijfs of privé terrein. Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik daar ga laden.
 
Ik vind de kwaliteit van de apps die ik tot nu toe heb gezien bedroevend slecht - en dan beperk ik me nog maar tot NL. Ze lijken stuk voor stuk niet geschreven vanuit het perspectief van een EV rijder.

Een goede app moet twee/drie dingen doen:

  1. betrouwbare informatie leveren - als je niet op de data kan vertrouwen houdt het al snel op. Dit probleem ligt slechts gedeeltelijk bij de app-bouwers.
  2. Functionaliteit ontwikkeld vanuit perspectief van de gebruiker.
  3. duidelijkheid tav passenchaos. Ik probeer meestal maar gewoon met mn Essent of New Motion pas.

add1. Wellicht moet je hier iets van een autoriteit hebben die toeziet op richtlijnen en de aanlevering van data conform die richtlijnen. Geen idee of zoiets ergens belegd is. Iemand wel ?

add 2.
Om een paar dingen te noemen.
  1. Pre-select op type auto (met voor de Tesla onderscheid naar duo lader of niet )
  2. Pre-select op type lader - gebaseerd op mogelijkheden type auto (wel of niet rode adapter bijvoorbeeld)
  3. Pre-select op beschikbaarheid ja/nee
  4. Functionaliteit om voordat je gaat rijden te plannen - ik moet van Middelburg naar Groningen vv, ga met X % accuload weg, wil niet onder Y km range bij lader aankomen, blijf zolang op bestemming etc.. En dan liefst in de auto geïntegreerd met NAV
  5. Functionaliteit om in omgeving van auto laadpunt te vinden die voldoet aan eisen - inclusief routeaanduiding
  6. Hoge performance - niets zo vervelend als je moet wachten -;)

En dan alles intuïtief, Apple-type gebruiksvriendelijk.

add 3.
zie add 1

Het Duitse E-Routing is weliswaar geen App, nog lang niet af,heeft een beroerde performance en is vooralsnog tot Duitsland bepekt, maar komt qua opzet wel erg in de gevraagde richting.

Als er een partij is die serieus bezig is met een App wil ik graag meedenken. Heb de nodige ervaring in het formuleren van specs.
 
Ik zou op zich best een van onze programmeurs een app kunnen laten bouwen. Wat mij betreft zijn er twee punten die ons pijn doen:
1. Überhaupt een goede paal vinden...
2. Is ie beschikbaar...

Voor wat betreft punt 2 gaan we zo snel geen oplossing vinden. Voor punt 1 wel. Hoe ingewikkeld kan het zijn om een app te maken waarin je op basis van een gps locatie een link kunt plaatsten op een kaart, met enkele kenmerken. En vervolgens moet kunnen zoeken op basis van je eigen locatie...

Ik denk dat het grootste probleem is dat de meeste apps 1, traag zijn en 2. Gevuld zijn. Klinkt gek, maar ik wil een lege app die alleen maar gevuld wordt door gebruikers... enige nadeel is dat je er 1 voor platforms moet bouwen....
 
Ik zou op zich best een van onze programmeurs een app kunnen laten bouwen. Wat mij betreft zijn er twee punten die ons pijn doen:
1. Überhaupt een goede paal vinden...
2. Is ie beschikbaar...

Voor wat betreft punt 2 gaan we zo snel geen oplossing vinden. Voor punt 1 wel. Hoe ingewikkeld kan het zijn om een app te maken waarin je op basis van een gps locatie een link kunt plaatsten op een kaart, met enkele kenmerken. En vervolgens moet kunnen zoeken op basis van je eigen locatie...

Ik denk dat het grootste probleem is dat de meeste apps 1, traag zijn en 2. Gevuld zijn. Klinkt gek, maar ik wil een lege app die alleen maar gevuld wordt door gebruikers... enige nadeel is dat je er 1 voor platforms moet bouwen....

MISSCHIEN IS DIT IETS?

Laadpalen app....

Frank BoddekeCTO at Edge Customer-care Systems
Ik heb een appje gemaakt waarmee je makkelijk oplaadpalen kan vinden. Het gebruikt de API van Oplaadpalen.nl en van Tesla om, in de browser van de auto, de palen in de buurt te vinden. Handig? Graag jullie feedback: http://mytms.nl

Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke...oplaadpalen.nl


Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien voor mensen in Nederland, ook via een app te benaderen vanuit de...






 

MISSCHIEN IS DIT IETS?

Laadpalen app....

Frank BoddekeCTO at Edge Customer-care Systems
Ik heb een appje gemaakt waarmee je makkelijk oplaadpalen kan vinden. Het gebruikt de API van Oplaadpalen.nl en van Tesla om, in de browser van de auto, de palen in de buurt te vinden. Handig? Graag jullie feedback: http://mytms.nl

Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke...oplaadpalen.nl


Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien voor mensen in Nederland, ook via een app te benaderen vanuit de...







Klinkt goef! Echter, met beide links krijg ik een 'koppelingsfout' van LinkedIN ?

(Via Tapatalk op de iPhone)
 

MISSCHIEN IS DIT IETS?

Laadpalen app....

Frank BoddekeCTO at Edge Customer-care Systems
Ik heb een appje gemaakt waarmee je makkelijk oplaadpalen kan vinden. Het gebruikt de API van Oplaadpalen.nl en van Tesla om, in de browser van de auto, de palen in de buurt te vinden. Handig? Graag jullie feedback: http://mytms.nl

Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke...oplaadpalen.nl


Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien voor mensen in Nederland, ook via een app te benaderen vanuit de...






Ik heb het geprobeerd op een laptop, nog niet vanuit de auto.
Ik heb ingezoomd op een plek waar ik naartoe wil. Wanner ik met m'n tochpad wat wil schuiven, springt de kaart meteen terug naar de huidige lokatie waar m'n auto staat.
Verder wat het me niet duidelijk (werkend vanuit de laptop) of je ook naar een laadpunt geleid kunt worden.
Het zou handig zijn om een concreet adres te zien dat je in de route planner kunt ingeven.
Ook is me nog niet duidelijk hoe ik weet welk type laadpunt het is.
 
Ik heb het geprobeerd op een laptop, nog niet vanuit de auto.
Ik heb ingezoomd op een plek waar ik naartoe wil. Wanner ik met m'n tochpad wat wil schuiven, springt de kaart meteen terug naar de huidige lokatie waar m'n auto staat.
Verder wat het me niet duidelijk (werkend vanuit de laptop) of je ook naar een laadpunt geleid kunt worden.
Het zou handig zijn om een concreet adres te zien dat je in de route planner kunt ingeven.
Ook is me nog niet duidelijk hoe ik weet welk type laadpunt het is.
Jij voert je Tesla username/password dus in op een website waar geen "teslamotors.com" in de URL staat? Owkeehh..
 
Doet me denken aan al die mannen die net hetzelfde doen om toegang te krijgen tot die VisibleTesla applicatie...
Dubbel owkeehh...
VisibleTesla is _iets_ anders - je draait het op je eigen machine en tenzij er in de source code een geniepig stukje code is dat die credentials alsnog opstuurt naar de maker, verlaat je username/password je eigen machine niet (behalve richting Tesla zelf, natuurlijk). Bovendien is de source code van VisibleTesla is beschikbaar, en kan je een eigen netwerk sniffer oid gebruiken om te kijken of er vanuit die applicatie geen berichtjes naar een andere URL dan die van Tesla gaan.

Met een website zoals deze weet je gewoon dat je username/password in een database of logfile worden opgeslagen. En kan de maker (of een van zijn medewerkers die over een jaar na een arbeidsconflict boos weggaat) die gegevens te allen tijde voor zijn eigen doeleinden gebruiken.
 
Last edited:
Ik vind de kwaliteit van de apps die ik tot nu toe heb gezien bedroevend slecht - en dan beperk ik me nog maar tot NL. Ze lijken stuk voor stuk niet geschreven vanuit het perspectief van een EV rijder.
Eigenlijk zou daar helemaal geen app voor nodig moeten hebben; Het navigatiesysteem de Model S zou die database natuurlijk gewooon aan boord moeten hebben, in staat zijn te bepalen welke palen nog binnen je bereik liggen en lange routes moeten kunnen plannen waarbij automatisch laadstops worden voorgesteld.

Ik had eerlijk gezegd ook verwacht zulke essentiele functionaliteit er bij oplevering al wel in zat, maar helaas...

- - - Updated - - -

-- snip --
tenzij er in de source code een geniepig stukje code is dat die credentials alsnog opstuurt naar de maker[
-- snip --
Dat doet VisibleTesla niet; Ik gebruik een Mac en ik gebruik Little Snitch om applicaties te beperken in de internetverbindingen die ze aangaan en ik heb daar geen vreemde verbindingen zien staan.
 
Eigenlijk zou daar helemaal geen app voor nodig moeten hebben; Het navigatiesysteem de Model S zou die database natuurlijk gewooon aan boord moeten hebben, in staat zijn te bepalen welke palen nog binnen je bereik liggen en lange routes moeten kunnen plannen waarbij automatisch laadstops worden voorgesteld.

Ik had eerlijk gezegd ook verwacht zulke essentiele functionaliteit er bij oplevering al wel in zat, maar helaas...

- - - Updated - - -


Dat doet VisibleTesla niet; Ik gebruik een Mac en ik gebruik Little Snitch om applicaties te beperken in de internetverbindingen die ze aangaan en ik heb daar geen vreemde verbindingen zien staan.
Klopt, ik heb ook niets raars gezien, en wilde ook zeker niet de indruk wekken dat VisibleTesla dat doet - integendeel. Ik zou _nooit_ mijn Tesla credentials aan een derde partij geven (wat je doet als je ze in je browser ergens anders invult dan op een officiele Tesla site), maar VisibleTesla gebruik ik wel.
 
Eigenlijk zou daar helemaal geen app voor nodig moeten hebben; Het navigatiesysteem de Model S zou die database natuurlijk gewooon aan boord moeten hebben, in staat zijn te bepalen welke palen nog binnen je bereik liggen en lange routes moeten kunnen plannen waarbij automatisch laadstops worden voorgesteld.

Ik had eerlijk gezegd ook verwacht zulke essentiele functionaliteit er bij oplevering al wel in zat, maar helaas...
Tijdens de Amsterdamse Meet - Greet - Q&A sessie had Elon het over precies dit in versie 6 van de software.
Misschien met alleen de SuperChargers vast aan boord en de rest uit de laadgegevens van andere Telsa's, dat werd me niet helemaal duidelijk.

Het concept van 'Connected cars' kwam afgelopen zondag ook weer terug in de Tegenlicht advertorial van de VPRO.
 
Tijdens de Amsterdamse Meet - Greet - Q&A sessie had Elon het over precies dit in versie 6 van de software.
Misschien met alleen de SuperChargers vast aan boord en de rest uit de laadgegevens van andere Telsa's, dat werd me niet helemaal duidelijk.

Het concept van 'Connected cars' kwam afgelopen zondag ook weer terug in de Tegenlicht advertorial van de VPRO.

H Paul, was het niet zo dat elon zei dat hij dat een goed idee vond na een suggestie van een klant, volgens mij kwam hij er niet zelf mee. lijkt me sterk dat ze dat er nog ff bijklussen in 6.0, volgens mij waren ze nl in Tilburg al aan het betatesten... zou idd niet zoveel tijd moeten kosten overigens...
 
Ja, dan zou ik het filmpje terug moeten kijken.

Dat navigeren op basis van SuperChargers en SoC kwam zekers van Elon.
Laadpunten o.b.v. andere Tesla's laadgedrag weet ik niet meer, kan ook uit het publiek zijn gekomen.
Maar die connected cars, zodat files, ongelukken en 'pot holes' aan elkaar worden doorgegeven, kwam weer van Elon.
 
Jij voert je Tesla username/password dus in op een website waar geen "teslamotors.com" in de URL staat? Owkeehh..

Het gerucht gaat dat de V6 browser geolocation ondersteunend, dan is er niet echt een reden om met je mytesla credentials in te loggen. Verder vind ik het een zeer te prijzen dat een dergelijke app wordt ontwikkeld, maar ik zou ook graag de source willen inspecteren, of de app op een van mijn eigen servers willen draaien, net als visible tesla.