Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke actieradius met Model S85 op een 90% accu

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen allen,

Ik zie veel topics op de verschillende forums voorbij komen over de geschatte actieradius die Model S aangeeft na een 90% oplaadbeurt en mijn auto komt met een schatting van 348 km (bij 28k km totaal) redelijk in de buurt van de berichten die ik hier van anderen leest. Maar nu vraag ik me erg af wat de daadwerkelijke actieradius is van gebruikers met dezelfde Model S85, want tot nu toe ben ik zeer teleurgesteld in de performance. De reden dat ik deze topic in dit forum plaats is dat wij allemaal met km's werken en te maken hebben met soortgelijke klimaatomstandigheden.

Voor de goede orde; ik ben begonnen met een 90% charge. Deze gaf, zoals meestal, een "typical" actieradius schatting van 348 km aan. Ik heb er nu 202 km mee gereden en heb nu 39 km (waarvan ik daadwerkelijk waarschijnlijk ±25 zou kunnen behalen) over. Het totale verbruik is 51,1 kWh geweest. Dit lijkt me voor een 85 kWh accu die tot 90% geladen is met een reserve van 5 kWh ((85*0,9)-5 = 71 kWh) nogal aan de lage kant.

Kanttekening: Ik rij zoveel mogelijk met cruise control aan. Rem bijna alleen maar op de motor. Heb de a/c altijd aan op ± 20°C met de ventilatoren op stand 1. Stoelverwarming gebruik ik niet. Display brightness schommelt tussen 10% en 20%. Ik zit voornamelijk alleen in de auto zonder (zware)belading. En heb tijdens deze laatste trip 1x de a/c vooraf via app geactiveerd om 10 mins voor te verwarmen.


Daarom mijn vraag; hoe is jullie ervaring in soortgelijke situaties?

Alvast bedankt,
Kris
 

Attachments

  • IMG_20161115_112100.jpg
    IMG_20161115_112100.jpg
    251.9 KB · Views: 305
Hoe vaak laad je de batterij op? De auto vraag op elk moment energie voor systemen om o.a. bereikbaar te zijn via de app.

De 85kWh blijkt in werkelijkheid 81kWh te zijn. Ik heb begrepen dat zo'n 75 kWh bruikbaar is voordat enige degradatie speelt (ivm buffer om niet helemaal leeg te geraken). 90% komt dan op zo'n 67 kWh uit. Met 252Wh/km zit je dan op 265 km. Dan zit je dus al aardig in de buurt van 241 km. Verliezen doordat de auto energie gebruikt wanneer deze geparkeerd is kunnen voor het overige verschil zorgen.

Wat je kunt doen is tot 90% laden en dan bijna leeg rijden. Dan krijg je een aardig beeld van de beschikbare energie bij 90%.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Cijfers zijn herkenbaar.

Wat je niet aangeeft is met welke snelheid je rijdt.. dat heeft - bij elke auto, EV of niet - veel meer impact op de actuele afstand die je met een lading (of volle tank) kan afleggen. Overigens kan je beter (=efficiënter) je stoelen verwarmen dan de lucht in de auto. In de praktijk doe ik beiden. Daarnaast zijn het weer en hoogteverschil belangrijke factoren op de range. De andere punten die je net maken relatief minder uit - alpenlading op dak hoort nog in het rijtje bovenaan.

Typical range is wat je in km's zou kunnen afleggen als je gemiddeld op pakweg 200wh verbruik per km gaat zitten. Je bespeelt dat met je snelheid - weer en hoogteverschillen zijn doorgaans een gegeven. Het meest ideale is het principe hanteren "laden als je stil-staat", in plaats van laden als accu leeg is. Mooiste is als je elke nacht kunt laden - de noodzaak overdag bij te laden zal een uitzondering worden (tenzij je een erg a-typisch rijder bent bent dagelijks lang afstanden. Huidige weer - <10 graden en nat etc. - heeft ook grote impact. In het voorjaar gaat je range zo maar 10 tot 15% omhoog. Zoals bij elke auto overigens.
 
al die getallen zeggen niet zoveel. Ben je gelijk na het laden tot 90% gaan rijden? En die 202 km heb je in 1x achter elkaar gereden?

Je gemiddelde verbruik is 252 per km. Op welke snelheid cruise je dan? Ondanks het koudere weer blijf ik daar ver onder en ik doe mn stoelverwarming wel lekker aan :)
 
De vragen van Eelco zouden ook mijn eerste vragen zijn. Het maakt, zeker bij de huidige 'koude' en nattigheid, enorm veel uit of je allemaal ritjes van 15 km maakt en steeds met een koude start, of de hele rit ineens maakt. Ik rij deze dagen (7 graden, regen) rond 220 Wh/km op ritjes van bijna 25 km, maar als ik na 15 km kijk zit ik ook rond de 250. Rij ik 70 km ineens dan zak het onder de 200 Wh/km.

De 90% waarde 345 km is voor een ritje van 15 of 25 km bij mij dus niet realistisch; voor langere ritten wel; daarentegen haal ik in de zomer waarden onder 150Wh/km en kom ik dus goed boven de 345 km uit.
 
Ik stond er ook wel van te kijken dat mijn verbruik zo hoog lag...maar op de autosnelweg heb ik de cruise (of AP) op 125km/u staan, dus geen bruuske acceleraties of hernemingen. Was trouwens de eerste keer dat mijn batterijpercentage van groen naar oranje ging. Maar van range anxiety geen sprake ;-)

Een week ervoor nog naar Hellevoetsluis gereden met 5 personen en hun bagage met een verbruik van 200 Wh/km. Tijdens de rit naar de kust was het enigszins kouder én met winterbanden.
 
187 Wh/km, dat haal ik in de zomer net aan als ik 100 km/uur rijd. Wat is je gemiddelde snelheid Hans? Dat kan toch nooit 120-130 zijn?

Ik heb met 90% charge ongeveer 340 km typical bereik (95.000 km, P85+). Daar rijd ik momenteel maximaal 275 km mee. Dat is inderdaad niet veel (verbruik rond de 230-240 Wh/km). Ik ben wel een stevige (understatement) doorrijder.
 
de aanduiding is een schatting. volgens mij bij gemiddeld verbruik 195kW/h haalbaar om jou typical range van 348 te halen.

Het blijft de aanduiding van een schatting van een batterij. stel je vergelijking maakt met een telefoon of laptop met accu weet je ook nooit zeker dat die nog 30minuut of 4 uur meegaat met nog maar 15% batterij (ik gebruik % energie in display, is even wennen maar wel logischer - en meer waarheid..)

de vraag is, wat kan en heb je zelf te beinvloeden of zit het in je hardware samenstelling. bijvoorbeeld het laden van je accu voor vertek is heel erg groot verschil in het initieele verbruik. Kijk maar eens als je bij de supercharger of thuis wegrijd als die net 90% is.

overigens is de AP zeker niet zuiniger als je voorzichtige rechtervoet. Maar wel relaxed :)
 
Sommige wegen, de A58 bijvoorbeeld, schijnen ook van invloed te kunnen zijn op het asfalt. Dus het maakt ook nog uit waar je rijdt.
Ik meet momenteel aan de rolweerstand van asfaltmengsels voor een wegenbouwer. Het verschil tussen de verschillende asfaltmengsels kan wel 25% bedragen. Omdat rolweerstand bij rond 100 km/u ongeveer 15% van de totale weerstand is, kan alleen een traag asfalt de Tesla tot 4% meer laten verbruiken.
 
al die getallen zeggen niet zoveel. Ben je gelijk na het laden tot 90% gaan rijden? En die 202 km heb je in 1x achter elkaar gereden?

Je gemiddelde verbruik is 252 per km. Op welke snelheid cruise je dan? Ondanks het koudere weer blijf ik daar ver onder en ik doe mn stoelverwarming wel lekker aan :)
M'n dagelijkse woon/werk route is heen+terug zo'n 35km waarvan de helft van die afstand over de A58 (120 km/h). Die snelheid hou ik ook aan, ik rij niet asociaal hard (mede vanwege m'n energieverbruik :p)

Na deze laatste oplaadbeurt ben ik wel bijna direct gaan rijden maar die totale afstand is wel verdeeld over een stuk of 10 korte tripjes over een duur van 4 dagen. Het gros hiervan is op 50 en 80km-wegen geweest.

Ik laad overigens niet iedere dag, dat ben ik wel van plan maar de laadpaal die ik voor m'n kantoorpand besteld heb laat nogal op zich wachten en het is een hele stoeipartij om m'n auto nu aan de 380V aansluiting te krijgen. Daarom laad ik nu slechts wanneer de accu bijna leeg is.
 
Last edited:
M'n dagelijkse woon/werk route is heen+terug zo'n 35km waarvan de helft van die afstand over de A58 (120 km/h). Die snelheid hou ik ook aan, ik rij niet asociaal hard (mede vanwege m'n energieverbruik :p)

Na deze laatste oplaadbeurt ben ik wel bijna direct gaan rijden maar die totale afstand is wel verdeeld over een stuk of 10 korte tripjes over een duur van 4 dagen. Het gros hiervan is op 50 en 80km-wegen geweest.

Ik laad overigens niet iedere dag, dat ben ik wel van plan maar de laadpaal die ik voor m'n kantoorpand besteld heb laat nogal op zich wachten en het is een hele stoeipartij om m'n auto nu aan de 380V aansluiting te krijgen. Daarom laad ik nu slechts wanneer de accu bijna leeg is.

Ja precies. Het gaat dus over 4 dagen. Dit heeft een aanzienlijke invloed op de resterende energie in de batterij. Stel dat je 10km bereik per dag verliest tijdens stil staan, dan zit je al op 40km. Ook gaat de auto steeds verwarmen via de batterij ipv stroom van laadpaal. Tesla raadt aan om zoveel mogelijk aan laadpaal te staan. Dan kan auto zorgen dat altijd voldoende energie in batterij zit. Je kunt overigens in instellingen eea aanpassen waardoor je gebruik bij stilstand (vampire drain) veel lager wordt.
 
  • Helpful
Reactions: Coady
Ik meet momenteel aan de rolweerstand van asfaltmengsels voor een wegenbouwer. Het verschil tussen de verschillende asfaltmengsels kan wel 25% bedragen. Omdat rolweerstand bij rond 100 km/u ongeveer 15% van de totale weerstand is, kan alleen een traag asfalt de Tesla tot 4% meer laten verbruiken.
Heb je de A58 al eens getest? Ben wel benieuwd naar een meting daar. Is het het asfalt of misschien de heersende wind of toch iets anders?