TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Werkelijke actieradius met Model S85 op een 90% accu

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Coady, Nov 15, 2016.

  1. Coady

    Coady Member

    Joined:
    Oct 25, 2016
    Messages:
    18
    Location:
    Vlissingen, The Netherlands
    Goedemorgen allen,

    Ik zie veel topics op de verschillende forums voorbij komen over de geschatte actieradius die Model S aangeeft na een 90% oplaadbeurt en mijn auto komt met een schatting van 348 km (bij 28k km totaal) redelijk in de buurt van de berichten die ik hier van anderen leest. Maar nu vraag ik me erg af wat de daadwerkelijke actieradius is van gebruikers met dezelfde Model S85, want tot nu toe ben ik zeer teleurgesteld in de performance. De reden dat ik deze topic in dit forum plaats is dat wij allemaal met km's werken en te maken hebben met soortgelijke klimaatomstandigheden.

    Voor de goede orde; ik ben begonnen met een 90% charge. Deze gaf, zoals meestal, een "typical" actieradius schatting van 348 km aan. Ik heb er nu 202 km mee gereden en heb nu 39 km (waarvan ik daadwerkelijk waarschijnlijk ±25 zou kunnen behalen) over. Het totale verbruik is 51,1 kWh geweest. Dit lijkt me voor een 85 kWh accu die tot 90% geladen is met een reserve van 5 kWh ((85*0,9)-5 = 71 kWh) nogal aan de lage kant.

    Kanttekening: Ik rij zoveel mogelijk met cruise control aan. Rem bijna alleen maar op de motor. Heb de a/c altijd aan op ± 20°C met de ventilatoren op stand 1. Stoelverwarming gebruik ik niet. Display brightness schommelt tussen 10% en 20%. Ik zit voornamelijk alleen in de auto zonder (zware)belading. En heb tijdens deze laatste trip 1x de a/c vooraf via app geactiveerd om 10 mins voor te verwarmen.


    Daarom mijn vraag; hoe is jullie ervaring in soortgelijke situaties?

    Alvast bedankt,
    Kris
     

    Attached Files:

  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,197
    Location:
    Heelsum
    Hoe vaak laad je de batterij op? De auto vraag op elk moment energie voor systemen om o.a. bereikbaar te zijn via de app.

    De 85kWh blijkt in werkelijkheid 81kWh te zijn. Ik heb begrepen dat zo'n 75 kWh bruikbaar is voordat enige degradatie speelt (ivm buffer om niet helemaal leeg te geraken). 90% komt dan op zo'n 67 kWh uit. Met 252Wh/km zit je dan op 265 km. Dan zit je dus al aardig in de buurt van 241 km. Verliezen doordat de auto energie gebruikt wanneer deze geparkeerd is kunnen voor het overige verschil zorgen.

    Wat je kunt doen is tot 90% laden en dan bijna leeg rijden. Dan krijg je een aardig beeld van de beschikbare energie bij 90%.
     
    • Informative x 1
  3. Zee

    Zee Member

    Joined:
    Feb 21, 2015
    Messages:
    205
    Location:
    Nederland
    Ik zit na 40K op 374 km bij 90% vol. Ik heb wel een 85D, dus iets zuiniger maar het verschil lijkt wel erg groot....
     
  4. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,714
    Location:
    Netherlands
    Cijfers zijn herkenbaar.

    Wat je niet aangeeft is met welke snelheid je rijdt.. dat heeft - bij elke auto, EV of niet - veel meer impact op de actuele afstand die je met een lading (of volle tank) kan afleggen. Overigens kan je beter (=efficiënter) je stoelen verwarmen dan de lucht in de auto. In de praktijk doe ik beiden. Daarnaast zijn het weer en hoogteverschil belangrijke factoren op de range. De andere punten die je net maken relatief minder uit - alpenlading op dak hoort nog in het rijtje bovenaan.

    Typical range is wat je in km's zou kunnen afleggen als je gemiddeld op pakweg 200wh verbruik per km gaat zitten. Je bespeelt dat met je snelheid - weer en hoogteverschillen zijn doorgaans een gegeven. Het meest ideale is het principe hanteren "laden als je stil-staat", in plaats van laden als accu leeg is. Mooiste is als je elke nacht kunt laden - de noodzaak overdag bij te laden zal een uitzondering worden (tenzij je een erg a-typisch rijder bent bent dagelijks lang afstanden. Huidige weer - <10 graden en nat etc. - heeft ook grote impact. In het voorjaar gaat je range zo maar 10 tot 15% omhoog. Zoals bij elke auto overigens.
     
  5. PasVol

    PasVol Member

    Joined:
    Aug 21, 2016
    Messages:
    123
    Location:
    Diepenbeek
    Ik zit met de mijne op 348km bij 90%. Maar tijdens een ritje naar de Belgische kust afgelopen zaterdag had ik na 212km nog maar 79km range over. En ik laad meestal "als ie stilstaat".
     
  6. eelcodb

    eelcodb Member

    Joined:
    Mar 22, 2015
    Messages:
    307
    Location:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    al die getallen zeggen niet zoveel. Ben je gelijk na het laden tot 90% gaan rijden? En die 202 km heb je in 1x achter elkaar gereden?

    Je gemiddelde verbruik is 252 per km. Op welke snelheid cruise je dan? Ondanks het koudere weer blijf ik daar ver onder en ik doe mn stoelverwarming wel lekker aan :)
     
  7. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,961
    Location:
    Netherlands
    De vragen van Eelco zouden ook mijn eerste vragen zijn. Het maakt, zeker bij de huidige 'koude' en nattigheid, enorm veel uit of je allemaal ritjes van 15 km maakt en steeds met een koude start, of de hele rit ineens maakt. Ik rij deze dagen (7 graden, regen) rond 220 Wh/km op ritjes van bijna 25 km, maar als ik na 15 km kijk zit ik ook rond de 250. Rij ik 70 km ineens dan zak het onder de 200 Wh/km.

    De 90% waarde 345 km is voor een ritje van 15 of 25 km bij mij dus niet realistisch; voor langere ritten wel; daarentegen haal ik in de zomer waarden onder 150Wh/km en kom ik dus goed boven de 345 km uit.
     
  8. PasVol

    PasVol Member

    Joined:
    Aug 21, 2016
    Messages:
    123
    Location:
    Diepenbeek
    Ik stond er ook wel van te kijken dat mijn verbruik zo hoog lag...maar op de autosnelweg heb ik de cruise (of AP) op 125km/u staan, dus geen bruuske acceleraties of hernemingen. Was trouwens de eerste keer dat mijn batterijpercentage van groen naar oranje ging. Maar van range anxiety geen sprake ;-)

    Een week ervoor nog naar Hellevoetsluis gereden met 5 personen en hun bagage met een verbruik van 200 Wh/km. Tijdens de rit naar de kust was het enigszins kouder én met winterbanden.
     
  9. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,494
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Sommige wegen, de A58 bijvoorbeeld, schijnen ook van invloed te kunnen zijn op het asfalt. Dus het maakt ook nog uit waar je rijdt.
     
  10. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    6,532
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #10 Hans Noordsij, Nov 15, 2016
    Last edited: Nov 15, 2016
    En neem niet de afgelopen dagen als maatstaf. Ik heb een paar dagen met kou en regen verbruik van 220 gehad en vandaag was het weer boven de 10 graden en ben met 187 verbruik naar Bergen op Zoom en terug gereden.

    En ja, A58.
     
  11. mennohvandijk

    mennohvandijk Member

    Joined:
    Mar 1, 2015
    Messages:
    68
    Location:
    Tilburg
    187 Wh/km, dat haal ik in de zomer net aan als ik 100 km/uur rijd. Wat is je gemiddelde snelheid Hans? Dat kan toch nooit 120-130 zijn?

    Ik heb met 90% charge ongeveer 340 km typical bereik (95.000 km, P85+). Daar rijd ik momenteel maximaal 275 km mee. Dat is inderdaad niet veel (verbruik rond de 230-240 Wh/km). Ik ben wel een stevige (understatement) doorrijder.
     
  12. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    433
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    de aanduiding is een schatting. volgens mij bij gemiddeld verbruik 195kW/h haalbaar om jou typical range van 348 te halen.

    Het blijft de aanduiding van een schatting van een batterij. stel je vergelijking maakt met een telefoon of laptop met accu weet je ook nooit zeker dat die nog 30minuut of 4 uur meegaat met nog maar 15% batterij (ik gebruik % energie in display, is even wennen maar wel logischer - en meer waarheid..)

    de vraag is, wat kan en heb je zelf te beinvloeden of zit het in je hardware samenstelling. bijvoorbeeld het laden van je accu voor vertek is heel erg groot verschil in het initieele verbruik. Kijk maar eens als je bij de supercharger of thuis wegrijd als die net 90% is.

    overigens is de AP zeker niet zuiniger als je voorzichtige rechtervoet. Maar wel relaxed :)
     
  13. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    2,464
    Location:
    De Woude NL
    Ik meet momenteel aan de rolweerstand van asfaltmengsels voor een wegenbouwer. Het verschil tussen de verschillende asfaltmengsels kan wel 25% bedragen. Omdat rolweerstand bij rond 100 km/u ongeveer 15% van de totale weerstand is, kan alleen een traag asfalt de Tesla tot 4% meer laten verbruiken.
     
    • Informative x 4
  14. Coady

    Coady Member

    Joined:
    Oct 25, 2016
    Messages:
    18
    Location:
    Vlissingen, The Netherlands
    #14 Coady, Nov 15, 2016
    Last edited: Nov 15, 2016
    M'n dagelijkse woon/werk route is heen+terug zo'n 35km waarvan de helft van die afstand over de A58 (120 km/h). Die snelheid hou ik ook aan, ik rij niet asociaal hard (mede vanwege m'n energieverbruik :p)

    Na deze laatste oplaadbeurt ben ik wel bijna direct gaan rijden maar die totale afstand is wel verdeeld over een stuk of 10 korte tripjes over een duur van 4 dagen. Het gros hiervan is op 50 en 80km-wegen geweest.

    Ik laad overigens niet iedere dag, dat ben ik wel van plan maar de laadpaal die ik voor m'n kantoorpand besteld heb laat nogal op zich wachten en het is een hele stoeipartij om m'n auto nu aan de 380V aansluiting te krijgen. Daarom laad ik nu slechts wanneer de accu bijna leeg is.
     
  15. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,197
    Location:
    Heelsum
    Ja precies. Het gaat dus over 4 dagen. Dit heeft een aanzienlijke invloed op de resterende energie in de batterij. Stel dat je 10km bereik per dag verliest tijdens stil staan, dan zit je al op 40km. Ook gaat de auto steeds verwarmen via de batterij ipv stroom van laadpaal. Tesla raadt aan om zoveel mogelijk aan laadpaal te staan. Dan kan auto zorgen dat altijd voldoende energie in batterij zit. Je kunt overigens in instellingen eea aanpassen waardoor je gebruik bij stilstand (vampire drain) veel lager wordt.
     
    • Helpful x 1
  16. Coady

    Coady Member

    Joined:
    Oct 25, 2016
    Messages:
    18
    Location:
    Vlissingen, The Netherlands
    Ik wist niet dat het stilstaan zo van invloed was op de accuduur. Thanks voor de informatie en tips!
     
  17. eelcodb

    eelcodb Member

    Joined:
    Mar 22, 2015
    Messages:
    307
    Location:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Ja in 4 dagen tijd kan je zomaar 40-50 km verliezen.
     
  18. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    5,113
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Op de snelweg (met nadruk op snel) haal ik 200km in Duitsland - alleen in de wagen, zonder bagage.
    Tijdens de roadtrip in Italie haalden we met gemak 420km - met twee in de wagen én met bagage.
    Zelfde auto; zelfde chauffeur....


    Faites vos jeux
     
  19. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,494
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Heb je de A58 al eens getest? Ben wel benieuwd naar een meting daar. Is het het asfalt of misschien de heersende wind of toch iets anders?
     
  20. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,197
    Location:
    Heelsum
    • Informative x 1

Share This Page