Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag 2: Ja, je hebt een separate aansluiting waarover je apart netbeheerkosten betaald.
Vraag 3: De politiek is net zo wispelturig als je vrouw

Vraag 1: m.i. wel. Maar je zult wel iets moeten verrekenen naar prive toe qua opgewekte stroom
Vraag 2: Op je huisaansluiting, daar bespaar je immers het meest op (20 ct versus 11 ct).

Opm1: Met 20k per jaar rijden is loadbalancing overbodig. Dat is uberhaupt overbodig met een aparte netaansluiting, maar ook zonder aparte netaansluiting kun je prima laden met 11 kW en dan heb je geen loadbalancing nodig. Scheelt je weer 5,- per maand oid.

Opm2: Je verbruik van 0,257 is wel aan de lage kant. Dat is misschien je verbruik per kilometer maar je hebt toch nog wel aardig wat verlies bij het laden, voorverwarmen, etc, etc.
 
Ik wil Loadbalancing om gedoe op de net te voorkomen, laatste wat ik wil is dat de een zekering doorslaat.

Nu heb ik mijn bestelling van TNM op hold gezet. Indien ik voor deze constructie ga dan wil ik een TWC en een Maxxem. Scheelt me een hoop in aanschafkosten, Abbonement kosten behoud ik dan wel, maar wel lager dan met de TNM.

Aan wat voor verbruik moet ik denken per KM wat meer in buurt komt. Heb om me heen niemand met een Tesla kan dit niet navragen.
 
Ik zou toch de NewMotion paal doen eigenlijk. Die wet tijdelijke verlaging laadpaal bende is maar tijdelijk. Als het over 3 jaar weer een reguliere aansluiting word is heb je weer niets aan die TWC (die verrekent immers niet) en moet je alsnog wat anders kopen.

Een zekering doorslaan gebeurt met een 11 kW paal op 3x25A echt niet. Het is een misverstand dat als je een keer 26A trekt dat die zekering eruit klapt. Die hoofdzekering/automaat is een C-karakteristiek. Die klapt er zelfs bij 35A niet direct uit, ook niet bij 50A. Dat hangt allemaal af van hoe lang je dergelijke hoge vermogens trekt. Maar een keer met 16A op 1 fase laden en een wasdroger die ook een keer 12A trekt (en je dus op 28A zit) is geen enkel probleem.

Loadbalancing bij maar 1 EV is echt onnodig zolang je je vermogen beperkt tot 11 kW. Je hangt je wasmachine toch ook niet achter een loadbalancer? Die doet per fase niet veel minder vermogen.
 
Aan wat voor verbruik moet ik denken per KM wat meer in buurt komt. Heb om me heen niemand met een Tesla kan dit niet navragen.

Er is hier ergens een draadje over het sluipverbruik. Ik verlies sws al 1 kWh per dag, dus dat is ~370 kWh per jaar. Ik denk dat je ook uit kan gaan van +/- 10% verlies bij laden aan warmte. Zeker als het warm is en de zon goed brand zul je ook merken dat de airco aanspringt tijdens het laden.

Denk dat je er onder de streep wel 20% bij op kan tellen.
 
Ik zou toch de NewMotion paal doen eigenlijk. Die wet tijdelijke verlaging laadpaal bende is maar tijdelijk. Als het over 3 jaar weer een reguliere aansluiting word is heb je weer niets aan die TWC (die verrekent immers niet) en moet je alsnog wat anders kopen.
Welnee, gewoon de TWC achter een MID kWh meter hangen en die periodiek (bijv. elk kwartaal) aflezen.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Welnee, gewoon de TWC achter een MID kWh meter hangen en die periodiek (bijv. elk kwartaal) aflezen.

3-fasen MID kWh meters plaatsen is ook niet gratis. Metertje zelf kost misschien maar een paar tientjes, maar het laten installeren kost zo weer een 200 euro. Dan heb je dus +/- 300 euro aan een meter uitgegeven, +/- 500 euro aan een TWC en moet je manueel verrekenen.

De NewMotion paal vind ik dan persoonlijk een fraaiere oplossing. Bovendien ben ik voorstander van een socket ipv een kabel, zodat er geen kabels op de oprit rondslingeren.
 
Ik zou toch de NewMotion paal doen eigenlijk. Die wet tijdelijke verlaging laadpaal bende is maar tijdelijk. Als het over 3 jaar weer een reguliere aansluiting word is heb je weer niets aan die TWC (die verrekent immers niet) en moet je alsnog wat anders kopen.

Een zekering doorslaan gebeurt met een 11 kW paal op 3x25A echt niet. Het is een misverstand dat als je een keer 26A trekt dat die zekering eruit klapt. Die hoofdzekering/automaat is een C-karakteristiek. Die klapt er zelfs bij 35A niet direct uit, ook niet bij 50A. Dat hangt allemaal af van hoe lang je dergelijke hoge vermogens trekt. Maar een keer met 16A op 1 fase laden en een wasdroger die ook een keer 12A trekt (en je dus op 28A zit) is geen enkel probleem.

Loadbalancing bij maar 1 EV is echt onnodig zolang je je vermogen beperkt tot 11 kW. Je hangt je wasmachine toch ook niet achter een loadbalancer? Die doet per fase niet veel minder vermogen.

Ik kan dan dan toch de 2e meetpunt aanhouden en de leverancier hiervan op de zaak zetten. Dan blijft het verrekenen net zo makkelijk. Je hebt alleen dan extra vaste kosten voor levering en dergelijke.
 
Ik kan dan dan toch de 2e meetpunt aanhouden en de leverancier hiervan op de zaak zetten. Dan blijft het verrekenen net zo makkelijk. Je hebt alleen dan extra vaste kosten voor levering en dergelijke.

Ja precies, dan betaal je dus netbeheer kosten over een aansluiting wat opzich ook prima op je bestaande aansluiting kan. Vind ik zonde geld :) Daar kun je 2x een volle 'tank' van halen.
 
Nu ik ben overgestapt van Model S naar Model X is mijn 3.7kw laadpaal toch wel wat aan de krappe kant. Ik heb deze thread nog eens doorgelezen. Ik sta voor de keuze om mijn aansluiting te laten verzwaren van 1 x 40 naar 3x25A: dus installatie kosten netbeheerder, kosten nieuwe meterkast plus aanschaf/abbo kosten Maxem.

Het alternatief is deze tweede aansluiting realiseren. Als de aanleg en een 2de meterkast samen 500-600euro zal zijn is dat minder dan aanschaf maxem+verzwaring. Daarnaast is de meterhuur lager dan de maxem abbo kosten per jaar, plus nog 2 jaar 8 cent korting / kwh.

Klopt deze redenatie?
Waarom nemen mensen in deze thread eigenlijk nog een Maxem achter deze tweede aansluiting? Ik zal de volledige 3x25A aansluiten op een TWC dus load balancing is niet relevant of heb je bij twee ansluitingen nog steeds maar maximaal 3x 25A tot je beschikking ipv 1x40A plus 3x25A?
 
Last edited:
Antwoord gevonden bij Stedin: Bij een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) wordt geen nieuwe aansluiting aangelegd, maar een meter achter de bestaande aansluiting geplaatst. Hierbij blijft de capaciteit van de bestaande aansluiting ongewijzigd. Bij een nieuwe aansluiting wordt er een nieuwe verbinding met het elektriciteitsnet aangelegd, waarbij u zelf de benodigde capaciteit kiest. Voor deze aansluiting brengt Stedin eenmalige- en periodieke aansluitkosten in rekening.
 
Exact, je blijft achter de originele hoofdzekering zitten. Het wordt vooral gedaan om een ander tarief te kunnen hanteren, niet om meer stroom af te kunnen nemen.
Je hebt niet perse Maxem nodig, jet kunt het ook met andere smart palen die, en dat is belangrijk, geen backend verbinding nodig hebben.
 
Nu ik ben overgestapt van Model S naar Model X is mijn 3.7kw laadpaal toch wel wat aan de krappe kant. Ik heb deze thread nog eens doorgelezen. Ik sta voor de keuze om mijn aansluiting te laten verzwaren van 1 x 40 naar 3x25A: dus installatie kosten netbeheerder, kosten nieuwe meterkast plus aanschaf/abbo kosten Maxem.

Het alternatief is deze tweede aansluiting realiseren. Als de aanleg en een 2de meterkast samen 500-600euro zal zijn is dat minder dan aanschaf maxem+verzwaring. Daarnaast is de meterhuur lager dan de maxem abbo kosten per jaar, plus nog 2 jaar 8 cent korting / kwh.

Klopt deze redenatie?
Waarom nemen mensen in deze thread eigenlijk nog een Maxem achter deze tweede aansluiting? Ik zal de volledige 3x25A aansluiten op een TWC dus load balancing is niet relevant of heb je bij twee ansluitingen nog steeds maar maximaal 3x 25A tot je beschikking ipv 1x40A plus 3x25A?
Waarom niet 3x16a dan heb je 22 KW en betaal je niet meer vastrecht. Heb zelf ook een x met 3.7 kWh maar zeker in de winter met een woon- werk verkeer van enkele reis 75 km laad ie in een nacht niet op. Alleen de investering in de meterkast, nieuwe laadpaal (want huidige paal is 3.7 en kan niet uitgebreid worden) en andere kabel 3- fase kost toch snel 1500 euro...
 
  • Like
Reactions: Jooop
3x 25A is al heel lang de standaard bij een 3 fase aansluiting. Let wel dat als je zo'n aansluiting hebt het onhandig kan zijn om je auto die maximale stroom te laten afnemen. Je kunt dan in huis in principe geen lampje meer aandoen. :)
 
Ik poste het al in de andere thread, maar kennelijk beter even hier. Ik kan letterlijk nergens vinden of het toegestaan is om de 2e meter op naam van mijn BV te zetten (zelfde vestigingsadres maar geen eigen ingang) als de 1e meter in prive staat?

Los van de tijdelijke wetgeving voor lagere belasting lijkt mij dat toch ideaal? Je kunt dan bij wijze van spreken gewoon een campingstekker maken op de 2e aansluiting en daarmee laden, of gewoon een "domme" TWC voor max 11kW (al dan niet met Maxem). Verrekenen hoeft niet, want het contract met de energiemaatschappij is met de BV. De heffingskorting op energiebelasting krijg je weliswaar alleen op de 1e meter, maar je betaalt geen netbeheerkosten op die 2e aansluiting. Plus je kunt de BTW gewoon terugvragen, want staat op de BV.

Mis ik iets?