Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

windgeruis a-stijl

This site may earn commission on affiliate links.
FIXED IT!

Zojuist getest en ik ervaar geen knisperend geluid meer in de A-stijl. Binnen 5 minuten kan je het eenvoudig zelf oplossen.

Probleem
Bij snelheden vanaf +/- 120 km/u ontstaan er knisperende geluiden in de A-stijlen. Het geluid ontstaat op ongeveer 1/3 van de A-stijl, gemeten vanaf de daklijn.
Het geluid is niet continu, maar afhankelijk van snelheid, windrichting, windvlagen etc.

Oorzaak
De A-stijl is open aan de voorzijde van de auto. Lucht kan zowel vanuit de fender als 'langs de vooruit' in de a-stijl terecht komen. Bij bepaalde luchtsnelheden ontstaan dan wervelingen. Deze wervelingen leiden tot geluid in de a-tijl / het veroorzaakte geluid resoneert in de a-stijl.
De opening van de a-stijl is deels afgedicht met een stukje rubber dat langs de gehele onderzijde van de voorruit loopt en 'uitloopt' langs de a-stijl. De afdichting van de a-stijl is onvolledig. Tevens wordt dit rubbertje van zijn plek geduwd als je de funk opent. Uiteindelijk sluit het niet meer goed.

Oplossing
Door de opening van de a-stijl af te dichten komt er geen lucht(stroom) meer in, waardoor er geen wervelingen/resonantie kan ontstaan.
Om demontage van onderdelen te voorkomen heb ik het rubbertje opzij gebogen en een stukje spons in het gat gestoken. Ik heb voor spons gekozen omdat het goedkoop is, door de opening bij de vooruit gedrukt kan worden, daarna uitzet om de volledige ruimte te vullen, en eventueel ook nog verwijderbaar is. Ik heb overwogen om kit, steenwol en verpakkingsmateriaal (dat uitzet) te gebruiken, maar de verwerking van spons is makkelijker en het beste te verwijderen. Tevens droogt het snel en laat het vocht door, zodat je geen vochtophopingen in de a-stijl krijgt.

Doe-het-zelf
1) koop sponsjes a EUR 0,79
AH Schuurspons hard bestellen | ah.nl

2) knip een reepje van de spons van ongeveer 1,5 cm breed (knip in de lengterichting van de spons)
IMG_20191213_102452.jpg

3) knip het groene schuurgedeelte af. Je hebt dat niet meer nodig.

4) duw met 1 hand het zwarte rubberen afdekplaatje opzij (naar het midden van de auto)

5) duw met de andere hand het gele sponsje in het gat. Let erop dat je met je duim en wijsvinger de spons samenknijpt, dan een stukje in het gat duwt, en zo doorgaat tot hij er helemaal in zit. (samenknijpen is de succesfactor om hem erin te krijgen)

6) als de hele spons erin zit ziet het er zo uit (de gele streepjes geven de weg aan die de spons heeft afgelegd):
IMG_20191213_102101.jpg

6) duw het rubbertje weer op zijn plaats. Het is de bedoeling dat deze weer netjes aansluit met het plaatwerk. Dat zal niet perfect zijn, net zoals het was voordat je begon.

7) geniet van een rustige rit :)

8) doneer de overgebleven 5,5 sponsjes aan het huishouden.

Disclaimer: een spons kan water vasthouden en daarmee voor een hoge vochtigheid in de a-stijl zorgen. Deze lijkt van aluminium te zijn waardoor hij niet kan roesten, maar wel kan oxideren. In hoeverre de a-stijl aan de binnenzijde behandeld is tegen oxidatie is mij niet bekend. Het eerste stukje lijkt gespoten te zijn, maar spuiten is geen kernkwaliteit van Tesla.... Zorg er daarom voor dat het rubbertje zo goed mogelijk op zijn plek komt te zitten om water van regen en de wasstraat weg te houden bij de spons. Echter weet je zeker dat hij bij elke droge rit gedroogd zal worden.
 
FIXED IT!

Zojuist getest en ik ervaar geen knisperend geluid meer in de A-stijl. Binnen 5 minuten kan je het eenvoudig zelf oplossen.

Probleem
Bij snelheden vanaf +/- 120 km/u ontstaan er knisperende geluiden in de A-stijlen. Het geluid ontstaat op ongeveer 1/3 van de A-stijl, gemeten vanaf de daklijn.
Het geluid is niet continu, maar afhankelijk van snelheid, windrichting, windvlagen etc.

Oorzaak
De A-stijl is open aan de voorzijde van de auto. Lucht kan zowel vanuit de fender als 'langs de vooruit' in de a-stijl terecht komen. Bij bepaalde luchtsnelheden ontstaan dan wervelingen. Deze wervelingen leiden tot geluid in de a-tijl / het veroorzaakte geluid resoneert in de a-stijl.
De opening van de a-stijl is deels afgedicht met een stukje rubber dat langs de gehele onderzijde van de voorruit loopt en 'uitloopt' langs de a-stijl. De afdichting van de a-stijl is onvolledig. Tevens wordt dit rubbertje van zijn plek geduwd als je de funk opent. Uiteindelijk sluit het niet meer goed.

Oplossing
Door de opening van de a-stijl af te dichten komt er geen lucht(stroom) meer in, waardoor er geen wervelingen/resonantie kan ontstaan.
Om demontage van onderdelen te voorkomen heb ik het rubbertje opzij gebogen en een stukje spons in het gat gestoken. Ik heb voor spons gekozen omdat het goedkoop is, door de opening bij de vooruit gedrukt kan worden, daarna uitzet om de volledige ruimte te vullen, en eventueel ook nog verwijderbaar is. Ik heb overwogen om kit, steenwol en verpakkingsmateriaal (dat uitzet) te gebruiken, maar de verwerking van spons is makkelijker en het beste te verwijderen. Tevens droogt het snel en laat het vocht door, zodat je geen vochtophopingen in de a-stijl krijgt.

Doe-het-zelf
1) koop sponsjes a EUR 0,79
AH Schuurspons hard bestellen | ah.nl

2) knip een reepje van de spons van ongeveer 1,5 cm breed (knip in de lengterichting van de spons)
View attachment 487807
3) knip het groene schuurgedeelte af. Je hebt dat niet meer nodig.

4) duw met 1 hand het zwarte rubberen afdekplaatje opzij (naar het midden van de auto)

5) duw met de andere hand het gele sponsje in het gat. Let erop dat je met je duim en wijsvinger de spons samenknijpt, dan een stukje in het gat duwt, en zo doorgaat tot hij er helemaal in zit. (samenknijpen is de succesfactor om hem erin te krijgen)

6) als de hele spons erin zit ziet het er zo uit (de gele streepjes geven de weg aan die de spons heeft afgelegd):
View attachment 487808
6) duw het rubbertje weer op zijn plaats. Het is de bedoeling dat deze weer netjes aansluit met het plaatwerk. Dat zal niet perfect zijn, net zoals het was voordat je begon.

7) geniet van een rustige rit :)

8) doneer de overgebleven 5,5 sponsjes aan het huishouden.

Disclaimer: een spons kan water vasthouden en daarmee voor een hoge vochtigheid in de a-stijl zorgen. Deze lijkt van aluminium te zijn waardoor hij niet kan roesten, maar wel kan oxideren. In hoeverre de a-stijl aan de binnenzijde behandeld is tegen oxidatie is mij niet bekend. Het eerste stukje lijkt gespoten te zijn, maar spuiten is geen kernkwaliteit van Tesla.... Zorg er daarom voor dat het rubbertje zo goed mogelijk op zijn plek komt te zitten om water van regen en de wasstraat weg te houden bij de spons. Echter weet je zeker dat hij bij elke droge rit gedroogd zal worden.

Dank! Ik ga het proberen.
 
  • Informative
Reactions: Larss
FIXED IT!
Top idee en bedankt, maar
Deze lijkt van aluminium te zijn waardoor hij niet kan roesten, maar wel kan oxideren. In hoeverre de a-stijl aan de binnenzijde behandeld is tegen oxidatie is mij niet bekend.
Zie foto voor een magneet op de a-stijl ;) Misschien kunnen we iets als thinsulate gebruiken, dat is volgens mij hydrofoob?
 

Attachments

  • IMG_2770.jpg
    IMG_2770.jpg
    638.3 KB · Views: 147
FIXED IT!

Zojuist getest en ik ervaar geen knisperend geluid meer in de A-stijl. Binnen 5 minuten kan je het eenvoudig zelf oplossen.

....

zou dit ook een oplossing zijn om windgeruis tegen te gaan bij hogere snelheden voor wat betreft telefoneren via bluetooth microfoon (die bij de model X in de A-stijl gemonteerd zit)?
Wie weet neem ik morgen even tijd om het uit te proberen bij mijn model X.
 
En waar ik nog ben achtergekomen...
Windruis, bij het kapje achter de spiegel zeg maar. De s heeft daar een glazen kap zitten, de 3 een plastic kap. In de a-Stijl zit een rubber, waar het raam tegenaan komt, maar dus ook dat kapje. Ik heb een stukje tochtstrip geplaatst bovenin het rubber op de a-stijl waar het plastic kapje het rubber raakt. En heb minder windruis in gebeid van buitenspiegel.

zal vanavond foto’s plaatsen
 
  • Helpful
Reactions: fabian