Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintersport Ski rek Model X

This site may earn commission on affiliate links.
wie heeft er een goede oplossing voor een skirek gevonden voor de Model X? Ik heb het topic met de koffers voor op de trekhaak gezien, maar dat is voor mij geen oplossing (ski's zijn te lang en uitstekende ski's aan de zijkant is niet echt prettig). De Yakima Full Swing is in de USA een goede oplossing, ook daar gezien met fietsen, maar ik kan dat ding hier in Nederland niet vinden.

Dat ding in de Tesla Accessoire shop is het ook niet helemaal: Shop Tesla Gear — Model X Ski/Snowboard Drager

Iemand een tip?
 
Wat denken jullie van dit type van Yakima? Leverbaar eind 2019... grootste verschil is dan de montage. Prijs scheelt niet eens heel erg veel.
Het laadvermogen van de Roof Racks is trouwens niet heel groot, 65 kg. Zag een mooie Thule Vector box maar die alleen was al 29 kg (en hyper duur dus wordt het sws niet).
 

Attachments

  • Yakima M3.jpg
    Yakima M3.jpg
    297 KB · Views: 132
Voor de MX-6zits heb ik een skirekje gemaakt, dat alleen te gebruiken is als achterste stoelen plat liggen (en er dus maar 4 mensen mee kunnen richting Alpen. De basis is een terrastegel van FSC-hardhout, waarop twee halve rails van elk 50 cm gemonteerd zijn (verkrijgbaar bij Hornbach, lengte 1 mtr.) Daarop haakse beugels geschoven, die verschuifbaar zijn, maar in de praktijk naadloos tegen elkaar aan staan.
Vervolgens een tweetal spanbanden zigzags-gewijs tussen de latten geweven, vastgezet met nietjespistool. Op hoekpunten wat ogen geschroefd, onderzijde bekleed met tapijttegel ter bescherming achterzijde 3e zitrij. Daarna kettingen, kabels en draadspanners aangebracht die zorgen voor een stabiele verbinding tussen de 4 haken die de auto biedt. Met de draadspanners kun je dit rekje compleet fixeren. Het pakketje ski's kun je met de twee spanbanden aan het rekje vastmaken en met een 3de spanband bij de skipunten zorg je voor een complexe fixatie. Gegarandeerd vast, bij elke snelheid en bij elke bocht/rotonde.
Het is zeker wat werk; de meeste tijd was ik kwijt aan het bewerken en bevestigen van de rails, maar ik vermoed dat gewone haken zonder rails minstens zo goed werken.
 

Attachments

  • Skirekje.jpg
    Skirekje.jpg
    449.4 KB · Views: 92
  • Like
Reactions: FrankNL
Voor de MX-6zits heb ik een skirekje gemaakt, dat alleen te gebruiken is als achterste stoelen plat liggen (en er dus maar 4 mensen mee kunnen richting Alpen. De basis is een terrastegel van FSC-hardhout, waarop twee halve rails van elk 50 cm gemonteerd zijn (verkrijgbaar bij Hornbach, lengte 1 mtr.) Daarop haakse beugels geschoven, die verschuifbaar zijn, maar in de praktijk naadloos tegen elkaar aan staan.
Vervolgens een tweetal spanbanden zigzags-gewijs tussen de latten geweven, vastgezet met nietjespistool. Op hoekpunten wat ogen geschroefd, onderzijde bekleed met tapijttegel ter bescherming achterzijde 3e zitrij. Daarna kettingen, kabels en draadspanners aangebracht die zorgen voor een stabiele verbinding tussen de 4 haken die de auto biedt. Met de draadspanners kun je dit rekje compleet fixeren. Het pakketje ski's kun je met de twee spanbanden aan het rekje vastmaken en met een 3de spanband bij de skipunten zorg je voor een complexe fixatie. Gegarandeerd vast, bij elke snelheid en bij elke bocht/rotonde.
Het is zeker wat werk; de meeste tijd was ik kwijt aan het bewerken en bevestigen van de rails, maar ik vermoed dat gewone haken zonder rails minstens zo goed werken.


Heb je toevallig ook een foto van dit skirekje in de auto en met ski’s er in?
 
Eindelijk een droge zaterdag om foto's te maken. Slechts één skiset van zolder gehaald, maar foto's geven wel een goede indruk.
Het vervelende is dat zonder fixatie de ski's een gevaar vormen, zeker met de snelheden waarmee je over de autosnelweg rijdt en af en toe moet remmen.
 

Attachments

  • IMG_2496.jpg
    IMG_2496.jpg
    86.1 KB · Views: 84
  • IMG_2497.jpg
    IMG_2497.jpg
    90.8 KB · Views: 73
  • IMG_2498.jpg
    IMG_2498.jpg
    87.6 KB · Views: 79
  • IMG_2500.jpg
    IMG_2500.jpg
    48.9 KB · Views: 89
  • IMG_2499.jpg
    IMG_2499.jpg
    83.3 KB · Views: 85
  • IMG_2501.jpg
    IMG_2501.jpg
    53.1 KB · Views: 72
  • IMG_2502.jpg
    IMG_2502.jpg
    91.3 KB · Views: 80
  • image.png
    image.png
    41 KB · Views: 78
Ga ik daar eens naar kijken. Thanks! Heb inderdaad een 7 zits, dus middendoor is wat lastig.
Kan het bevestigen: de box met breedste uitbreiding voor de ski’s is exact even breed als de MX. Je merkt verder niks van de box, ook geen invloed op het verbruik. Het enige wat ietwat vervelend is, is de palen in het buitenland die vaak tussen de SuCs staan. Iemand moet even uitstappen om de afstand te schatten, anders rijd je er zeker weten tegenaan met achteruit inparkeren.

Wanneer ga je? Als je zuinig/voorzichtig ingesteld bent dan zou je die van mij mogen gebruiken (al zal ik er wel wat voor rekenen denk ik). Stuur maar een PB als je interesse hebt.