Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi Wim, maar de Tesla zal niet wegrollen. Hij staat namelijk altijd op de handrem. Hij rolt dus pas weg als beiden achterwielen los van de grond komen.
Maar extra zekerheid met de wielblokken kan geen kwaad natuurlijk!
Dat ie op de handrem staat en niet direct weg zal rollen weet ik uiteraard. Maar als ik tegen ervaren monteurs zeg dat ik op een hellend vlak met alleen de handrem erop een auto ga opkrikken word ik voor gek verklaard. Het geeft gewoon extra zekerheid en is een moeite van niks.
 
Haha... ik heb ook al een tijdje zoiets. Paar weken geleden lekke band, na ruim kwartier reed ik weer, op mijn volwaardige 19" reservewiel met gewoon 245/45/19 band! :D
Ik heb een aluminium garagekrik, mag 1,5 ton optillen en dat gaat prima. Krik weegt 11kilo meen ik.
Echt handig, zo'n grote frunk!
Was ik ook van plan, maar dan met een 18" thuiskomertje. De bedenking daarbij is wel dat je daarmee de kreukelzone aan de voorzijde minder effectief maakt.
 
Lukt mss ook met de variabele luchtvering? eerst omhoog dan blokje(s) eronder en wielen intrekken? Dat kon vroeger bij de Citroëns met de pneumatische vering ook
Tesla schrijft een duidelijke procedure voor.
-Tik op Controls > Suspension
-Trap het rempedaal en tik dan op Very High
-Tik op Jack om de automatische hoogteregeling uit te schakelen.

Ik ga niet gokken met andere procedures. Als het fout gaat leest Tesla de log uit, stelt vast dat er geknoeid is en ... maakt de rekening op.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Het voordeel van het bij Tesla laten wisselen is wel dat je naven van de remschijven behandeld worden en weer fantastisch schoon worden gemaakt. Bovendien krijg je je banden in keurige zakken weer in de auto gelegd.
Vorig seizoen (zomer) kreeg ik een uitnodiging om dat kosteloos te laten doen bij het SeC... deze winter eigenlijk niets over gezien.
Is dat standaard service eigenlijk?
 
Last edited:
Vorig seizoen (zomer) kreeg ik een uitnodiging om dat kosteloos te laten doen bij het SeC... deze winter eigenlijk niets over gezien.
Is dat standaard service eigenlijk?

Denk het niet.
Ik heb een afspraak gemaakt om de winterbanden op te leggen ( bij Tesla bijgekocht op std velgen bij auto )
en heb € 55,- betaald voor de swap. Vorig jaar was het ook gratis… .
 
Lukt mss ook met de variabele luchtvering? eerst omhoog dan blokje(s) eronder en wielen intrekken? Dat kon vroeger bij de Citroëns met de pneumatische vering ook
Ik heb dit idd vaak zat gedaan (met flinke balken hout eronder, niet met kleine bokjes).
Het verschil tussen hoge en lage stand is bij een Citroën wel een tikkie groter... Maar ik denk dat het met een Tesla ook wel lukt wanneer de b(l)okken er aan een kant strak onder passen. De stabilisatorstangen zorgen ervoor dat de wielen loskomen wanneer de auto aan de andere kant inzakt. Met twee wielen los kun je ook een voor-achter wissel doen. Wielmoeren lossen (maar niet volledig eruitdraaien natuurlijk) voordat de wielen van de grond zijn!

Ik zou bovenstaande nooit op een hellend vlak doen. Je hebt kans dat de auto om zijn as gaat draaien rondom het wiel dat het vastst staat, daardoor zal het simpelweg zijwaarts van de blokken af glijden. Deze kans is altijd aanwezig maar op een hellend vlak helpt de zwaartekracht nog een handje extra mee...
 
Als ik goed gegrijp is het mogenlijk de suspension op very high te zetten, blokken eronder. Om vervolgens daarna op low te zetten, is er dan genoeg vrije hoogte om de banden te wisselen?

Zit er momenteel ook serieus over te denken om zelf te doen. Ben er nogniet uit of via blok eronder handiger is. Of het alleen met 1 of 2 krik te doen.

Heb wel eerder banden gewisseld maar niet met eigen apparatuur.
Als ik het zo lees heb ik dus het volgende nodig:
- krik. Een die 1000kg kan.
- Momentsleutel op 175N
 
Als ik goed gegrijp is het mogenlijk de suspension op very high te zetten, blokken eronder. Om vervolgens daarna op low te zetten, is er dan genoeg vrije hoogte om de banden te wisselen?

Zit er momenteel ook serieus over te denken om zelf te doen. Ben er nogniet uit of via blok eronder handiger is. Of het alleen met 1 of 2 krik te doen.

Heb wel eerder banden gewisseld maar niet met eigen apparatuur.
Als ik het zo lees heb ik dus het volgende nodig:
- krik. Een die 1000kg kan.
- Momentsleutel op 175N
Als je op een geheel vlakke ondergrond werkt is een goedkope 2-tons hydraulische krik van rond 20 euro voldoende.
Deze weegt 8 kg en kan eventueel mee op een roadtrip. Ik rij nu met een reservewiel in mijn frunk met de kleine krik.
Weet dat Tesla geen lekke banden repareert. Zelfs al rij je een schroef midden in een opstaande ril van een Michelin Super Sport, dan gaat die band bij Tesla in de afvalbak. Heb je een reservewiel voorhanden dan kun je zelf wisselen en je dure Michelin band veilig laten repareren met een paddestoel prop van binnenuit.
Op een hellend vlak, mijn oprit ligt op een dijk, raad ik dit sterk af. Een zwaardere garagekrik heeft een drie keer zo grote 'wielbasis' en staat zeer veel solider. Veel veiliger ook.
Met een momentsleutel kun je wielmoeren loskrijgen, maar ik prefereer een 60 cm wringijzer. Als de moeren los zijn verwijder ik deze met een dop 21 mm op een accuboormachine.
Met perslucht en een slagmoersleutel gaat het nog wat sneller.
Naast de krik is het altijd nodig een om extra ondersteuning naast de krik te plaatsen. Ik gebruik daarvoor een houten blok van 27 cm hoog en 10 cm breed. Als je de krik aan één zijde van de krikpositie plaatst, kan het houten blok er nog naast.
Staat de Tesla op een geheel vlakke ondergrond dan zijn wielkeggen geen absolute eis. Op een hellend vlak duidelijk wel.
 
  • Informative
Reactions: nico180
thanks @Wim S.

Ik vraag me alleen nog af zou je dan een assteun nodig hebben? ik lees dat dit stabieler zou zijn, hoe zet je deze onder een Model S dan? Is het uberhaubt mogenlijk om deze te gebruiken.

Ik zal er in ieder geval een blok onder leggen mocht de krik los gaan dan land de auto op een hout en niet de ondergrond.

Voor wie de meeleest; belangrijk punt uit de handleiding
- gebruik altijd de jack mode
- plaats de hefarmen NIET onder de batterij

Selection_001.png
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
thanks @Wim S.
Ik vraag me alleen nog af zou je dan een assteun nodig hebben? Ik lees dat dit stabieler zou zijn, hoe zet je deze onder een Model S dan? Is het überhaupt mogelijk om deze te gebruiken.
Ik zal er in ieder geval een blok onder leggen mocht de krik los gaan dan land de auto op een stuk hout en niet de ondergrond.
Assteunen, meestal worden er twee gebruikt, zijn meer bedoeld om veilig onder de auto te kunnen werken. Ik heb evenwel het idee dat Tesla eigenaren niks onder hun auto te zoeken hebben.
Daarnaast is de minimum hoogte van een assteun hoger dan 27 cm. Deze 27 cm is de afstand van de grond tot het kriksteunpunt en daarmee is het wiel enkele cm's van de grond.
Een paar stukken hout of een blok van 27 x 10 cm is voldoende. Heb je geen hout bij de hand, kun je tijdens het werk ook één van de te wisselen wielen onder de auto liggen. Je wilt in elk voorkomen dat als de krik versaagt je met je remschijven op de straat staat. Dan krijg je er ook geen krik meer onder en moet je professionele hulp inroepen.
 
Last edited:
Bandenwissel idd met 2 tons garagekrik. Ik leg altijd een wiel onder de auto. Mocht e.e.a van de krik vallen (kans is zeer klein) dan valt deze op het wiel. Niet fijn voor het wiel maar wel fijn voor de rest van de auto en mijn eventueel in de buurt zijnde benen/armen.

Hmm lees net de post van Wim S.. idd.. wielen onder de auto leggen....