Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
Een Citroën Xantia V6 Activa kon inderdaad rijden met 1 achterwiel er af. :D:D

Rijden is nog iets anders. Maar door de evenwichtige gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt moet het wel kunnen om op 3 wielen te blijven staan. Met mijn RWD zou ik het wel aandurven om een van de voorwielen er af te halen. Misschien met de volgende wielwissel eens iets proberen.:cool:
 
Ik denk dat het niet gaat werken, vanwege de luchtvering/-dempers. Dat is demping d.m.v. luchtdruk en geen hoogteregling met hydropneumatiek (zoals bij Citroën.) De zwaartekracht zal de wielophanging van het missende wiel dus 'gewoon' tot de grond laten zakken. Bij de bandenman wordt de auto een behoorlijk eind de hoogte in gekrikt, voordat het wiel los van de grond komt.
 
Ik denk dat het niet gaat werken, vanwege de luchtvering/-dempers. Dat is demping d.m.v. luchtdruk en geen hoogteregling met hydropneumatiek (zoals bij Citroën.) De zwaartekracht zal de wielophanging van het missende wiel dus 'gewoon' tot de grond laten zakken. Bij de bandenman wordt de auto een behoorlijk eind de hoogte in gekrikt, voordat het wiel los van de grond komt.
Hydraulica heeft er eigenlijk niet veel mee te maken (de veerpoten worden bij de Citroën drukloos wanneer de lage stand wordt ingeschakeld): er zit een stabilisatorstang (torsiestang) tussen het linker en het rechterwiel... Die trekt het wiel van de grond als het andere wiel inzakt. Die stang is bij de Tesla een stuk dikker dus daar zal het nog beter werken. Ik verwacht alleen dat je uiteindelijk te weinig ruimte in de wielkuip hebt om 'm dan van de remschijf af te tillen. Ook zal de wieluitslag misschien te kort zijn bij een Tesla (vandaar dat ik aangaf dat de blokken er precies onder moeten passen zonder ruimte voordat je de lage stand inschakelt).
@Herbie65: heb jij het wel eens geprobeerd? (je antwoordde zo stellig 'nee' ;))
ik Heb dit ook nog nooit gedaan, misschien gaat het alarm dan niet af als je dit activeert.
Het alarm gaat wel af, maar dat kun je voorkomen door een deur niet volledig in het slot te drukken voordat je de auto opkrikt.
 
Een Citroën Xantia V6 Activa kon inderdaad rijden met 1 achterwiel er af. :D:D
Volgens mij kan elke hydraulisch geveerde Citroën dat, vooral omdat er achter getrokken draagarmen worden gebruikt en alle gewicht op de vooras ligt. Er gaat een verhaal de ronde dat President de Gaulle zo aan een aanslag ontsnapt is met een DS.

(dat was nu ik er over nadenk een lekke achterband ipv een heel wiel eraf volgens mij, maar goed laat ik de feiten nu niet een goed verhaal in de weg zitten)
 
  • Funny
Reactions: HWS and nico180
Het zou me trouwens niks verbazen als de auto met 3 wielen eronder en zonder krik, met de remschijf de grond niet raakt. Stijf genoeg.
In een statische situatie zou dat misschien zo kunnen zijn, maar als de krik er onderuit schiet, heb je een dynamische situatie.
En ik denk dat hij dan gewoon doorschiet tot op de remschijf.
Iemand zin om het uit te proberen? Ik ga het niet doen.:p
 
Net zelf mijn wielen verwisseld. Hetvolgende viel mij op:
  • Bij de voorwielen van mijn zomerbanden is het middenvlak meer versleten den de beide buitenkanten. Te hard geblazen? Ik heb ze nu achteraan geplaatst.
  • Ik dacht dat 175 Nm veel was, maar bouten vd winterwielen kwamen er verbazend vlot af (zijn vastgezet in het SeC) en bij het vastmaken met de momentsleutel hoefde ik ook niet al te veel kracht te zetten (vond ik toch). Vroeger spande ik bouten altijd aan tot het kraken van metaal op metaal te horen was (maar misschien is het nu net de bedoeling om niet zo ver te gaan).
  • Zou je de momentsleutel niet zonder verlengstuk moeten gebruiken? Er gaat immers kracht verloren in de torsie en speling dacht ik. Echter, zonder verlengsleutel, draai je de hendel in de carrosserie.
 
Net zelf mijn wielen verwisseld. Hetvolgende viel mij op:
  • Bij de voorwielen van mijn zomerbanden is het middenvlak meer versleten den de beide buitenkanten. Te hard geblazen? Ik heb ze nu achteraan geplaatst.
  • Ik dacht dat 175 Nm veel was, maar bouten vd winterwielen kwamen er verbazend vlot af (zijn vastgezet in het SeC) en bij het vastmaken met de momentsleutel hoefde ik ook niet al te veel kracht te zetten (vond ik toch). Vroeger spande ik bouten altijd aan tot het kraken van metaal op metaal te horen was (maar misschien is het nu net de bedoeling om niet zo ver te gaan).
  • Zou je de momentsleutel niet zonder verlengstuk moeten gebruiken? Er gaat immers kracht verloren in de torsie en speling dacht ik. Echter, zonder verlengsleutel, draai je de hendel in de carrosserie.
In het midden meer versleten duidt op te harde banden. De bandenspanning moet op 3.0 koud gemeten worden gehouden.
De standaard momentsleutel werkt prima met een zogenaamde krachtdop. Dan heb je geen verlengstuk nodig.
 
Oei ik had hier 3.1 gelezen. Dat is het hem dus.
Alles tussen 2.9 en 3.1 zal geen grote verschillen geven in slijtagebeeld. Ik verdenk eerder de manometer die je regelmatig gebruikt.
Zelfs manometers bij garages en benzinepompen geven soms onacceptabel grote verschillen.
Je komt erachter door bij enkele garages dezelfde band te checken.
 
In het midden meer versleten duidt op te harde banden. De bandenspanning moet op 3.0 koud gemeten worden gehouden.
De standaard momentsleutel werkt prima met een zogenaamde krachtdop. Dan heb je geen verlengstuk nodig.
Wim, de op jouw advies aangeschafte krachtdop doet wonderen met de Güde. Wel doe ik voortaan oordoppen in tegen het lawaai...