Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zwaar sturen

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort rijd ik mijn nieuwe model S na 4 jaar in een classic te hebben gereden. Wat me opvalt is dat het sturen erg zwaar is en er nauwelijks verschil is tussen de 3 verschillende sportstanden in mijn nieuwe auto. Het lijkt wel alsof de stuurbekrachtiging niet goed werkt. Waarbij je in een oude model S (classic en ook AP1 versie) makkelijk met twee vingers het stuur kan draaien als je zacht rijdt en stuurstand in comfort.

De auto was niet helemaal perfect bij oplevering (het blijft een Tesla) en heeft afgelopen 2 weken bij Tesla gestaan waar men ondermeer naar dit item ging kijken. Gister kreeg ik het telefoontje dat de nieuwe stuurkolom nu eenmaal zwaar stuurt en dat er weinig verschil is in de stuurstanden en dat men er niks aan kon doen....

Dus mijn vraag aan jullie, ervaren jullie dit ook in een nieuwe model S? Dank voor het delen van jullie ervaring!
 
Sinds kort rijd ik mijn nieuwe model S na 4 jaar in een classic te hebben gereden. Wat me opvalt is dat het sturen erg zwaar is en er nauwelijks verschil is tussen de 3 verschillende sportstanden in mijn nieuwe auto. Het lijkt wel alsof de stuurbekrachtiging niet goed werkt. Waarbij je in een oude model S (classic en ook AP1 versie) makkelijk met twee vingers het stuur kan draaien als je zacht rijdt en stuurstand in comfort.

De auto was niet helemaal perfect bij oplevering (het blijft een Tesla) en heeft afgelopen 2 weken bij Tesla gestaan waar men ondermeer naar dit item ging kijken. Gister kreeg ik het telefoontje dat de nieuwe stuurkolom nu eenmaal zwaar stuurt en dat er weinig verschil is in de stuurstanden en dat men er niks aan kon doen....

Dus mijn vraag aan jullie, ervaren jullie dit ook in een nieuwe model S? Dank voor het delen van jullie ervaring!

Terug gaan en vragen of je een stukje in een demo of leenauto mag rijden. Dan kun je heel snel ervaren of die anders werkt.
 
Banden misschien? Mijn test rit in een nieuwe S voelde iets lichter aan in sturen t.o.v de 2015 die ik heb aangeschaft.

Echter ... test rit auto had 19", mijn auto heeft 21" slofjes eronder hangen. Dat stuurt iets zwaarder, maar ligt echt als een trein (op rails en niet derailed ;-) op de weg. Comfort mode stuurt het lekkerst, sport mode is zelfs zwaarder.
 
Dank jullie wel voor de feedback!

De auto staat nu idd bij Tesla en men geeft aan dat dit het gedrag is zoals bij alle nieuwe stuurkolommen. Het gekke is dat ik een paar keer een rit heb gehad waarbij hij wel licht reed. Duidelijk teken van een storing imho. Tesla lijkt geen oplossing te hebben maar ga volgende week idd in een nieuwere Tesla een proefrit maken. De leen Tesla rijdt ook lekker licht in comfort stand maar dat is er nog een met oude neus.
 
Dank jullie wel voor de feedback!

De auto staat nu idd bij Tesla en men geeft aan dat dit het gedrag is zoals bij alle nieuwe stuurkolommen. Het gekke is dat ik een paar keer een rit heb gehad waarbij hij wel licht reed. Duidelijk teken van een storing imho. Tesla lijkt geen oplossing te hebben maar ga volgende week idd in een nieuwere Tesla een proefrit maken. De leen Tesla rijdt ook lekker licht in comfort stand maar dat is er nog een met oude neus.

Is deze stuurkolom heel nieuw in de S, of andere type hardware? Dan is de kans zelfs heel groot dat het in een software update veranderd.

Dit hebben we vaker gezien waarbij nieuwe hardware eerst voorzichtiger ingesteld is, en later meer mogelijkheden geeft.
 
Toevallig was vandaag mijn S100D naar SeC Rotterdam voor deze klacht. Ik merk gewoon in zijn geheel geen verschil tussen de 3 standen terwijl met de loaner de verschillen zeer groot zijn. Bij het ophalen werd mij verteld dat de S/X een nieuwe stuurkolom hebben waardoor de verschillen kleiner zijn. Ik nam het als waarheid aan maar op de terugweg naar huis heb ik m'n dochter steeds een andere stand laten selecteren om een blindtest te doen en ik merk echt totaal geen verschil. Geen verschil is wel anders dan een klein verschil. Ik vind het zware sturen van de loaner en ik heb nog niet 200km/h+ gereden maar vermoed dat de huidige stand veel en veel te licht is zodat deze meer zal gaan zwabberen.

Ik ga weer contact zoeken en vragen of ze überhaupt wel een testrit hebben gemaakt.
 
Mijn juni 2018 S75D stuurt eigenlijk bizar ligt.

Bij de sportstand wordt hij wel zwaarder maar je krijgt nog steeds vrijwel geen feedback misschien nog wel minder dan in de standaard mode waardoor ik de sportstand ook niets vind. Volgens Tesla is dat ook zoals het ontworpen is...

Het voelt heel erg drive by wire aan.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ik heb na het installeren van 2018.44 die officieel enkel "password when disable remote access" heeft een test rondje gereden om te kijken of ik wellicht toch verschillen kon waarnemen.

Ik kon op lage snelheden geen verschil merken maar in een bocht op de snelweg geschakeld tussen de diverse standen en inderdaad er is een verschil. Dus ik hoef geen contact op te nemen met het SeC alhoewel ik zeer graag de sportstand een stuk zwaarder had willen zien.
 
Mij viel het ook op dat mijn 2018 model S veel zwaarder stuurt dan mijn vorige model S uit 2015. Volgens onze vrienden in Tilburg klopt dit en zit het verschil 'm in de firmware. Komt niet echt overeen met de verklaring die dvotion kreeg. Vind het wel jammer, vond de comfort stand in mijn vorige S wel prettig.
 
De sportstand van mijn 2018 S100D is echt een stuk lichter dan de loaner SP85D maar de normale stand zou wellicht wel lichter kunnen zijn. Die vond ik bij de P85D ook te licht en de comfort stand helemaal maar dat is een erg persoonlijke smaak. Ik zou het liefst de vorige settings willen hebben. Wellicht is het ook kwestie van inrijden en slijtage want ik heb nog geen 5k op de klok staan.
 
Onze Model S uit 8/2018 heeft hetzelfde probleem, sinds eind november.
Stuurt stukken zwaarder en er is nauwelijks verschil tussen de comfort en standaard stand.
Alleen tussen de comfort en de sport stand merk je verschil.
Ik denk dus dat het door een software update komt. Erg jammer, want ik vind de comfort stand nu echt te zwaar.
 
@projet: je eerste bericht zie ik. Graag jezelf even voorstellen in het voorsteldraadje.

Welke softwareversie heb je? Een nog niet vaak genoemd, maar bij mij erg opvallend verschil na installatie van 2019.8.3 was juist het grote verschil tussen de standen van de stuurfeedback. Sport traint mijn biceps, comfort doet de wielen zonder enige moeite draaien. Bij vorige updates zat er eigenlijk geen verschil tussen comfort en sport.