TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

12V accu is heel wat minder goed dan de hoofdaccu...

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Energie Gratiz, Jun 17, 2016.

  1. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,473
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Op het Benelux-forum valt het nog wel mee, maar de Amerikaanse afdeling heeft diverse draadjes over de 12V accu. Inmiddels zijn er al heel wat Tesla's die met de 2e 12V-accu rondrijden, en een beperkt aantal heeft die nog vaker laten vervangen.

    Bij mijn Tesla moest de 12V-accu eigenlijk ook vervangen worden, tenminste het SeC meldde dat in de logs wel heel vaak iets te vinden was over de 12V-accu.
    Gezien de kmstand van m'n Tesla hoef ik niet meer op coulance te rekenen en voor vervanging rekent Tesla zo'n 225 euro. Geen enorm bedrag, maar vergeleken met vervangen van een 12V-accu van een ICE is het wel duur.

    Komt bij dat de standaard 12V accu een 33Ah-exemplaar is van het zgn. AGM-principe en geschikt voor "Deep Cycle Operation" wat wil zeggen dat de accu geschikt is om regelmatig een flink eind te ontladen.
    Vreemd is wel dat fabrikant C&D Technologies in de datasheet niets vermeldt over de levensduur van de accu, uitgedrukt in het aantal laadcycli. Andere fabrikanten doen dat in het algemeen wel.

    Ik had er niet zoveel zin in om een even slechte nieuwe accu door Tesla te laten monteren, die waarschijnlijk opnieuw niet langer dan ca. 2 jaar mee zal gaan. Met dezelfde afmetingen heb ik een andere gevonden die 36Ah is, eveneens hoogste kwaliteit loodaccu (AGM) en deze fabrikant geeft wel het aantal laadcycli op. En dat ook nog eens voor een veel lagere prijs.
    Het was een lastig klusje want bij de classic zit die accu onder de luchtinlaat van de kachel/airco. Maar met 2 man in een uur wel te doen, vooral als je op Youtube het filmpje hebt bekeken (van enige afstand) van een monteur die die accu heeft vervangen. En ook geleerd hoe de nosecone er in 30 seconden af kan! :D
     
    • Informative x 1
  2. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,054
    Location:
    The Netherlands
    Gelet op de hoeveelheid werk valt die 225 euro dan wel weer mee, niet?
     
  3. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,473
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Een Tesla-monteur schijnt het in een half uur te klaren.
    Maar het ging me niet in de eerste plaats om het goedkoper te kunnen. Ik ga er van uit dat deze accu langer mee zal gaan.
     
  4. MaH

    MaH Member

    Joined:
    Feb 2, 2015
    Messages:
    164
    Location:
    The Hague, the Netherlands
    Hebben ze zo veel ruimte zonder ice die in de weg hangt, weten ze dit soort slijtage delen toch nog op een onmogelijke plek weg te prutsen...
     
  5. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,115
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Klaas, bestaat er al een OPTIMA red- of yellow-top versie die hiervoor kan gebruikt worden?
    Deze zijn in de American Car scène toch de meest betrouwbare en duurzame accu's… .
     
  6. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,129
    Alleen wel opletten dat ie niet failliet gaat. ..
     
  7. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,473
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    #7 Energie Gratiz, Jun 17, 2016
    Last edited: Jun 17, 2016
    Hm... volgens mij was ik ook wel een paar minder positieve berichten tegengekomen over Optima. Maar weet niet meer precies wat. Wel zijn de Optima-accu's volgens mij een stuk forser van afmetingen... dus vergeet het maar. Een klein beetje grotere accu gaat al niet meer passen op de originele plek.

    De fabrikant van deze accu verwacht dat de AGM loodaccu liefst 400 maal 100% (D.o.D.) ontladen mag worden voordat-ie overlijdt... of 800 maal tot 50% ontladen of 1350 maal tot 30% ontladen. Vaak wordt de D.o.D. er niet bij vermeld en dan wordt meestal de waarde bij 30% ontladen bedoeld.
    En ik zie net dat Optima alleen bij de Yellow-serie iets over aantal cycli opgeeft en dat is 300 maal. De gemonteerde VMF lijkt dus zelfs iets beter...

    Bij de Dual Drive MS-en is de accu naar een gemakkelijker bereikbare plaats verhuisd.
     
  8. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Kun je weten dat de accu aan vervanging toe is voordat het ding weigert? Bij een ICE ga je startproblemen krijgen, dan heb je nog respijt, wat bij een Tesla?

    <krijgt plotseling toch range anxiety>
     
  9. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    757
    Location:
    Brabant, Netherlands
    Hebben we een accu met een range van 230.000 km, is het nog niet goed :p

    @Energie Gratiz Vroegah, lang geleden in het ICE tijdperk, keek ik voor accu's altijd naar Yuasa. Misschien is dat ook nog wel een optie.
     
  10. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    De titel van dit draadje Is ook wel afschrikwekkend ;) maar het Is een serieuze vraag, mbt de 12V dus...
     
  11. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,473
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Hahahaha, om die range anxiety nog wat aan te wakkeren, de levensduur van de 12V-accu schijnt zo ongeveer NIETS te maken te hebben met het aantal gereden kilometers...

    Maar ik heb ooit weleens een melding gekregen "12V-accu is onderhoud nodig" wat dan weer een onzinnige melding is, want er kan helemaal geen onderhoud gepleegd worden aan een AGM loodaccu. Hooguit een gecorrodeerde accupool maar dat ben ik van een MS nog nergens tegengekomen... volgens het SeC krijg je regelmatig een melding als de 12V-accu echt achteruit is gegaan en dan schijn je nog een paar weken tijd te hebben om te (laten) vervangen. Maar er zijn ook berichten van gestrande MS-en door defecte 12V-accu...
     
    • Informative x 1
  12. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Dankjewel Klaas, ik ga dan toch relaxed naar Sicilie.

    Misschien met een extra accu in de frunk, of twee als dat past ;)
     
  13. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,473
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Zorg er dan voor dat je ook een setje startkabels mee hebt... dan kun je die achter de nose-cone aansluiten.
     
    • Helpful x 1
  14. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,094
    Location:
    Europe
  15. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,473
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    De ene Optima is de andere niet...
     
  16. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,954
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Zowel het vervangen van een accu in mijn Espace, ca. 7 jaar geleden als dit jaar in een Peugeot 508SW die wij nog hebben rijden was meer dan € 225,-.
     
  17. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,094
    Location:
    Europe
    Voor precies dat geld plaatsten ze een nieuwe Bosch AGM accu in mijn Porsche. (72 Ah)
     

Share This Page