Op het Benelux-forum valt het nog wel mee, maar de Amerikaanse afdeling heeft diverse draadjes over de 12V accu. Inmiddels zijn er al heel wat Tesla's die met de 2e 12V-accu rondrijden, en een beperkt aantal heeft die nog vaker laten vervangen.
Bij mijn Tesla moest de 12V-accu eigenlijk ook vervangen worden, tenminste het SeC meldde dat in de logs wel heel vaak iets te vinden was over de 12V-accu.
Gezien de kmstand van m'n Tesla hoef ik niet meer op coulance te rekenen en voor vervanging rekent Tesla zo'n 225 euro. Geen enorm bedrag, maar vergeleken met vervangen van een 12V-accu van een ICE is het wel duur.
Komt bij dat de standaard 12V accu een 33Ah-exemplaar is van het zgn. AGM-principe en geschikt voor "Deep Cycle Operation" wat wil zeggen dat de accu geschikt is om regelmatig een flink eind te ontladen.
Vreemd is wel dat fabrikant C&D Technologies in de datasheet niets vermeldt over de levensduur van de accu, uitgedrukt in het aantal laadcycli. Andere fabrikanten doen dat in het algemeen wel.
Ik had er niet zoveel zin in om een even slechte nieuwe accu door Tesla te laten monteren, die waarschijnlijk opnieuw niet langer dan ca. 2 jaar mee zal gaan. Met dezelfde afmetingen heb ik een andere gevonden die 36Ah is, eveneens hoogste kwaliteit loodaccu (AGM) en deze fabrikant geeft wel het aantal laadcycli op. En dat ook nog eens voor een veel lagere prijs.
Het was een lastig klusje want bij de classic zit die accu onder de luchtinlaat van de kachel/airco. Maar met 2 man in een uur wel te doen, vooral als je op Youtube het filmpje hebt bekeken (van enige afstand) van een monteur die die accu heeft vervangen. En ook geleerd hoe de nosecone er in 30 seconden af kan!
Bij mijn Tesla moest de 12V-accu eigenlijk ook vervangen worden, tenminste het SeC meldde dat in de logs wel heel vaak iets te vinden was over de 12V-accu.
Gezien de kmstand van m'n Tesla hoef ik niet meer op coulance te rekenen en voor vervanging rekent Tesla zo'n 225 euro. Geen enorm bedrag, maar vergeleken met vervangen van een 12V-accu van een ICE is het wel duur.
Komt bij dat de standaard 12V accu een 33Ah-exemplaar is van het zgn. AGM-principe en geschikt voor "Deep Cycle Operation" wat wil zeggen dat de accu geschikt is om regelmatig een flink eind te ontladen.
Vreemd is wel dat fabrikant C&D Technologies in de datasheet niets vermeldt over de levensduur van de accu, uitgedrukt in het aantal laadcycli. Andere fabrikanten doen dat in het algemeen wel.
Ik had er niet zoveel zin in om een even slechte nieuwe accu door Tesla te laten monteren, die waarschijnlijk opnieuw niet langer dan ca. 2 jaar mee zal gaan. Met dezelfde afmetingen heb ik een andere gevonden die 36Ah is, eveneens hoogste kwaliteit loodaccu (AGM) en deze fabrikant geeft wel het aantal laadcycli op. En dat ook nog eens voor een veel lagere prijs.
Het was een lastig klusje want bij de classic zit die accu onder de luchtinlaat van de kachel/airco. Maar met 2 man in een uur wel te doen, vooral als je op Youtube het filmpje hebt bekeken (van enige afstand) van een monteur die die accu heeft vervangen. En ook geleerd hoe de nosecone er in 30 seconden af kan!