Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12V accu is heel wat minder goed dan de hoofdaccu...

This site may earn commission on affiliate links.
Op het Benelux-forum valt het nog wel mee, maar de Amerikaanse afdeling heeft diverse draadjes over de 12V accu. Inmiddels zijn er al heel wat Tesla's die met de 2e 12V-accu rondrijden, en een beperkt aantal heeft die nog vaker laten vervangen.

Bij mijn Tesla moest de 12V-accu eigenlijk ook vervangen worden, tenminste het SeC meldde dat in de logs wel heel vaak iets te vinden was over de 12V-accu.
Gezien de kmstand van m'n Tesla hoef ik niet meer op coulance te rekenen en voor vervanging rekent Tesla zo'n 225 euro. Geen enorm bedrag, maar vergeleken met vervangen van een 12V-accu van een ICE is het wel duur.

Komt bij dat de standaard 12V accu een 33Ah-exemplaar is van het zgn. AGM-principe en geschikt voor "Deep Cycle Operation" wat wil zeggen dat de accu geschikt is om regelmatig een flink eind te ontladen.
Vreemd is wel dat fabrikant C&D Technologies in de datasheet niets vermeldt over de levensduur van de accu, uitgedrukt in het aantal laadcycli. Andere fabrikanten doen dat in het algemeen wel.

Ik had er niet zoveel zin in om een even slechte nieuwe accu door Tesla te laten monteren, die waarschijnlijk opnieuw niet langer dan ca. 2 jaar mee zal gaan. Met dezelfde afmetingen heb ik een andere gevonden die 36Ah is, eveneens hoogste kwaliteit loodaccu (AGM) en deze fabrikant geeft wel het aantal laadcycli op. En dat ook nog eens voor een veel lagere prijs.
Het was een lastig klusje want bij de classic zit die accu onder de luchtinlaat van de kachel/airco. Maar met 2 man in een uur wel te doen, vooral als je op Youtube het filmpje hebt bekeken (van enige afstand) van een monteur die die accu heeft vervangen. En ook geleerd hoe de nosecone er in 30 seconden af kan! :D
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Op het Benelux-forum valt het nog wel mee, maar de Amerikaanse afdeling heeft diverse draadjes over de 12V accu. Inmiddels zijn er al heel wat Tesla's die met de 2e 12V-accu rondrijden, en een beperkt aantal heeft die nog vaker laten vervangen.

Bij mijn Tesla moest de 12V-accu eigenlijk ook vervangen worden, tenminste het SeC meldde dat in de logs wel heel vaak iets te vinden was over de 12V-accu.
Gezien de kmstand van m'n Tesla hoef ik niet meer op coulance te rekenen en voor vervanging rekent Tesla zo'n 225 euro. Geen enorm bedrag, maar vergeleken met vervangen van een 12V-accu van een ICE is het wel duur.

Komt bij dat de standaard 12V accu een 33Ah-exemplaar is van het zgn. AGM-principe en geschikt voor "Deep Cycle Operation" wat wil zeggen dat de accu geschikt is om regelmatig een flink eind te ontladen.
Vreemd is wel dat fabrikant C&D Technologies in de datasheet niets vermeldt over de levensduur van de accu, uitgedrukt in het aantal laadcycli. Andere fabrikanten doen dat in het algemeen wel.

Ik had er niet zoveel zin in om een even slechte nieuwe accu door Tesla te laten monteren, die waarschijnlijk opnieuw niet langer dan ca. 2 jaar mee zal gaan. Met dezelfde afmetingen heb ik een andere gevonden die 36Ah is, eveneens hoogste kwaliteit loodaccu (AGM) en deze fabrikant geeft wel het aantal laadcycli op. En dat ook nog eens voor een veel lagere prijs.
Het was een lastig klusje want bij de classic zit die accu onder de luchtinlaat van de kachel/airco. Maar met 2 man in een uur wel te doen, vooral als je op Youtube het filmpje hebt bekeken (van enige afstand) van een monteur die die accu heeft vervangen. En ook geleerd hoe de nosecone er in 30 seconden af kan! :D

Gelet op de hoeveelheid werk valt die 225 euro dan wel weer mee, niet?
 
Een Tesla-monteur schijnt het in een half uur te klaren.
Maar het ging me niet in de eerste plaats om het goedkoper te kunnen. Ik ga er van uit dat deze accu langer mee zal gaan.

Klaas, bestaat er al een OPTIMA red- of yellow-top versie die hiervoor kan gebruikt worden?
Deze zijn in de American Car scène toch de meest betrouwbare en duurzame accu's… .
 
Klaas, bestaat er al een OPTIMA red- of yellow-top versie die hiervoor kan gebruikt worden?
Deze zijn in de American Car scène toch de meest betrouwbare en duurzame accu's… .
Hm... volgens mij was ik ook wel een paar minder positieve berichten tegengekomen over Optima. Maar weet niet meer precies wat. Wel zijn de Optima-accu's volgens mij een stuk forser van afmetingen... dus vergeet het maar. Een klein beetje grotere accu gaat al niet meer passen op de originele plek.

De fabrikant van deze accu verwacht dat de AGM loodaccu liefst 400 maal 100% (D.o.D.) ontladen mag worden voordat-ie overlijdt... of 800 maal tot 50% ontladen of 1350 maal tot 30% ontladen. Vaak wordt de D.o.D. er niet bij vermeld en dan wordt meestal de waarde bij 30% ontladen bedoeld.
En ik zie net dat Optima alleen bij de Yellow-serie iets over aantal cycli opgeeft en dat is 300 maal. De gemonteerde VMF lijkt dus zelfs iets beter...

Bij de Dual Drive MS-en is de accu naar een gemakkelijker bereikbare plaats verhuisd.
 
Last edited:
Kun je weten dat de accu aan vervanging toe is voordat het ding weigert? Bij een ICE ga je startproblemen krijgen, dan heb je nog respijt, wat bij een Tesla?

<krijgt plotseling toch range anxiety>
Hahahaha, om die range anxiety nog wat aan te wakkeren, de levensduur van de 12V-accu schijnt zo ongeveer NIETS te maken te hebben met het aantal gereden kilometers...

Maar ik heb ooit weleens een melding gekregen "12V-accu is onderhoud nodig" wat dan weer een onzinnige melding is, want er kan helemaal geen onderhoud gepleegd worden aan een AGM loodaccu. Hooguit een gecorrodeerde accupool maar dat ben ik van een MS nog nergens tegengekomen... volgens het SeC krijg je regelmatig een melding als de 12V-accu echt achteruit is gegaan en dan schijn je nog een paar weken tijd te hebben om te (laten) vervangen. Maar er zijn ook berichten van gestrande MS-en door defecte 12V-accu...
 
  • Informative
Reactions: Keezje