Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2 zelfsleutel vraagjes voor mijn X

This site may earn commission on affiliate links.

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
2,191
1,800
Lelystad
Ik heb 2 probleempjes met mijn X momenteel.

1. Er komt water bij de bijrijders voordeur naar binnen als hij stilstaat en het regent. Meestal slaapt ie binnen maar als ik aan het werk ben niet en dan zie ik weleens water op de mat. Zover ik zie niet als ik in de regen rij.
Het lijkt onder tussen de binnen bekleding en het metaal naar beneden te komen maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Heeft iemand tips waar ik moet beginnen te zoeken?


2. Mijn achteruitrij camera werkt goed alleen zie ik mijn trekhaak maar een klein stukje en de camera zit niet in het midden (de trekhaak volgens mij wel redelijk). Voor het aankoppelen van mijn aanhanger is het wel handig als ik de trekhaak wat beter in beeld heb. Is het mogelijk om de camera iets bij te stellen? Moet dan waarschijnlijk van binnen uit gedaan worden.

Iemand tips?

Alvast bedankt.
 
Ik weet niet of het verstandig is om de camera te verplaatsen ivm autopilot.

Het binnenkomen van water bij de bijrijdersdeur van je Tesla Model X kan diverse oorzaken hebben. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om het probleem te diagnosticeren en op te lossen:

1. Controleren van deurrubbers en afdichtingen:
• Kijk naar de rubberen afdichtingen rondom de deur. Zijn er scheuren, gaten of andere beschadigingen zichtbaar? Beschadigde afdichtingen kunnen water doorlaten.
• Controleer ook de afdichtingen bij de ramen, vooral aan de onderkant waar het raam in de deur verdwijnt.

2. Inspecteren van de deurrand en het kozijn:
• Open de deur en inspecteer de rand van de deur en het deurkozijn. Zorg ervoor dat er geen vuil of puin aanwezig is dat de afdichting zou kunnen verstoren.
• Controleer ook op roest of andere beschadigingen aan het metaal.

3. Waterlekkage test:
• Gebruik een tuinslang om water over de auto te laten lopen terwijl iemand anders binnen in de auto zit om te kijken waar het water precies naar binnen komt. Dit kan helpen om de bron van de lekkage te lokaliseren.

4. Controle van de deurpanelen:
• Soms kan water binnendringen via slecht geïnstalleerde of beschadigde deurpanelen. Overweeg om het deurpaneel te verwijderen (indien je dit comfortabel vindt) om te kijken of er tekenen van waterlekkage of schade aan de binnenkant zijn.

5. Kijk naar afwateringskanalen:
• Deuren hebben vaak afwateringskanalen of -gaatjes aan de onderkant om water af te voeren dat tussen het raam en de deur terechtkomt. Controleer of deze gaatjes niet verstopt zijn.

6. Controleer op mogelijke schade na reparaties:
• Als de auto recent is gerepareerd of als er aan de deuren is gewerkt, kan een onjuiste installatie van onderdelen ook tot lekkages leiden. Controleer of alles goed is gemonteerd.

7. Overweeg toch professionele hulp:
• Als je zelf niets kunt vinden, is het raadzaam om contact op te nemen met een Tesla Service Center of een andere professionele monteur. Zij hebben de expertise en de juiste gereedschappen om de lekkage te lokaliseren en te verhelpen.

Door deze stappen te volgen, zou je hopelijk de oorzaak van de waterlekkage kunnen identificeren en verhelpen.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Bedankt voor de tips, al had ik gehoopt dat er misschien een standaard lekplekje bekent was.

Ik wil de camera ook niet echt verplaatsen maar een beetje naar beneden bijstellen. Ik denk ook niet dat de camera echt gebruikt wordt bij gebruik van autopilot aangezien zelfs auto lane change werkt met een fietsenrek achterop.
 
Ik heb 2 probleempjes met mijn X momenteel.

1. Er komt water bij de bijrijders voordeur naar binnen als hij stilstaat en het regent. Meestal slaapt ie binnen maar als ik aan het werk ben niet en dan zie ik weleens water op de mat. Zover ik zie niet als ik in de regen rij.
Het lijkt onder tussen de binnen bekleding en het metaal naar beneden te komen maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Heeft iemand tips waar ik moet beginnen te zoeken?


2. Mijn achteruitrij camera werkt goed alleen zie ik mijn trekhaak maar een klein stukje en de camera zit niet in het midden (de trekhaak volgens mij wel redelijk). Voor het aankoppelen van mijn aanhanger is het wel handig als ik de trekhaak wat beter in beeld heb. Is het mogelijk om de camera iets bij te stellen? Moet dan waarschijnlijk van binnen uit gedaan worden.

Iemand tips?

Alvast bedankt.
Heb je een dak dat open kan? Daar ziiten waterafvoerkanalen onder die het water afvoeren onder het spatbord. Die kunnen verstoppen door vuil en het water zoekt dan elders zijn weg.
 
Het is ongeveer 30 cm (een voet) van de voorkant van de bijrijder deur waar het water over de dorpel naar binnenkomt.
Ik zal de binnenbekleding er af moeten halen. Te eerste zit er volgens mij plastic die het water in de deur zou moeten houden, dus dat werkt niet en eens kijken of ik kan vinden waar het de deur inkomt.
Of het loopt langs de voorkant van de deur naar beneden maar waar komt het dan langs de rubbers?