Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2e hands Classic of nieuwe

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta voor de keuze om een classic ms te kopen uit 2014, met ongeveer alle opties en 30k op de teller, of voor ongeveer 15.000 meer een nieuwe (demo, 6k km) met auto pilot, next gen seats en tech pakket. Ben particulier dus hoef geen rekening te houden met enig belastingvoordeel helaas.
Ben nu vreselijk aan het twijfelen wat ik moet doen, iemand hints of tips?
 
Ik sta voor de keuze om een classic ms te kopen uit 2014, met ongeveer alle opties en 30k op de teller, of voor ongeveer 15.000 meer een nieuwe (demo, 6k km) met auto pilot, next gen seats en tech pakket. Ben particulier dus hoef geen rekening te houden met enig belastingvoordeel helaas.
Ben nu vreselijk aan het twijfelen wat ik moet doen, iemand hints of tips?

Autopilot is de killer feature. En die nieuwe heeft nog wel meer waar je bij de classic straks spijt krijgt dat je ze er niet in zitten.
 
Tsja, het hangt er natuurlijk van af welke overige opties er op de nieuwe zitten en hoeveel belang je er aan hecht. Autopilot is zonder meer leuk en op langere verplaatsingen ook zinvol, maar de vraag is of dit voor jou voldoende waarde heeft om een verschil van 15k te rechtvaardigen.

Kun je aangeven wat de exacte specs zijn van beide opties?
 
Autopilot is de killer feature. En die nieuwe heeft nog wel meer waar je bij de classic straks spijt krijgt dat je ze er niet in zitten.

Nou, niet overdrijven. Toen ik gisteren met de p85 van mijn echtgenote naar het schadeherstelbedrijf reed ([emoji17]) had ik niet direct het gevoel de autopilot te missen. Bovendien werkt de stoelverwarming in de stoelen van de classic beter dan die in de next gen seats. Vooruit, ik miste wel de stuurverwarming [emoji12]
 
Ik sta voor de keuze om een classic ms te kopen uit 2014, met ongeveer alle opties en 30k op de teller, of voor ongeveer 15.000 meer een nieuwe (demo, 6k km) met auto pilot, next gen seats en tech pakket. Ben particulier dus hoef geen rekening te houden met enig belastingvoordeel helaas.
Ben nu vreselijk aan het twijfelen wat ik moet doen, iemand hints of tips?

Wat vind je van deze? : http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/64037-Te-koop-Grijze-S-85-Classic-06-2014-63-000-km
 
Ik stond een paar weken terug voor dezelfde keuze. M'n roadster gaf de geest, en er moest snel een vervanger komen. Wachten op een nieuwe was geen optie.
Uiteindelijk gekozen voor een S 70 demo met 5k op de teller. Doorslaggevende argumenten waren de garantie, het aankopen bij Tesla zelf, de next gen seats en de Autopilot.
 
Tsja, het hangt er natuurlijk van af welke overige opties er op de nieuwe zitten en hoeveel belang je er aan hecht. Autopilot is zonder meer leuk en op langere verplaatsingen ook zinvol, maar de vraag is of dit voor jou voldoende waarde heeft om een verschil van 15k te rechtvaardigen.

Kun je aangeven wat de exacte specs zijn van beide opties?

De classic heeft alles behalve rear facing seats. De nieuwe heeft next gen seats, autopilot en tech pakket.

Verder rijd ik iedere dag schiphol - utrecht op en neer dus ik gebruik veel cruise control (en zou dus ook veel auto pilot gebruiken)
 
Ik zou voor de nieuwe gaan. Als je veel rijd zijn imho de next-gen seats echt een must. Het is een wereld van verschil met de oude seats. Hetzelfe geldt voor adaptive cruise + autopilot. Enige argument zal de bijbetaling zijn, dus denk dat het toch echt een keuze voor jezelf zal zijn.
 
De classic heeft alles behalve rear facing seats. De nieuwe heeft next gen seats, autopilot en tech pakket.

Verder rijd ik iedere dag schiphol - utrecht op en neer dus ik gebruik veel cruise control (en zou dus ook veel auto pilot gebruiken)

Even ervan uitgaande dat die 15k overbrugbaar is, dan is het een nobrainer. Juist dat traject is perfect voor AP. Daarnaast zal over een paar jaar de restwaarde steeds meer beïnvloed worden door de hardware. Natuurlijk kan er dan misschien al AP2 zijn maar het zal wel even duren voordat de software helemaal uitgerold zal zijn. Ik zou het, wederom ervan uitgaande dat het kan, wel weten.
 
De classic heeft alles behalve rear facing seats. De nieuwe heeft next gen seats, autopilot en tech pakket.

Verder rijd ik iedere dag schiphol - utrecht op en neer dus ik gebruik veel cruise control (en zou dus ook veel auto pilot gebruiken)

Tech pakket is standaard op de nieuwere. Die staat dus vaak niet meer tussen de opgelijste opties, maar is wel degelijk aanwezig.
 
Zoals je hierboven al een beetje kunt zien is de conclusie: zoveel mensen, zoveel meningen. En dat is ook logisch. Binnen de aangegeven kaders zou ik het volgende willen noemen:
Als je een verpletterende stoplichtsprint belangrijk vindt, zoek dan een classic P85.
Als je de nu aan te kopen Tesla misschien al na vrij korte tijd weer wilt vervangen, kun je waarschijnlijk beter kiezen voor eentje met Autopilot.
Als je bepaalde (dure) opties belangrijk vindt, ga dan op zoek naar een classic of demo met die opties.
Als je niet kiest voor Autopilot houdt er dan rekening mee dat het mogelijk is dat je Tesla snel(ler) in waarde daalt en dat het dus niet aantrekkelijk is om er na relatief korte tijd weer afstand van te nemen.

Als je uit komt op een classic, bedenk dan dat de algemene garantie op een Tesla (op de drive-unit en accupakket na) eigenlijk niet best is: na 80.000km is die garantie over. Er zijn al best een aantal Tesla's met hogere kilometerstand.

Oftewel: zet je persoonlijke voorkeuren op een rij en kijk naar de gunstigste manier om die voorkeuren in te vullen. Kijk vervolgens naar de consequenties van die keuze op de langere termijn.
 
Belangrijke aanvulling in mijn beeld is dat de modellen na de upgrade meer voordelen hebben zoals betere geluidsisolatie, betere build quality etc. Ik zou dus ook voor de nieuwe gaan (en ik heb niet eens autopilot :-( )