Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2e hands Classic of nieuwe

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta voor de keuze om een classic ms te kopen uit 2014, met ongeveer alle opties en 30k op de teller, of voor ongeveer 15.000 meer een nieuwe (demo, 6k km) met auto pilot, next gen seats en tech pakket. Ben particulier dus hoef geen rekening te houden met enig belastingvoordeel helaas.
Ben nu vreselijk aan het twijfelen wat ik moet doen, iemand hints of tips?
Dat je aan twijfelen bent tussen twee qua prijs verschillende opties bewijst dat je die duurdere versie zou kunnen aanschaffen.
De rekensom is eigenlijk niet zo moeilijk. Het prijsverschil van 15.000 euro wordt verkleind met het bedrag voor de autopilot (2800 euro) en de nextgen stoelen (3000 euro). Dan blijft er nog 9.200 euro over. Voor dat bedrag krijg je een auto die 1,5 jaar jonger is en 24.000 km minder heeft gereden. De nieuwe auto is duidelijk beter gebouwd. Het grote voordeel van de nieuwere auto is dat deze een autopilot heeft. Gebruikte auto's zonder autopilot worden nu in rap tempo minder waard. Mijn waarneming is dat de prijzen van de Classics in vier maanden tijd rond 5000 euro zijn gedaald.
Als derde alternatief zou je een autopilotversie kunnen kopen die bijv. een jaar oud is en al wat kilometers heeft gelopen. De prijzen daarvan zitten al dicht bij die van Classics.
Bel eens met John (Analysiz). Hij kan je waarschijnlijk op heel goede ideeën brengen.
 
Overigens heb ik ook iemand horen beweren die een classic MS had en inmiddels een nieuwe, dat hij eigenlijk helemaal geen verschil in bouwkwaliteit heeft geconstateerd.

Ik denk dat de gemiddelde Model S van nu beter is dan de gemiddelde van 2013
Maar afwijkingen daarvan zul je altijd hebben. Het is natuurlijk ook wat je onder kwaliteit verstaat / hoe je dat ervaart.
Je kan dan aanhalen dat "Tesla zegt" (tussen aanhalingstekens want ik heb geen officiële bron) dat elk jaar de kosten aan garantieservice halveren, dus 2014 helft van 2013, 2015 helft van 2014 etc...

Voor mij ik een groot verschil tussen de P85 en de P85D, hoewel de P85 prima was, voelde de P85D veel beter aan qua afwerking...
Ik denk dat dat vooral geldt voor diegenen die gevoelig zijn voor "Duitse kwaliteit" waarmee ik bedoel dat m.I. de verbeteringen vooral in die kleine dingen zitten die de auto dichter bij de luxe merken brengt.
Maar als je daar niet gevoelig voor bent dan is de stoel in een classic goed, en in een nieuwe ook, de deur gaat open en dicht, in de nieuwe ook etc.

Dus objectieve kwaliteit: indien je een hele goede auto hebt of als de auto goed is bijgewerkt, dan is er weinig verschil denk ik.
Subjectieve kwaliteit: als je gevoelig bent voor geluid / gevoel etc. dan zul je wat ervaren, en als je daar minder gevoelig voor bent....
 
Overigens heb ik ook iemand horen beweren die een classic MS had en inmiddels een nieuwe, dat hij eigenlijk helemaal geen verschil in bouwkwaliteit heeft geconstateerd.
Deels is het subjectief maar een aantal dingen in mijn Classic van november 2013 hebben voor hinderlijke problemen gezorgd. De stoelen van mijn Classic hadden midden op de rug een sterke kromming. Door een probleem met mijn rug, een iets uitstekende wervel, reed ik in mijn Classic met een neopreen vulstuk met een ronde uitsparing.
De stoelen in mijn nieuwe auto van eind februari 2015 hebben die aanpassing niet nodig. Ik heb twee jaar gereden met een niet goed rechtuit rijdende auto. Bleek, na talloze vruchteloze uitlijnpogingen, veroorzaakt te zijn door een afwijking in het stuurhuis. Ook was ik aan mijn derde drivetrain toe en moesten de rechter achterwiellagers worden vervangen.
De geluidsisolatie is sinds de Classic veel beter geworden. De 21" wielen en banden maakten in de Classic veel meer geluid dan dezelfde wielen en banden in de huidige versie. De aansluitingen van het dashboard op de deuren in mijn Classic verschilden links en rechts ruim een centimeter. Dat past nu veel beter.
Het beeldscherm achter het stuur is veel scherper dan in mijn Classic. Zo zijn er nog veel verschillen en verschilletjes te noemen.
Al met al heb ik het gevoel met een beter gebouwde Model S onderweg te zijn.
En ... de auto's die vandaag worden afgeleverd hebben weer een merkbare kwaliteitsverbetering ondergaan.
Dat betekent niet dat de Classic geen geweldige auto is en blijft, maar ik sluit mijn ogen niet voor de merkbare verbeteringen.
 
Er zijn behoorlijk wat aannames in dit draadje: als we het forum goed nalezen zijn er behoorlijke horror verhalen over hele recente exemplaren, en Classic rijders die zelden tot nooit problemen hebben.

Overigens de vraag: wat wordt er verstaan onder de "Classic"? Pre-dual motor of pre-AP?
 
Mijn advies? Wacht nog een beetje op de mainstream e-versies van Audi, Porsche, Mercedes, e.d. Veel betere afwerkingskwaliteit, veel ruimer dealernet, veel meer ervaring in de automarkt, veel meer interesse op tweedehandsmarkt, en er valt te marchanderen tijdens de aankoop.

Voor Tesla is het wachten op een overnemer met voldoende cash (ik gok op Apple of Google). En dan sta je daar met je veteraan. Is dan zelfs geen Classic meer...
 
Mijn advies? Wacht nog een beetje op de mainstream e-versies van Audi, Porsche, Mercedes, e.d. Veel betere afwerkingskwaliteit, veel ruimer dealernet, veel meer ervaring in de automarkt, veel meer interesse op tweedehandsmarkt, en er valt te marchanderen tijdens de aankoop.

Voor Tesla is het wachten op een overnemer met voldoende cash (ik gok op Apple of Google). En dan sta je daar met je veteraan. Is dan zelfs geen Classic meer...

Geweldig.
 
We zetten gewoon 14% importeursmarge (hoofdkantoor) + 14% dealermarge (voor de vestiging) bovenop de prijs, en dan geven we de klant de kans om te onderhandelen... doet hij het slecht dan krijgt die 5 a 6% en doet die het heel goed dan krijgt die een actie van 10% + 5% importeursondersteuning op inruil.... we kunnen dan marchanderen EN Tesla heeft meer inkomsten en blijft dus zeker bestaan IEDEREEN HAPPY:confused: (Bazinga)

We kunnen dan nog debatteren of dat goed is voor de omzet zoals bij FN, maar wellicht kan het verborgen gebeuren zodra de Euro weer sterker wordt...
 
Last edited:
Mijn advies? Wacht nog een beetje op de mainstream e-versies van Audi, Porsche, Mercedes, e.d. Veel betere afwerkingskwaliteit, veel ruimer dealernet, veel meer ervaring in de automarkt, veel meer interesse op tweedehandsmarkt, en er valt te marchanderen tijdens de aankoop.

Voor Tesla is het wachten op een overnemer met voldoende cash (ik gok op Apple of Google). En dan sta je daar met je veteraan. Is dan zelfs geen Classic meer...

Euh klinkt alsof je een redelijk negatieve ervaring hebt (gehad) met Tesla?
 
Overigens heb ik ook iemand horen beweren die een classic MS had en inmiddels een nieuwe, dat hij eigenlijk helemaal geen verschil in bouwkwaliteit heeft geconstateerd.

Mijn 2013 P85 was perfect zonder rare geluiden of afwijkingen.
De nieuwe 2015 P85D heeft een krakend panodak, tikkende stuurkolom en een piepend raam... (Gaat volgende week opgelost worden, dat dan wel...)
 
Ik hoop dat mijn nieuwe S90 even goed is als mijn oude S85. Nooit problemen mee gehad, behalve de drivetrain, maar dat was een bekend issue en is zonder problemen vervangen. Men vertelde me toen dat ze verwachten dat alle drivetrains tot een bepaald VIN-nummer vroeg of laat vervangen worden. Door verbeteringen en verdere ontwikkeling zouden die voor de latere VIN's beter zijn.
 
Nou deze vraag sluit goed aan bij mijn overwegingen om een MS te kopen.
Ik kijk wel uit een zakelijke hoek dus de bijtelling is zeker een "dingetje"..

Ik was ook aan het bekijken of een 2013/2014 zonder bijtelling of nieuwe dan de 4% of de koop toe nemen.
Nou het besluit is gisteren genomen, het is een demo auto geworden van okt 2015. Dit waar de MIA ook nog op toepasbaar is.

P85 / deep blue / panorama dak / 21" grijze turbine velgen / grijs next gen. / autopilot / luchtvering / weerpakket / front console

Men heeft wel gelijk, de autopilot is een must have voor een Tesla rijder.

Nou 2 weekjes wachten.....
 
Mooie combi! (en welkom op te forum!)

(en jammer dat ik je niet heb kunnen helpen zoeken....:wink:)

Heb je een P85D gekocht? of een 85D? De P85 wordt is er nl. al een tijdje niet meer.

Indien de auto van oktober is, zorg dan dat de tenaamstelling binnen 6 maanden na de 1e tenaamstelling is.
Je hebt dan nog de escape van de 6000 km maar als het binnen de datumgrens zit, heb je weer iets minder te bewijzen....
 
Last edited:
Het is geen dual alleen met achterwiel aandrijving.
En bedankt voor meedenken wat betreft tenaamstelling. Maar was al door de Tesla op de hoogte gebracht.
Vandaar dat nu alles in hoogste versnelling staat. Hij wordt over 2 weken geleverd.
Nu nog wel uitzoeken welke laadpaal voor thuis.