Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

7.0 op Classic MS

This site may earn commission on affiliate links.
Dit was in de laatste versie 6 ook al zo volgens mij.

Dat is mogelijk. Ik had er al een tijdje niet meer gecontroleerd.

Het probleem zit hem niet eens zo zeer in de kaarten als in het gebrekkige algoritme. Daar moeten ze wat aan doen...
Over het algoritme valt ook te discussiëren. Ik gebruik nu Waze en die stuurt me vaker langs secundaire wegen. Op zich vind ik dat wel ok en verkies ik dus het algortitme van Waze.
Maar mijn Model S durft me soms ook in de tegengestelde richting een straat insturen. Vooral in de stad. Op de duur draai je rondjes en verlies je heel veel tijd vooraleer je terug op weg bent naar je bestemming. Daar ligt de oorzaak in verouderde kaarten.
En het spijtige is dat Navigon (de supplier van onze Model S zijn navigatie en kaartgegevens) elk kwartaal een kaartupdate voorziet, waar wij als Model S rijder van zouden kunnen genieten. Het is alleen Tesla die ze niet doorduwt.

Ze hebben nog veel werk aan hun navigatie als ze autonoom gaan willen rijden. Ik had gehoopt dat die ontwikkelingen wat sneller zouden lopen...
 
Ok, dit het laatste wat ik er vandaag van zeg. Alleen nog even benadrukken dat we hier op de Puszta zitten, de Hongaarse laagvlakte zodat er geen stiekeme afdaling in zit. Ritje over (deels onverharde) binnenwegen en bebouwde kom.

IMG_0283.JPG
 
Ok, dit het laatste wat ik er vandaag van zeg. Alleen nog even benadrukken dat we hier op de Puszta zitten, de Hongaarse laagvlakte zodat er geen stiekeme afdaling in zit. Ritje over (deels onverharde) binnenwegen en bebouwde kom.
Ophouden nu hoor Hans. Bij een volgende update verbruik je zeker niets meer en daarna ga je zelfs energie leveren? (als de vehicle to grid mannen maar niet wakker worden dan).
 
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind het nieuwe design wel mooi eigenlijk. Ik heb de indruk dat een oude bug in de energy app opgelost is (als je hem van current naar average zet blijft hij nu wel staan).
Ik heb ook de indruk dat ik minder verbruik, en dan vooral in files. Maar om hier echt uitspraken over te doen wacht ik liefst het koude weer nog af. Ik haal tegenwoordig wel een verbruik van 170-190Wh/km. Dat is me nog niet vaak overkomen.

De klok app vind ik overbodig. Ik vind het design van de trip app en de energy app op het scherm achter het stuur veel duidelijker. Het contrast met het zwart vind ik veel beter. Maakt hem voor mij ook meer leesbaar. Het design van het centrale scherm vind ik ook strakker en mooier. De datum vind ik in de agenda terug. Er wordt veel minder dezelfde gegevens herhaald.

Kortom ik ben wel blij.

Het spijtige vind ik is dat de kaarten nog steeds niet vernieuwd zijn. Ik gebruik de navigatie al enkele maanden niet meer, alleen daardoor. Maar ik hoop dat ze met hun autonoom rijden nu ook zelf kaarten gaan maken, die ze dan ook in de navigatie gaan gebruiken.

Helemaal mee eens! Voor mijn Classic S85 vind ik het een prima vooruitgang. Mooie UI die ook sneller reageert. Ook de auto in het dashboard is cool.

Nu inderdaad nog nieuwe kaarten zodat oa de A4 bij Steenbergen er op staat evenals de veranderingen op de A15 rondom Rotterdam, maar verder helemaal blij.

Al voorzie ik nu al dat de nieuwe A4 bij Delft er voor een lange tijd niet op gaat staan.
 
Ok, dit het laatste wat ik er vandaag van zeg. Alleen nog even benadrukken dat we hier op de Puszta zitten, de Hongaarse laagvlakte zodat er geen stiekeme afdaling in zit. Ritje over (deels onverharde) binnenwegen en bebouwde kom.

View attachment 99318

Verbruik is inderdaad wat mee. Maar is dusdanig dat slecht te geloven is dat het ook echte winst is. Zolang we niet weten wat ze softwarematig aangepast hebben geloof ik nog niets.

Die witte auto is wat mij betreft nog lelijker in het nieuwe instrumentenpaneel dan mijn sig red. (als je geen pano hebt wordt het helemaal een witte vlek)

Die sig red is overigens op het grote scherm nu een soort van signaal rood geworden (met een vleugje orange). Waarom ze daar ook aan hebben zitten prutsen is me een totaal raadsel.

Overigens is de nieuwe UI bij daglicht iets beter te pruimen dan de nachtversie, maar ik kan er nog steeds niet blij van worden.
 
Verbeeld ik het mij nou?
Hadden we al bij een oranje balkje met meter-aanduiding in het kleine scherm links als je de navigatie aan hebt staan, die laat zien hoeveel m je van een afslag bent?
Begint op 700 m van de afslag.
Ik kende die afstand-melding wel op het centrale scherm, maar is mij nu pas aan de linkerzijde naast de km-teller opgevallen.
 
Het probleem zit hem niet eens zo zeer in de kaarten als in het gebrekkige algoritme. Daar moeten ze wat aan doen...

Helemaal mee eens. Als op een provinciale route ergens een verkeerslicht op rood staat en er 10 auto's voor stilstaan, krijg je meestal al een onlogische en langere route voor je kiezen. Ik negeer dat standaard en als ik bij dat verkeerslicht aankom zijn de auto's weg.
 
Verbeeld ik het mij nou?
Hadden we al bij een oranje balkje met meter-aanduiding in het kleine scherm links als je de navigatie aan hebt staan, die laat zien hoeveel m je van een afslag bent?
Begint op 700 m van de afslag.
Ik kende die afstand-melding wel op het centrale scherm, maar is mij nu pas aan de linkerzijde naast de km-teller opgevallen.
Is nieuw inderdaad. Ook leuk dat de map nu doorschijnt op de header van nav window op center console.
 
Sinds vanochtend ook V7. Niet zo schokkend allemaal, jammer dat de regen achterlichten in avondmodus niet goed zichtbaar zijn icm dolphin grey. De nav op de centercosole lijkt wel groter, doordat hij doorschijnt waarschijnlijk, en geen rand heeft. Ik hoop niet dat ik hem elke ochtend moet focussen op mijn werkroute.

Ik snap niet zo goed het probleem met klokjes enzo, je kunt toch zelf bepalen wat je in de beide zijkanten zet?
 
Wat ook nieuw is is dat de kaart op dat kleine scherm mee beweegt met de rijrichting... ben daar niet gelukkig mee, heb liever een stilstaand beeld..
Net als de ronde klok.. al die bewegingen voor je ogen leiden maar af..

Bewegen moet hij altijd gedaan hebben (want in rijrichting gericht).
Maar hij lijkt nu een stuk zenuwachtiger (vroeger viel het niet op, nu wel; het wegvallen van de omkadering kan daar ook aan bijgedragen hebben). Ook als ik effectief rechtuit rij is het kaartje vaak in beweging. Daar zou wel een filter overheen mogen.

Verder begrijp ik het doorlopen van de kaart onder de menubalk (en in kleine scherm onder andere info) niet.
Overdag is er bijna niets van de zien en 's avonds maakt het de knoppen van de menubalk onduidelijk. (grote scherm)
En het is nu ook niet zo dat we zo'n klein schermpje hebben dat dit echt nodig is :smile:.
Bovendien niet consequent. Waarom dan ook niet bij de webbrowser?

Verder valt het me op dat het minimalisme ook niet consequent is doorgevoerd. Waarom zijn de assen/schaalindeling bij het verbruiksgrafiekje weg, maar heeft de klok nog wel de cijfers 3/6/9/12?. Ik kan wel klokkijken zonder die getallen.
Grafiekje interpreteren zonder lijnen/getallen wordt al een stuk lastiger.
En is er een verklaring voor het witte 'verbandje' aan het einde van de korte wijzer?

Verder vindt ik de korrelig overlopende grijstinten in het kleine scherm (dag-modus) niet geslaagd. En 's avonds staat het display op 10% en geeft het kleine scherm nog veel te veel licht.

En als het toch minimalistisch moet, waarom dan info dubbel weergeven? Of de lichten aanstaan of het knipperlicht kan ik al aan de iconen/lampjes zien, dus waarom nog het autootje in het midden?
- - - Updated - - -

Klopt, als je bewegingen storend vindt kun je beide zijden zelfs op zwart zetten.

Sure. Je kunt ook gewoon niet meer in de MS rijden. Heb je er ook geen last van.
Klokje kun je prima zonder. Maar het idee van de nav aanwijzingen in het kleine scherm is toch dat het iets toevoegt.
 
Heeft er iemand een idee, waarom er op de classics geen bandendruk-app is?
Kunnen wij ergens die druk zien?

Er wordt een ander type TPMS sensoren en ontvanger gebruikt waar de bandendruk niet bij is uit te lezen. Als ik me niet vergis geven de oude sensoren enkel binair door dat de spanning beneden een bepaald niveau is beland. In de US zijn er al mensen die de nieuwe sensoren hebben laten retrofitten. Ik dacht dat de prijs van de retrofit ergens rond de 1000 USD ligt. Heb je verder niet veel aan dus het is erg relatief.