Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

aanbieders PV systemen, tips?

This site may earn commission on affiliate links.
Achteraf zou ik ze niet meer installeren. Door de aanschaf van de Tesla komen we over de 10.000kW verbuik heen en gaat de stroomprijs dus aanmerkelijk naar beneden. .

Economisch gezien is dat een valide argument. Het is tegelijk ook weer een goed selling point voor een Tesla (of andere EV). Stel een huidig gebruik van €.5.000 kWh per jaar. De stroomkosten zijn dan, alles heel ruw geschat, €.1.150,00. Ga je vervolgens 25.000 km met thuislading rijden met de Tesla zit je, bij gemiddeld verbruik van 5 km op een kWh, ook op zo 5.000 kWh en bereik je de 10.000 kWh.

De kosten per kWh kunnen dan rond 12 cent per kWh (kan verschillen) komen, iets meer dan de helft, oftewel, de totale stroomkosten stijgen met een minimaal bedrag ondanks het feit dat er 25.000 km gereden wordt. Je rijdt dus bijna voor niets.

De "brandstofkosten" zijn dus al minimaal en dan hebben we het nog niet over de bonus door het gebruik van gratis superchargers waardoor bijv. vakantiereizen wat brandstof betreft kosteloos zullen zijn.

Wat de zonnepanelen betreft denk ik dat het goed is wat verder vooruit te kijken. De saldering zal, zo las ik net, waarschijnlijk wel tot 2020 mogelijk blijven.

Tegen die tijd zijn we wel weer wat verder en wie weet kun je dan een opslag kopen voor een aantal kWh waardoor er een buffer wordt opgebouwd voor de "donkere" uren of passen we het stroomverbruik meer aan aan het aanbod van dat moment of komen daar wellicht tools voor. Ook daar wordt aan gewerkt.

Al met al een interessante materie. Ik heb nog geen spijt van de aankoop want het is gewoon leuk om te zien wat je aan stroom zelf binnenhaalt en heeft heeft wel iets om te kunnen zeggen dat de auto op zonnestroom rijdt. Al zal dat gisteren en vandaag niet veel zijn :)
 

Attachments

  • zonnepanelen.png
    zonnepanelen.png
    188.6 KB · Views: 196
Last edited:
... Achteraf zou ik ze niet meer installeren. Door de aanschaf van de Tesla komen we over de 10.000kW verbuik heen en gaat de stroomprijs dus aanmerkelijk naar beneden. ...
Precies de reden waarom ik er ook niet mee doorgegaan ben.

Wij verbruikten met z'n tweeën thuis al een sportieve 8.500kWh per jaar. Ik overwoog mijn bescheiden platte dak vol te leggen met hoog-rendementspanelen om dat verbruike helemaal af te dekken. Want zonnepanelen zijn een mooie investering, maar dan wil ik ook wel (netto) van mijn elektriciteitsrekening af zijn. Met de Tesla gaat mijn jaarverbruik op zo'n 25.000kWh uitkomen. Ten eerste kan ik daar niet tegenop panelen en ten tweede kan ik voor 14ct per kWh gaan zonnepanelen installeren.

Daarbij heb ik aangenomen dat teruggeleverde kWh's eerst tegen het lage tarief verrekend worden, en was wanneer de netto afnamen tot onder de 10.000kWh daalt tegen het hoge tarief. Maar ik heb ook van iemand gehoord dat hij, ongeacht zijn verbruik, de voor de eerste geleverde 10.000kWh het hoge tarief ontving, en daarboven het lage tarief. Maar hij twijfelde er zelf ook aan of dat niet misschien een foutje was, dus neem ik die gok maar niet.

- - - Updated - - -

Oh ja; en dat ik vorig jaar op geen enkele van de 6 offerteaanvragen ook maar enige reactie heb mogen ontvangen was ook een reden om er niet mee door te gaan.
 
Ik heb zitten nadenken over zonnepanelen, op dit moment 2800Wp op het dak, maar door de Tesla mogelijkheid tot uitbreiding met 5000Wp, om de 20k km in de Telsa ook op zonnestroom te rijden. Zonnestroom kost bij aanschaf ca 2 euro/Wp, in mijn situatie haal ik per Wp per jaar een kWh eruit. Als de panelen 20 jaar meegaan, kost mij een kWh zonnestroom dus 10 ct
Er zijn voor mij (ZZP situatie) 2 opties:
1. partikulier panelen aanschaffen en de laad-kWh-en afrekenen dmv declaratie aan de BV, het leuke is dat ik de volle partikuliere stroomprijs van 23 ct/kWh kan declareren, dus btw en belastingvoordeel van totaal 14 ct/kWh; terwijl zonnestroom mij 10ct kost. Het levert me dus (belasting)geld op, ipv dat het mij geld kost! Aha: hoe meer kms per jaar rijden in de Tesla = hoe meer panelen = hoe meer geld wat het oplevert...:)
2. zonnepanelen zakelijk aanschaffen, maar dan heb ik waarschijnlijk ook een zakelijke stroomaansluiting nodig? ik kan in ieder geval geen declaratie indienen, maar wel EIA en KIA aanvragen op de paneleninvestering en BTW terugvragen. Uiteindelijk heb ik dan wel tegen lage kosten panelen op mn dak, maar niet op termijn dat het geld oplevert zoals bij optie 1. en een discussie met de belastingdienst over laden, 10% wel/niet en andere vragen over privegenot van de zakelijke panelen...
Ik ga dus voor optie 1.
 
Economisch gezien is dat een valide argument. Het is tegelijk ook weer een goed selling point voor een Tesla (of andere EV). Stel een huidig gebruik van €.5.000 kWh per jaar. De stroomkosten zijn dan, alles heel ruw geschat, €.1.150,00. Ga je vervolgens 25.000 km met thuislading rijden met de Tesla zit je, bij gemiddeld verbruik van 5 km op een kWh, ook op zo 5.000 kWh en bereik je de 10.000 kWh.

De kosten per kWh kunnen dan rond 12 cent per kWh (kan verschillen) komen, iets meer dan de helft, oftewel, de totale stroomkosten stijgen met een minimaal bedrag ondanks het feit dat er 25.000 km gereden wordt. Je rijdt dus bijna voor niets.
Helaas, zo mooi is het niet. Als je verbruik stijgt tot boven 10.000kWh dan zijn de kWh's BOVEN die 10.000 een stuk goedkoper. Maar de 'eerste' 10.000kWh blijven even duur!
 
Helaas, zo mooi is het niet. Als je verbruik stijgt tot boven 10.000kWh dan zijn de kWh's BOVEN die 10.000 een stuk goedkoper. Maar de 'eerste' 10.000kWh blijven even duur!
Je was me net voor :) daarnaast zijn de kwh die je zelf opwekt nog steeds goedkoper dan het lagere +10k tarief, zeker als je de constructie toepast van prive opwekken en zakelijk doorbelasten voor het volle pond.
 
Ik heb gisteren een uur aan de telefoon gezeten met Sunn in Almere. Uiterst correct geadviseerd, ook vermeld dat ik graag Panasonic panelen wilde gezien de hier vermelde punten. Mij is geadviseerd dat niet te doen. Dit ivm mijn platte dak, evenveel opbrengst met andere panelen gezien de hellingshoek etc etc etc.
Erg vakkundig te woord gestaan. Nu nog even nadenken of ik het ga doen. Ik heb gesproken met dhr Ahlers.
 
Helaas, zo mooi is het niet. Als je verbruik stijgt tot boven 10.000kWh dan zijn de kWh's BOVEN die 10.000 een stuk goedkoper. Maar de 'eerste' 10.000kWh blijven even duur!

Dan zat ik er dus helemaal naast. Dus dan zijn de panelen toch veel eerder aantrekkelijk. Na een paar maanden gebruik in huishouden, Leaf (over het algemeen enkele tientallen km per dag) en Tesla (afwisselend thuisladen en Superchargers) zal ons jaarverbruik naar huidige schatting rond die 10K schommelen. De geschatte opbrengst van de panelen ligt tegen de 8k dus de winst zit voor ons nog in gunstige deel.

Sorry voor de verwarring.
 
Interessant hellinghoek bepaald welk paneel???? Hoe???? Terwijl ze zelf op de website lovend zijn? http://www.sunnshop.nl/zonnepanelen/panasonic-zonnepanelen/panasonic-sj25-serie.html
Ik heb gisteren een uur aan de telefoon gezeten met Sunn in Almere. Uiterst correct geadviseerd, ook vermeld dat ik graag Panasonic panelen wilde gezien de hier vermelde punten. Mij is geadviseerd dat niet te doen. Dit ivm mijn platte dak, evenveel opbrengst met andere panelen gezien de hellingshoek etc etc etc.
Erg vakkundig te woord gestaan. Nu nog even nadenken of ik het ga doen. Ik heb gesproken met dhr Ahlers.
 
Ik heb gisteren een uur aan de telefoon gezeten met Sunn in Almere. Uiterst correct geadviseerd, ook vermeld dat ik graag Panasonic panelen wilde gezien de hier vermelde punten. Mij is geadviseerd dat niet te doen. Dit ivm mijn platte dak, evenveel opbrengst met andere panelen gezien de hellingshoek etc etc etc.
Erg vakkundig te woord gestaan. Nu nog even nadenken of ik het ga doen. Ik heb gesproken met dhr Ahlers.
Hmmm volledig met nulwoning eens.
Ik heb namelijk ook een platdak en Panasonic panelen. Vraag anders Solarprof eens om advies.
 
Ik heb de knoop doorgehakt en ga de Tesla en de Zoë volledig van zonne-energie voorzien.

Maar het bos van de PV markt bevat inmiddels wel heel veel bomen, dus ben ik het spoor een beetje bijster.

Hebben mijn Tesla-lotgenoten misschien goede ervaringen met deze of gene aanbieder van panelen?
Of hebben jullie andere tips over waar ik op zou moeten letten?
Ik ga heel wat paneeltjes plaatsen, waarschijnlijk een stuk of zestig, dus kan ik het maar beter goed aanpakken.

Iemand tips of ervaringen?
Alvast dank!

Ik heb na bij een 8-tal (landelijk en lokaal opererende) bedrijven offertes opgevraagd te hebben zonnepanelen laten leggen door de Sunshine Company uit Wierden. (2 dagen geleden geïnstalleerd).

Het gaat bij mij om 18 panelen op plat dak (Yingli 275Wp en SMA Sunnyboy 4000TL-21) op een maatwerk schans. Voor mijn specifieke situatie kwam de totaalprijs inclusief installatie en in werking stellen uit op 1,47€ per Wp excl. BTW.
Product garantie 10 jaar en 25 jaar opbrengst garantie (whatever that may mean).

Ik had in eerste instantie om 12 panelen gevraagd omdat mijn dak qua schaduw ietwat lastig is. Dit bedrijf heeft als enige van de 8 die ik aangeschreven heb pro-actief meegedacht en is uiteindelijk met een veel betere oplossing gekomen dan gevraagd, terwijl - ondanks het maatwerk - de prijs per Wp lager was dan de meeste andere offertes.
Het uitwerken en finaliseren van de offerte ging in het tijdsbestek van een paar dagen, en tussen het tekenen van de offerte en de installatie zat 5 weken (het kwam mij niet eerder uit).

De hele installatie zelf ging van een leien dakje, ze hadden zelfs een enorme kraan geregeld bij een bedrijf bij mij in de buurt die alle materiaal op het dak heeft getild. Ze hebben de hele installatie in nog geen 5 uur tijd geïnstalleerd, inclusief aansluiting van de omvormer naar de meterkast, door 3 man, in de stromende regen eergisteren (om 9 uur 's ochtends zaten ze bij mij aan de koffie na een rit van 2u30 uit het oosten van het land, en om 2 uur tekende ik de (natte) afleverbon en vertrokken ze weer, compleet doorweekt...).

De installatie werkt prima, de dagteller staat op het ogenblik alweer op 16kWh, dus tot nu toe dik tevreden in ieder geval. Nu nog even de EIA aanvraag doen en dan is het zakelijk rijden op zonne-energie hier een feit. :cool:

Eigenlijk zijn er 2 "made in China" labels,
-eentje voor de chinezen zelf (en de grijze import): Rommel
-eentje dat bedoelt is om uit te voeren: kwaliteit.
Source: mijn vrouw die van Chinese origine is.

Jullie weten allemaal toch wel dat de 'CE' sticker die op Chinese spullen zit staat voor 'China Export' en niet voor 'Conformité Européenne'? :rolleyes:
 
De meeste leveranciers zijn wel betrouwbaar. Een paar puntjes waar je op zou kunnen letten worden heel goed verwoord op deze site: http://www.zonnepanelen.net
Let daarnaast even op de kwaliteit van de bekabeling en montagematerialen. Daar wordt vaak op bezuinigd en dat moet je nou net niet willen. Dan kun je beter iets meer betalen.

In belgie is het juist omgekeerd. De meeste verkopen 2 jaar goedkope tommel en stoppen hun onderneming dan.
Eindklant is dan de dupe.
in belgie wil iedereen een mooie auto iedere 5 jaar maar als ze pv kopen willen ze de goedkoopste...

ik doe dit al 8 jaar en maak me er geen zorgen meer in...

- - - Updated - - -

Panelen mogen nu nog maximaal 1 euro per wattpiek kosten bij iets grotere systemen!,
6 jaar geleden betaalde ik 2,18 en 13 jaar geleden 12,00 euro.

Een topkwaliteit panasonic paneel koop je niet voor 1 euro. 1.15euro zal al laag zijn denk ik.