Hans Noordsij
Well-Known Member
Achteraf zou ik ze niet meer installeren. Door de aanschaf van de Tesla komen we over de 10.000kW verbuik heen en gaat de stroomprijs dus aanmerkelijk naar beneden. .
Economisch gezien is dat een valide argument. Het is tegelijk ook weer een goed selling point voor een Tesla (of andere EV). Stel een huidig gebruik van €.5.000 kWh per jaar. De stroomkosten zijn dan, alles heel ruw geschat, €.1.150,00. Ga je vervolgens 25.000 km met thuislading rijden met de Tesla zit je, bij gemiddeld verbruik van 5 km op een kWh, ook op zo 5.000 kWh en bereik je de 10.000 kWh.
De kosten per kWh kunnen dan rond 12 cent per kWh (kan verschillen) komen, iets meer dan de helft, oftewel, de totale stroomkosten stijgen met een minimaal bedrag ondanks het feit dat er 25.000 km gereden wordt. Je rijdt dus bijna voor niets.
De "brandstofkosten" zijn dus al minimaal en dan hebben we het nog niet over de bonus door het gebruik van gratis superchargers waardoor bijv. vakantiereizen wat brandstof betreft kosteloos zullen zijn.
Wat de zonnepanelen betreft denk ik dat het goed is wat verder vooruit te kijken. De saldering zal, zo las ik net, waarschijnlijk wel tot 2020 mogelijk blijven.
Tegen die tijd zijn we wel weer wat verder en wie weet kun je dan een opslag kopen voor een aantal kWh waardoor er een buffer wordt opgebouwd voor de "donkere" uren of passen we het stroomverbruik meer aan aan het aanbod van dat moment of komen daar wellicht tools voor. Ook daar wordt aan gewerkt.
Al met al een interessante materie. Ik heb nog geen spijt van de aankoop want het is gewoon leuk om te zien wat je aan stroom zelf binnenhaalt en heeft heeft wel iets om te kunnen zeggen dat de auto op zonnestroom rijdt. Al zal dat gisteren en vandaag niet veel zijn
Attachments
Last edited: