Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanhanger / paardentrailer achter Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik die constructie zie, bekruipt mij de vraag of ze veel verstand hebben van staalconstructies.
Per zijde als ik zo snel zie vastmaken met zes bouten, waarvan voor de trekkracht alleen de onderste twee (misschien zelfs één) de trekkracht moeten opnemen.
Die bouten daarboven doen voor het opvangen van de (horizontale) trekkracht vrijwel niets, alleen voor de verticale kracht. Misschien goed voor een fietsenrek, maar niet voor wat betreft een horizontale trekkracht.
Ik zou zeker willen weten hoe die bouten in het fame van de Tesla verankerd zitten voor ik er een trekhaak aan zou bevestigen. Het zijn zo te zien de bestaande bouten van de Tesla zelf, die er voor een heel ander doel zitten.
Maar misschien zit ik er wat dat laatste betreft naast hoor en hebben ze het uitgebreid getest....?

En voor de goede orde: "voor ik er een trekhaak aan zou bevestigen" svp lezen als een wijze om het te verwoorden: geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat er een trekhaak op mijn Model S komt.:scared:
 
Last edited:
Als ik die constructie zie, bekruipt mij de vraag of ze veel verstand hebben van staalconstructies.
Per zijde als ik zo snel zie vastmaken met zes bouten, waarvan voor de trekkracht alleen de onderste twee (misschien zelfs één) de trekkracht moeten opnemen.
Die bouten daarboven doen voor het opvangen van de (horizontale) trekkracht vrijwel niets, alleen voor de verticale kracht. Misschien goed voor een fietsenrek, maar niet voor wat betreft een horizontale trekkracht.
Ik zou zeker willen weten hoe die bouten in het fame van de Tesla verankerd zitten voor ik er een trekhaak aan zou bevestigen. Het zijn zo te zien de bestaande bouten van de Tesla zelf, die er voor een heel ander doel zitten.
Maar misschien zit ik er wat dat laatste betreft naast hoor en hebben ze het uitgebreid getest....?

En voor de goede orde: "voor ik er een trekhaak aan zou bevestigen" svp lezen als een wijze om het te verwoorden: geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat er een trekhaak op mijn Model S komt.:scared:
Ziet er inderdaad nogal flimsy uit, maar wellicht is dit bewust zo gedaan zodat als eerste de haak kapot/los wordt getrokken in plaats van de hele achterkant van de auto te ontzetten. Ook bij aanrijding van achteren is het wellicht beter als ie gewoon afbreekt...
Ik krijg al visioenen van een P85D met trekhaak en dikke volgeladen trailer die aan het stoplicht even vergeet dat er iets achter hangt... Nachtmerrie. Wacht waar is dat plaatje ook alweer:
screenshot-2014-01-26-16-39-44.jpg
 
Als ik die constructie zie, bekruipt mij de vraag of ze veel verstand hebben van staalconstructies.
Per zijde als ik zo snel zie vastmaken met zes bouten, waarvan voor de trekkracht alleen de onderste twee (misschien zelfs één) de trekkracht moeten opnemen.
Het middelstuk zit inderdaad niet vast met bouten, dus die binnenste bouten aan de onderzijde, krijgen vrijwel alle krachten te verwerken. Hmmm, lijkt me niet zo top.

1x3dc.jpg


Dit is de constructie bij een Volvo V60. De bouten staan de "haaks" op de trekrichting en lijken de krachten beter te verdelen.
 
Last edited:
Het middelstuk zit inderdaad niet vast met bouten, dus die binnenste bouten aan de onderzijde, krijgen vrijwel alle krachten te verwerken. Hmmm, lijkt me niet zo top.

1x3dc.jpg


Dit is de constructie bij een Volvo V60. De bouten staan de "haaks" op de trekrichting en lijken de krachten beter te verdelen.

Waarom wacht je niet gewoon op de Model X?? Rijd je wel een Tesla en daar kan trekhaak onder. Of ben ik wellicht te pragmatisch ingesteld??
 
Heb toch liever een s met wegneembare trekhaak dan een x, geef toe past niet bij een model s maar voor mij wel erg praktisch. Dan hadden er inmiddels twee voor de deur gestaan en einde ice tijdperk voor ons.
 
Dan kan ik misschien beter kijken naar een jong gebruikte Model S, de V60 PIH houden en voor "de vrouw" een i3 (of leaf) kopen.

Of gewoon even wachten tot Model X echt te zien en te voelen is. Kan dat ineens heel ander idee geven. Ik zou zelf niet meer een Leaf kopen nu (of een i3). Beter wat wachten totdat betere EV's er zijn met voldoende range. Je levert echt wel wat in.
 
Of gewoon even wachten tot Model X echt te zien en te voelen is. Kan dat ineens heel ander idee geven. Ik zou zelf niet meer een Leaf kopen nu (of een i3). Beter wat wachten totdat betere EV's er zijn met voldoende range. Je levert echt wel wat in.
Als ik nu een i3 zou willen kopen zou dat er toch een worden met range extender (het liefst van eind 2013). Maar misschien is jouw voorstel de betere optie. Het kan zijn dat de Model X enorm meevalt. Dan zijn 2 Tesla's een mooier gezicht op de oprit.

Is jullie Leaf het gefacelifte model? Ik heb met een pre-facelift Leaf gereden in koud weer en had (toch) wel last van range anxiety. Dat was toen een te grote stap terug.
 
Als ik nu een i3 zou willen kopen zou dat er toch een worden met range extender (het liefst van eind 2013). Maar misschien is jouw voorstel de betere optie. Het kan zijn dat de Model X enorm meevalt. Dan zijn 2 Tesla's een mooier gezicht op de oprit.

Is jullie Leaf het gefacelifte model? Ik heb met een pre-facelift Leaf gereden in koud weer en had (toch) wel last van range anxiety. Dat was toen een te grote stap terug.

Ach, wat heet facelift. Het is wel het 2013 model met een iets grotere range. Toen Tesla nog niet in beeld was verheugde ik mij op de Fastned stations want dan zouden we naar de familie in Alphen aan den Rijn kunnen met heen en terug een laadpauze van ongeveer 20 minuten.
Nu we de Tesla hebben en, als we het erg rustig aan doen, 2 x heen en weer kunnen op één lading komt dat wel erg onwezenlijk over. Progressie heet dat toch?
 
Ach, wat heet facelift. Het is wel het 2013 model met een iets grotere range. Toen Tesla nog niet in beeld was verheugde ik mij op de Fastned stations want dan zouden we naar de familie in Alphen aan den Rijn kunnen met heen en terug een laadpauze van ongeveer 20 minuten.
Nu we de Tesla hebben en, als we het erg rustig aan doen, 2 x heen en weer kunnen op één lading komt dat wel erg onwezenlijk over. Progressie heet dat toch?
Ja, met die beperkte range van de Leaf / i3 moet je (te) veel consessies doen als dat je enige auto is. Mijn oorspronkelijke gedachte was om naast de Tesla een kleinere elektrische auto te hebben voor stad/korte ritten en de rest met de Tesla te doen. Mijn vrouw vindt zowel de Tesla als de Volvo te groot om als "haar" auto te rijden.

We zijn bij de introductie van de i3 geweest bij de importeur in Rijswijk en mijn vrouw was erg gecharmeerd van die auto. Helaas was de levering (met Rex) niet gegarandeerd in 2013. En niet veel later bleek dat er slechts 9 liter brandstof in de tank van de range extender kon. Dus elke 90 à 110 km tanken om zo naar de familie in Zuid-Frankrijk te gaan, was geen optie. Ik kon ook de Tesla om dezelfde reden van het lijstje halen, omdat er toen onvoldoende laadmogelijkheden waren voor in Frankrijk. Hierna is de keuze op de Volvo gevallen en heb ik die (vanwege het prijsverschil met NL) zelf uit Duitsland gehaald. Doordat ik alle korte ritten volledig elektrisch rij en overtuigd ben, wil ik op termijn toch een Tesla aan het wagenpark toevoegen. :smile:
 
Ik kon ook de Tesla om dezelfde reden van het lijstje halen, omdat er toen onvoldoende laadmogelijkheden waren voor in Frankrijk. Hierna is de keuze op de Volvo gevallen en heb ik die (vanwege het prijsverschil met NL) zelf uit Duitsland gehaald. Doordat ik alle korte ritten volledig elektrisch rij en overtuigd ben, wil ik op termijn toch een Tesla aan het wagenpark toevoegen. :smile:
Gelukkig had ik destijds wel het vertrouwen dat t goed kwam met de laadmogelijkheden in Frankrijk en ga binnenkort wederom naar de Cevennes in Z-Frankrijk. (Niet dat er niet nog het nodige te doen staat in Frankrijk maar ik heb er het vertrouwen in. En voor die paar keer per jaar zijn de mindere laadplekken wel te overleven)

Volgende week eerst weer een keertje retour Parijs. Kan ik Gent eens uit proberen.
 
Gelukkig had ik destijds wel het vertrouwen dat t goed kwam met de laadmogelijkheden in Frankrijk en ga binnenkort wederom naar de Cevennes in Z-Frankrijk. (Niet dat er niet nog het nodige te doen staat in Frankrijk maar ik heb er het vertrouwen in. En voor die paar keer per jaar zijn de mindere laadplekken wel te overleven)

Volgende week eerst weer een keertje retour Parijs. Kan ik Gent eens uit proberen.
Ja, dat was op een haar na, 2 jaar geleden. Als je gemiddeld 3x per jaar daar heengaat, was het in 2013 en 2014 problematisch. Het familiehuis staat trouwens in de Dordogne, dus destijds over Duitsland rijden, was toen niet mogelijk. Nu is het de tijd voor een herkansing. :smile:
 
Ja, dat was op een haar na, 2 jaar geleden. Als je gemiddeld 3x per jaar daar heengaat, was het in 2013 en 2014 problematisch. Het familiehuis staat trouwens in de Dordogne, dus destijds over Duitsland rijden, was toen niet mogelijk. Nu is het de tijd voor een herkansing. :smile:
Ik heb de mijne in februari 2013 besteld. Voor die 2-3x per jaar waren er toen al genoeg gegadigden die mij hun grote SUV's uit wilde lenen in ruil voor mijn Tesla. Helaas voor hen is het er nooit van gekomen:biggrin:. Misschien binnenkort als ik met een aanhanger(met motoren) naar de Alpen wil.
 
Kost me teveel tijd, hebben we vorig jaar gedaan. Op dat ding van mij wil je echt geen 600km/dag doen. Dit jaar plan B. Heb ook geprobeerd m te verschepen die kant op en dan zelf met de Tesla maar helaas da's niet gelukt.

Eerlijkheidshalve moet ik ook bekennen dat ik nog steeds vliegjes aan t herkauwen ben van de laatste keer 4 jaar geleden.... Ik heb (ook) zo'n ding waar 80 eigenlijk de lekkerste snelheid is.