Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Actieradius model S Nederlandse snelweg

This site may earn commission on affiliate links.
Graag zou ik de ervaring horen van Nederlandse model S rijders omtrent de range / actieradius bij normaal nederlands snelweg verkeer.

Ik wil dol graag een model S aanschaffen maar rijd 2x per week vanuit noord Nederland naar Belgie. In Belgie kan ik opladen, maar ik moet dus wel een afstand van 320km overbruggen op een single charge. Volgens Tesla is dit geen probleem, maar als ik online "range" tests bekijk lijken de resultaten van die tests behoorlijk te verschillen. Bovendien zijn deze vaak met andere snelheden gedaan dan we in NL rijden, of juist in berg/heuvelachtige omgevingen.

Ik ben benieuwd welke ervaring model S rijders hebben en of jullie deze met mij willen delen. Is 320km haalbaar of kom ik in geval van een file, een koude winter of een weg omleiding al snel in de problemen ?

Ik ben een rustige rijder, maar rijdt wel altijd de maximum snelheid. Dat is dus 320km lang een combinatie van voornamelijk 100, 120 en 130kmh;

Tot slot vraag ik mij ook af wat de zelfontlading is van de accu's. Dus stel ik rijd met een volle accu naar familie waar ik de auto parkeer zonder dat deze aan de lader kan met een resterend bereik van 250km. Wat is dan het bereik als ik +/-18 uur later in de auto stap? Is deze dan nog steeds +/-250 of moet ik rekening houden met een forse afname?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Met een volle range charge zou 320km geen probleem moeten zijn, mits je niet als een malloot rijd.
Vul het ritje eens in op Google maps of routeplanner, deel dan de afstand door de tijd, op welke gemiddelde snelheid kom je dan uit?
File rijden zal niet zo'n zware tol op het verbruik hebben, verwarming of airco wel. (Gebruik in de winter zo veel mogelijk de stoelverwarming dat is zuiniger)

Gemiddeld verbruik na 1 miljoen km is 220Wh/km (bron: topic over verbruik op het USA deel van dit forum)
Als je dan de 75.9kW aanhoud van een volle range charge dan kom je 345km ver.
En dan heb je nog een paar kW reserve waar je nog een km of 20 mee "onder de 0" kunt rijden.
 
Last edited:
Hallo model S-ers,

Ik ben vrijdag de 13e, ja mijn lucky day, van Tesla Tilburg naar Noord Groningen gereden. Mijn maiden trip, met volle accu en route via Utrecht en Zwolle. Gepland zo'n 280 km. Ik heb rustig gereden, weg was ook druk hier en daar, geen files. Heb twee stops gemaakt bij vrienden, dus totaal zo'n 300 km. Thuis had ik nog zeker 60 km over! Heb zeker rustig gereden, Meen dat na de snelweg route het gemiddelde 225 wh was. Veel rond de 105 kmh en 215 km gereden, cruisecontrol uitgeprobeerd, airco aan. Het was enorm genieten! En daarom ook geen hoge snelheden gemaakt. Over het bereik was ik zeer tevreden, s avonds de familie nog mee op pas genomen en paar keer lekker 'gas' gegeven. Averageverbruik van mijn eerste 377 km waren 235 wh. Daarbij zitten ook al paar snelle optrek-rondjes op de locale wegen.

PS Nog geen 3x16 stekker ontvangen, thuis laden op 230V gaat met 7 km/pu.

- - - Updated - - -

eh zie nog klein foutje; snelheden rond 105 en 115 km pu op de snelweg.
 
Graag zou ik de ervaring horen van Nederlandse model S rijders omtrent de range / actieradius bij normaal nederlands snelweg verkeer.

Ik wil dol graag een model S aanschaffen maar rijd 2x per week vanuit noord Nederland naar Belgie. In Belgie kan ik opladen, maar ik moet dus wel een afstand van 320km overbruggen op een single charge. Volgens Tesla is dit geen probleem, maar als ik online "range" tests bekijk lijken de resultaten van die tests behoorlijk te verschillen. Bovendien zijn deze vaak met andere snelheden gedaan dan we in NL rijden, of juist in berg/heuvelachtige omgevingen.


Een applicatie die echt heel mooi werkt - wel in miles wat snelheid en afstand betreft, dus gewoon even x 1,6 rekenen - is : EVTripPlanner

Gewoon de originele punten verwijderen en jouw eigen begin- en eindpunt ingeven en updaten drukken. Works like a charm :)
 
320 km is geen probleem bij normale snelheden en niet teveel volgasacties. Laatst 200 km 100-105 kmh op snelweg gereden incl wat stadsverkeer en korte file. Die rijstijl extrapolerend zou ik op ruim 400 km zijn uitgekomen.
 
Ha ha iid schiet niet echt op; gelukkig is het weekeinde, alle tijd voor laden.

PS Meneer Steinbuch heeft ook vrijdag zijn auto gehaald lees ik in zijn blog en WEL een 3x16 stekker gekregen. Je hebt blijkbaar klanten en klanten...
Als ik moest kiezen als fabrikant zou ik een klant als Maarten ook in de watten leggen. Doet fantastische PR en heeft mijn kijk op elektrische auto's zodanig veranderd dat ik er ook één besteld heb ondanks dat ik een 2 jaar oude heb die prima bevalt.
 
Als ik moest kiezen als fabrikant zou ik een klant als Maarten ook in de watten leggen. Doet fantastische PR en heeft mijn kijk op elektrische auto's zodanig veranderd dat ik er ook één besteld heb ondanks dat ik een 2 jaar oude heb die prima bevalt.
vet, die ga ik inlijsten.... ik heb trouwens een keer een poging gedaan iets van korting te krijgen vanwege mijn PR effecten, 0 resultaat. Dus ik ben wel blij met mijn 3x16 stekkertje inderdaad :)
 
Ik heb de S nu 1. 5 week en al 1000 km gereden. 320km is geen probleem en een verademing in vergelijk met de Roadster. Het 3 fase laden gaat ook erg goed! Nu met smart wachten op de Chademo adaptor om de (Leaf) snellaadpunten te kunnen gebruiken. De upgrades naar AC snelladen schieten nog niet echt op, helaas....
 
Ik heb de S nu 1. 5 week en al 1000 km gereden. 320km is geen probleem en een verademing in vergelijk met de Roadster. Het 3 fase laden gaat ook erg goed! Nu met smart wachten op de Chademo adaptor om de (Leaf) snellaadpunten te kunnen gebruiken. De upgrades naar AC snelladen schieten nog niet echt op, helaas....
Volgende week kan ik ook lekker 3-fase gaan slurpen. Morgen weer 400km met de Roadster op 1x16A, dat wordt weer hypermilen :)
 
Ik zag vanochtend dat de range van onze Ampera al terug was gelopen van 67 tot 54 kilometer. Dat komt door de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer range - en andersom. Bij flinke vorst heb ik wel eens 38 km range gehad zelfs. Maar goed, bij de Model S lijkt dat veel minder tot niet het geval te zijn. Zijn er eigenaren die iets zien aan de geschatte range 's ochtends?
 
Een applicatie die echt heel mooi werkt - wel in miles wat snelheid en afstand betreft, dus gewoon even x 1,6 rekenen - is : EVTripPlanner

Gewoon de originele punten verwijderen en jouw eigen begin- en eindpunt ingeven en updaten drukken. Works like a charm :)
Inderdaad een hele mooie. Thanks !
Kan zelfs de eventuele wintersportreis langs de verwachte superchargers ingeven, met lading, vorst, binnentemperatuur, snelheidsfactor en al. En dat tot in het kleinste wintersportdorpje :cool:
Wordt denk ik wel zeker 30 tot 40 min. laden per supercharger
 
Tja, daar hoor je vervolgens niks meer van. Die staan ergens langs de snelweg met lege accu. Ook geen internet meer op hun 17"scherm, dus geen mogelijkheid het hier te melden. ;)

Ja dan krijg je dit beeld dus. - lege "tank" op de A2 net uit de Leidse Rijn tunnel gelukkig .... oh nee, das was nog met een ICE.. juli 2013
foto[6].JPG
 
Ja dan krijg je dit beeld dus. - lege "tank" op de A2 net uit de Leidse Rijn tunnel gelukkig .... oh nee, das was nog met een ICE.. juli 2013
Jij was alvast aan het oefenen?
Ik merk wel dat ik de laatste tijd wat langer door rijd op een tank diesel. Waar ik voorheen bij 100km resterend ging tanken, denk ik nu bij 300 km: eens zien hoe ver dat nou eigenlijk is. Geeft me alvast een beeld van wat straks mogelijk is.
Dan krijg je dus dit:
tanken.JPG