Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Heb zelf een lader van ABL Sursum genomen (overigens op advies van de verkoper bij Tesla). Belangrijkste redenen voor mij: fraai en zeer klein ontwerp (ca 1/3 van een EV-box of Lolo), het feit dat deze een lange vaste laadkabel heeft (5 meter, terwijl de meeste andere waaronder KEBA volgens mij standaard 4 m heeft) en deze lange kabel is eenvoudig om het laadpunt heen te draaien. Keuze uit 11 of 22 kWh uitvoering. Geen slim laden ingebouwd. Installateur was erg onder de indruk over de bouwkwaliteit.
FF snel gezocht of deze ook via internet te koop is., heb hem zelf namelijk gewoon via mijn installateur. Kwam hem tegen op de volgende link.

http://www.stroomstore.nl/abl-sursum-basic-563-laadstation-22kw-met-contactdoos/pid=35734
 
Kort advies dus:
- Kijk naar Keba
- Gebruik 5G6
- Leg UTP aan (grondkabel!)

UTP, zeer goed idee. Ga ik achteraan. Ik zit er ook aan te denken 2x 5G6 te trekken, of in ieder geval 5G6 en misschien een 1-fase 2.5mm erbij, je weet nooit waar je het voor nodig hebt bij de garage. Ik heb via Tesla zelf een laadpaal leverancier in Duitsland, mooie dingen en €999.
 
UTP, zeer goed idee. Ga ik achteraan. Ik zit er ook aan te denken 2x 5G6 te trekken, of in ieder geval 5G6 en misschien een 1-fase 2.5mm erbij, je weet nooit waar je het voor nodig hebt bij de garage. Ik heb via Tesla zelf een laadpaal leverancier in Duitsland, mooie dingen en €999.

5G6 kan 32 ~ 40A overheen, je huis krijgt zelfs 5G6 binnen. Dikker is dus echt niet nodig. Ik heb 3x40A en zit met regelmaat op pieken van 39A hier in huis. Geen voltage daling te merken dan, nog steeds >235V.

Je moet dus FTP of SFTP leggen. UTP is "Unshielded Twisted Pair". Buiten, zeker naast een 5G6 kabel wil je "Shielded Twisted Pair" leggen of "Shielded Foiled Twisted Pair"

Bron: Twisted pair - Wikipedia, the free encyclopedia

Denk in ieder geval verder dan je huidige Model S.
 
hou ook even rekening met de toekomst. zelf heb ik bewust voor een losse kabel gekozen, bij min de charger in garage ( maar auto staat buiten). indien je een andere auto aansluit wil dat wel eens niet passen aan de auto kant ( bv mijn outlanr heeft een type 1 of chademo en geen type 2.) Visite met een non- type 2 of een andere auto in de toekomst kan wellicht vragen om een andere aansluiting. met een losse kabel kun je ook over 5 jaar nog mee.

daarnaast ben ik zelf naar een maxem smartcharger aan het kijken, met name om zonder verzwaring toch sneller te kunnen laden. 's nachts laden is prima, maar als je overdag nog een keer weg moet is 50km per uur soms een pain in the butt. De smartcharger zorgt dat alle beschikbare energie, eventueel ook nog de extra opbrensgt van je zonnepanelen, nnaar het laadpunt gaat.

tenslotte kijk naar de KIA en/of MIA ( nederland) Bij beiden moet de totale investering boven de 2500 liggen. KIA kun je behalen samen met zonnecellen, MIA samen met de aanschaf van je tesla.
 
Ik snap helaas nog steeds niet waarom ik de kosten van een laadstation thuis zou maken. Mijn auto staat altijd binnen. Ik ga daar 3x16A krachtstroom aanleggen. Vervolgens kan ik met de meegeleverde kabel gewoon opladen. Die kabel hang ik dan telkens netjes aan de muur (alleen op vakantie gaat die mee). Ik tijd normaliter ca 100km/dag dus ga onderweg weinig laden. Voor onderweg koop ik dan Type-2 laadkabel. Mocht ik onderweg moeten bijladen dan kan dat net de Type-2 kabel of bij voorkeur via supercharger.
Mis ik dan iets essentieels?
 
Ik snap helaas nog steeds niet waarom ik de kosten van een laadstation thuis zou maken. Mijn auto staat altijd binnen. Ik ga daar 3x16A krachtstroom aanleggen. Vervolgens kan ik met de meegeleverde kabel gewoon opladen. Die kabel hang ik dan telkens netjes aan de muur (alleen op vakantie gaat die mee). Ik tijd normaliter ca 100km/dag dus ga onderweg weinig laden. Voor onderweg koop ik dan Type-2 laadkabel. Mocht ik onderweg moeten bijladen dan kan dat net de Type-2 kabel of bij voorkeur via supercharger.
Mis ik dan iets essentieels?

En nu dezelfde exercitie, met als afwijkende variabele dat de auto niet binnen kan staan en weliswaar wel op eigen terrein, maar met de neus of kont van de auto 50cm van de straat/erfgrens. Dan snap je wel een laadpunt.

Bij die kosten voor een laadpunt komt ook vaak de stroomvoorziening kijken, en die heb jij ook met 3x16 "aanleggen" zoals je zelf zegt.

Ik schat dat o,1% van de totale bevolking in NL in staat is een Model S binnen te zetten. Bij in de buurt zijn er weliswaar enkele huizen met een garage, maar in de jaren 30 of 50 gebouwd en dus niet berekend op een MS.

En Wido heeft een heel uitgebreid verhaal waarom je eigenlijk niet met de UMC op 3x16A moet laden, maar dat terzijde. Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh
 
Ik dacht het dus voorlopig met een CEE stekker tegen de gevel te doen maar daar ben ik na 1 keer al van genezen toen ik de zeiknatte kabel en lader terug moest opbergen.
Met dank aan Pascal bestel ik een 22kW ABL Sursum met vaste kabel, rs485 aan de domotica en de vrouw mag doen wat ze wil in haar bakkerij.
 
Ik snap helaas nog steeds niet waarom ik de kosten van een laadstation thuis zou maken. Mijn auto staat altijd binnen. Ik ga daar 3x16A krachtstroom aanleggen. Vervolgens kan ik met de meegeleverde kabel gewoon opladen. Die kabel hang ik dan telkens netjes aan de muur (alleen op vakantie gaat die mee). Ik tijd normaliter ca 100km/dag dus ga onderweg weinig laden. Voor onderweg koop ik dan Type-2 laadkabel. Mocht ik onderweg moeten bijladen dan kan dat net de Type-2 kabel of bij voorkeur via supercharger.
Mis ik dan iets essentieels?

Volgens mij mis je niets. Mijn situatie is erg vergelijkbaar. Ik heb een CEE op m'n oprit laten aanleggen (buiten) en mijn UMC zit daar permanent aan. Goed beschut, uit het zicht in een haag en met een hangslot vast. Aparte meter in de meterkast. De argumenten/meningen van Widodh (Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh) zijn op mijn situatie vrijwel niet van toepassing. Voor velen is een laadstation wellicht de beste oplossing maar je moet het per geval blijven bekijken. Als het moet kan je de CEE stekker altijd nog laten vervangen door een laadstation.
 
Volgens mij mis je niets. Mijn situatie is erg vergelijkbaar. Ik heb een CEE op m'n oprit laten aanleggen (buiten) en mijn UMC zit daar permanent aan. Goed beschut, uit het zicht in een haag en met een hangslot vast....

Hoe heb je die beschutting aangepakt? Zelf kastje geknutseld of voor elektrische (werf)kast of dergelijke gegaan?
Ik zit in eenzelfde situatie en zoek ook nog een tijdelijke oplossing om de stekker en UMC af te schermen van regen en kinderhanden zolang ik geen laadstation heb.
 
Ik snap helaas nog steeds niet waarom ik de kosten van een laadstation thuis zou maken. Mijn auto staat altijd binnen. Ik ga daar 3x16A krachtstroom aanleggen. Vervolgens kan ik met de meegeleverde kabel gewoon opladen. Die kabel hang ik dan telkens netjes aan de muur (alleen op vakantie gaat die mee). Ik tijd normaliter ca 100km/dag dus ga onderweg weinig laden. Voor onderweg koop ik dan Type-2 laadkabel. Mocht ik onderweg moeten bijladen dan kan dat net de Type-2 kabel of bij voorkeur via supercharger.
Mis ik dan iets essentieels?
Nee je mist helemaal niks, zou laad ik al ruim een jaar: binnen in eigen garage aan krachtstroom via de UMC. Alleen tijdens een lange (vakantie) trip neem ik de UMC mee. Werkt perfect en nooit problemen en/of behoefte gehad om sneller te kunnen laden.
 
Een enkele keer - mn 220V op vakantielocatie - wil ik de UMC nog wel eens buiten gebruiken. Leg'm dan - droog blijvend - onder de auto..(incl de aansluiting op een verlengsnoer) Bij echt slecht weer - de laatste keer storm met veel regen - zet ik'm dan uit en leg de UMC binnen. Dat zou op zich toch moeten kunnen ?



De UMC mag inderdaad niet buiten worden gebruikt. Dit staat ook in de handleiding van de UMC. Deze is daar niet voor gecertificeerd!
 
De UMC mag inderdaad niet buiten worden gebruikt. Dit staat ook in de handleiding van de UMC. Deze is daar niet voor gecertificeerd!

http://www.teslamotors.com/sites/de...ts/BE-NL_installation_guide_umc_red_Jan15.pdf vermeldt nochtans IP44, hoewel ik hem liever ook niet buiten zou gebruiken, heb weinig keus op het moment.

De lader waar Pascal het over heeft is op die store (permanent of niet?) in de aanbieding voor € 849 incl. BTW.
Weliswaar geen smartcharging, maar als je dat niet wilt/nodig hebt, lijkt het mij een zeer redelijke prijs.

Aangezien hij een rs485 interface heeft kan je hem wel gebruiken voor smartcharging als je maar iets hebt die over rs485 stuurt wat het laadvermogen mag zijn. Zie: http://www.abl-sursum.com/global/downloads/bedienungsanleitungen/BA_EVCC_01.pdf Ik ga het proberen en zal laten weten of het lukt of niet.
 
Hoe heb je die beschutting aangepakt? Zelf kastje geknutseld of voor elektrische (werf)kast of dergelijke gegaan?
Ik zit in eenzelfde situatie en zoek ook nog een tijdelijke oplossing om de stekker en UMC af te schermen van regen en kinderhanden zolang ik geen laadstation heb.

Hij hangt in een beukenhaag. Geen directe regen erop en goed ventileren, eventueel alkeen een afdakje als de kans op directe regen er wel is. Volgens mij moet hem juist niet in een kastje doen, daarin ontstaat een microklimaat waarbij kans op beschadiging van de UMC aleen maar groter is. In tegenstelling tot wat elders gezegd wordt kan een UMC wel buiten gebruikt worden volgens mij.
 
Hij hangt in een beukenhaag. Geen directe regen erop en goed ventileren, eventueel alkeen een afdakje als de kans op directe regen er wel is. Volgens mij moet hem juist niet in een kastje doen, daarin ontstaat een microklimaat waarbij kans op beschadiging van de UMC aleen maar groter is. In tegenstelling tot wat elders gezegd wordt kan een UMC wel buiten gebruikt worden volgens mij.

Ik heb hem hier buiten onder een afdak, gaat prima, 't is nog krek unne neie (gelijk een nieuwe - ik overdrijf), maar de kabel zelf begint wel wat bulten te krijgen van het over de grond slepen, draaien en in krullen liggen etc. Wat dat betreft zijn Loek's type 2 kabels van betere kwaliteit dan de kabel die tussen de UMC en de stekker zit.
In ons nieuwe stulpje komt dadelijk wel een nette (smart charging) laadpaal, ook omdat de oprit daar meer aan de weg ligt en ook nogal in kinderbereik zit.