Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
De UMC mag inderdaad niet buiten worden gebruikt. Dit staat ook in de handleiding van de UMC. Deze is daar niet voor gecertificeerd!

Waar staat dat? Ik zie juist dat het wel mag, maar met een paar voorwaarden:
Knipsel.JPG
 
Ik vind al die laadpunten thuis toch héél duur voor wat uiteindelijk maar 1 grote stekkerdoos is. Ook vreemd dat je al jaren afhankelijk bent van 3rd party vendors, de HIGH POWER WALL CONNECTOR van Tesla had er eigenlijk vanaf dag 1 moeten zijn.
TVl4Trc.jpg
 
Last edited:
Ik vind al die laadpunten thuis toch héél duur voor wat uiteindelijk maar 1 grote stekkerdoos is. Ook vreemd dat je al jaren afhankelijk bent van 3rd party vendors, de HIGH POWER WALL CONNECTOR van Tesla had er eigenlijk vanaf dag 1 moeten zijn.
Hoi, welkom in onze kapitalistische wereld, waar prijzen niet de waarde van de onderdelen vertegenwoordigen, maar het bedrag dat de klant er maximaal voor wenst te betalen... Dat gezegd hebbende vind ik de prijs van een dom laadstation (€650 ex?) nog wel meevallen, gezien het aantal per jaar die zo'n laadpaalmaker kan wegzetten (enkele duizenden per jaar?). Zouden ze in aantallen van 1000 per dag van de (Chinese) band rollen dan zou de prijs wel een stuk omlaag kunnen denk ik, maar zover zijn we helaas nog niet.

Die Tesla high power wall connector is ws. een stuk duurder dan wat je via een 3rd party vendor kunt krijgen...
 
Zelf ben ik dit ook al een tijdje aan het bekijken. Heb momenteel een offerte voor een KEBA laadpaal met vaste kabel in aanvraag. Maar ik ben ook nog intensief aan het zoeken naar alternatieven. Zelf de installateur heeft al meermaals herhaald dat een Rood CEE stopcontact eigenlijk voldoende is.
Wat ik als alternatief in mijn gedachten had was om een vaste kabel in de buurt van de wagen buiten te plaatsen welke gekoppeld is met de UMC in huis (wagen staat buiten op oprit). Dit om te voorkomen dat de kabel onder spanning staat wanneer niet in gebruik.

Aangezien ik de UMC enkel voor vakantietrips met de wagen zou meenemen (+- 1x jaar) had ik dan wel een oplossing gewenst waar ik de UMC kan loskoppelen van de kabel die naar buiten loopt. Het voordeel van deze opzet zou zijn dat de UMC als laadpunt dient en dat deze toch veilig binnen staat met inachtname van de punten aangehaald door Widodh.

Spijtig genoeg is het niet mogelijk om de Tesla connector van de UMC in het uiteinde van een EvChargeking kabel te pluggen om zo het signaal door te geven naar buiten (volgens de info die ik op hun website en youtube zie). Een "normale" verlengkabel is geen optie aangezien ik het gedeelte achter de UMC wil verlengen/koppelen aan een andere kabel zoals die van evchargeking.

Het alternatief om de kabel van de UMC zelf te gaan verlengen ipv koppelen aan andere kabel is dan weer geen optie aangezien deze dan open moet (garantie?) en dat deze niet meer mee te nemen is.

Vereisten van mijn opstelling zijn:
  • Gebruiksgemak (vaste kabel, liefst met chargeport opener)
  • Veilig voor kinderen
  • Beschermd van de natuurelementen
  • UMC toch mobiel houden voor 1x jaar mee te nemen
Voorlopig staat de KEBA nog op de planning... Wagen wordt verwacht in Juni 2016.
 
Ik begrijp je niet helemaal. Volgens mij kun je de UMC middels deze kabel (3x16A) Verlengkabel CEE16 5x2.5mm2 10meter met 10m verlengen.

Om hem moverende redenen wil hij de UMC aan de andere kant verlengen, H.
Mijn advies: niet doen. Hang dan desnoods de UMC buiten in een kastje aan een CEE 16A wandcontactdoos.

Klopt, het idee zou dus zijn dat de UMC nog steeds te ontkoppelen is. Ik dacht dus eerder aan het tegenovergestelde van BasvdPoel zijn opstelling. Extra esthetisch voordeel zou zijn dat ik enkel een "mini" paaltje zou moeten plaatsen met de kabel en kabelhouder. De kast zou zich immers in huis bevinden. De oplossing van BasvdPoel of de Keba hebben beide het nadeel dat er een "kast" naast de parkeerplek moet geplaatst worden (ong 3 meter van de gevel, met wandelpad ertussen)

Ik vrees dat het idee te simpel was, het leek nog zo eenvoudig...
 

Attachments

  • voorbeeld.png
    voorbeeld.png
    4.6 KB · Views: 434
Mooie oplossing Bas, zo is het veel strakker. Spijtig dat de omkasting van de commerciele versies altijd zo groot zijn.
Moest ik geen alternatief vinden dan ga ik proberen om de KEBA ook binnen te plaatsen met de kabel buiten.
 
De componenten zijn niet goedkoop: zo'n type 2 stekker wordt in Benelux verkocht voor 120€, de 4-polige contactor eveneens ruim 100€, de inbouwunit, de elektronica, een display, een stroommeter en eventueel een type B aardlekschakelaar, klein materiaal en kabels. En daar bovenop het montagewerk en liefst nog wat winst. Eigenlijk is het een spotprijs;)
 
de type 2 stekkers zijn 75 euro bij laadkabelwinkel. En dat is nog zonder de TMC forum korting...
De stekker wel, maar voor een oplossing zonder vaste kabel heb je geen stekker maar een socket nodig. Die kost wel degelijk 120€.
Ratio Type 2 Socket Schroefbaar met Actuator
Voor een oplossing met vaste kabel heb je een vrouwelijke stekker 32A en 3f nodig, prijs 90€ en dan komt er enkele meter kabel bij @ 16€/m dus dan komt de prijs nog hoger uit.
 
Last edited:
Ik vind al die laadpunten thuis toch héél duur voor wat uiteindelijk maar 1 grote stekkerdoos is. Ook vreemd dat je al jaren afhankelijk bent van 3rd party vendors, de HIGH POWER WALL CONNECTOR van Tesla had er eigenlijk vanaf dag 1 moeten zijn.

Op zich niet zo vreemd dat het er nog niet is, het maken van zo'n laadpunt is immers niet Tesla's core business, daar zijn anderen veel eerder mee geweest cq beter in.
Maar het is een mooi ding inderdaad, verwacht dat hij binnenkort toch echt een keer leverbaar gaat zijn.
De prijs in NL schat ik op € 875 incl btw ( AUD 1200 / 1,10 (AU tax) * 1,21 (NL tax) )
Maar dan heb je wel nog steeds een "domme" lader al verwacht ik wel dat er een chargeport opener standaard in zit, dat is dan wel weer reuze handig.
 
Ik werk thuis ook met de Tesla UMC, voorlopig zie ik geen nood om die in de wagen te hebben liggen, Type 2 kabel met wat laadpasjes volstaat.

Chint Type B aardlekschakelaar, zekering en kwh meter in de kast binnen, Een 5G6mm² kabel getrokken + een ethernet kabel en paal/kastje gemaakt met wat hardhout resten die ik nog had na de verbouwing. Een type 2 stekker houder van Luckyluke, een Dlink wifi accesspoint en klaar.

Is dus 16A/380V maar kan ook naar 32A/380V indien ooit nodig.
 

Attachments

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    504.1 KB · Views: 417
  • IMG_7629.JPG
    IMG_7629.JPG
    206.1 KB · Views: 418
  • IMG_9968.JPG
    IMG_9968.JPG
    151.4 KB · Views: 407
  • Like
Reactions: PaulusdB