Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aflevering Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Je mag best kritiek hebben, daar zit ik niet mee. Heb alleen altijd wat moeite met generieke conclusies die vaak volgen - op basis van één ervaring. "De nadruk lijkt te liggen op kwantiteit en niet per se kwaliteit".
En eigenlijk ook wel met het negatieve en subjectieve gebruik van woorden/frase als "..zelf tijd opeisen om de auto te inspecteren.." en het niet al te respectvolle "aflever-mannetje".. Zo praat je toch niet over mensen die gewoon hun werk staan te doen?
Je zet in ieder geval een beeld neer dat ik absoluut nog nooit bij Tesla ben tegengekomen. Maar ja, je kan pech hebben natuurlijk -;)

Die mening deel ik met je, Egbert, maar iedereen heeft een eigen manier om zaken onder woorden te brengen. Het is allemaal wat subjectief denk ik.
 
  • Helpful
Reactions: Janc
Gisteravond de auto opgehaald. Taxi genomen naar station Delft, die was natuurlijk al te laat. Vervolgens de weg ook afgesloten, dus ik werd al niet vrolijker. Bij het station Tesla die mij belde. Ze liepen iets uit en ik kon de auto ook een andere keer komen halen. Natuurlijk kort door de bocht gereageerd dat ik al op het station stond. Uitloop was maar 30-45 minuten dus geen probleem, de koffie is goed werd er beloofd. Nu had ik tenminste tijd om mijn trein te missen. Tijd om even rustig te worden.

Uiteindelijk de trein netjes gehaald en bij het station in Tilburg nog maar even iets te eten gehaald. Vervolgens in een taxi gesprongen naar Tesla! Door het eten waren we nu weer aan de late kant. De groep zat al in een hok de introductie te volgen. Ik dacht eerst nog even koffie te pakken, maar dat leek meer op thee. Maar in de zaal gaan zitten om het verhaal te volgen. Na mij even te hebben zitten vervelen toch maar even opgestaan op zoek naar koffie. Uiteindelijk bleken alle koffiebonen op te zijn, dus helaas pindakaas. Zelfs Coolblue kon niets meer brengen.

Na de toelichting was mijn auto nog niet klaar. Die waren ze nog aan het poetsen. Mooi tijd voor een factory toer om ons even bezig te houden. Er stond in de hal ook een model 3. Wel even leuk om het gebouw met alle delen te zien! Na de toer stond mijn auto dan eindelijk klaar. Er was nog 1 iemand waarvan de auto nog steeds niet helemaal klaar was. Het gehaaste wat hierboven beschreven wordt herken ik wel enigszins. Ik ben even om de auto gelopen en met name het poetswerk was niet netjes. Ook nog een plekje in de motorkap en een krasje op de bumper. Het licht was niet optimaal, maar je zag zo verschillende plekken die gewoon niet gepoetst waren. Uiteindelijk werd er ook gezegd dat alle externe poetsers naar huis waren, waardoor anderen nu de auto maar moesten afmaken. De jongen die mij hielp wist ogenschijnlijk niet wat hij moest met mijn kritische commentaar over de lak en het poetswerk, dus die haalde er een collega bij. Een leuke meid die haar excuses aanbood voor de aflever kwaliteit van het poetswerk. Ze heeft gelijk even een paar plekker bijgewerkt en opmerkingen worden doorgegeven aan het SEC. Mijn auto gaat aan het eind van de week naar een detailleren voor een Mayvinci behandeling, dus ik maak mij er niet heel druk om. Verder zijn mij geen andere zaken opgevallen, maar het was al donker en inmiddels na 20:00 uur. Vandaag regent het doorlopend en ook vandaag dus nog geen gelegenheid gehad om eens heel goed te kijken. Wat mij wel al opgevallen is is dat mijn rechter spiegel niet heel ver naar rechts draait. Deze moeten even bijgesteld worden. Verder geen vreemde piepjes of kraakjes of andere dingetjes gevonden tot nu toe. Het was zowat 20:30 uur voordat we weg reden. De ervaring viel mij alles mee! Het zijn lange dagen en zeker zo in de laatste shift is het maar de vraag hoe het gaat lopen, als je zo alle verhalen leest. Dat de auto zo neergezet wordt, gepoetst door iemand met zijn ogen dicht zou eigenlijk niet moeten maar daar ben je op voorhand dan al enigszins op ingesteld.

Maar dan het rijden.....wat fantastisch! De eerste acculading is nagenoeg leeg en ze staat bij te laden. Het rijden is een genot. Het parkeren is wel enorm wennen. De Model S is breed! En in vergelijking met mijn huidige Mitsubishi PHEV is het zicht echt heel veel minder bij het achteruit inparkeren. De AP schakelde ook al na een km of 50 in. Van Delft naar Lisse moest ik het zonder AP doen. Ik kreeg straf van mijn auto omdat ik teveel waarschuwingen had genegeerd. Vandaag was de relatie gelukkig weer goed. Fantastische auto waar ik nog heel veel plezier aan ga beleven!
 
  • Like
Reactions: Dwarde and Keezje
Je mag best kritiek hebben, daar zit ik niet mee. Heb alleen altijd wat moeite met generieke conclusies die vaak volgen - op basis van één ervaring. "De nadruk lijkt te liggen op kwantiteit en niet per se kwaliteit".
En eigenlijk ook wel met het negatieve en subjectieve gebruik van woorden/frase als "..zelf tijd opeisen om de auto te inspecteren.." en het niet al te respectvolle "aflever-mannetje".. Zo praat je toch niet over mensen die gewoon hun werk staan te doen?
Je zet in ieder geval een beeld neer dat ik absoluut nog nooit bij Tesla ben tegengekomen. Maar ja, je kan pech hebben natuurlijk -;)

Ik snap jouw punt, maar aan de kant... lijk je punten die verkeerd zijn gegaan bij afleveringen van andere mensen een klein beetje weg te zetten als gezeur. Als ik een beetje scan door de laatste paginas in dit topic, maar ook de andere topics in dit forum, dan is het regel dan uitzondering dat er iets mis is met het lak (en andere hadden zelfs grotere en ergere zaken die mis zijn gegaan). Dat hoeft niet. Een beetje feedback van de klanten is juist goed om Tesla wakker te schudden om betere kwaliteitscontroles uit te voeren.

Dat "aflever-mannetje" was niet denigrerend bedoelt, maar je hebt een punt dat ik dit beter had kunnen uitdrukken.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Ik baseer de statements ""..zelf tijd opeisen om de auto te inspecteren.." en "De nadruk lijkt te liggen op kwantiteit en niet per se kwaliteit" op de antwoord van de man die de afleveren deed. Toen ik aangaf dat het me te snel ging en dat ik de auto wil inspecteren, gaf hij letterlijk aan dat het snel moet en dat ze haast hebben, omdat ze op vrijdag 100 autos moeten afleveren.

Dat vind ik persoonlijk genoeg reden om aan te nemen dat de nadruk op kwantiteit ligt. In ieder geval bij hem en op vrijdag 21 augustus was dat de insteek.
 
Ik ontken niet dat je dat ervaren hebt, dat zal best het geval zijn geweest. Ik zou het ook niet leuk gevonden hebben. Alleen: N=1. Dan kan je toch niet roepen dat dat ook opgaat voor alle andere 100 afleveringen? Met mijn eigen wel positieve ervaring op 21 september (ook N=1) is die van jou dus al weer geneutraliseerd. Het is een gewoonte die hier helaas veel vaker voorkomt.
 
Ik ontken niet dat je dat ervaren hebt, dat zal best het geval zijn geweest. Ik zou het ook niet leuk gevonden hebben. Alleen: N=1. Dan kan je toch niet roepen dat dat ook opgaat voor alle andere 100 afleveringen? Met mijn eigen wel positieve ervaring op 21 september (ook N=1) is die van jou dus al weer geneutraliseerd. Het is een gewoonte die hier helaas veel vaker voorkomt.

Ik snap niet hoe graag je het wil laten lijken dat alles prima gaat. Als het gaat om kwaliteit en service, is N:1 een bizar uitgangspunt. Dat zou namelijk betekenen dat je een "zesje" hebt als 1 aflevering goed doet en 1 aflevering van een auto die uit elkaar valt. Lijkt mij niet zo handig.
 
  • Like
Reactions: svbladel
Ik baseer de statements ""..zelf tijd opeisen om de auto te inspecteren.." en "De nadruk lijkt te liggen op kwantiteit en niet per se kwaliteit" op de antwoord van de man die de afleveren deed. Toen ik aangaf dat het me te snel ging en dat ik de auto wil inspecteren, gaf hij letterlijk aan dat het snel moet en dat ze haast hebben, omdat ze op vrijdag 100 autos moeten afleveren.

Dat vind ik persoonlijk genoeg reden om aan te nemen dat de nadruk op kwantiteit ligt. In ieder geval bij hem en op vrijdag 21 augustus was dat de insteek.
Ik heb bij het maken van de delivery afspraak gezegd dat ik uitgebreid wil inspecteren. De afspraak is nu een eerste check binnen, papierwinkel afhandelen, naar buiten rijden, daar alle tijd nemen. Als ik dan nog wat opmerk, wordt het gewoon aangetekend, daar gaan ze me niet op pakken. Zo simpel is het, en wat mij betreft prima. Ja, kwantiteit is nu even belangrijker dan kwaliteit, als je het zo wilt zeggen, maar dat is dan niet omdat ze er per se zoveel mogelijk uit WILLEN persen, maar omdat er zo uitzonderlijk (dus tijdelijk) veel kopers zijn en ze dus wel MOETEN.
 
Waarom registreren ze ze niet gewoon dit kwartaal en lever ze een week of 10 dagen later af? Dan is de druk er af en kunnen ze weer kwaliteit leveren. Ik zou liever een week langer wachten terwijl hij al op mijn naam staat dan daar staan en dat ze de auto nog aan het poetsen zijn.

@Edi99
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er niet zoveel negatieve ervaringen horen te zijn, dan is jouw ervaring niet 1 die de boel neutraliseert maar die het resultaat positief maakt.
 
Waarom registreren ze ze niet gewoon dit kwartaal en lever ze een week of 10 dagen later af? Dan is de druk er af en kunnen ze weer kwaliteit leveren. Ik zou liever een week langer wachten terwijl hij al op mijn naam staat dan daar staan en dat ze de auto nog aan het poetsen zijn.
...
Het gaat bij Tesla nog steeds over de kwartaalcijfers (auto’s geproduceerd en geleverd), die onder een vergrootglas liggen. Mocht Tesla die cijfers ‘manipuleren’ om betere cijfers te presenteren, bijvoorbeeld met jouw methode, dan schreeuwt de anti-Tesla beweging moord en brand en hebben we een nieuw schandaal. Storm in een glas water, maar desalniettemen een storm.

Gaat dus eigenlijk nergens over en helemaal ophouden met dergelijke ‘optimalisatie’ per kwartaal is al ooit aangekondigd. Mijn zegen hebben ze, het zou niet meer dan een eenmalige hobbel betekenen, maar toch een hobbel die Tesla niet durft te nemen.
 
Je mag best kritiek hebben, daar zit ik niet mee. Heb alleen altijd wat moeite met generieke conclusies die vaak volgen - op basis van één ervaring. "De nadruk lijkt te liggen op kwantiteit en niet per se kwaliteit".
Er kunnen altijd wat zaken misgaan, maar je leest hier heel veel problemen op het forum bij aflevering. Ik zat voorheen op het Audi en Mazda forum en daar lees je dat veel minder. De punten die ik zelf heb gezien waren allemaal met een QA checklist gevonden, maar die QA checklist bestaat blijkbaar niet (of wordt niet gebruikt):
  • Gordel verkeerd om.
  • Ruitenwisservloeistof leeg.
  • Vlekken in de bekleding.
  • Plastic folieresten op de middenconsole.
Geen grote issues, maar stuk voor stuk issues die duiden op haastwerk. Een kennis van mij heeft vervelendere issues:
  • Tesla niet vrijgegeven voor mobiele app
  • Auto presenting handles en unlock werken niet (settings staan hetzelfde als bij mijn wagen)
  • Aflevering op verkeerde velgen (doek er af trekken is leuk, maar als het echt een verrassing is wat er onderuit komt wordt de ervaring toch echt minder).
  • Auto amper gepoetst
Dat eerste gebeurt pas bij aflevering blijkbaar, dus dat is niet bij een QA check af te vinken. Die andere twee natuurlijk wel.

Ik heb 2 jaar geleden een Peugeot 108 gekocht voor nog geen 18K en die aflevering was 10x beter verzorgt. Toen was het ook megadruk bij de dealer, vanwege aflopen 14% regeling. Daar heb ik alleen niets van gemerkt. Auto zag er tip-top uit en superstrak gepoetst. Ook een bloemetje er bij voor mijn vrouw (is haar auto) en na een week gebeld of alles naar wens was.

Waarom registreren ze ze niet gewoon dit kwartaal en lever ze een week of 10 dagen later af? Dan is de druk er af en kunnen ze weer kwaliteit leveren. Ik zou liever een week langer wachten terwijl hij al op mijn naam staat dan daar staan en dat ze de auto nog aan het poetsen zijn.
Als de auto op naam gezet wordt, dan gaat ook je verzekering in. Bij lease gaat ook je eerste termijn in, dus dat geeft ook weer gezeur. De mensen op dit forum lezen deze foute afleveringen wel, maar het merendeel zal niet op het forum aanwezig zijn. Die denken gewoon dat ze een beetje pech hebben. Veel issues zijn ook relatief klein en kunnen prima achteraf opgelost worden. Denk dat ze het liever zo oplossen...

Overigens denk ik niet dat dit een kwestie is van personeelsgebrek, maar aan het gebrek aan de juiste QA procedures.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: TAREK7
Gisteravond de auto opgehaald. Taxi genomen naar station Delft, die was natuurlijk al te laat. Vervolgens de weg ook afgesloten, dus ik werd al niet vrolijker. Bij het station Tesla die mij belde. Ze liepen iets uit en ik kon de auto ook een andere keer komen halen. Natuurlijk kort door de bocht gereageerd dat ik al op het station stond. Uitloop was maar 30-45 minuten dus geen probleem, de koffie is goed werd er beloofd. Nu had ik tenminste tijd om mijn trein te missen. Tijd om even rustig te worden.

Uiteindelijk de trein netjes gehaald en bij het station in Tilburg nog maar even iets te eten gehaald. Vervolgens in een taxi gesprongen naar Tesla! Door het eten waren we nu weer aan de late kant. De groep zat al in een hok de introductie te volgen. Ik dacht eerst nog even koffie te pakken, maar dat leek meer op thee. Maar in de zaal gaan zitten om het verhaal te volgen. Na mij even te hebben zitten vervelen toch maar even opgestaan op zoek naar koffie. Uiteindelijk bleken alle koffiebonen op te zijn, dus helaas pindakaas. Zelfs Coolblue kon niets meer brengen.

Na de toelichting was mijn auto nog niet klaar. Die waren ze nog aan het poetsen. Mooi tijd voor een factory toer om ons even bezig te houden. Er stond in de hal ook een model 3. Wel even leuk om het gebouw met alle delen te zien! Na de toer stond mijn auto dan eindelijk klaar. Er was nog 1 iemand waarvan de auto nog steeds niet helemaal klaar was. Het gehaaste wat hierboven beschreven wordt herken ik wel enigszins. Ik ben even om de auto gelopen en met name het poetswerk was niet netjes. Ook nog een plekje in de motorkap en een krasje op de bumper. Het licht was niet optimaal, maar je zag zo verschillende plekken die gewoon niet gepoetst waren. Uiteindelijk werd er ook gezegd dat alle externe poetsers naar huis waren, waardoor anderen nu de auto maar moesten afmaken. De jongen die mij hielp wist ogenschijnlijk niet wat hij moest met mijn kritische commentaar over de lak en het poetswerk, dus die haalde er een collega bij. Een leuke meid die haar excuses aanbood voor de aflever kwaliteit van het poetswerk. Ze heeft gelijk even een paar plekker bijgewerkt en opmerkingen worden doorgegeven aan het SEC. Mijn auto gaat aan het eind van de week naar een detailleren voor een Mayvinci behandeling, dus ik maak mij er niet heel druk om. Verder zijn mij geen andere zaken opgevallen, maar het was al donker en inmiddels na 20:00 uur. Vandaag regent het doorlopend en ook vandaag dus nog geen gelegenheid gehad om eens heel goed te kijken. Wat mij wel al opgevallen is is dat mijn rechter spiegel niet heel ver naar rechts draait. Deze moeten even bijgesteld worden. Verder geen vreemde piepjes of kraakjes of andere dingetjes gevonden tot nu toe. Het was zowat 20:30 uur voordat we weg reden. De ervaring viel mij alles mee! Het zijn lange dagen en zeker zo in de laatste shift is het maar de vraag hoe het gaat lopen, als je zo alle verhalen leest. Dat de auto zo neergezet wordt, gepoetst door iemand met zijn ogen dicht zou eigenlijk niet moeten maar daar ben je op voorhand dan al enigszins op ingesteld.

Maar dan het rijden.....wat fantastisch! De eerste acculading is nagenoeg leeg en ze staat bij te laden. Het rijden is een genot. Het parkeren is wel enorm wennen. De Model S is breed! En in vergelijking met mijn huidige Mitsubishi PHEV is het zicht echt heel veel minder bij het achteruit inparkeren. De AP schakelde ook al na een km of 50 in. Van Delft naar Lisse moest ik het zonder AP doen. Ik kreeg straf van mijn auto omdat ik teveel waarschuwingen had genegeerd. Vandaag was de relatie gelukkig weer goed. Fantastische auto waar ik nog heel veel plezier aan ga beleven!

Mocht je ook bij die Model 3 kijken??
 
Vandaag naar het Service Centrum in Den Haag geweest.

Goed ontvangen en ze doen hun best om alles op te lossen. Mijn ruitenwissersarm is vervangen. Mijn voorruit wordt vervangen, want de kapotte ruitenwisser heeft deze al beschadigd.

De voorbumper wordt opnieuw gespoten en beter geplaatst (staat nu een beetje scheef). Een deurlijst met deukjes wordt hersteld en de andere deurlijst opnieuw gespoten.

Verder krijgt de auto het meest uitgebreide polijst-beurt.

Aan de ene kant doen de mensen van de service afdeling hun best, respect daarvoor. Alleen hadden deze zaken niet verkeerd moeten gaan als er een beetje QA was. Toen ik er was, kwam een andere klant binnen met een grotere waslijst aan punten. Dit kost Tesla misschien meer en verpest het imago.