Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aflevering Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Het viel mij op dat Tesla niet heel erg servicegericht is bij de aflevering. De auto moet je afhalen bij de fabriek. Wellicht leuk, maar ik had het ook niet erg gevonden als die gewoon gebracht werd. Verder wou ik de auto graag afgeleverd hebben op winterbanden en een voertuigvolgsysteem ingebouwd. Daarin werd kort en krachtig geantwoord dat dit niet mogelijk was. Ik vind het allemaal een vreemde gang van zaken. Bij mijn vorige auto's waren dit soort zaken nooit een probleem.
 
Het viel mij op dat Tesla niet heel erg servicegericht is bij de aflevering. De auto moet je afhalen bij de fabriek. Wellicht leuk, maar ik had het ook niet erg gevonden als die gewoon gebracht werd. Verder wou ik de auto graag afgeleverd hebben op winterbanden en een voertuigvolgsysteem ingebouwd. Daarin werd kort en krachtig geantwoord dat dit niet mogelijk was. Ik vind het allemaal een vreemde gang van zaken. Bij mijn vorige auto's waren dit soort zaken nooit een probleem.
Tesla bouwt geen spullen van derden in.
Dat zij ook geen winterbanden monteren lijkt me voor de hand liggen. Winterbanden doen hun werk bij 7 graden C en lager.
En een auto thuis afleveren? Heb ik mijn hele leven nog niet meegemaakt.
 
Het viel mij op dat Tesla niet heel erg servicegericht is bij de aflevering. De auto moet je afhalen bij de fabriek. Wellicht leuk, maar ik had het ook niet erg gevonden als die gewoon gebracht werd. Verder wou ik de auto graag afgeleverd hebben op winterbanden en een voertuigvolgsysteem ingebouwd. Daarin werd kort en krachtig geantwoord dat dit niet mogelijk was. Ik vind het allemaal een vreemde gang van zaken. Bij mijn vorige auto's waren dit soort zaken nooit een probleem.
Het is echt afzien, elektrisch rijden. Eerst thuis een laadpunt regelen, vervolgens zien hoe je elektriciteit daarvoor zakelijk kunt doorbelasten, een verzekering regelen en dan ook nog eens begin september geen winterbanden onder de auto krijgen bij levering!

Voor de bovenstaande issues heb je nu drie nieuwe draadjes gestart, waar je allerlei nuttige tips hebt gekregen, maar zonder de moeite te nemen zelf nog iets van je te laten horen. Wellicht is het wel zo aardig om jouw vijfde bericht op dit forum te gebruiken om je voor te stellen (ook daar hebben wij een draadje voor), en kun je de volgende berichten gebruiken om te reageren op al die nuttige tips die je in “jouw” draadjes hebt gekregen.

Het is maar een tip.
 
Winterbanden onder je auto in september? Verwacht je binnenkort een sneeuwstorm? :eek:

Ik heb bij een aantal (premium) automerken gewerkt. Kan me ook niet herinneren dat we ooit een auto bij een klant thuis hebben afgeleverd. Leasemaatschappijen deden dit in het verleden nog wel (weet eigenlijk niet of ze dit nu nog kosteloos doen) . Als je heel ver van de fabriek woont, is er volgens mij de optie om de auto bij het voor jou dichtstbijzijnde service centrum af te laten leveren (als ik dat een jaar gelden had geweten, had ik dat ook gedaan). Ophalen bij de fabriek vond ik weinig voorstellen, vond het meer zonde van de reistijd (dik 2 uur in de trein en bus, om vervolgens in zegge en schrijven met een uurtje het pand uit te rijden)

Het voertuigvolgsysteem kan wel op iedere lokatie, dus ook thuis, worden ingebouwd. Misschien verzacht dat het leed een beetje. ;)
 
Verder wou ik de auto graag afgeleverd hebben op winterbanden en een voertuigvolgsysteem ingebouwd.

Voertuigvolgsysteem ? Ik zie in mijn Tesla app op mijn iPhone tot op de meter waar mijn auto is en zelfs in welke richting de neus staat. Is een extra toestel dan noodzakelijk of zinvol voor bvb diefstalbeveiliging ? Valt dat dan zomaar uit te schakelen ?

Nog zoiets (wellicht in het verkeerde draadje, maar sorry) : stel dat een dief ervandoor gaat met mijn auto, kan ik dan vanop mijn App met de optie Snelheidslimiet die parameter zodanig laag zetten dat die brave man al vluchtende zodanig gefrustreerd raakt dat ie ‘m ergens aan de kant achterlaat ?
 
Last edited:
4125467E-D623-4C40-9327-3AD7AD6F94DC.png
 
Voertuigvolgsysteem ? Ik zie in mijn Tesla app op mijn iPhone tot op de meter waar mijn auto is en zelfs in welke richting de neus staat. Is een extra toestel dan noodzakelijk of zinvol voor bvb diefstalbeveiliging ? Valt dat dan zomaar uit te schakelen ?

Nog zoiets (wellicht in het verkeerde draadje, maar sorry) : stel dat een dief ervandoor gaat met mijn auto, kan ik dan vanop mijn App met de optie Snelheidslimiet die parameter zodanig laag zetten dat die brave man al vluchtende zodanig gefrustreerd raakt dat ie ‘m ergens aan de kant achterlaat ?
Tesla's eigen systeem is een continue verbinding over GSM. Dat kan door kwaadwillende lieden makkelijk worden gedetecteerd en gestoord.
Lo-Jack zendt niks uit maar wordt pas geactiveerd na diefstal.
Voor wat het allemaal waard is. Ik heb nog niet gehoord dat door een Lo-Jack een gestolen Tesla is teruggevonden.
 
Hi Wim - heb je al wel gehoord van gestolen Tesla's die waren voorzien van een LoJack? -;)
Overigens werkt die LoJack alleen in Be/L maar niet daar buiten heb ik me laten vertellen.
Ik heb daar niks over gehoord.
Aan de andere kant denk ik dat de verzekeraars het in principe niet kan schelen hoeveel auto's er worden gestolen.
Hun winst is gebaseerd op een bedrag, overeengekomen met het Ministerie van Financiën, boven de schadelast/kosten. Hoe meer diefstal, hoe meer winst.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ik heb daar niks over gehoord.
Aan de andere kant denk ik dat de verzekeraars het in principe niet kan schelen hoeveel auto's er worden gestolen.
Hun winst is gebaseerd op een bedrag, overeengekomen met het Ministerie van Financiën, boven de schadelast/kosten. Hoe meer diefstal, hoe meer winst.
Die kan ik niet helemaal volgen. Verklaar je nader?
 
Die kan ik niet helemaal volgen. Verklaar je nader?
Verzekeraars mogen hun tarieven niet eindeloos verhogen. Maar ze mogen wel hun kosten met een zekere winstopslag in rekening brengen. Daarover zijn afspraken gemaakt met het Ministerie van Financiën.
Ik heb in het verleden helaas veel met verzekeraars te maken gehad. In mijn Apple Centre werd 18x ingebroken of met ramkraken geprobeerd binnen te komen. Dat heeft relatief weinig buit maar tonnen schade opgeleverd.
Uiteindelijk bleek de schade tot meer dan 10x de betaalde premie op te lopen.

Ik was steeds bevreesd dat de verzekeraar ons uit de verzekering zou gooien.
Toen ik na de zoveelste schade een gesprek had met de directie van Delta Lloyd werd mij deze methodiek uitgelegd. Ik herinner me dat zij een netto marge van 10% mogen overhouden.
Omdat ik steeds pro-actief het beveiligingsniveau opvoerde, werd mij door Delta Lloyd verzekerd dat ik zeker niet uit de verzekering zou worden gegooid.

Apple Centre Uitgeest werd uiteindelijk een bunker. Verschillende ramkrakers hebben zich verwond door met een vrachtauto te proberen de extreem zware barrières door te rijden. In die tijd ontwierp ik een anti-rampaal met een buitenmantel van gewapend kluizenbeton en een kogel gelagerde meedraaiende stalen kern. Deze paal bleek met een reciprozaag niet door te zagen.

Verzekeraars herverzekeren het risico, afhankelijk van de grootte van de polis, tot wel 90%.
Dat kun je in grote polissen ook zien. Er zijn soms wel 8 herverzekeraars, allemaal met percentages van 3 tot 12%. Het is ook een nationaal belang dat grote verzekeraars aan hun verplichtingen kunnen blijven voldoen.

Feit blijft dat het gek is dat verzekeraars voor de groei van hun winst belang hebben bij meer schade.
 
  • Like
Reactions: Remog
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel fijn zou vinden als aflevering op winterbanden mogelijk zou zijn! Ik heb er ook om gevraagd. Dat geeft de mogelijkheid om after market grotere velgen te bestellen met zomerbanden.
Dat is exact de reden waarom ik dit ook wil. Ik heb geen idee hoe de range van de 75D voor mij in dagelijks gebruik uitpakt. Auto wordt geleverd begin oktober en meestal wissel ik begin november. Die extra maand op winterbanden is geen probleem en dat scheelt me weer wisselen (gedoe) en ik kan over een half jaar veel beter bekijken of 10% minder range een issue is en alsnog voor de grote velgen gaan.
 
Het is echt afzien, elektrisch rijden. Eerst thuis een laadpunt regelen, vervolgens zien hoe je elektriciteit daarvoor zakelijk kunt doorbelasten, een verzekering regelen en dan ook nog eens begin september geen winterbanden onder de auto krijgen bij levering!
Voor een nieuwkomer in de electrische markt is het inderdaad afzien. Vanuit Tesla is er vrijwel geen enkele informatie over dit soort zaken. Ik vond de proefrit fantastisch geregeld, maar het sales-gedeelte daarna echt dieptriest. Zal komen door de drukte, maar zelfs de VAG garage hier in de buurt (en die is echt slecht) doet het beter.

Het probleem is dat voor het thuisladen er veel zaken moeten worden meegenomen. Zaken als load-balancing, 3-fase aansluiting, BTW verrekening, ... is voor de doorgewinterde Tesla rijder wellicht gesneden koek. Maar ik ben redelijk wegwijs op internet, financiën en technisch onderlegd, maar het is best veel dat op je af komt. Dat is ook wel leuk, maar gezien de levertijd van 3-4 weken moet het allemaal nogal snel geregeld worden. Het zou fijn zijn als je van Tesla toch wat meer informatie hierover krijgt.
Voor de bovenstaande issues heb je nu drie nieuwe draadjes gestart, waar je allerlei nuttige tips hebt gekregen, maar zonder de moeite te nemen zelf nog iets van je te laten horen. Wellicht is het wel zo aardig om jouw vijfde bericht op dit forum te gebruiken om je voor te stellen (ook daar hebben wij een draadje voor), en kun je de volgende berichten gebruiken om te reageren op al die nuttige tips die je in “jouw” draadjes hebt gekregen.
Point taken en mee eens. Ben erg druk mij in te lezen. De reacties zijn erg veel (waarvoor dank), maar het roept vaak alleen maar meer vragen op. Maar even netjes reageren is wel het etiquette. Zal mijn leven beteren :)
 
Ik heb bij een aantal (premium) automerken gewerkt. Kan me ook niet herinneren dat we ooit een auto bij een klant thuis hebben afgeleverd.
Thuis of bij de dealer ophalen (vrijwel alle andere merken hebben dealers op een afstand waarvoor je nog een taxi kunt bellen). Bij Tesla kreeg ik niet eens de keuze. Gewoon in Tilburg afhalen was de enige optie. Dat vind ik niet erg service-gericht. Geen groot probleem, maar gezien het hele sales-proces had ik even zin om te ranten :)
 
Thuis of bij de dealer ophalen (vrijwel alle andere merken hebben dealers op een afstand waarvoor je nog een taxi kunt bellen). Bij Tesla kreeg ik niet eens de keuze. Gewoon in Tilburg afhalen was de enige optie. Dat vind ik niet erg service-gericht. Geen groot probleem, maar gezien het hele sales-proces had ik even zin om te ranten :)
Tesla delivery staat flink onder druk. Ze proberen zoveel mogelijk te stroomlijnen maar winterbanden monteren is natuurlijk extra werk en dat gaan ze liever uit de weg.
Het gaat allemaal goed komen. En met een beetje mazzel kom je jaren niet in een Service Centrum. Ik ben er inmiddels op een maand na 3 jaar niet meer geweest. Het enige probleempje, een melding dat de 12-Volt accu moest worden vervangen, kon op afstand worden weggedrukt.
En weet je het echt niet meer, hier zit een heleboel kennis en ervaring. We helpen elkaar graag :)
 
Het probleem is dat voor het thuisladen er veel zaken moeten worden meegenomen. Zaken als load-balancing, 3-fase aansluiting, BTW verrekening, ... is voor de doorgewinterde Tesla rijder wellicht gesneden koek. Maar ik ben redelijk wegwijs op internet, financiën en technisch onderlegd, maar het is best veel dat op je af komt. Dat is ook wel leuk, maar gezien de levertijd van 3-4 weken moet het allemaal nogal snel geregeld worden. Het zou fijn zijn als je van Tesla toch wat meer informatie hierover krijgt. :)

take easy - het hoeft echt niet allemaal op dag 1 volledig geregeld te zijn. Er zijn inmiddels 80.000 publieke laadpunten en 12 Tesla Supercharger locaties in NL. Met de bij de auto bijgeleverde lader kan je dan ook nog bij elk stopcontact laden (traag, maar het werkt). Bestel een pas bij NewMotion, download hun app, kijk waar de superchargers zitten en kijk het even aan. Komt allemaal goed - situatie is onvergelijkbaar tov de periode waarin de eerste Tesla's werden uitgeleverd, nu 5 jaar terug. Dat ging toen ook goed -;)