Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afname range/regen sinds winterbanden

This site may earn commission on affiliate links.
Beste allemaal,

afgelopen vrijdag heb ik winterbanden op mijn m3 laten leggen. Sinds de banden er onder liggen lijkt het alsof de regen een stuk minder is (moet dus vaker de rem gebruiken). Daarnaast is mijn verbruik aanzienlijk gestegen: eerst gemiddeld 170 wh/km, nu 210 wh/km.

Het enige dat ik kan herkennen is dat de banden op hoge druk staan (3,2 bar). Kan het zo zijn dat de winterbanden op hoge druk zorgen voor minder regen en minder range?
 
Beste allemaal,

afgelopen vrijdag heb ik winterbanden op mijn m3 laten leggen. Sinds de banden er onder liggen lijkt het alsof de regen een stuk minder is (moet dus vaker de rem gebruiken). Daarnaast is mijn verbruik aanzienlijk gestegen: eerst gemiddeld 170 wh/km, nu 210 wh/km.

Het enige dat ik kan herkennen is dat de banden op hoge druk staan (3,2 bar). Kan het zo zijn dat de winterbanden op hoge druk zorgen voor minder regen en minder range?
Winterbanden, zeker als de velgmaat kleiner is dan de maat van de zomerbanden, zullen het verbruik eerder doen dalen.
Mogelijk is je accu heel vol geweest waardoor re-gen afneemt. Ook kan de accu nog flink koud zijn geweest.
Dat de re-gen afneemt kunt je zien aan de gele stippellijn die op de vermogenmeter aan de onderkant in beeld komt.
Even aangenomen dat dit bij Model 3 en S gelijk is.
Een verbruik van 210 wH/km voor een Model 3 is ruim 5% hoger dan van mijn achterwielaangedreven Model S.
Mogelijk heb je gemeten over een kleine afstand waarbij de 3 de accu opwarmt ten koste van je verbruik per km.
 
Tijdens het lezen van de manual op zoek naar gebruik Sentry mode kwam ik het volgende tegen:

Opmerking: Als winterbanden met een agressieve samenstelling en profiel zijn gemonteerd, kan het regeneratieve remvermogen tijdelijk afnemen. Uw auto zal echter zichzelf na een korte tijd bij normaal rijden echter opnieuw kalibreren om het regeneratieve remvermogen te herstellen.

Attentie: Bij sneeuw of ijs ervaart de Model 3 mogelijk verlies van grip tijdens regeneratief remmen, met name als de instelling Standaard actief is en/of geen winterbanden worden gebruikt. Tesla raadt aan bij sneeuw of ijs de instelling Laag te gebruiken (zie Niveau voor regeneratief remmen instellen op pagina 67) voor behoud van de voertuigstabiliteit.
 
Tijdens het lezen van de manual op zoek naar gebruik Sentry mode kwam ik het volgende tegen:

Opmerking: Als winterbanden met een agressieve samenstelling en profiel zijn gemonteerd, kan het regeneratieve remvermogen tijdelijk afnemen. Uw auto zal echter zichzelf na een korte tijd bij normaal rijden echter opnieuw kalibreren om het regeneratieve remvermogen te herstellen.

Attentie: Bij sneeuw of ijs ervaart de Model 3 mogelijk verlies van grip tijdens regeneratief remmen, met name als de instelling Standaard actief is en/of geen winterbanden worden gebruikt. Tesla raadt aan bij sneeuw of ijs de instelling Laag te gebruiken (zie Niveau voor regeneratief remmen instellen op pagina 67) voor behoud van de voertuigstabiliteit.

Hmmm, interessant en klinkt als wat er is gebeurd... maar hoe kan mijn auto het profiel en samenstelling van de banden detecteren?
 
kan het er aan liggen dat het sinds je de winterbanden gemonteerd hebt, het kouder geworden is?
Dat heeft namelijk wel meer invloed. Een koude accu zal ook minder energie kunnen opnemen (regenereren)
 
Hier ook op het Amerikaanse gedeelte van het forum.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/who-has-lost-regen-with-winter-tires.133003/

Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen in nl er last van gaan hebben. Na wat verder te lezen schijnt het probleem te zijn dat winterbanden zachter zijn. Hierdoor kun je het profiel met de hand verplaatsen. Blijkbaar herkent de model 3 dit en denkt dat de auto slipt. Hierdoor gebruikt hij minder regen en kickt de regen pas in onder de 30 kmh.... one pedal rijden zit er voor mij nu niet meer in, slaat dus ook door in mijn verbruik
 
Hier ook op het Amerikaanse gedeelte van het forum.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/who-has-lost-regen-with-winter-tires.133003/

Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen in nl er last van gaan hebben. Na wat verder te lezen schijnt het probleem te zijn dat winterbanden zachter zijn. Hierdoor kun je het profiel met de hand verplaatsen. Blijkbaar herkent de model 3 dit en denkt dat de auto slipt. Hierdoor gebruikt hij minder regen en kickt de regen pas in onder de 30 kmh.... one pedal rijden zit er voor mij nu niet meer in, slaat dus ook door in mijn verbruik
Wellicht heeft het type/merk banden er ook nog iets mee te maken. Welke winterbanden heb je?
 
Hier ook op het Amerikaanse gedeelte van het forum.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/who-has-lost-regen-with-winter-tires.133003/

Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen in nl er last van gaan hebben. Na wat verder te lezen schijnt het probleem te zijn dat winterbanden zachter zijn. Hierdoor kun je het profiel met de hand verplaatsen. Blijkbaar herkent de model 3 dit en denkt dat de auto slipt. Hierdoor gebruikt hij minder regen en kickt de regen pas in onder de 30 kmh.... one pedal rijden zit er voor mij nu niet meer in, slaat dus ook door in mijn verbruik
Winterbanden hebben voor temperaturen boven rond 7 gr. C. geen functie. In jouw geval zelfs een negatieve.
Tesla heeft een zeer nauwkeurig werkende anti-slipregeling. Deze zal de extra vervorming van de winterband interpreteren als slip en de re-gen beperken.
Als het kouder wordt zal dit probleem zichzelf oplossen.
De moraal van dit verhaal. Gebruik zomerbanden tot rond half december en haal ze er half maart weer vanaf.
 
  • Like
Reactions: Bas. and ramonneke
Met de Nokians in ieder geval ( tot dusver.. ) totaal geen last van range verlies!
Winterbanden die deels versleten zijn zullen minder vervorming in het loopvlak hebben en dus zal de anti-slipregeling van de Tesla minder of niet ingrijpen. Zal ook van merk tot merk verschillen. Iedere fabrikant lost dit op zijn eigen wijze op. Ze kunnen namelijk meer fijne lamellen maken met een iets hardere compound of een profiel met iets grovere lamellen bij een zachtere compound.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ik heb sinds 18 oktober jl de Continental TS850 P. Voor begin van afgelopen maandag was mijn verbruik gestegen van gemiddeld 159wh/km naar 165wh/km. Vanaf maandag met de koud, niet onder 195wh/km gekomen. Ik rijd dagelijks ongeveer 270km, 60% 100/80 km weg en 40% snelweg. Rijstijl niet aangepast. Dus koud en winterbanden hebben in ieder geval zeker impact op mijn M3 gehad. In totaal staat er nu ongeveer 35k op de teller.