Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

After sales... particuliere aanschaf

This site may earn commission on affiliate links.
Even voorstellen: met een VIN-code eindigend op 927, sinds 28/12/2018 de trotse (particuliere) eigenaar van een Model S, P85 uit 2013. Dit berichtje behandelt de after-sales van Tesla. Een feitelijke weergave van mijn ervaringen en de zorgen omtrent de reputatie van een vooruitstrevend automerk.

Met 1558 nieuw verkochte Model S en 652 verkochte Model X exemplaren in december 2018 (en totaal 23 verkochte exemplaren in januari jl., leve de bijtellingsregelingen!) en een boot vol Model 3 voertuigen onderweg uit Californie, op weg naar geduldig wachtende eigenaren… een verhaal “met een randje”

De “op 70 punten nagekeken” en met kersverse 80.000 km. beurt voor aflevering voorbereide aankoop bleek in Tilburg al de eerste mankementen te hebben… De linkerachter portier sprong bij het ontgrendelen meteen open en dat blijft chronisch, maar over het hoofd gezien. Ook de niet goed sluitende “frunk”, de deuk in de achterklep (nee, niet bij publicatie van het voertuig als Tesla occassion “meegenomen”) , de scheve klep daardoor, de lekke linker koplamp en de niet correct werkende 3e remlicht, zijn kennelijk pas controle items NA de eerste 70….

Natuurlijk zowel in de fabriek te Tilburg als daags na aflevering gemeld en dus na wekenlang wachten op onderdelen (uit Tilburg???) belde ik op 30 januari maar eens of er van een after-sales reparatie afspraak nog eens iets ging komen.

De onderdelen waren net binnen, dus het was goed dat ik belde: 6 februari om 11.45 eindelijk een afspraak in service-centrum Amsterdam! Een leen-auto zou klaarstaan voor een verwachte reparatietijd van 4 uur. Dat begon op service te lijken!

Keurig om 11.45 was ik ter plaatse vandaag en ik werd door een (naar eigen zeggen) nieuwe medewerkster aan de koffie gezet in afwachting van mijn afspraak met een service medewerker voor de “auto-ruil” voor een paar uur. Om 12.20 uur maar eens gaan informeren of ik niet vergeten was, want de wachtruimte werd akelig leeg en behalve het geluid van drukke service medewerkers geen enkel signaal dat men een afspraak van 11.45 uur miste of in behandeling ging nemen.

Eenmaal keurig te woord gestaan, was de eerste vraag of ik zou blijven wachten. Ik wees op het woord “LOANER” dat met dikke letters op de werkorder stond en dat bleek te helpen. De LOANER van Tesla bleek een “fossil-huurauto” EN voor 2 dagen want de reparatie van de deur, het remlicht en de frunk zou tot donderdag in beslag nemen. Het was inmiddels 12.30 uur, 4 uur werktijd was de inschatting bij reservering…

Gezien de rommeling intake (beetje schril contrast met de dubbele bevestiging van de afspraak per mail … “We look forward to seeing you soon”) en de chaotische toestand van de werkplaats met werkelijk overal auto’s schots en scheef geparkeerd, leek mij daar mijn wagen aan toevoegen geen goed idee. Liever maar opnieuw proberen en dus dit verhaal even schrijven en publiceren.

Er zijn dus vanaf deze maand nogal wat Model 3 afleveringen te verwachten en behalve de sales van afgelopen maand, zullen ook de 2210 kersverse Tesla’s uit december ooit onderhoud behoeven en gebreken gaan vertonen…. Dit bericht heeft “een randje”…
 
sorry, maar we zijn nu met andere zaken bezig, we komen hier later op terug;)
Misschien is het een idee eens even met "andere zaken" te stoppen en éérst de lopende zaken in orde te maken! Een enorme "open deur" natuurlijk, maar goed bedoeld om te voorkomen dat-ie pardoes dicht slaat, en dat zou zonde zijn voor visionaire ambities-in-wording...
 
Dat er zoveel niet is nagelopen voorafgaande aan de aflevering is niet goed, dat had echt anders gemoeten. Maar als je ontevreden bent met een ICE loaner voor twee dagen en daarom maar vertrekt, leg je de lat wel erg hoog, mijns insziens onrealistisch hoog. Het is niet zo dat ze je op een fiets wegsturen...

En al die schots en scheef geparkeerde auto’s, ja dat is SEC Amsterdam. Er is te weinig ruimte. Voor ons is het onoverzichtelijk, voor hen misschien wel geordende chaos. Het hoeft niet per se te zeggen dat ze jouw problemen niet kunnen oplossen. Nu moet je een nieuwe afspraak zien te maken, en dat tijdens de Model 3-tsunami. Hopelijk krijg je geen spijt van je beslissing om weg te gaan.
 
Last edited:
Tijdens de earnings call is aangegeven dat er meer op service gericht gaat worden. Helaas wel eerst weer in USA maar ik hoop dat het snel overwaait naar Europa. Het staat in ieder geval op de agenda van Tesla dus hopelijk gaan we verbeteringen zien!
 
Ik ben het met Maarten eens, begrijp je probleem niet zo goed. Inderdaad slordig dat er bij aflevering wat dingen over het hoofd zijn gezien. Maar dat lossen ze op. En terwijl ze dat doen krijg je netjes een leenauto mee. Wat is het probleem precies? Dat je een kwartier moest wachten?
 
Ik ben het met Maarten eens, begrijp je probleem niet zo goed. Inderdaad slordig dat er bij aflevering wat dingen over het hoofd zijn gezien. Maar dat lossen ze op. En terwijl ze dat doen krijg je netjes een leenauto mee. Wat is het probleem precies? Dat je een kwartier moest wachten?

Ben je nou niet een beetje te goedaardig?

- Zelf moeten nabellen (na 1,5 maand) over gemaakte afspraken
- Vragen of je blijft wachten terwijl er LOANER op de bon staat
- Afspraak die 2 dagen duurt terwijl ze eerst denken 4 uurtjes.
- Bijna half uur moeten wachten totdat je geholpen wordt (ik vind 10 minuten al te veel)
- Allerlei mankementen waaronder veiligheidsproblemen bij een auto die "op 70 belangrijke punten is nagekeken"

Het is toch wel weer een flink amateuristisch verhaal. Die auto had met een kapot remlicht niet eens door de APK mogen komen. Die mag strict gezien niet eens de weg op, maar Tesla verkoopt 'm als "op 70 belangrijke punten gechecked".

Ik kan er echt niet bij. Het is wederom 1 van de vele wassen neuzen van Tesla. Ze checken niets, ze komen afspraken niet na, kunnen blijkbaar niet lezen.
 
Kapot remlicht: ik schat dat er 1 of 2 ledjes (van de 30 ofzo) het niet doen. Is echt geen dringend of ernstig punt dan.
En de service bij de gemiddelde garage is nog slechter. Mijn collega met een dure mercedes kreeg laatst een smart als leenauto mee.
Da's ook niet goed, maar je kunt niet verwachten dat Tesla als nieuw merk (dat het nu heel druk heeft) het ineens op álle vlakken veel beter doet dan de bestaande garde.
 
ps mijn frunk ging ineens niet meer open. Motortje kapot. Zojuist kwam netjes zoals afgesproken de mobile service Tesla voorrijden, en die heeft het in 15 minuten opgelost. Da's toch goede service.
teslamobile.jpeg
 
  • Like
Reactions: robertvg and daud
Ik zit toch een beetje in #teamTozz, ik vind echt dat Tesla snel stappen moet gaan zetten. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren maar als de SEC's het nu al niet aan kunnen, watdan over een paar maanden als de M3-tsunami is losgebarsten? Ik heb mijn M3-reservering (voor mijn vrouw) nog niet omgezet in een bestelling. We wachten op de MR, maar ik vind het nog wel een spannende hooro_O

Hiervoor kwam ik bij Audi (Maas, Alphen). Altijd prima geholpen, afspraak was afspraak. Ja ik moest betalen voor een loaner. Maar hij stond klaar en ik was in no time weer weg. Ik onderschrijf de huilverhalen over ICE dealers dan ook niet...
 
De service bij Audi Groningen was aanmerkelijk beter. Als ik die bel wordt ik direct bij mijn naam genoemd, als ik daar binnenloop weten ze wie ik ben (nog steeds geen idee hoe ze dat doen, kwam er alleen voor onderhoud, 1x per 2 jaar), ik loop binnen 5 minuten de deur uit met een loaner (oke, die moet ik dan wel zelf betalen) en de reparatie duurt zo lang als ze op voorhand hebben aangegeven. 1x duurde het langer, toen kreeg ik als excuses een fles wijn.

En misschien nog wel het belangrijkste: Ze nemen op als je ze belt.

Dat er iemand anders is die het zo mogelijk nog slechter doet is geen reden om dan maar niets te verbeteren.

1 a 2 ledjes kapot is een aanname, maar vind ik ook niet zo interessant. Kapot is kapot, beetje kapot is ook kapot. Als je de auto op 70 punten checked moet iets simpels als een remlicht gewoon werken. Je kunt gewoon niet met droge ogen volhouden dat er ook maar iemand van Tesla is geweest die die auto een blik heeft gegund als essentiele en verplichte verlichting niet werkt en een deurslot niet werkt.

Om dezelfde reden begrijp ik ook niet hoe het in godsnaam mogelijk is dat er nieuwe auto's worden uitgeleverd met defecte deurgrepen. Zeker niet als je ze bij de fabrieksrondleiding hoort pochen over hoeveel PDI werk ze wel niet verrichten.
 
Ik praat de afleveringsmankementen absoluut niet goed. Ik reageerde uitsluitend op de redenen om weg te gaan: een ICE-loaner, die 2 dagen mee gaat ipv 4 uur, schots en scheef geparkeerde auto's. Dat begrijp ik niet goed. Vandaar mijn opmerking over het erg hoog leggen van de lat. Ben benieuwd of Frans en Koen dit nog nader willen toelichten.
 
  • Like
Reactions: Tozz
De service bij Audi Groningen was aanmerkelijk beter. Als ik die bel wordt ik direct bij mijn naam genoemd, als ik daar binnenloop weten ze wie ik ben (nog steeds geen idee hoe ze dat doen, kwam er alleen voor onderhoud, 1x per 2 jaar), ik loop binnen 5 minuten de deur uit met een loaner (oke, die moet ik dan wel zelf betalen) en de reparatie duurt zo lang als ze op voorhand hebben aangegeven. 1x duurde het langer, toen kreeg ik als excuses een fles wijn.

En misschien nog wel het belangrijkste: Ze nemen op als je ze belt.
...

Hé, dat is precies wat mij altijd bij het SEC Rotterdam gebeurt (op het betalen voor de loaner na, dan, en een goedmakertje nog nooit nodig gehad omdat ze de reparaties tijdig gereed hadden).
Maar misschien komt dat alles omdat ik er zo vaak was, de eerste twee jaar. :)