Even voorstellen: met een VIN-code eindigend op 927, sinds 28/12/2018 de trotse (particuliere) eigenaar van een Model S, P85 uit 2013. Dit berichtje behandelt de after-sales van Tesla. Een feitelijke weergave van mijn ervaringen en de zorgen omtrent de reputatie van een vooruitstrevend automerk.
Met 1558 nieuw verkochte Model S en 652 verkochte Model X exemplaren in december 2018 (en totaal 23 verkochte exemplaren in januari jl., leve de bijtellingsregelingen!) en een boot vol Model 3 voertuigen onderweg uit Californie, op weg naar geduldig wachtende eigenaren… een verhaal “met een randje”
De “op 70 punten nagekeken” en met kersverse 80.000 km. beurt voor aflevering voorbereide aankoop bleek in Tilburg al de eerste mankementen te hebben… De linkerachter portier sprong bij het ontgrendelen meteen open en dat blijft chronisch, maar over het hoofd gezien. Ook de niet goed sluitende “frunk”, de deuk in de achterklep (nee, niet bij publicatie van het voertuig als Tesla occassion “meegenomen”) , de scheve klep daardoor, de lekke linker koplamp en de niet correct werkende 3e remlicht, zijn kennelijk pas controle items NA de eerste 70….
Natuurlijk zowel in de fabriek te Tilburg als daags na aflevering gemeld en dus na wekenlang wachten op onderdelen (uit Tilburg???) belde ik op 30 januari maar eens of er van een after-sales reparatie afspraak nog eens iets ging komen.
De onderdelen waren net binnen, dus het was goed dat ik belde: 6 februari om 11.45 eindelijk een afspraak in service-centrum Amsterdam! Een leen-auto zou klaarstaan voor een verwachte reparatietijd van 4 uur. Dat begon op service te lijken!
Keurig om 11.45 was ik ter plaatse vandaag en ik werd door een (naar eigen zeggen) nieuwe medewerkster aan de koffie gezet in afwachting van mijn afspraak met een service medewerker voor de “auto-ruil” voor een paar uur. Om 12.20 uur maar eens gaan informeren of ik niet vergeten was, want de wachtruimte werd akelig leeg en behalve het geluid van drukke service medewerkers geen enkel signaal dat men een afspraak van 11.45 uur miste of in behandeling ging nemen.
Eenmaal keurig te woord gestaan, was de eerste vraag of ik zou blijven wachten. Ik wees op het woord “LOANER” dat met dikke letters op de werkorder stond en dat bleek te helpen. De LOANER van Tesla bleek een “fossil-huurauto” EN voor 2 dagen want de reparatie van de deur, het remlicht en de frunk zou tot donderdag in beslag nemen. Het was inmiddels 12.30 uur, 4 uur werktijd was de inschatting bij reservering…
Gezien de rommeling intake (beetje schril contrast met de dubbele bevestiging van de afspraak per mail … “We look forward to seeing you soon”) en de chaotische toestand van de werkplaats met werkelijk overal auto’s schots en scheef geparkeerd, leek mij daar mijn wagen aan toevoegen geen goed idee. Liever maar opnieuw proberen en dus dit verhaal even schrijven en publiceren.
Er zijn dus vanaf deze maand nogal wat Model 3 afleveringen te verwachten en behalve de sales van afgelopen maand, zullen ook de 2210 kersverse Tesla’s uit december ooit onderhoud behoeven en gebreken gaan vertonen…. Dit bericht heeft “een randje”…
Met 1558 nieuw verkochte Model S en 652 verkochte Model X exemplaren in december 2018 (en totaal 23 verkochte exemplaren in januari jl., leve de bijtellingsregelingen!) en een boot vol Model 3 voertuigen onderweg uit Californie, op weg naar geduldig wachtende eigenaren… een verhaal “met een randje”
De “op 70 punten nagekeken” en met kersverse 80.000 km. beurt voor aflevering voorbereide aankoop bleek in Tilburg al de eerste mankementen te hebben… De linkerachter portier sprong bij het ontgrendelen meteen open en dat blijft chronisch, maar over het hoofd gezien. Ook de niet goed sluitende “frunk”, de deuk in de achterklep (nee, niet bij publicatie van het voertuig als Tesla occassion “meegenomen”) , de scheve klep daardoor, de lekke linker koplamp en de niet correct werkende 3e remlicht, zijn kennelijk pas controle items NA de eerste 70….
Natuurlijk zowel in de fabriek te Tilburg als daags na aflevering gemeld en dus na wekenlang wachten op onderdelen (uit Tilburg???) belde ik op 30 januari maar eens of er van een after-sales reparatie afspraak nog eens iets ging komen.
De onderdelen waren net binnen, dus het was goed dat ik belde: 6 februari om 11.45 eindelijk een afspraak in service-centrum Amsterdam! Een leen-auto zou klaarstaan voor een verwachte reparatietijd van 4 uur. Dat begon op service te lijken!
Keurig om 11.45 was ik ter plaatse vandaag en ik werd door een (naar eigen zeggen) nieuwe medewerkster aan de koffie gezet in afwachting van mijn afspraak met een service medewerker voor de “auto-ruil” voor een paar uur. Om 12.20 uur maar eens gaan informeren of ik niet vergeten was, want de wachtruimte werd akelig leeg en behalve het geluid van drukke service medewerkers geen enkel signaal dat men een afspraak van 11.45 uur miste of in behandeling ging nemen.
Eenmaal keurig te woord gestaan, was de eerste vraag of ik zou blijven wachten. Ik wees op het woord “LOANER” dat met dikke letters op de werkorder stond en dat bleek te helpen. De LOANER van Tesla bleek een “fossil-huurauto” EN voor 2 dagen want de reparatie van de deur, het remlicht en de frunk zou tot donderdag in beslag nemen. Het was inmiddels 12.30 uur, 4 uur werktijd was de inschatting bij reservering…
Gezien de rommeling intake (beetje schril contrast met de dubbele bevestiging van de afspraak per mail … “We look forward to seeing you soon”) en de chaotische toestand van de werkplaats met werkelijk overal auto’s schots en scheef geparkeerd, leek mij daar mijn wagen aan toevoegen geen goed idee. Liever maar opnieuw proberen en dus dit verhaal even schrijven en publiceren.
Er zijn dus vanaf deze maand nogal wat Model 3 afleveringen te verwachten en behalve de sales van afgelopen maand, zullen ook de 2210 kersverse Tesla’s uit december ooit onderhoud behoeven en gebreken gaan vertonen…. Dit bericht heeft “een randje”…