…. Maandag kon service niet beloven dat er “binnen 3 dagen naar gekeken kon worden". Toen ik gisteren naar de status vroeg hadden ze het al over dat ze er "begin volgende week" pas naar kunnen kijken. ...
Bij welk SeC staat je auto?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
…. Maandag kon service niet beloven dat er “binnen 3 dagen naar gekeken kon worden". Toen ik gisteren naar de status vroeg hadden ze het al over dat ze er "begin volgende week" pas naar kunnen kijken. ...
'Personeelsgebrek' is beleid. En 'niet aan personeel kunnen komen' bestaat niet. Alleen 'geen personeel voor het geboden salaris kunnen vinden' bestaat. En als je 130 Euro per uur voor een monteur rekent, heb je voldoende budget om die monteur een vorstelijk salaris te kunnen bieden. Een salaris waarvoor sollicitanten voor in de rij zullen staan.Het probleem is dat zo’n auto die onverwacht binnenkomt bij een service centre achteraan in de rij komt, alle bestaande afspraken gaan logischerwijze voor, dus een week wachten klinkt niet raar, zo gaat het bij iedere dealer, ook door personeelsgebrek is er gewoon geen ruimte voor onverwachte zaken. (Uitzonderingen daargelaten, en anekdotisch bewijs is geen bewijs,ok?)
Precies dit dus.Niet volledig akkoord. Tesla heeft zo veel wagens per SeC dat, op basis van de historiek, zelfs pannes redelijk correct statistisch in te plannen zijn.
Ze moeten op basis van die historiek gaten vrij laten in hun kalender voor onvoorziene pannes. En mochten er dan toch geen onvoorziene pannes zijn, dan is er altijd werk aan eigen wagens, toonzaal herinrichten, werkplaats opruimen, voorbereidend werk bij wagens die op onderdelen wachten (alvast demonteren)…
Natuurlijk kan er nog steeds door samenloop van omstandigheden eens een bottleneck ontstaan. Statistiek werkt ook maar met gemiddelden en standaard afwijkingen. Maar, ook weer statistisch gezien, moet je na een overload periode weer een kalmere periode hebben, anders klopt je gemiddelde niet.
En als je altijd op alles moet voorzien zijn wordt het te duur.
Ik denk dat je hier pech hebt om in het kwaartaaleinde terecht te komen.
Ja, ze kunnen het wel. En het is ook geen kwade opzet. Er lijke alleen geen procedures, of degelijke planning met voldoende headroom te zijn.N=1 weliswaar, maar toen mijn drive unit kapot was is de auto vanuit DE voor de deur gekwakt in Amsterdam-ZO. Binnen enkele dagen een refurbished DU geïnstalleerd en kon hem ophalen. Top service.
Of er voldoende budget is hangt natuurlijk volledig af van de kosten. De €130,— zegt niets over kosten/winst.…..Alleen 'geen personeel voor het geboden salaris kunnen vinden' bestaat. En als je 130 Euro per uur voor een monteur rekent, heb je voldoende budget om die monteur een vorstelijk salaris te kunnen bieden. Een salaris waarvoor sollicitanten voor in de rij zullen staan.
Een bedrijf heeft liever geen kalmere periodes, dus boek je zoveel mogelijk vol want elk geboekt uur is een betaald uur.Niet volledig akkoord. Tesla heeft zo veel wagens per SeC dat, op basis van de historiek, zelfs pannes redelijk correct statistisch in te plannen zijn.
Ze moeten op basis van die historiek gaten vrij laten in hun kalender voor onvoorziene pannes. En mochten er dan toch geen onvoorziene pannes zijn, dan is er altijd werk aan eigen wagens, toonzaal herinrichten, werkplaats opruimen, voorbereidend werk bij wagens die op onderdelen wachten (alvast demonteren)…
Natuurlijk kan er nog steeds door samenloop van omstandigheden eens een bottleneck ontstaan. Statistiek werkt ook maar met gemiddelden en standaard afwijkingen. Maar, ook weer statistisch gezien, moet je na een overload periode weer een kalmere periode hebben, anders klopt je gemiddelde niet.
En als je altijd op alles moet voorzien zijn wordt het te duur.
Met een goeie forecast en planning kan je die vrijgehouden slits zo plannen dat ze altijd ingevuld worden met betaald werk. De hoeveelheid pannes zal, gezien de grootte van de vloot zeer constant zijn. Verder is er altijd niet dringend werk te doen dat hoe dan ook eens moet gebeuren. Bijscholing, onderhoud installaties, revisies van vervangen onderdelen…Een bedrijf heeft liever geen kalmere periodes, dus boek je zoveel mogelijk vol want elk geboekt uur is een betaald uur.
Halve dagen vrijhouden voor verrassingen is erg handig voor de klant die onverwacht in panne valt, maar daarmee laat je gewoon geld op tafel liggen (of nog erger je betaalt je werknemers terwijl er geen werk is), en na diagnose moet men vaak toch onderdelen bestellen dus zit je sowieso in de wacht.
Met die 130€ moet ook de huur en inrichting van het gebouw betaald worden, gereedschap, energie, administratief personeel, recruiters, HR, opleiding, bijscholing (de wagens wijzigen voortdurend), belastingen, informaticadienst voor de apps voor afspraken, planning, onderhoudshistoriek, urenregustratie, wisselstukkenbeheer, aankoop, facturatie…En als je 130 Euro per uur voor een monteur rekent
Nog nooit van het woord ‘panne’ gehoord… behalve dan de Belgische plaats Panne. Is dit dialect?
Panne is toch wel een bekend woord, depanneren daarentegen had ik nog nooit van gehoord, een prachtig woord.Nog nooit van het woord ‘panne’ gehoord… behalve dan de Belgische plaats Panne. Is dit dialect?
Komt uit het frans: pannePanne is toch wel een bekend woord, depanneren daarentegen had ik nog nooit van gehoord, een prachtig woord.
Zo heb je het franse woord capot voor kap, en decapotable frans voor cabriolet, een auto waarvan je de kap kan verwijderen.Panne is toch wel een bekend woord, depanneren daarentegen had ik nog nooit van gehoord, een prachtig woord.
'Personeelsgebrek' is beleid. En 'niet aan personeel kunnen komen' bestaat niet. Alleen 'geen personeel voor het geboden salaris kunnen vinden' bestaat. En als je 130 Euro per uur voor een monteur rekent, heb je voldoende budget om die monteur een vorstelijk salaris te kunnen bieden. Een salaris waarvoor sollicitanten voor in de rij zullen staan.
Geld is altijd de doorslaggevende factor. Als er meer geld tegen aan wordt gesmeten dan komen daar vanzelf anderen op af als de meeste mensen locatie veel belangrijker vinden. Maar dan praat je niet over een paar honderd euro per maand.Er zijn op dit moment een dikke 130.000 openstaande vacatures in de techniek en ICT.
Het is een levensgroot probleem, niet alleen voor een snelgroeiend bedrijf zoals Tesla maar voor de hele energietransitie in het algemeen.
Geld alleen is nooit de doorslaggevende factor, voor de meeste mensen is locatie bijvoorbeeld veel belangrijker.
Probleem voor Tesla is ook nog dat een automonteur niet direct aan de slag kan omdat het die mensen aan kennis van EV’s ontbreekt en dus intern een opleidingstraject in moeten.
Aanpak personeelstekort in techniek en ICT
Het tekort aan personeel in techniek en ICT kan de energietransitie, digitalisering en verduurzaming remmen en de concurrentiepositie van Nederland verslechteren. Werkgevers in deze sectoren zijn in actie gekomen om de tekorten aan te pakken. Aanvullend daarop neemt het kabinet maatregelen voor...www.rijksoverheid.nl
Geld is altijd de doorslaggevende factor.
Als personeel of locatie een probleem is zie ik hier wel een business model:
Ik huur een werkplaats met 10 bruggen en neem 10 ex Tesla/Lightyear monteurs in dienst. (ex collega's toen ik bij Lightyear werkte)
Tesla geeft mij voldoende werk voor 10 monteurs a 80,- euro per gefactureerd uur en houdt zelf 50 euro per uur als winst.
Onderdelen levert Tesla en bouwen wij kosteloos in.
Wanneer kan ik beginnen? ;-)
Graag zelfs.Als jij zo makkelijk tien man kan krijgen die gelijk aan de slag kunnen, lever ze dan maar aan mij…….
Geld is altijd de doorslaggevende factor. Als er meer geld tegen aan wordt gesmeten dan komen daar vanzelf anderen op af als de meeste mensen locatie veel belangrijker vinden. Maar dan praat je niet over een paar honderd euro per maand.
In de ICE- & olieindustrie weten ze wel hoe dat werkt