Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto doet helemaal niets meer, wat nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Wat wel een punt van aandacht blijft, is de klantervaring: Het zelf moeten regelen van een autoambulance, en een sleepdienst die vervolgens als een gorilla aan de nose-cone staat te rukken omdat hij ook niet weet wat hij doet, moet toch wel te vermijden zijn. Maar buiten dat, denk ik dat ik er tevreden ga zijn met Tesla Service.
Serieuze vraag: is dit een Nederlands dingetje? Ik ga er altijd van uit dat ik mijn eigen pechbijstand moet regelen, ook bij nieuwe auto's. Als ik een auto koop, kijk ik wel even of er iets wordt aangeboden (bv een paar jaar gratis bijstand als je onderhoud in merkgarage doet). Maar ik zou nooit verwachten dat dit een dienst is die het merk sowieso voorziet? Als ik zelf geen pechbijstand regel, weet ik dat ik extra zal moeten betalen als ik het ooit zelf moet regelen.
 
Serieuze vraag: is dit een Nederlands dingetje? Ik ga er altijd van uit dat ik mijn eigen pechbijstand moet regelen, ook bij nieuwe auto's. Als ik een auto koop, kijk ik wel even of er iets wordt aangeboden (bv een paar jaar gratis bijstand als je onderhoud in merkgarage doet). Maar ik zou nooit verwachten dat dit een dienst is die het merk sowieso voorziet? Als ik zelf geen pechbijstand regel, weet ik dat ik extra zal moeten betalen als ik het ooit zelf moet regelen.
Als jouw dealer het wel doet, gaat hij het ook uitbesteden en betaal je nog een markup.
Een reisbijstandsverzekering heb je hoe dan ook nodig. Geen enkele dealer komt je op je vakantiebestemming ophalen.
Zo had ik ooit pech in Engeland. Tesla wou mij komen slepen (ik stond 35 km ver van SeC Manchester), maar ze zeiden er direct bij dat als zou blijken dat het geen garantie was, dat het heel duur ging worden. Ik heb dan maar mijn reisbijstand gebeld. Die moest ik sowieso niet betalen.
 
Last edited:
Serieuze vraag: is dit een Nederlands dingetje? Ik ga er altijd van uit dat ik mijn eigen pechbijstand moet regelen, ook bij nieuwe auto's. Als ik een auto koop, kijk ik wel even of er iets wordt aangeboden (bv een paar jaar gratis bijstand als je onderhoud in merkgarage doet). Maar ik zou nooit verwachten dat dit een dienst is die het merk sowieso voorziet? Als ik zelf geen pechbijstand regel, weet ik dat ik extra zal moeten betalen als ik het ooit zelf moet regelen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of dit typisch Nederlands is; Ik heb geen ervaringen in het buitenland.

Maar pechbijstand is primair bedoeld als hulp bij pech onderweg, als 24-uurs service en als goedkoper alternatief voor afslepen door je eigen dealer. Pechbijstand kan niet veel aan een Tesla doen. Niet bij pech onderweg en niet als 24-uurs service. Als je pech hebt met je Tesla, is het enige wat ze kunnen doen afslepen. Het is dus eigenlijk een 'automabulance verzerkering'. Gezien Tesla dat voorheen altijd voor je regelde, is dat nooit nodig geweest.

Je verzekert wat je niet kunt betalen en een autoambulance (binnen Nederland) is dat niet. In mijn geval koste het slepen ~450 Euro (en een mogelijk vernielde nose-cone), wat neer komt op elke 3,75 jaar een keer afslepen. Maar gezien de ervaringen is het misschien toch wel verstandig om zo'n abonnement af te sluiten.

Mijn punt is eigenlijk: Als je je BMW dealer belt met pech, dan komen ze je altijd ophalen. Vast niet meteen, maar altijd binnen een paar dagen. Als ze het niet zelf doen, dan besteden ze het wel uit, aan een bedrijf dat bekend is met de auto, en waar ze vaker zaken mee doen, vaak ook nog met doorberekende korting. Voor een auto als Tesla, die bovengemiddeld vaak afgeleept moet worden, en waarbij dat complexer is dat bij andere auto's, mag je verwachten dat Tesla service een procedure heeft om dat voor je te regelen. Uiteraard tegen betaling, maar je bent wel 'ontzorgd'.

Poeh, want een lang en onsamenhangend verhaal, maar het is wel serieus bedoel; Hopelijk zit het antwoord erin.
 
Dat bedoel ik dus; Ze kunnen hem afslepen en mobiel laden. Verder niets. Op weg helpen kan gewoon niet. En een lege batterij is natuurlijk gewoon vermijdbaar.

Maar goed; Dat geldt misschien wel voor alle moderne auto's. Mijn vader reed vroeger rond met een basaal gereedschapsetje in de auto. Aangevuld met wat slangklemmen, een V-snaar, wat koelvloeistof en wat olie. Wie doet dat tegenwoordig nog? En die laatste twee daargelaten; Wat kun je er nog mee?
 
  • Like
Reactions: Phil V
Het gaat er meer om dat er bij de balie de mogelijkheid is om om het computersysteem heen te werken.
Helaas is die mogelijkheid in Tilburg ook verdwenen; Waar staan bij de balie 2 iPads, plus vaak nog andere verwarde klanten. Ik vind dat ècht niet kunnen.
Goeie tip. Wat laat, maar voor een eventuele volgende keer wel handig. Ik zal ze eens bellen.

Update
Woensdagmiddag was mijn auto klaar om opgehaald te worden. Dat zou eigenlijk de vrijdag ervoor al het geval zijn, maar onderbezetting, vakanties, ziektes, etc. Ze vonden zelf ook wel dat ze dat vooraf even hadden mogen melden, want ik had er een paar dagen eerder al naar gevraagd en ze hadden nog gezegd dat het de bedoeling was dat ze dat zouden gaan halen, waarop ik nog geantwoord had dat ik beide goed vind, als ik het maar tijdig weet.

Anyhow, over de reparatie; Ik heb helaas geen nieuw accu gekregen. Volgens geruchten in andere threads hier, doen ze dat wel eens, als er geen refurbished accu’s meer beschikbaar zijn.
De capaciteit van mijn refurbished pack is òf exact de capaciteit die ik had, òf net wat minder: Tussen de 310 en 320km indicated bij een 90% lading. Ik heb wel het idee dat hij wat sneller zelf-ontlaadt. Ik had gehoopt op wat meer capaciteit, maar ik voel me niet echt te kort gedaan.

Maar waar ik zelf wel ongelofelijk van baal is dat ik mijn auto met schade terug heb gekregen. Ten eerste is hij verschrikkelijk vies: Hij stonk van binnen naar een autosloperij en ik kon het stuur niet vastpakken zonder er zwarte handen van te krijgen, het handvat van het bestuurdersportier had zwarte vlekken, en één alcantare wang van de bestuurdersstoel is zwart. Maar wat nog veel erger is; Er zit een vouw in mijn frunk. En ik weet zeker dat die er niet inzat toen de auto werd opgehaald, want enkele dagen daarvoor heb ik daar nog kalkvlekken, gelekt van een brug in Rotterdam, af staan poetsen.

Nu kan ik me niet voorstellen dat ze dat bij Tesla gedaan hebben. Het is waarschijnlijk de sleper van Gijsbers, die bij het ophalen al als een gorilla aan de nose-cone heeft staan rukken, om mijn auto open te krijgen. Terwijl ik expliciet heb aangegeven dat de auto niet open kon, en dat ze hem op karretjes onder de wielen van zijn plek moesten halen.

Dus nu zal het getouwtrek wel beginnen; Gijsbers zal zeggen dat Tesla het gedaan heeft, en Tesla zal Gijsbers de schuld geven. Bij de handover tussen die twee was ik niet aanwezig. Ik heb vooraf Tesla nog wel gevraagd extra naar de nose-cone te krijgen om te bepalen of de gorilla niets gesloopt heeft, maar blijkbaar hebben ze daarbij de vouw niet gezien. Dàt, of hij is alsnog bij Tesla ontstaan.

Zo zag mijn poetsdoek eruit na alleen het stuurwiel schoongemaakt te hebben. En de vouw is te zien aan de reflectie van het raam. Ik vroeg me eerst af hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben, maar waarschijnlijk hebben ze er een deuk ingeduwd bij het sluiten van de frunk.
 

Attachments

  • IMG_6841.jpeg
    IMG_6841.jpeg
    752 KB · Views: 95
  • IMG_6840.jpeg
    IMG_6840.jpeg
    717.9 KB · Views: 49
  • IMG_6842.jpeg
    IMG_6842.jpeg
    453.3 KB · Views: 60
  • IMG_6843.jpeg
    IMG_6843.jpeg
    361.2 KB · Views: 57
Helaas is die mogelijkheid in Tilburg ook verdwenen; Waar staan bij de balie 2 iPads, plus vaak nog andere verwarde klanten. Ik vind dat ècht niet kunnen.

Goeie tip. Wat laat, maar voor een eventuele volgende keer wel handig. Ik zal ze eens bellen.

Update
Woensdagmiddag was mijn auto klaar om opgehaald te worden. Dat zou eigenlijk de vrijdag ervoor al het geval zijn, maar onderbezetting, vakanties, ziektes, etc. Ze vonden zelf ook wel dat ze dat vooraf even hadden mogen melden, want ik had er een paar dagen eerder al naar gevraagd en ze hadden nog gezegd dat het de bedoeling was dat ze dat zouden gaan halen, waarop ik nog geantwoord had dat ik beide goed vind, als ik het maar tijdig weet.

Anyhow, over de reparatie; Ik heb helaas geen nieuw accu gekregen. Volgens geruchten in andere threads hier, doen ze dat wel eens, als er geen refurbished accu’s meer beschikbaar zijn.
De capaciteit van mijn refurbished pack is òf exact de capaciteit die ik had, òf net wat minder: Tussen de 310 en 320km indicated bij een 90% lading. Ik heb wel het idee dat hij wat sneller zelf-ontlaadt. Ik had gehoopt op wat meer capaciteit, maar ik voel me niet echt te kort gedaan.

Maar waar ik zelf wel ongelofelijk van baal is dat ik mijn auto met schade terug heb gekregen. Ten eerste is hij verschrikkelijk vies: Hij stonk van binnen naar een autosloperij en ik kon het stuur niet vastpakken zonder er zwarte handen van te krijgen, het handvat van het bestuurdersportier had zwarte vlekken, en één alcantare wang van de bestuurdersstoel is zwart. Maar wat nog veel erger is; Er zit een vouw in mijn frunk. En ik weet zeker dat die er niet inzat toen de auto werd opgehaald, want enkele dagen daarvoor heb ik daar nog kalkvlekken, gelekt van een brug in Rotterdam, af staan poetsen.

Nu kan ik me niet voorstellen dat ze dat bij Tesla gedaan hebben. Het is waarschijnlijk de sleper van Gijsbers, die bij het ophalen al als een gorilla aan de nose-cone heeft staan rukken, om mijn auto open te krijgen. Terwijl ik expliciet heb aangegeven dat de auto niet open kon, en dat ze hem op karretjes onder de wielen van zijn plek moesten halen.

Dus nu zal het getouwtrek wel beginnen; Gijsbers zal zeggen dat Tesla het gedaan heeft, en Tesla zal Gijsbers de schuld geven. Bij de handover tussen die twee was ik niet aanwezig. Ik heb vooraf Tesla nog wel gevraagd extra naar de nose-cone te krijgen om te bepalen of de gorilla niets gesloopt heeft, maar blijkbaar hebben ze daarbij de vouw niet gezien. Dàt, of hij is alsnog bij Tesla ontstaan.

Zo zag mijn poetsdoek eruit na alleen het stuurwiel schoongemaakt te hebben. En de vouw is te zien aan de reflectie van het raam. Ik vroeg me eerst af hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben, maar waarschijnlijk hebben ze er een deuk ingeduwd bij het sluiten van de frunk.

Dat is wel erg slordig, voor het stuur en de stoel hebben ze normaal een hoes om die af te dekken.
Dat Tesla een deuk in de Frunk duwt zou wel heel apart zijn, dat moet dus haast iemand hebben gedaan die er geen ervaring mee heeft.
Al met al een nare bijkomstigheid, maar waarschijnlijk is die vouw eenvoudig te herstellen door een herstelbedrijf die dat kan restylen.

Fijn dat je auto in ieder geval weer bruikbaar is na zo'n lange tijd!
 
Niet te lang wachten met die deuk in de frunk aan te melden; best zo snel mogelijk erna

Ik heb vroeger ook wel eens een veeg gehad in alcantara en een deuk in het rooster achter de voorruit, van een voorruit-wissel van Carglass (in onderaanneming van Tesla). Netjes opgelost door Tesla.

Kan ook schelen als je direct naar het Service Center terug rijdt. Met de virtuele support kan je soms met over-en-weer discussies over zo een dingetje zitten, terwijl ze bij het SeC zelf hier sneller naar kijken en correct inschatten.
 
Dat is wel erg slordig, voor het stuur en de stoel hebben ze normaal een hoes om die af te dekken.

Dat heeft Gijsbers, het sleepbedrijf, in elk geval niet gedaan, zei mijn vrouw die bij het ophalen aanwezig was.

Dat Tesla een deuk in de Frunk duwt zou wel heel apart zijn, dat moet dus haast iemand hebben gedaan die er geen ervaring mee heeft.

Dat geloof ik ook niet. Ik heb Tesla even gebeld, en ze zeiden dat ze binnenkomende auto’s altijd controleren op schades, en dat ze deze niet gezien hebben. Ze adviseerde me contact op te nemen met Gijsbers, maar die hebben de afgelopen week nog geen tijd gehad om op mijn email met foto’s te reageren. Dus die zal ik maandag wel even moeten bellen.

Tesla zei ook nog, dat als het sleepbedrijf moeilijk deed, ik ze nog maar even moest bellen. Ik weet niet wat dat betekent, maar het geeft in elk geval hoop.

Al met al een nare bijkomstigheid, maar waarschijnlijk is die vouw eenvoudig te herstellen door een herstelbedrijf die dat kan restylen.

Wat je zegt; toen ik deze week achteruit mijn oprit uitreed, raakte ik een paaltje, dat daar toch echt al langer staat dan dat wij daar wonen. Dus ja, misschien moet ik binnenkort maar eens gaan shoppen voor een ‘opfrisbeurt‘ van de hele buitenkant.

Fijn dat je auto in ieder geval weer bruikbaar is na zo'n lange tijd!

Al vind ik de zelfontlading van mijn new-for-me batterij wel hoog. Erg hoog. Als mijn auto ‘s ochtends heeft geladen, en ik gebruik hem de hele dag niet, dan laadt hij de volgende ochtend - volgens de Tesla App, 3 kWh bij. Dat is 3.5% en dat lijkt mij echt teveel.

Nu staat mijn auto niet in energy saving mode, maar 3 kWh in een etmaal, komt neer op een aangesloten vermogen van 125 Watt. Het lijkt me niet dat energy saving mode dat verschil gaat maken.

Wat mag ik aan zelfontlading verwachten? Want 1100 kWh per jaar vind ik toch wel veel.