Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto doet helemaal niets meer, wat nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Qua ontlading: Ik sluit mijn S (met MCU2) altijd aan aan een druppellader. Dan hoeft de computer niet steeds uit de slaap gehaald te worden om de hoofdaccu in te zetten om de 12V accu bij te laden. Simpel magnetisch contact onderin de grille.
IMG_1754.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Maarten and Hbrink
Mijn Model S verliest 2 kWh per 24 uur.
Gemeten over enkele maanden waarin hij stil stond, met de dashcam uit en er geen contact met de auto gemaakt werd via de app.

De mijne, met mijn originele batterij minder dan dat. Ik schat 1.5 kWh.

Het zoveelste bewijs dat de ontwikkeling bij Tesla bepaald niet stilstaat. :)

Vast, maar dat is niet waar ik op doelde. Ik doelde namelijk op degradatie. Ook toen mijn auto nieuw was, verloor hij geen 3 kWh per 24 uur. Een versnelde zelfontlading is een teken van degradatie, en voor mij een teken dat ik een (ver) versleten batterij heb gekregen.

Zou kunnen inhouden dat je 12V batterij slecht aan het worden is. Deze wordt een paar keer per dag bijgeladen vanuit de hoofdbatterij.

Nee; De 12V accu wordt bij het vervangen van de hoogspanningsbatterij altijd mee vervangen, is mij verteld. Al was het in mijn geval maar omdat het bijna 4 weken geduurd heeft voordat ze eraan konden beginnen, en die dus na 4 weken dieponlading ook stuk is gegaan, als hij dat nog niet was.

Waarom krijg je bij een refurbished pack dezelfde range/capaciteit als het moment waarop hij overleden is?
Je betaalt toch de ”hoofdprijs“?

Tja, een refurbished batterij was wat er geoffreerd was, en de prijs is inderdaad erg hoog, maar buiten het afschrijven van je auto heb je geen keuze.

Ik had alleen gehoopt op een betere batterij. De mijne gaf nog 315 km op 90%. De refurbished heeft precies hetzelfde, maar dan ook echt geen kilometer meer. Goed, daar kan ik mee leven, want je koopt uiteindelijk de reparatie van je defecte batterij. Dat ze dat implementeren door hem om te ruilen is niet zo'n gek idee, want daarmee kunnen ze je sneller helpen.

Maar ik heb 4 weken moeten wachten, voor een omwisseling die nog geen 3 uur werk is. En omdat ik altijd super-zuinig op mijn batterij ben geweest, had ik in de tijd liever gehad dat ze de mijne gerepareerd hadden. Want ik heb nu het idee dat ik een batterij gekocht heb die dagelijks aan de supercharger geladen is.

Neen, je betaalt voor een refurbished.

En voor de garantie. De gevraagde prijsopgave voor een nieuwe of zo goed als nieuwe heb ik overigens nooit gekregen.
 
Kan je dan ook een geheel nieuwe krijgen?

Je kunt een nieuwe kopen, maar dat is blijkbaar zo ongebruikelijk dat ze de prijzen daarvoor niet paraat hebben. Dat moesten ze opzoeken, maar daar zijn ze nooit op teruggekomen.

En refurbished, so? Een gereviseerde motor is toch ook zo goed als nieuw?

Dat was ook mijn aanname. Als je een versnellingsbak laat reviseren, ga je er ook van uit dat hij weer zo goed als nieuw is.

Ik krijg nu een beetje het idee dat dat ze mijn goeddeels versleten en defect versnellingsbak hebben vervangen door een andere goeddeels versleten en defect versnellingsbak, waarvan ze het defecte lager het omgewisseld met een niet-defect exemplaar uit een derde goeddeels versleten en defect versnellingsbak. Dat is geen refurbishement. Dat is niet eens repareren; dat is oplappen.

Maar goed; Ze dekken het wel af met garantie.

Gaat men dan echt de capaciteit softwarematig afknijpen?

Ik hoop eerlijk gezegd van wel: Dat ze je minder-versleten batterij geven dan die je hebt ingeleverd, maar dat ze de capaciteit softwarematig beperken tot die van de batterij die je hebt ingeleverd.

Is de refurbish prijs dan ook afhankelijk van de capaciteit/range op het moment van overlijden?

Nee. Ik heb ook nog gevraagd of ik tegen een meerprijs een batterij in betere staat en met meer rest-capaciteit kon krijgen, maar dat was niet mogelijk.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Ik krijg nu een beetje het idee dat dat ze mijn goeddeels versleten en defect versnellingsbak hebben vervangen door een andere goeddeels versleten en defect versnellingsbak, waarvan ze het defecte lager het omgewisseld met een niet-defect exemplaar uit een derde goeddeels versleten en defect versnellingsbak. Dat is geen refurbishement. Dat is niet eens repareren; dat is oplappen


Defecte packs gaan naar de VS waar ze uit elkaar gehaald worden.

De afzonderlijke modules en electronica worden vervolgens getest en gematched en daar wordt een pack mee samengesteld wat zoveel mogelijk overeenkomt met jouw oude pack voor de failure.

Theoretisch kan jouw refurbished pack dus modules bevatten uit uit mijn hoofd 14 auto’s.
 
Update

Als ik mijn nieuwe refubished opgelapte accu 's nachts tot de gebruikelijke 90% laadt, heb ik niet zelden als ik 's ochtends wegrij, nog maar 87% over. Dat verlies lijkt misschien niet veel, maar het is over hooguit 5 uur tijd. De ontlaadsnelheid neemt daarna wel af, maar blijft relatief hoog. Gezien mijn eigen accu dat - voordat hij defect ging - niet had, heb ik dat gemeld. Er zit immers garantie op de accu.

Sinds 3e Kerstdag staat mijn auto nu bij Tesla. Ik heb keurig vervangengd vervoer gekregen, dus dat het wat langer duurt is geen probleem. Er is gevraagd akkoord te gaan met twee opeenvolgende cost estimates, voor het geval dat het probleem niet aan de accu ligt, maar bijvoorbeeld aan een App die de auto continue wakker maakt. Ik ben daarmee akkoord gegaan, want ik gebruik alleen de officiele Tesla App, en dan ook nog maar op 1 telefoon.

Gisteren werd ik gebeld: Ze kunnen het probleem ondanks vele uren diagnose niet vinden. Ze kunnen niet vaststellen dat het aan de accu ligt, maar ook niet dat het daar niet aan ligt. Ik vind het raar dat dit zo lastig te diagsnostiseren is: Zelf zou ik een current-clamp om de hoofdtoevoer van de accu zetten, met een datalogger eraan, om te zien of de verloren stroom eruit komt, of erin blijft. Als je weet waar je moet zijn, lijkt me dat niet zoveelw werk.

Maar blijkbaar heeft Tesla het 'opgegeven': Het probleem geconstateerd, maar de oorzaak is niet gevonden, laat staan opgelost. De kosten bedragen rond de 1000 Euro. Wat vinden jullie daar van?
 
Je zou TeslaFi kunnen gebruiken om te zien wat er na het laden gebeurt. Je kunt dan zien tot hoeveel procent de auto daadwerkelijk laadt. Je kunt zien of de auto gaat slapen of wakker blijft. Je ziet wat het percentage is als je wegrijdt. En je kunt zien of/dat de auto niet meer bijlaadt als hij onder de 90 procent zakt.
 
Update

Als ik mijn nieuwe refubished opgelapte accu 's nachts tot de gebruikelijke 90% laadt, heb ik niet zelden als ik 's ochtends wegrij, nog maar 87% over. Dat verlies lijkt misschien niet veel, maar het is over hooguit 5 uur tijd. De ontlaadsnelheid neemt daarna wel af, maar blijft relatief hoog. Gezien mijn eigen accu dat - voordat hij defect ging - niet had, heb ik dat gemeld. Er zit immers garantie op de accu.

Sinds 3e Kerstdag staat mijn auto nu bij Tesla. Ik heb keurig vervangengd vervoer gekregen, dus dat het wat langer duurt is geen probleem. Er is gevraagd akkoord te gaan met twee opeenvolgende cost estimates, voor het geval dat het probleem niet aan de accu ligt, maar bijvoorbeeld aan een App die de auto continue wakker maakt. Ik ben daarmee akkoord gegaan, want ik gebruik alleen de officiele Tesla App, en dan ook nog maar op 1 telefoon.

Gisteren werd ik gebeld: Ze kunnen het probleem ondanks vele uren diagnose niet vinden. Ze kunnen niet vaststellen dat het aan de accu ligt, maar ook niet dat het daar niet aan ligt. Ik vind het raar dat dit zo lastig te diagsnostiseren is: Zelf zou ik een current-clamp om de hoofdtoevoer van de accu zetten, met een datalogger eraan, om te zien of de verloren stroom eruit komt, of erin blijft. Als je weet waar je moet zijn, lijkt me dat niet zoveelw werk.

Maar blijkbaar heeft Tesla het 'opgegeven': Het probleem geconstateerd, maar de oorzaak is niet gevonden, laat staan opgelost. De kosten bedragen rond de 1000 Euro. Wat vinden jullie daar van?


Extreem lange tijd binnen geweest voor geen diagnose in ieder geval, dat is bijna twee maanden?

Die €1000 was voor diagnose of zit daar de leenauto ook in?
 
  • Like
Reactions: MindBender
Je moet 1000 euro betalen zonder oplossing? Daar zou ik niet mee accoord gaan.
Niet alleen zonder oplossing; Ook zonder diagnose. Er wordt gewezen naar mijn bijzondere configuratie; Ik heb namelijk een paar jaar geleden de MCU laten vervangen voor de modernere variant en ze vermoeden dat die de auto vaker dan gebruikelijk wakker maakt. Ze hebben 4 vergelijkbare gevallen, zeggen ze. En dat geloof ik natuurlijk best, maar; Met mijn oude accu had ik dit probleem niet. En wat is de garantie op die accu waard, als het me 1000 Euro kost als ik daar aanspraak op maak?

Maar ja, ik vind het ondertussen ook wel weer eens fijn om in mijn eigen auto te rijden.

Je zou TeslaFi kunnen gebruiken om te zien wat er na het laden gebeurt. Je kunt dan zien tot hoeveel procent de auto daadwerkelijk laadt. Je kunt zien of de auto gaat slapen of wakker blijft. Je ziet wat het percentage is als je wegrijdt. En je kunt zien of/dat de auto niet meer bijlaadt als hij onder de 90 procent zakt.
Aan naar de verbruiksmeter die ik voor mijn laadpaal heb zitten kijk, lijkt het er echt wel op dat hij tot de ingestelde 90% laadt.
Derde-partij Apps wil ik niet gebruiken; Dat heb ik namelijk nooit gedaan, en als ik dat nu wel ga doen, worden die mogelijk als de oorzaak aangewezen.

Extreem lange tijd binnen geweest voor geen diagnose in ieder geval, dat is bijna twee maanden?

Die €1000 was voor diagnose of zit daar de leenauto ook in?
Ja, dat wel; Ik heb uit goodwill een leenauto gekregen. En zo reken ik mezelf maar rijk: Als ik al die tijd een auto had moeten huren, was ik alleen daar al meer aan kwijt geweest.

Van de andere kant: Als je diagnose 2 maanden duurt, en je laat klanten voor verangend vervoer betalen, kun je beter een autoverhuurbedrijf beginnen.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Update

Als ik mijn nieuwe refubished opgelapte accu 's nachts tot de gebruikelijke 90% laadt, heb ik niet zelden als ik 's ochtends wegrij, nog maar 87% over. Dat verlies lijkt misschien niet veel, maar het is over hooguit 5 uur tijd. De ontlaadsnelheid neemt daarna wel af, maar blijft relatief hoog. Gezien mijn eigen accu dat - voordat hij defect ging - niet had, heb ik dat gemeld. Er zit immers garantie op de accu.

Sinds 3e Kerstdag staat mijn auto nu bij Tesla. Ik heb keurig vervangengd vervoer gekregen, dus dat het wat langer duurt is geen probleem. Er is gevraagd akkoord te gaan met twee opeenvolgende cost estimates, voor het geval dat het probleem niet aan de accu ligt, maar bijvoorbeeld aan een App die de auto continue wakker maakt. Ik ben daarmee akkoord gegaan, want ik gebruik alleen de officiele Tesla App, en dan ook nog maar op 1 telefoon.

Gisteren werd ik gebeld: Ze kunnen het probleem ondanks vele uren diagnose niet vinden. Ze kunnen niet vaststellen dat het aan de accu ligt, maar ook niet dat het daar niet aan ligt. Ik vind het raar dat dit zo lastig te diagsnostiseren is: Zelf zou ik een current-clamp om de hoofdtoevoer van de accu zetten, met een datalogger eraan, om te zien of de verloren stroom eruit komt, of erin blijft. Als je weet waar je moet zijn, lijkt me dat niet zoveelw werk.

Maar blijkbaar heeft Tesla het 'opgegeven': Het probleem geconstateerd, maar de oorzaak is niet gevonden, laat staan opgelost. De kosten bedragen rond de 1000 Euro. Wat vinden jullie daar van?
3% verbruik kan op verschillende manieren te verklaren zijn en misschien konden ze het issue niet reproduceren.
Nadat ik de MCU2 had laten installeren was het verbruik ook significant hoger. Tesla heeft toen veel onderzoek gedaan, overigens nadat ik alle potentiële verbruikers had verwijderd zoals Teslamate.
De MCU2 gaat anders om met energiemanagement maar daar is een software update voor geweest wat enigszins helpt. Nu weet ik niet welk model jij rijdt. Die van mij staat in de signature.
Een andere mogelijkheid is dat de 12V op het kritische moment van vervanging aan het komen is.
Drie jaar geleden had ik bijvoorbeeld:

Van 36% naar 32% in anderhalf uur

Daarna eigenlijk niks vreemds meer.
Is het opgelost door de software? Zou kunnen maar het blijft vaag.
 
  • Like
Reactions: MindBender
3% verbruik kan op verschillende manieren te verklaren zijn en misschien konden ze het issue niet reproduceren.
Ze zeiden dat ze het konden reproduceren, maar dat ze niet konden bewijzen dat het wèl of nìet aan de accu lag.

Nadat ik de MCU2 had laten installeren was het verbruik ook significant hoger. Tesla heeft toen veel onderzoek gedaan, overigens nadat ik alle potentiële verbruikers had verwijderd zoals Teslamate.
Ik heb geen andere verbruikers dan wat fabrieksstandaard is. De dashcam is al niet meer ingeplugd sinds de accu vervangen is.
En na mijn MCU2 upgrade, heb ik zelf geen extra zelfontlading opgemerkt, maar het kan natuurlijk zijn dat ik er na mijn investering van een nieuwe accu scherper op ben gaan letten.

De MCU2 gaat anders om met energiemanagement maar daar is een software update voor geweest wat enigszins helpt. Nu weet ik niet welk model jij rijdt. Die van mij staat in de signature.
Dat zal vast zo zijn, maar de MCU2 is compatible, of niet compatible. En als je geen keuze hebt, omdat je MCU1 defect is en niet meer geleverd kan worden, kan extra zelfontlading een afweging zijn. Maar mijn MCU1 was helemaal in orde en de MCU2 upgrade was was dus puur recreatief; Als ik daarbij de waarschuwing voor een hogere zelfontlading had gekregen, had ik daar nooit voor gekozen.

Ik heb geen Signature, maar een normale P85 van eind 2013.

Een andere mogelijkheid is dat de 12V op het kritische moment van vervanging aan het komen is.
Nee, want die is tegelijkertijd met de HV accu vervangen. Dat schijnt redelijk standaard-procedure te zijn.

Drie jaar geleden had ik bijvoorbeeld:
Van 36% naar 32% in anderhalf uur
Wat dat ook met een nèt vervangen nieuwe refurbished accu?

Daarna eigenlijk niks vreemds meer.
Is het opgelost door de software? Zou kunnen maar het blijft vaag.
Wat me het meeste dwars zit, is dat er voor een klacht van een accu met garantie bijna 7 uur aan ‘generic diagnosis’ in rekening wordt gebracht, zonder dat er een diagnose gesteld is.

Ik heb nog gevraagd of ik kon upgraden naar een ècht nieuwe accu, want daar heb ik destijds nooit antwoord op gekregen. Het antwoordt was dat dat sinds kort mogelijk is voor de prijs van 23.000 Euro, maar dat ze mij geen upgrade tegen een meerprijs konden bieden. Want als ze me dat een half jaar geleden die mogelijkheid voor een echt nieuwe accu aangeboden hadden voor dat bedrag, had ik daar geen twee keer over na hoeven denken.