Er zijn voorspellingen dat de EV markt naar 10% zou kunnen groeien tegen 2025.
Het steeds maar groeiende verkeer zorgt voor extra congestie.
Imo zou de vraag naar auto(slaap)treinen stijgen en lijkt me het vooral interessant voor EV's met een wat beperktere actieradius of gewoon om tijd en moeite te besparen.
Het aanbod voor de Benelux is niet ideaal.
Momenteel moet je naar Düsseldorf of Parijs.
De Franse spoorwegen bieden een combi-systeem aan: de passagiers rijden met de TGV, de auto's worden met aparte treinen naar het bestemmingsstation gevoerd.
Je moet er wel een extra overnachting aan vast knopen in een hotel in Parijs.
Huidige remmende factoren die ik kan bedenken die een Benelux maatschappij stokken in de wielen kunnen steken:
- Sommigen klagen over het comfort.
- Reis enkel mogelijk met vaste eindbestemming, op tussenstops zou je wel meer auto's en passagiers aan boord kunnen nemen, maar door het laadsysteem kan je enkel lossen op eindbestemming.
- beperkte infrastructuur om auto's te laten op- en afrijden.
- Personeel moet degelijk opgeleid worden, maar kunnen niet genoeg ingezet worden door te lage frequentie (bvb Urlaubsexpress enkel in de zomer).
- Huidige uitbatingsmaatschappijen kunnen tegenwerken bij toekenning van routes en tijdsslots.
Wat kan helpen om de frequentie te verhogen en de prijs te drukken:
- Opentrekken naar beroepsgebruik, vergaderruimte aan boord, catering, douche, laadmogelijkheid.
- Ook dagtrein met heen-en terugmogelijkheid.
- Nieuw rollend materiaal met bvb een pod-systeem en/of automatisch zijdelings in-en uitladen van de auto zodat er ook op tussenstops vlot kan afgestapt/uitgeladen worden.Nadeel: duur + aanpassing perrons. Compenseren door ook verkoop/verhuur?
- Vraag zou best wereldwijd kunnen zijn.
- Vanaf 2019 vervalt het monopolie op passagiersvervoer.
Wat denken de forumleden hierover? Is het idee een opportuniteit?
Het steeds maar groeiende verkeer zorgt voor extra congestie.
Imo zou de vraag naar auto(slaap)treinen stijgen en lijkt me het vooral interessant voor EV's met een wat beperktere actieradius of gewoon om tijd en moeite te besparen.
Het aanbod voor de Benelux is niet ideaal.
Momenteel moet je naar Düsseldorf of Parijs.
De Franse spoorwegen bieden een combi-systeem aan: de passagiers rijden met de TGV, de auto's worden met aparte treinen naar het bestemmingsstation gevoerd.
Je moet er wel een extra overnachting aan vast knopen in een hotel in Parijs.
Huidige remmende factoren die ik kan bedenken die een Benelux maatschappij stokken in de wielen kunnen steken:
- Sommigen klagen over het comfort.
- Reis enkel mogelijk met vaste eindbestemming, op tussenstops zou je wel meer auto's en passagiers aan boord kunnen nemen, maar door het laadsysteem kan je enkel lossen op eindbestemming.
- beperkte infrastructuur om auto's te laten op- en afrijden.
- Personeel moet degelijk opgeleid worden, maar kunnen niet genoeg ingezet worden door te lage frequentie (bvb Urlaubsexpress enkel in de zomer).
- Huidige uitbatingsmaatschappijen kunnen tegenwerken bij toekenning van routes en tijdsslots.
Wat kan helpen om de frequentie te verhogen en de prijs te drukken:
- Opentrekken naar beroepsgebruik, vergaderruimte aan boord, catering, douche, laadmogelijkheid.
- Ook dagtrein met heen-en terugmogelijkheid.
- Nieuw rollend materiaal met bvb een pod-systeem en/of automatisch zijdelings in-en uitladen van de auto zodat er ook op tussenstops vlot kan afgestapt/uitgeladen worden.Nadeel: duur + aanpassing perrons. Compenseren door ook verkoop/verhuur?
- Vraag zou best wereldwijd kunnen zijn.
- Vanaf 2019 vervalt het monopolie op passagiersvervoer.
Wat denken de forumleden hierover? Is het idee een opportuniteit?