Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto(slaap) treinen terug een optie?

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn voorspellingen dat de EV markt naar 10% zou kunnen groeien tegen 2025.
Het steeds maar groeiende verkeer zorgt voor extra congestie.
Imo zou de vraag naar auto(slaap)treinen stijgen en lijkt me het vooral interessant voor EV's met een wat beperktere actieradius of gewoon om tijd en moeite te besparen.

Het aanbod voor de Benelux is niet ideaal.
Momenteel moet je naar Düsseldorf of Parijs.

De Franse spoorwegen bieden een combi-systeem aan: de passagiers rijden met de TGV, de auto's worden met aparte treinen naar het bestemmingsstation gevoerd.
Je moet er wel een extra overnachting aan vast knopen in een hotel in Parijs.

Huidige remmende factoren die ik kan bedenken die een Benelux maatschappij stokken in de wielen kunnen steken:
- Sommigen klagen over het comfort.
- Reis enkel mogelijk met vaste eindbestemming, op tussenstops zou je wel meer auto's en passagiers aan boord kunnen nemen, maar door het laadsysteem kan je enkel lossen op eindbestemming.
- beperkte infrastructuur om auto's te laten op- en afrijden.
- Personeel moet degelijk opgeleid worden, maar kunnen niet genoeg ingezet worden door te lage frequentie (bvb Urlaubsexpress enkel in de zomer).
- Huidige uitbatingsmaatschappijen kunnen tegenwerken bij toekenning van routes en tijdsslots.

Wat kan helpen om de frequentie te verhogen en de prijs te drukken:
- Opentrekken naar beroepsgebruik, vergaderruimte aan boord, catering, douche, laadmogelijkheid.
- Ook dagtrein met heen-en terugmogelijkheid.
- Nieuw rollend materiaal met bvb een pod-systeem en/of automatisch zijdelings in-en uitladen van de auto zodat er ook op tussenstops vlot kan afgestapt/uitgeladen worden.Nadeel: duur + aanpassing perrons. Compenseren door ook verkoop/verhuur?
- Vraag zou best wereldwijd kunnen zijn.
- Vanaf 2019 vervalt het monopolie op passagiersvervoer.

Wat denken de forumleden hierover? Is het idee een opportuniteit?
 
Zelf meer fan van de optie om op de trein zelf mee te reizen, in slaapcabine... daardoor spaar je namelijk ook tijd uit.... (tov slapen en dan de volgende dag te reizen... zoals door Frankrijk)

Daarom heb laatst nog eens naar gekeken voor de route naar Italië... helaas zijn onze auto's dan te breed
 
Nog een paar jaar dan slaap ik lekker in mijn eigen auto terwijl die me naar mijn bestemming brengt. Of ik ga met de trein (of hyperloop, maar dat duurt nog wat langer) en laat me lokaal vervoeren door autopiloterende Ubers en Lyfts. De paar honderd auto's die je met een trein kunt verplaatsen zetten volgens mij geen zoden aan de dijk.
 
De reis zelf met de Tesla wil ik voor geen geld ter wereld missen.
Wat is het voordeel eigenlijk? Als je de tijd voor in- en uitchecken, laden en lossen, omrijden naar startplaats, buffertijd.. in rekening brengt, zal er weinig of geen tijdswinst zijn. Brandstofkosten hebben we ook al niet...
 
De reis zelf met de Tesla wil ik voor geen geld ter wereld missen.
Wat is het voordeel eigenlijk? Als je de tijd voor in- en uitchecken, laden en lossen, omrijden naar startplaats, buffertijd.. in rekening brengt, zal er weinig of geen tijdswinst zijn. Brandstofkosten hebben we ook al niet...

De conclusie dat als straks 10% van de auto's elektrisch is het totale aantal auto's in die mate groeit kan ik niet delen. Groei heeft met elektrisch of niet niets te maken. Aan de onderkant vallen fossiele auto's weg.

Na verloop van tijd, als de deelprogramma's zoals de Tesla vloot gaan werken, treedt er een beweging naar minder auto's in.
 
Toen ik vorig jaar de reiservaring met de autotrein van een collega hoorde was ik wel gecharmeerd door het idee. En overweeg ik het toch als ik richting Italië of Wenen zou moeten.
 
An sich een leuk idee, maar ik ben bang voor de kosten. Wat betaal je straks voor de slaaptrein met pakweg 5 personen? Dat moet (enigszins) concurreren met de hotelovernachting(en), tol en (voor niet-Tesla's) brandstof, en niet al teveel onderdoen qua comfort en service.
En dan heb je ook nog de combi vliegtuig+huurauto...

Lijkt me een leuk nicheproduct, mits goed en avontuurlijk opgezet (beetje zoals die gerestaureerde Oriënt express maar dan zonder de bijbehorende prijs ;))
 
Wij hebben het laatst even bekeken, zo'n slaaptrein. Was belachelijk duur. Voor 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen) van Duitsland naar Italie waren we iets van 2300,- euro kwijt. Dat was dan wel met 'luxe' kamer (voor zover slapen in een trein luxe kan zijn).

Overigens rijden veel van die slaaptreinen niet meer viel ons op. Het aanbod is nog maar heel beperkt.
 
De conclusie dat als straks 10% van de auto's elektrisch is het totale aantal auto's in die mate groeit kan ik niet delen. Groei heeft met elektrisch of niet niets te maken. Aan de onderkant vallen fossiele auto's weg.

Na verloop van tijd, als de deelprogramma's zoals de Tesla vloot gaan werken, treedt er een beweging naar minder auto's in.

Ik bedoelde 10%-EV aandeel van de totale automarkt en niet dat deze navenant zou groeien. Het waren gewoon apart bedoelde argumenten. Er blijven in die prognose voor 2025 nog altijd 90% ICE-voertuigen rondrijden. Zoals het nu evolueert zullen er sowieso maatregelen nodig zijn.
Ik verwacht meer van AP en zelfrijdende auto's die een grotere dichtheid mogelijk maken. Autodelen, meer thuiswerk, dichter wonen bij het werk, meer op reis met het vliegtuig of de trein;) kan ook allemaal helpen.
Hopelijk valt er meer mee te bereiken dan een status quo tov de huidige toestand.

De technologie evolueert snel, misschien wel te snel om zware investeringen in een niche zoals treinvervoer te verantwoorden.