Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag met de sneeuw zelfde ervaring als hiervoor gepost: auto wil geen lane change doen. Alles vrij, richtingaanwijzer uit, stippelijn, auto gaat naar links en bedenkt zich halverwege... Regen(sneeuw) sensor erg traag, dus regelmatig zelf klapje geven....
Verder werkte AP met ca 80km/uur best wel goed in de sneeuw... Beetje zwalkerig, maar geen echte fouten... NB ik heb uiteraard wel voor het wegrijden alle camera's schoongepoetst <grin>
 
Het meest irritante wat men heeft aangepast is dat de CC direct wordt ingesteld op de actuele snelheid wanneer je de sturing overruled.
Als hij bijv. bij lanechange te laat is of gaat twijfelen dan remt hij ook altijd gelijk af. Ook begint hij al af te remmen 250-300 voor dat je bij een voorganger aankomt.

Ik ben nog geen enkel scenario tegen gekomen waarbij het wenselijk was dat hij dan ook de CC aanpast als ik het sturen zelf overneem.
 
Ik ben nog geen enkel scenario tegen gekomen waarbij het wenselijk was dat hij dan ook de CC aanpast als ik het sturen zelf overneem.
Aan 90 achter een vrachtwagen hangen om de volgende afrit te nemen, en eens de afrit op, accelereren naar 120 omdat dat je autopilot-snelheid was? Een rotonde naderen en je voorligger gaat de rotonde op en je neemt het stuur, waarop de auto wil accelereren naar je AP-snelheid?

Nu schakelt ie naar je snelheid die je had op het moment dat je aan je stuur draait.

Waar het mis loopt is dat als je te lang wacht met van rijvak wisselen, en je aan 100 achter een voorligger zit en dan handmatig van rijvak wisselt, waardoor de auto niet automatisch naar 120 accelereert.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Aan 90 achter een vrachtwagen hangen om de volgende afrit te nemen, en eens de afrit op, accelereren naar 120 omdat dat je autopilot-snelheid was?
Afhankelijk van de afrit wil je weer acceleren of je moet zelf je snelheid instellen.

Een rotonde naderen en je voorligger gaat de rotonde op en je neemt het stuur, waarop de auto wil accelereren naar je AP-snelheid?
Wat is het probleem? Geen. precies...
Wel eens geprobeerd? Zelfs al is de V-max 80 dan accelereert hij niet boven 30-35km i.v.m. de (te) grote stuuruitslagen.
Los daarvan tik je voor een rotonde de AP er volledig vanaf zoals de Tesla instructies zijn.

Nu schakelt ie naar je snelheid die je had op het moment dat je aan je stuur draait.
Als ik dat zou willen dan ben ik mans genoeg om dat zelf aan te passen.

Waar het mis loopt is dat als je te lang wacht met van rijvak wisselen, en je aan 100 achter een voorligger zit en dan handmatig van rijvak wisselt, waardoor de auto niet automatisch naar 120 accelereert.

Ook met het bovenstaande zie ik nog steeds geen enkele situatie waarin het nuttig zou kunnen zijn maar wel heel veel waarbij het vreselijk irritant is.
Het is een schoolvoorbeeld van een oplossing voor een niet bestaand probleem.
 
Wel, de plotselinge acceleraties zijn eruit dus ik vind het vloeiender rijden.

Ik heb nooit last gehad van plotselinge of onverwachte acceleraties. Dat werd altijd heel netjes opgebouwd.
Veel rustiger en beschaafder dan mijn ICE dat deed.

Stilvallen terwijl iedereen verwacht dat je gaat accelereren is ook niet zo bevorderlijk.

Je gaat het waarschijnlijk niet met mij eens zijn, maar laten wij het er op houden dat het beter zou zijn als je de keuze had om dit in te stellen.
In mijn geval zou het direct eraf gaan daar het in meer dan 99 van de 100 gevallen alleen maar irritant is.
 
Ik rij liever dat ik zelf een beetje acceleratie bij kan geven dan dat ik een acceleratie moet onderbreken door op de rem te duwen. Smaken verschillen.

Ik ben akkoord dat het beter zou zijn als je dit in kon stellen.

Stilvallen terwijl iedereen verwacht dat je gaat accelereren is ook niet zo bevorderlijk.
Het enige wat gebeurt is dat je ACC-snelheid wordt ingesteld op de snelheid die je had toen je door zelf draaien aan het stuur AP deactiveerde. Je valt toch niet stil?
 
Ik rij liever dat ik zelf een beetje acceleratie bij kan geven dan dat ik een acceleratie moet onderbreken door op de rem te duwen. Smaken verschillen.

Ik ben akkoord dat het beter zou zijn als je dit in kon stellen.


Het enige wat gebeurt is dat je ACC-snelheid wordt ingesteld op de snelheid die je had toen je door zelf draaien aan het stuur AP deactiveerde. Je valt toch niet stil?

Zoals al gezegd dan moet ik nu in 99 van de 100 gevallen accelereren en dat ene geval moet ik dan waarschijnlijk nog extra afremmen.
Dus eigenlijk gaat het in 100 van de 100 gevallen mis.

Natuurlijk val je relatief stil wanneer iedereen een acceleratie verwacht. Of al geen afremmen in de eerste plaats als het om een wederom mislukt lane change gaat.
 
Heb het service centre maar gebeld voor het onzekere gedrag van mijn AP2. Na dat ik de vragen beantwoord had over of ik wel AP op mn auto had was de enige oplossing mij terug laten bellen door de SeC.
Ik ga wachten op een telefoontje. rare is overigens dat lane change naar rechts wel goed lijkt te werken. (hoop niet dat het een politieke voorkeur is van mn AP o_O)
 
Vanavond bijna lege A1. Dus mooi gelegenheid om lane change naar links en rechts te testen. Beiden werkten *niet*. Auto ging door stippellijn maar bedacht zich en keerde weer terug.
Heel vreemd! Zaterdag naar Emmeloord ging alles perfect!
 
Ben je zeker dat je je richtingaanwijzer liet aanstaan tot wagen in nieuwe rijbaan was (of toch minstens voor meer dan de helft in nieuwe rijbaan was)? Ik vergeet dat soms en dan overkomt me ook dat AP zich "bedenkt", tot grote verschikking van mezelf (en mogelijk eindeloos geleuter van medepassagiers, als die er zijn, over hoe slecht AP is...)
 
Afgelopen week ben ik heen en weer geweest naar Oostenrijk waarbij ik ca 80% op AP heb gereden. Lane change is iedere keer goed gegaan. Je moet de richtingaanwijzer aan laten staan totdat de blauwe lijn is versprongen. Dus als je naar links gaat totdat de rechter blauwe lijn naar links is versprongen. (En voor naar rechts natuurlijke net omgekeerd...)
 
Ben je zeker dat je je richtingaanwijzer liet aanstaan tot wagen in nieuwe rijbaan was (of toch minstens voor meer dan de helft in nieuwe rijbaan was)? Ik vergeet dat soms en dan overkomt me ook dat AP zich "bedenkt", tot grote verschikking van mezelf (en mogelijk eindeloos geleuter van medepassagiers, als die er zijn, over hoe slecht AP is...)

Ik rij zo veel mogelijk op AP, al ruim een jaar. Geloof maar dat ik alles juist deed en dat AP de boosdoener is....
Echt, meerdere keren getest, zowel naar links als naar rechts.
 
Vandaag had ik een klein beetje ijs-afzetting op mijn voorbumper. In eerste instantie reageerde de TACC erg onrustig en daarna schakelde die uit met "Reduced front radar visibility". Dan wordt de hele radar uitgeschakeld en ben je AP en TACC kwijt. Ook zie je geen auto's meer in het scherm.

Vlak daarvoor merkte ik al dat de TACC heel vervelend werkte. Soms begon de auto ineens flink te versnellen om daarna weer flink in de remmen te gaan. Je zag op het scherm de auto voor mij ook tussen twee banen verspringen. Blijkbaar had de software wel door dat dit niet in de haak was en schakelde uit.

Het verbaasde mij wel dat echt een heel klein laagje ijs al een probleem is. Benieuwd hoe ze dat in Noorwegen doen. Ik dacht even dat het een artifact was van 2018.50.6 (had ik vanmorgen gekregen), maar na het verwijderen van het ijs was het probleem letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Iemand van jullie dit wel eens gehad?