Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag had ik een klein beetje ijs-afzetting op mijn voorbumper. In eerste instantie reageerde de TACC erg onrustig en daarna schakelde die uit met "Reduced front radar visibility". Dan wordt de hele radar uitgeschakeld en ben je AP en TACC kwijt. Ook zie je geen auto's meer in het scherm.

O ja, dat was ik alweer vergeten! Volgens mij was het in Munchen waar ik door tunnels reed en waar ik in de tunnels steeds deze melding kreeg. Eénmaal de buis uit werkte het praktisch direct weer.

Heel erg irritant dat AP radar vereist voor TACC en niet enkel op basis van de videobeelden afstand kan houden.
 
Heel erg irritant dat AP radar vereist voor TACC en niet enkel op basis van de videobeelden afstand kan houden.
Dit vind ik wel een logisch verhaal. Het volledig wegvallen van cruise-control is wellicht wat overdreven, maar ik kan me voorstellen dat ze dit uit voorzorg doen. Anders kunnen mensen wellicht denken dat TACC nog steeds volledig werkt en je vol op je voorganger knalt...
 
Voor afstandsbepaling via videobeelden heb je een stereoscopische camera nodig.
Die zit er niet op dus gaat dat niet werken.

De keuzen voor een doppler radar is dan ook veel beter.

Volgens mij zijn er auto fabrikanten die enkel met een op video gebaseerde ACC (adaptive cruise control) leveren. Daarnaast, als jij je oog sluit, kun je dan ook opeens niet meer afstand houden?

De doppler radar is inderdaad nauwkeuriger maar niet noodzakelijk bij goed zicht. Zeker aangezien AP zelf al deze afstanden zonder rader ook al inschat maar kennelijk niet gebruikt als backup als de radar niet beschikbaar is.
 
Volgens mij zijn er auto fabrikanten die enkel met een op video gebaseerde ACC (adaptive cruise control) leveren. Daarnaast, als jij je oog sluit, kun je dan ook opeens niet meer afstand houden?

De doppler radar is inderdaad nauwkeuriger maar niet noodzakelijk bij goed zicht. Zeker aangezien AP zelf al deze afstanden zonder rader ook al inschat maar kennelijk niet gebruikt als backup als de radar niet beschikbaar is.

Inderdaad en dat kan niemand. Al wil dat niet zeggen dat je direct brokken hoeft te maken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Daarnet mijn ergste phantom break totnogtoe meegemaakt (AP2), alles dichtgegooid op 't linkervak van de E40 Kust-BXL.

Waarmee ik me gesterkt voel in hetgeen ik m'n vrienden en kennissen voortdurend vertel: "Hang nooit al te dicht achter een Tesla." o_O
brokenphantom.jpg
 
Volgens mij zijn er auto fabrikanten die enkel met een op video gebaseerde ACC (adaptive cruise control) leveren. Daarnaast, als jij je oog sluit, kun je dan ook opeens niet meer afstand houden?
Met één oog val je terug op je eigen AI dat prima getraind is om op basis van grootte van voorwerpen de afstand in te schatten. Dat is voor een computer minder triviaal, al valt het natuurlijk wel in het AI gebied waar Tesla sterk in is. Het voegt alleen weinig toe, omdat die radar het vrijwel eigenlijk altijd goed doet. Daarbij is de radar denk ik veel nauwkeuriger, waardoor je veel sneller in staat bent af te remmen als degene voor jou een noodstop maakt.

Het viel me wel op dat de radar heel slecht werkte voordat die uitgeschakeld werd. De auto begon erg zenuwachtig te versnellen/afremmen en op het display was te zien dat de auto voor mij continu van baan versprong. Heel onnatuurlijk gedrag en die radar had denk ik al wel eerder mogen afschakelen.
 
Ik las van de week een artikel over nieuwe hardware (alleen de board computer) die medio dit jaar zal worden ingebouwd in de nieuwe tesla ten behoeven van de Self Driving functionaliteiten. Elon Musk zei in een tweet dat mensen die FSD hadden besteld kosteloos hun board computer zouden kunnen gaan vervangen.

Hoe zit het met de Europees M3 die nu komen? Ik geloof dat ze nog niet de nieuwe hardware hebben of wel? En zo nee, is FSD nu ook inclusief in EAP? Want het is niet mogelijk om dit mee te bestellen.

Ik heb namelijk EAP toch gekozen, na veel twijfelen, met het gedacht dat ik, hopelijk, de komende 4 jaren veel verbeteringen in zou zien en misschien FSD functies zou mogen proeven (ook al zijn we er kwa wetgeving lang niet). Nu lijkt er op dat het toch een andere pakket is of hoe zit dat? Is er überhaupt iets meer bekend of is het nu alleen maar gokken wat Tesla plannen zijn?