Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Kan het zijn dat er boven de tunnel afslagen zijn van wegen? Ik bedoel dat als de Tesla denkt dat er een afslag komt (of zelfs al wil nemen) hij dit soort acties doet. komt omdat de navi kaarten oud zijn, kent de nieuwe situatie niet en rijdt dus volgens de oude situatie maar reageert daar ook op...

Kijk dat is een goede verklaring. De situatie vroeger was dat er daar een gelijkvloerse kruising was. De navigatie weet niet dat het intussen veranderd is.

- - - Updated - - -

Vanavond weer een nieuwe ervaring, maar ditmaal ging het bijna mis.

Ik reed de A44 af bij de afslag Oegstgeest, auto op AP. Met het CC pookje had ik de snelheid teruggebracht naar 70 km/u. Onderaan de afrit stonden drie auto's te wachten om rechtsaf te slaan. Ik stuurde de auto dezelfde baan in en ging ervanuit dat hij zelf tot stilstand zou komen. Maar tot mijn schrik zag hij de auto's niet staan en reed door. Opeens verscheen de achterste auto op de radar, rood met waarschuwing op het display. Ik trapte intussen al de rem vol in. ABS deed gelukkig zijn werk maar er ligt wel wat rubber nu op die afrit.
Dat was behoorlijk schrikken, het systeem zag de auto's helemaal niet staan terwijl ik er recht naar toe reed.
 
- - - Updated - - -

Vanavond weer een nieuwe ervaring, maar ditmaal ging het bijna mis.

Ik reed de A44 af bij de afslag Oegstgeest, auto op AP. Met het CC pookje had ik de snelheid teruggebracht naar 70 km/u. Onderaan de afrit stonden drie auto's te wachten om rechtsaf te slaan. Ik stuurde de auto dezelfde baan in en ging ervanuit dat hij zelf tot stilstand zou komen. Maar tot mijn schrik zag hij de auto's niet staan en reed door. Opeens verscheen de achterste auto op de radar, rood met waarschuwing op het display. Ik trapte intussen al de rem vol in. ABS deed gelukkig zijn werk maar er ligt wel wat rubber nu op die afrit.
Dat was behoorlijk schrikken, het systeem zag de auto's helemaal niet staan terwijl ik er recht naar toe reed.[/QUOTE]

Vanochtend had ik dezelfde ervaring!
half uur op AP gereden en van de snelweg af op circa 70 kmh op een stoplicht af waar twee autos voor rood licht stonden en de radar greep NIET in.
Ik kon nog net remmen en er langs sturen.
 
Wat een schromelijke onderschatting van de stand der techniek. Welkom in 2016.

Als je mijn achtergrond zou kennen en zou weten wat ik doe, was je reactie wellicht anders geweest :wink:

Ja de electronica is razend rap. Daaraan ligt het echt niet dat Microsoft nog steeds geen betrouwbaar, foutloos en stabiel OS op je computer kan laten draaien.
En het ligt ook niet aan de electronica, sensoren en andere hardware dat de MS niet fatsoenlijk (meer) kan vertellen wat het gemiddelde verbruik is. (you get the point)

En nee, ook een servomotor met een hele hoge klokfrequentie kan je stuur niet in 1 ms 180 graden gedraaid krijgn. (wellicht bestaat zo'n motor wel, maar die zit zeker niet in je MS)

De onder/overschatting zit hem niet in wat er technologisch kan of mogelijk zou zijn maar in het niveau/functionaliteit/onfeilbaarheid van technische oplossingen om ons heen.
 
- - - Updated - - -

Vanavond weer een nieuwe ervaring, maar ditmaal ging het bijna mis.

Ik reed de A44 af bij de afslag Oegstgeest, auto op AP. Met het CC pookje had ik de snelheid teruggebracht naar 70 km/u. Onderaan de afrit stonden drie auto's te wachten om rechtsaf te slaan. Ik stuurde de auto dezelfde baan in en ging ervanuit dat hij zelf tot stilstand zou komen. Maar tot mijn schrik zag hij de auto's niet staan en reed door. Opeens verscheen de achterste auto op de radar, rood met waarschuwing op het display. Ik trapte intussen al de rem vol in. ABS deed gelukkig zijn werk maar er ligt wel wat rubber nu op die afrit.
Dat was behoorlijk schrikken, het systeem zag de auto's helemaal niet staan terwijl ik er recht naar toe reed.



Ik schrik hier een beetje van. Niet zozeer omdat het hier niet goed gaat, maar omdat ik denk dat "hij" nog niet zo ver is.

Omdat ik mijzelf reken tot de meest fanatieke gebruikers van de AP heb ik vandaag het gezin er (in ieder geval alvast een beetje) van overtuigd dat ze, onder normale omstandigheden, er veiliger bijzitten dan wanneer ikzelf elke meter zou zitten te sturen. Van doodeng naar verrast over de reactie op een tweetal snijdende auto's. Na een rit naar Amsterdam bijna volledig op AP reed ik door een tunnel op eigen kracht en kwam best dicht bij de tunnelwand. Dat is op zich helemaal geen probleem maar de AP blijft gewoon goed in de rijstrook.

Maar... ik schakel hem altijd uit bij het nemen van een afrit, of bij een rotonde, of als er in de verte bijvoorbeeld een rood stoplicht is. Dat heeft ook een andere reden. Ik kan hem door laten rollen maar hij begint pas laat te remmen en remt dan ook fors op het remsysteem terwijl ik, omdat ik het van een grotere afstand zie, door tijdelijk even AP uit te drukken met de regen bijna helemaal stil kom en hem dan op het laatste moment weer aanzet zodat hij als het groen wordt weer met de stroom mee gaat.

Hoewel we al boven de 90% zitten, als je in kilometers kijkt, wat AP gebruik betreft blijven er situaties waar we nog zelf moeten ingrijpen. Maar dat worden er minder. Hij rijdt ook best op goedbelijnde tweebaanswegen, waar ik dan zekerheidshalve bij het naderen van een tegenligger het stuur even beet houd, in de stad als je je voorganger volgt totdat er bijvoorbeeld een strook links bij komt, dan gaat hij twijfelen, en natuurlijk alles wat parkeren en hopenlijk snel summon betreft.

Er zijn nog wat wensen en ik zal die morgen eens goed formuleren. Niet spectaculair maar wel handig.
 
Last edited:
Je reed naar beneden daar, toch? Dat is iets wat nogal eens een uitdaging is voor AP. ook op snelweg met een hobbel is hij vaak "blind".
Duidelijk voor verbetering vatbaar: niet horizontaal met verticaal vergroten van de zichtbundel

Klopt. Je duikt de snelweg af. Het vreemde is dat de afrit zelf vrij vlak is. Je zou verwachten dat het zicht voor de AP goed is.
 
Toch zie ik dat persoonlijk anders; de uitvoegstrook is wel vlak/op hoogte van de snelweg maar geeft AP geen aanleiding "alvast" vaart te minderen (voor de lichten/verkeer beneden aan de afrit). Immers zou hij dat wel doen (en je voegt niet uit) zou AP op de snelweg hiermee een fout kunnen begaan, op de snelweg zelf...

Afijn, volle vaart eraf, zicht van AP (naar beneden) beperkt en….oepsie! Mijn advies in aanvulling van Hans hierboven: niet te lui worden met AP gebruik en gewoon zelf uitvoegen door AP uit te schakelen. Een advies, niets meer, niets minder
 
Auto pilot werkt blijkbaar ook niet goed in een sneeuwstorm, ook de adaptive cruise viel helemaal uit. Toen ik ging kijken of er wat voor de sensor hing snapte ik het:
quxPO5g.png
 
Het systeem is in de huidige incarnatie ook alleen maar voor op de snelweg geadviseerd / geschikt. Als je ook rotondes, afritten, verkeerslichten e.d. er mee tracht te berijden dan is dat de goden verzoeken m.i.
Ja hij kan het (enigszins), maar moet je dat dan ook willen nu al?
 
Ik probeer t met regelmaat, gewoon om te zien hoe of en zo ja hoe goed dat lukt. Heb de handjes dan wel op t stuur liggen want moet vaker wel dan niet ingrijpen. Niet vreemd, is gemaakt voor de snelweg en idd nog in beta fase.

Dit lijkt mij de mooiste oplossing. Hopelijk zorgt dit ook voor meer data en dus ervaring voor het systeem, zodat sneller Autopilot ook buiten de snelwegen beschikbaar komt.
 
- - - Updated - - -

Vanavond weer een nieuwe ervaring, maar ditmaal ging het bijna mis.

Ik reed de A44 af bij de afslag Oegstgeest, auto op AP. Met het CC pookje had ik de snelheid teruggebracht naar 70 km/u. Onderaan de afrit stonden drie auto's te wachten om rechtsaf te slaan. Ik stuurde de auto dezelfde baan in en ging ervanuit dat hij zelf tot stilstand zou komen. Maar tot mijn schrik zag hij de auto's niet staan en reed door. Opeens verscheen de achterste auto op de radar, rood met waarschuwing op het display. Ik trapte intussen al de rem vol in. ABS deed gelukkig zijn werk maar er ligt wel wat rubber nu op die afrit.
Dat was behoorlijk schrikken, het systeem zag de auto's helemaal niet staan terwijl ik er recht naar toe reed.

Vanochtend had ik dezelfde ervaring!
half uur op AP gereden en van de snelweg af op circa 70 kmh op een stoplicht af waar twee autos voor rood licht stonden en de radar greep NIET in.
Ik kon nog net remmen en er langs sturen.[/QUOTE]


onlangs zelfde ervaring gehad, voluit in de ankers moeten gaan aan 70km/u nat wegdek, kwam net goed. zelfs geen rode auto's op scherm gezien trouwens....
 
Ik schrik hier een beetje van. Niet zozeer omdat het hier niet goed gaat, maar omdat ik denk dat "hij" nog niet zo ver is.

Omdat ik mijzelf reken tot de meest fanatieke gebruikers van de AP heb ik vandaag het gezin er (in ieder geval alvast een beetje) van overtuigd dat ze, onder normale omstandigheden, er veiliger bijzitten dan wanneer ikzelf elke meter zou zitten te sturen. Van doodeng naar verrast over de reactie op een tweetal snijdende auto's. Na een rit naar Amsterdam bijna volledig op AP reed ik door een tunnel op eigen kracht en kwam best dicht bij de tunnelwand. Dat is op zich helemaal geen probleem maar de AP blijft gewoon goed in de rijstrook.

Maar... ik schakel hem altijd uit bij het nemen van een afrit, of bij een rotonde, of als er in de verte bijvoorbeeld een rood stoplicht is. Dat heeft ook een andere reden. Ik kan hem door laten rollen maar hij begint pas laat te remmen en remt dan ook fors op het remsysteem terwijl ik, omdat ik het van een grotere afstand zie, door tijdelijk even AP uit te drukken met de regen bijna helemaal stil kom en hem dan op het laatste moment weer aanzet zodat hij als het groen wordt weer met de stroom mee gaat.

Hoewel we al boven de 90% zitten, als je in kilometers kijkt, wat AP gebruik betreft blijven er situaties waar we nog zelf moeten ingrijpen. Maar dat worden er minder. Hij rijdt ook best op goedbelijnde tweebaanswegen, waar ik dan zekerheidshalve bij het naderen van een tegenligger het stuur even beet houd, in de stad als je je voorganger volgt totdat er bijvoorbeeld een strook links bij komt, dan gaat hij twijfelen, en natuurlijk alles wat parkeren en hopenlijk snel summon betreft.

Er zijn nog wat wensen en ik zal die morgen eens goed formuleren. Niet spectaculair maar wel handig.

+1. Als je in de verte auto's voor het rode licht ziet wachten gaat hij me te snel er op af om dan krachtig in de ankers te gaan; voel me er niet lekker bij én is niet comfortabel voor je passagiers… . Ik geef ook een tikje op de rem om AP en TACC te deactiveren en rustig te laten uitbollen in Regen.
Voor de rest een grote fan van AP.
 
Kruispunten/ronde punten ik heb ze al geprobeerd met AP als je kort achter je voorligger rijdt, en dan kan het lukken. Maar je ziet heel duidelijk dat het systeem niet klaar is om op deze situaties in te grijpen.
Het zal met elke update weer slimmer worden, maar dat zie ik voorlopig niet opgelost geraken.
Wat ik wel leuk vind is dat ik nu al perfect in Eersel de A67(NL)/E34(BE) kan oprijden, AP opzetten, en deze in Antwerpen aan de afrit van het sportpaleis pas terug af moet zetten.(File of niet, maakt niet uit)
 
We zijn misschien al te veel verwend met de huidige mogelijkheden van het systeem en willen dus graag de grenzen opzoeken. Ikzelf ga in ieder geval de adviezen van Hans, Fred en HWS opvolgen en gewoon AP uitzetten als ik een afrit neem. Lekker op regen laten afremmen en zonder stress tot stilstand komen is beter.
 
Lekker op regen laten afremmen en zonder stress tot stilstand komen is beter.

En het mooiste is het om dan als je dichtbij genoeg bent weer ofwel Cc alleen aanzetten (als het daarna veel bochtenwerk of ander gedoe geeft) of AP als er dan bijv. weer een lang en gemakkelijk stuk komt. Dan doet hij het uiteindelijk stoppen toch zelf en gaat dan verder netjes volgen.
 
- - - Updated - - -

Vanavond weer een nieuwe ervaring, maar ditmaal ging het bijna mis.

Ik reed de A44 af bij de afslag Oegstgeest, auto op AP. Met het CC pookje had ik de snelheid teruggebracht naar 70 km/u. Onderaan de afrit stonden drie auto's te wachten om rechtsaf te slaan. Ik stuurde de auto dezelfde baan in en ging ervanuit dat hij zelf tot stilstand zou komen. Maar tot mijn schrik zag hij de auto's niet staan en reed door. Opeens verscheen de achterste auto op de radar, rood met waarschuwing op het display. Ik trapte intussen al de rem vol in. ABS deed gelukkig zijn werk maar er ligt wel wat rubber nu op die afrit.
Dat was behoorlijk schrikken, het systeem zag de auto's helemaal niet staan terwijl ik er recht naar toe reed.

Vanochtend had ik dezelfde ervaring!
half uur op AP gereden en van de snelweg af op circa 70 kmh op een stoplicht af waar twee autos voor rood licht stonden en de radar greep NIET in.
Ik kon nog net remmen en er langs sturen.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de radar maar 165 meter voor zich uit kan kijken, dat is met die snelheden niet veel om de auto zelf te laten remmen. Wat Hans ook schrijft: handmatig van de AP af, uitbollen en/of zelf remmen.
 
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de radar maar 165 meter voor zich uit kan kijken, dat is met die snelheden niet veel om de auto zelf te laten remmen. Wat Hans ook schrijft: handmatig van de AP af, uitbollen en/of zelf remmen.
Als dat waar is dan heeft het systeem maar 4,6 sec bij 130km/u of 5,9 sec bij 100km/u vooruitziende blik. Daar moet na de detectie ook nog eens de remtijd van af.

Beter inderdaad om het een en ander zelf te doen!