Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Auto pilot werkt blijkbaar ook niet goed in een sneeuwstorm, ook de adaptive cruise viel helemaal uit. Toen ik ging kijken of er wat voor de sensor hing snapte ik het: View attachment 111133

Ja bekend probleem, gebruik al 8 jaar adaptieve cruise control op verschillende merken en alhoewel het beter wordt ( 8 jaar geleden nog bij een klein beetje regen al een foutmelding ) is het moeilijk om het te laten werken als het enorm regent/hagelt of sneeuwt...als de sensor het niet meer aandurft wordt het snel uitgeschakeld, wel prettig want hij moet toch goed zijn ding kunnen doen...
 
deze had ik nog niet eerder gezien.
fille rijden op een afrit
heeft dit te maken met de bocht of met de lichte helling van de afrit.
20160225_165930.jpg
 
deze had ik nog niet eerder gezien.
fille rijden op een afrit
heeft dit te maken met de bocht of met de lichte helling van de afrit.

Je doelt op de melding gaspedaal indrukken? Ik heb dit reeds diverse malen in file verkeer waarbij de auto langere tijd heeft stilgestaan. Als de auto voor mij optrekt gaat de S niet automatisch mee maar met hij idd een korte tik tegen het pedaal hebben. Rijdt daarna wel weer helemaal op autopilot.
 
Vandaag +/- 400 km gereden, voornamelijk op autopilot. Op dit soort lange ritten valt niet alleen op hoe goed het werkt, maar ook hoe telkens dezelfde dingen fout gaan. Zo worden blokmarkeringen vaak slecht herkend door de auto pilot, regelmatig geeft hij dan ook geen blauwe lijn op het dashboard op de plek waar de blokmarkering zit en soms geeft hij ineens een ruk aan het stuur om zichzelf te corrigeren. Dus het voorbijrijden van elke oprit/afrit betekent voor mij vaak toch even de handen wat beter aan het stuur houden. Herkennen anderen dit ook?

Desalniettemin vind ik het erg knap wat Tesla voor elkaar krijgt met 1 camera, 1 radar, redelijk wat ultrasonische sensoren en goede software. En ten opzichte van de eerste versies is er ook echt al veel verbeterd. Hopelijk fixen ze dit dus ook nog :)
 
Let op, waarschijnlijk was dit een rit in het buitenland waar relatief erg weinig Tesla's rijden. Dan is er nog maar heel weinig aan de virtuele kaart toegevoegd. Vergelijk met de A2 waar dagelijks misschien wel 100 Tesla's rijden. Daar is alles al goed in kaart en rijdt hij (bijna) feilloos. Dat is het effect van fleetlearning. Op 16 maart proefneming op A2 maar dat is al besproken.
 
Mijn rit gisteren was voornamelijk over de A1 hier in Nederland. Nu was het wel echt opvallend dat hij bij zo'n beetje de helft van de opritten/afritten met een ruk aan het stuur de blokmarkering over wil.

Ik heb dat op andere wegen weinig gehad, ook toen ik laatst een keer naar Eindhoven reed vanuit Enschede ging het praktisch perfect. En mijn woon-werkverkeer gaat ook altijd goed. Dus misschien toch te weinig data van de fleet op de A1 inderdaad. Of wellicht teveel onjuiste data? Mogelijk dat veel mensen daar de afritten pakken, maar ik moest helemaal door naar Enschede.
 
Zou goed kunnen. Ik heb op zich niet in hoeven grijpen, maar het is gewoon niet zo comfortabel als hij ineens een ruk aan het stuur geeft de blokmarkering op en daarna weer een ruk terug naar het midden van de rijstrook.

Misschien dat het nog uitmaakt dat het donker was (was rond 22:00 - 23:30). Het zicht was verder overigens wel goed.

Wel jammer dat we elkaar niet zijn tegengekomen op de A1 :)
 
Vandaag en gisteren viel mij op dat de auto niet iedere keer van baan wil veranderen (ja ik had het stuur vast). Knipperlicht aan, maar de auto blijft gewoon op dezelfde baan rijden. Dit verschijnsel deed zich zowel voor bij het wisselen van baan naar links als naar rechts. Uiteindelijk in het menu Lane Change een keer uit en daarna weer aangezet en daarna ging het weer goed. Is dit een Beta verschijnsel?
 
Vandaag en gisteren viel mij op dat de auto niet iedere keer van baan wil veranderen (ja ik had het stuur vast). Knipperlicht aan, maar de auto blijft gewoon op dezelfde baan rijden. Dit verschijnsel deed zich zowel voor bij het wisselen van baan naar links als naar rechts. Uiteindelijk in het menu Lane Change een keer uit en daarna weer aangezet en daarna ging het weer goed. Is dit een Beta verschijnsel?

Yep, ook al gehad. Gewoon 5 seconden wachten en opnieuw proberen, dan lukt het wel. Ik vermoed dat het stuur net niet lang genoeg vastgehouden werd voordat je begon te pinken.
De blauwe doorlopende lijn in de richting die je uitwil moet eerst een onderbroken lijn worden vooraleer hij verandert van vak.
 
Nadat ik de Lane change optie een keer uit en weer aangezet heb werkte het weer en veranderen de lijnen inderdaad in onderbroken lijnen. Daarvoor reed ik op de baan gedurende zeker 30 seconden met richtingaanwijzer aan maar gebeurde er niets. Ook niet nadat ik eerst de aanwijzer eerst weer uit deed en na enkele seconden weer aan. Maar bedankt voor de reactie. Ik zal het in de gaten houden en wanneer het weer voorkomt nog wat extra opletten op de lijnen etc. Het is alleen een beetje raar voor de auto's achter je die zien dat de richtingaanwijzer aan gaat maar de auto niet van baan zien wisselen.
 
Nadat ik de Lane change optie een keer uit en weer aangezet heb werkte het weer en veranderen de lijnen inderdaad in onderbroken lijnen. Daarvoor reed ik op de baan gedurende zeker 30 seconden met richtingaanwijzer aan maar gebeurde er niets. Ook niet nadat ik eerst de aanwijzer eerst weer uit deed en na enkele seconden weer aan. Maar bedankt voor de reactie. Ik zal het in de gaten houden en wanneer het weer voorkomt nog wat extra opletten op de lijnen etc. Het is alleen een beetje raar voor de auto's achter je die zien dat de richtingaanwijzer aan gaat maar de auto niet van baan zien wisselen.

Ja, die denken dat de bompa weer eens op stap is… .

Ik heb het nooit uit- en aangezet in de settings; enkel stoppen met pinken, stuur even los en paar seconden nadien opnieuw proberen.
En als het snel moet gaan, een rukje aan het stuur in de goeie richting zodat "pilot has control" weer aan de orde is… .
 
Ja, die denken dat de bompa weer eens op stap is… .

Ik heb het nooit uit- en aangezet in de settings; enkel stoppen met pinken, stuur even los en paar seconden nadien opnieuw proberen.
En als het snel moet gaan, een rukje aan het stuur in de goeie richting zodat "pilot has control" weer aan de orde is… .

Je ziet dat er een onderbroken lijn komt aan de kant waar je heen komt. Dan gaat hij wisselen. Even symbolisch stuur beroeren en na afloop pinker terugzetten.