Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren heb ik weer 820 km geklokt naar ons huisje in de Bourgogne. Ik schat zo'n 780 kilometer op AP. Af en toe het stuur aaien, een paar keer moeten corrigeren en 1 keer dat alle alarmbellen afgingen. Maar dat was eigenlijk vals alarm. Dat zijn toch heerlijke statistieken.
Als die zeloten van CR AP uitgeschakeld krijgen breng ik de auto terug.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Gisteren heb ik weer 820 km geklokt naar ons huisje in de Bourgogne. Ik schat zo'n 780 kilometer op AP. Af en toe het stuur aaien, een paar keer moeten corrigeren en 1 keer dat alle alarmbellen afgingen. Maar dat was eigenlijk vals alarm. Dat zijn toch heerlijke statistieken.
Als die zeloten van CR AP uitgeschakeld krijgen breng ik de auto terug.

Gaat gelukkig niet gebeuren. Wel leuke combi: CR AP. -> crap. Geen goede combi dus.
 
Gisteren op ons laatste stuk van de trip naar Slowakije die exact 4000km was, maakte mijn echtgenote volgende opmerking.
Ze zei dat ze meer op haar gemak was als de autopilot aan stond, dan wanneer ik zelf rijd. (dit kan natuurluik ook wel wat zeggen over mijn rijkunsten;)) ik durf te stellen dat ik op gans deze afstand 90 tot 95% op AP heb gereden. In Duitsland reed ik meestal tussen 130km/uur en 150km/uur op AP. en de manuele stukken waar ik ff wou spelen, reed ik 170km/uur.

een opvallende vaststelling, in Slowakije was de AP veel minder stabiel dan in Duitsland en Oostenrijk.
verder werkt voor mij de tripvoorspelling perfect en ook over de navigatie hoor je mij niet klagen.
 
Gisteren op ons laatste stuk van de trip naar Slowakije die exact 4000km was, maakte mijn echtgenote volgende opmerking.
Ze zei dat ze meer op haar gemak was als de autopilot aan stond, dan wanneer ik zelf rijd. (dit kan natuurluik ook wel wat zeggen over mijn rijkunsten;)) ik durf te stellen dat ik op gans deze afstand 90 tot 95% op AP heb gereden. In Duitsland reed ik meestal tussen 130km/uur en 150km/uur op AP. en de manuele stukken waar ik ff wou spelen, reed ik 170km/uur.

een opvallende vaststelling, in Slowakije was de AP veel minder stabiel dan in Duitsland en Oostenrijk.
verder werkt voor mij de tripvoorspelling perfect en ook over de navigatie hoor je mij niet klagen.

Mooie berichten Frank. Ik constateer na de laatste update dat de AP zeer veel sneller reageert bij het inhalen. Voorheen duurde het vaak één of meer seconden voordat de blauwe lijn veranderde in een stippellijn, nu gebeurt dat vrijwel onmiddellijk. Ook het sturen naar de nieuwe rijbaan verloopt vloeiender. Al met al fantastisch rijden zo. En ja, ook ik stuur op een ritje van De Woude naar Leiden alleen nog zelf bij een afslag in Zaandam.
 
een opvallende vaststelling, in Slowakije was de AP veel minder stabiel dan in Duitsland en Oostenrijk.
verder werkt voor mij de tripvoorspelling perfect en ook over de navigatie hoor je mij niet klagen.

Leuk dat je dat constateert. Dat betekent dat het zelfleren echt werkt. Hoe meer Tesla's ergens rijden, hoe beter de situatie virtueel "in kaart gebracht wordt" en hoe meer de volgende automobilisten daarvan gemak kunnen hebben. Gisteravond in Hongarije een paar binnenwegen gehad waar ik hem wel aanzette, met het stuur in mijn handen, maar daar was het heel wat minder dan op de hoofdwegen, laat staan de doorgaande wegen in Duitsland en Oostenrijk. Overigens is het de combinatie van zelf kijken (de camera en de rest) en die kaart. Op snelwegen in Hongarije waar echt niet veel Tesla's hebben gereden maar waar de belijning erg goed is deed hij het weer prima.

Frank, ik denk dat ik het stukje weg heb gezien dat je bedoelde waar je een aantal (12?) km door een soort van sluis hebt moeten rijden. Ik ben normaal ook iemand die de linker baan daar houdt maar nu bedacht ik me op het laatste moment en zag zo af en toe links dat nauwe steegje liggen. Dat ik daar buiten ben gebleven is jouw verdienste, waarvoor mijn dank! (Er was overigens twee keer zo'n stukje, nou ja stukje, maar één van de twee zal de beruchte zijn geweest)
 
Frank, ik denk dat ik het stukje weg heb gezien dat je bedoelde waar je een aantal (12?) km door een soort van sluis hebt moeten rijden. Ik ben normaal ook iemand die de linker baan daar houdt maar nu bedacht ik me op het laatste moment en zag zo af en toe links dat nauwe steegje liggen. Dat ik daar buiten ben gebleven is jouw verdienste, waarvoor mijn dank! (Er was overigens twee keer zo'n stukje, nou ja stukje, maar één van de twee zal de beruchte zijn geweest)

het was het eerste stuk wegenwerken op Oostenrijkse bodem dat ik tegen kwam. 11+km
zondag ook in een versmald stuk gezeten in Duitsland. Dat was iets breder en de AP werkte er wel, en deed het ook prima.
 
Zoals sommige weten heb ik de proefmaand van de AP. Deze werkt niet echt vlekkeloos en zou een afspraak met Service. Daar kwam ik niet aan toe. Waarom ? Tesla Service Amsterdam belde zelf naar aanleiding dat de AP niet helemaal lekker werkte. Dus naar aanleiding van de berichten hier op het forum wordt er van gemaakt. Afspraak ondertussen gemaakt. Tesla service Amsterdam :) THX
 
  • Like
Reactions: HWS
Een schokkende (Tesla komt heel positief uit de test) vergelijking tussen Tesla's Autopilot en de nieuwste E-klasse met Drive Pilot. Drive Pilot moet de Autopilot van Mercedes voorstellen, maar de huidige implementatie is ronduit gevaarlijk. Deze link geeft wat bizarre plaatjes: Hands off - autofil.no en hier nog twee verhalen: Mercedes’s New E-Class Kinda Drives Itself—And It’s Kinda Confusing en The War For Autonomous Driving: 2017 Mercedes-Benz E-Class VS. 2017 Tesla Model S

Edit: Hans, je was mij net voor ;)
 
Ik heb zelf een dag met AP gereden in een Model S, tezamen met nog een Model S rijder en 2 MB E-klassen met hun vorm van AP. Die dag hebben we een man of 25-30 laten ervaren wat nu de stand van zaken is. Hieruit bleek ook maar al te duidelijk hoeveel Tesla voorloopt op MB!
 
obj.jpg
obj (1).jpg
een foto zegt meer dan 1000 woorden..
edit: 2 foto's meer dan 2000 woorden..
 
Last edited:
  • Funny
  • Informative
Reactions: MickC and eelcodb
Toch is ook Tesla nog lang niet zo ver als we zouden willen. Ik ben vandaag heen en weer gereden door de 'Vallée de l'Ouche' (de D33 in de Côte d'Or.) Het is een prachtige route maar er zitten maar weinig stukken in die recht zijn. Stroomafwaarts vanmiddag haalde ik ongeveer 30% op AP zolang ik maar 75 reed. 's Avonds stroomopwaarts met laagstaande zon was het eigenlijk niet te doen. Een paar keer 10-20 seconden maar dan moest ik alweer ingrijpen.
 
Wow, goede vergelijking en beschrijving van wat de systemen doen en zouden moeten doen.
Toch vind ik nog steeds dat Tesla betere voorlichting zou kunnen geven over *hoe* het systeem werkt en bijleert.
Dat zou het vertrouwen in het systeem vergoten.
En misschien ook voorkomen dat mensen het systeem te veel gaan vertrouwen.

-------------
In the final analysis, safety is the only metric that counts, but here’s a Catch-22: no matter how much safer the technology, consumers have to:
  1. Trust it
  2. Understand how it works
  3. Want to use it
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and CO2CLEAN