Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk uit naar 8.0, maar vind ook dat 7.1 al echt serieus beter is geworden, de laatste maanden, in verkeerswisselaars nemen. Komende van A'pen en de Brusselse ring oostwaarts opgaand kijk ik er vandaag zelfs niet méér naar om dan op de snelweg zelf (AP vertraagt vanzelf naar zo'n 90 km/u, ook zonder wagens voor je, waar ie vroeger de bocht wel graag probeerde @ 120 km/u zonder je eerst te vragen of een defibrillator aan boord had).

In vele andere bochten merk ik ook dat AP, in tegenstelling tot maanden geleden, zijn snelheid aanpast; kan 'fleat learning' zijn, maar mogelijk kijkt AP nu ook al stiekem mee op de GPS, een beetje zoals wij dat doen op een col in de bergen om te weten wanneer de volgende haarspeldbocht eraan komt.
 
Ik heb al een paar keer gehad dat alle alarmen en bellen afgingen bij het inhalen van een vrachtwagen terwijl ik op AP reed. Er wordt dan ook sterk afgeremd en op dat moment zit ik al zo goed als naast de achterkant van de vrachtwagen. Je schikt je kapot. Ik kan nog niet verklaren waarom dit gebeurd, maar zo snel als de alarmen komen gaan ze ook weer.
Als de vrachtwagen dicht aan de wegmarkering rijdt en de MS remt is dat echt omdat deze aan deze markeringen rijdt.

Bij mij verkleurt tijdens het afremmen het vrachtwagen symbool in de display zolang als er geremd wordt.

Dus het is inderdaad een vrachtwagen die dan voor stevig afremmen zorgt.

De huidige camera is kan geen diepte zien dus we zullen deze beperking wel houden in tegenstelling van hen die met een dubbele onder de voorruit gaan rijden.

De huidige uit geleverde MS en MX modellen hebben een afgedekte plaat bij de achteruitkijkspiegel, bij mij zit de camera in het midden, de nieuwere uit het midden met aan de andere kant de afdekking waarachter de tweede camera kan worden geplaatst.
De bedrading schijnt er ook al voor te liggen.

Wie weet wat er over een jaar of twee wordt gebruikt, het systeem zal dan wel zijn uitgebreid met extra radars aan de achterkant en zijkanten.
 
Ik heb al een paar keer gehad dat alle alarmen en bellen afgingen bij het inhalen van een vrachtwagen terwijl ik op AP reed. Er wordt dan ook sterk afgeremd en op dat moment zit ik al zo goed als naast de achterkant van de vrachtwagen. Je schikt je kapot. Ik kan nog niet verklaren waarom dit gebeurd, maar zo snel als de alarmen komen gaan ze ook weer.
Aha, ik ben dus niet alleen. Gisteren op en neer naar Groningen heb ik ook een paar keer hetzelfde meegemaakt. Weliswaar geen alarmbellen maar wel dat AP opeens gaat inhouden als je een vrachtwagen inhaalt. Trapje op het wattpedaal lost het wel meteen op.
 
Heb de indruk dat na de software update naar 2.32.100 de AP gevoeliger is geworden.
Vandaag op en neer naar Leuven geweest en tijdens het inhalen van een vrachtwagen geen toeters en bellen maar wel plotseling willen uitwijken naar de vrachtwagen. Ingreep van de rij-instructeur moest een botsing voorkomen.
Ik moet de dashcam nog nakijken wat er nou precies gebeurd is.
Verder ook regelmatig meegemaakt op de A2 in belgie dat AP niet van rijstrook wil wisselen. uiteraard stuur vast en richting gegeven.
 
Als de vrachtwagen dicht aan de wegmarkering rijdt en de MS remt is dat echt omdat deze aan deze markeringen rijdt.

Ik denk en hoop dat dit ook zo is, echter vanmorgen haalde ik op de AP een UPS busje in op de A50 en dat busje ging ineens naar links en kwam echt over de middellijn. De Tesla greep in dit geval helemaal niet in, dat moest ik zelf doen anders had ik echt een aanrijding gehad.

Soms gebeurd het ook dat de Tesla waarschuwt voor een frontale aanrijding (bij mij staat de "gevoeligheid" op medium) terwijl ik ruim van de voorganger zit. Op andere momenten dat ik er echt dicht op zit, wordt er niets gemeld. Kortom het lijkt alsof de systemen niet iedere keer hetzelfde reageren. Begrijp mij niet verkeerd hoor: ik ben zeer blij met de auto, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering en zelf blijven opletten is nog steeds heel erg belangrijk. Het systeem is nog wat wispelturig.
 
  • Informative
Reactions: BartJ
Na het terug kijken van de dashcam beelden, bleek de vrachtwagen met zijn rechter wielen over de vluchtstrooklijn te rijden.
Geen idee waarom AP naar rechts stuurde.
Weet iemand of tesla deze informatie kan gebruiken, of is er een meldpunt voor dit soort gevallen.
Hoe meer input we kunnen geven hoe beter het systeem wordt.
 
Je zou niet moeten schromen om dit gewoon rechtstreeks aan Sterling Anderson (Autopilot Program Director) te melden.
Zijn e-mailadres is eenvoudig te raden als je weet dat Mark Rutte zijn adres mrutte(apestaartje)jeweetwel.com zou zijn.
Sterling leidt het wel naar de juiste plek.
 
Soms gebeurd het ook dat de Tesla waarschuwt voor een frontale aanrijding (bij mij staat de "gevoeligheid" op medium) terwijl ik ruim van de voorganger zit. Op andere momenten dat ik er echt dicht op zit, wordt er niets gemeld. Kortom het lijkt alsof de systemen niet iedere keer hetzelfde reageren. Begrijp mij niet verkeerd hoor: ik ben zeer blij met de auto, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering en zelf blijven opletten is nog steeds heel erg belangrijk. Het systeem is nog wat wispelturig.

Bij mij staat het op early. Wanneer je een pedaal anders aanraakt bij het naderen van een voertuig komt er meestal geen melding. Wanneer ik hem laat uitbollen richting een voertuig dat afremt om af te slaan krijg ik wel een waarschuwing. Dus volgens mij kijkt hij niet enkel naar de afstand en voertuig voor u, maar ook naar u reactie.
 
Sorry, ook in ander draadje gepost maar hoort hier. Ben benieuwd wat er gaat komen (en wanneer). Dan snel gaan posten bij SeC, erger nog dan het Pokemon gedoe :)

Schermafbeelding 2016-08-31 om 17.27.31.png
 
Kan iemand me uitleggen wat het nieuwe is aan het nemen van verkeerswisselaars? Volgens mij lukt dit nu toch ook met de lane change? Richtingaanwijzer aan en je bent op de andere snelweg via de verkeerswisselaar/klaverblad.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd...
 
Kan iemand me uitleggen wat het nieuwe is aan het nemen van verkeerswisselaars? Volgens mij lukt dit nu toch ook met de lane change? Richtingaanwijzer aan en je bent op de andere snelweg via de verkeerswisselaar/klaverblad.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd...
In mijn (nog beperkte) ervaring aarzelt hij langer bij een geblokte streep (op/afritten) dan bij een onderbroken streep (rijstrookscheiding).
 
Kan iemand me uitleggen wat het nieuwe is aan het nemen van verkeerswisselaars? Volgens mij lukt dit nu toch ook met de lane change? Richtingaanwijzer aan en je bent op de andere snelweg via de verkeerswisselaar/klaverblad.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd...
Lane change werkt bij mij niet altijd, ik weet niet waarom, maar ik denk dat het iets met de drukte te maken heeft. Als er te veel auto's om je heen zitten moet ie denk ik te lang nadenken of het wel veilig is, ook al is er ruimte genoeg.
Invoegen heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat was geen succes.
Richting aanwijzer uit, handjes aan het stuur, genoeg ruimte. Toe maar dacht ik, ga maar, je kan het! en er gebeurde niets, maar zodra mijn voorganger ingevoegd was zag de auto ruim baan en wilde ervan door gaan richting vluchtstrook! Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als de witte lijnen van het eind van de invoegstrook in beeld zouden komen maar zover heb ik het niet laten komen.
 
Lane change werkt bij mij niet altijd, ik weet niet waarom, maar ik denk dat het iets met de drukte te maken heeft. Als er te veel auto's om je heen zitten moet ie denk ik te lang nadenken of het wel veilig is, ook al is er ruimte genoeg.
Invoegen heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat was geen succes.
Richting aanwijzer uit, handjes aan het stuur, genoeg ruimte. Toe maar dacht ik, ga maar, je kan het! en er gebeurde niets, maar zodra mijn voorganger ingevoegd was zag de auto ruim baan en wilde ervan door gaan richting vluchtstrook! Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als de witte lijnen van het eind van de invoegstrook in beeld zouden komen maar zover heb ik het niet laten komen.

Waarschijnlijk was de afscheiding met de gewone rijbaan blokken i.p.v. een onderbroken streep. Voor zover ik begrijp maakt versie 8.0 dit beter. Overigens, als de witte lijnen in beeld zouden komen dan zou hij daar wel op reageren waarschijnlijk door naar links te gaan als daar genoeg ruimte is. Ik weet niet wat als die ruimte er niet is.
Lanechanging werkt niet altijd en niet altijd is te achterhalen waarom. Inderdaad houdt verkeer op de linker strook hem tegen. Maar bij druk verkeer doe ik het dan wel zelf, maar als het rustig voorthobbelt dan gaat het meestal prima.

Over een paar weken hebben we 8.0 of 8.1. Dat brengt grote verbeteringen. Overigens blijft het voorlopig nog allemaal in ontwikkeling.
 
Lane change werkt bij mij niet altijd, ik weet niet waarom, maar ik denk dat het iets met de drukte te maken heeft. Als er te veel auto's om je heen zitten moet ie denk ik te lang nadenken of het wel veilig is, ook al is er ruimte genoeg.
Invoegen heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat was geen succes.
Richting aanwijzer uit, handjes aan het stuur, genoeg ruimte. Toe maar dacht ik, ga maar, je kan het! en er gebeurde niets, maar zodra mijn voorganger ingevoegd was zag de auto ruim baan en wilde ervan door gaan richting vluchtstrook! Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als de witte lijnen van het eind van de invoegstrook in beeld zouden komen maar zover heb ik het niet laten komen.
Heb je de lane change feature wel aangezet in je bestuurdersprofiel? Anders kan het nog wel even duren voordat je Tesla het wil doen.
 
Bij mij werkt de lane change verbazend goed de laatste tijd. Ik moet het stuur minimaal aanraken en halverwege (en soms vroeger) kan ik al loslaten. Ik gebruik het wel enkel bij weinig verkeer. Bij drukte neem ik het altijd even over.
Vorige week maar 1x voorgehad dat hij niet wou wisselen. Even richtingaanwijzer uitgezet en opnieuw aan en toen deed hij het wel.

Ik zit nog op firmware 7.1.2.32.23