Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal te mooi om waar te zijn.

Time will tell...

Inderdaad. Maar het gaat er niet alleen om je die auto van jouw eigen gedrag kan laten leren, maar juist ook van het gedrag van alle anderen. Dat is waarom Machine Learning zo interessant is. Trainen op jouw gedrag kan overigens ook heel erg nadelige bijwerking hebben. Zo zou de auto die door mij getraind is altijd naar de linkerbaan willen. Misschien is dat bij jou wel anders :). Juist die veelheid aan facetten, en daar het optimale model uit te destilleren is wat Tesla's Fleet Learning onderscheid.

Dat die jongen slim is, geen twijfel. Zijn houding vind ik heel wat anders, en zal er ook zeker mee te maken hebben dat hij het bij een werkgever niet erg lang uithoud.
 
Inderdaad. Maar het gaat er niet alleen om je die auto van jouw eigen gedrag kan laten leren, maar juist ook van het gedrag van alle anderen. Dat is waarom Machine Learning zo interessant is. Trainen op jouw gedrag kan overigens ook heel erg nadelige bijwerking hebben. Zo zou de auto die door mij getraind is altijd naar de linkerbaan willen. Misschien is dat bij jou wel anders :). Juist die veelheid aan facetten, en daar het optimale model uit te destilleren is wat Tesla's Fleet Learning onderscheid.
Punt is echter dat Tesla's vloot reeds regels mee heeft gekregen, en nu nog ervaring moet opdoen. Daar zijn ze inderdaad voor op Hotz. Maar eenmaal dat zijn systeem in duizenden auto's zit, dan kan het storm lopen met zijn vloot. Want: stel hij verkoopt de sensor kant van zijn systeem aan particulieren wereldwijd voor laten we zeggen $500 (of hoeveel die componenten ook mogen kosten). Dan gaan die data voor hem verzamelen en wordt zijn vloot gevoed qua rijgedraglessen zeg maar. Dus nog geen autopiloot maar meer een piloot in training, die niet zelf de pedalen en stuur bedient maar wel uitleest. Dan zou hij wel een heel snel op Tesla kunnen inlopen!

Dat die jongen slim is, geen twijfel. Zijn houding vind ik heel wat anders, en zal er ook zeker mee te maken hebben dat hij het bij een werkgever niet erg lang uithoud.
Die houding is niet zoveel verschillend van Steve Jobs, of Mark Zuckerberg bijvoorbeeld... Hij is misschien wel arrogant, maar met reden volgens mij. Het zijn niet het soort mensen die je in een kooi stopt, ze zullen zich daar zeker tegen verzetten.

Tesla's lijken voor de gewone persoon ook te mooi om waar te zijn, maar toch rijden we er in nu.
 
We zullen zien. Niemand geloofd dat je zo'n systeem zonder lidar kunt maken, en dat kost alleen al zo'n 2K. Die Lidar was ook te zien op zijn prototype. Als blijkt dat hij zonder kan en toch 99,9999% wereldwijd betrouwbaar is ben ik onder de indruk.

Overigens heeft een Tesla niet zo zeer regels meegekregen, die gebruikt de output van de MobilEye om te matchen met een getraind universeel model. Dat is wat door iedereen gelijk is, en op basis van de ervaringen van alle gebruikers wordt dat steeds beter op hoofdlijnen. Zo herkent het situaties die door de deelnemers worden ervaren. Deze 'feature' herkenning wordt daardoor steeds betrouwbaarder.

Overigens komt MobilEye ook met een OEM systeem waar dit inzit, dat zul je binnenkort aantreffen bij Nissan, Ford, etc. Alleen Mercedes en Tesla zijn zelf bezig, alleen maar om een voorsprong op de rest te houden.

Verder gaat de vergelijking net Facebook en Apple niet op. Die oprichters hebben laten zien met anderen te kunnen samenwerken, en zelf in staat te zijn om mensen te motiveren, en er een business uit te kunnen opbouwen. Ik hoop dat hij iemand treft die hem kan helpen, net als Brin en Page bij Google, die Eric Schmidt op het juiste moment tegenkwamen.

Ik houd er over op :) - ik ben een beetje allergisch voor dit soort types geworden. Mooie start, maar laat de rest dan ook maar zien...
 
Kwam big een interessante aanvulling tegen: Elon Musk Says Tesla Vehicles Will Drive Themselves in Two Years - Fortune

Deze zin is vooral relevant:

“Demoware is easy; production software is hard,” Musk says. “It’s easy to do a cool demo, it’s hard to put something out. Especially software that’s going to work on millions of different roads all around the world in a wide range of circumstances—in winter, in summer, in rain, in dust—there’s a world of difference there.”

Verder is dit een handzaam overzicht van de verschillende vormen van Autopilot

5c7d40539611ce5a658e9432e27ca218.jpg
 
Vanavond voor het eerst met mijn nieuwe speeltje op autosteer gereden. Maar de N44 vindt hij niet echt fijn. Hij is duidelijk bang van die zinken middenrail. In de rechterbaan gaat het prima, in de linkerbaan blijft hij angstvallig ver weg van die rail en houdt hij de rechterkant van de baan aan; en die is al niet echt heel breed.
Het is duidelijk meer een ding voor brede snelwegen.
 
Dit is nog een interessant artikel voor geïnteresseerden in de achterliggende techniek van de autopilot. Dit is dan wel iets van de Universiteit van Camebridge, maar het gaat om de aanpak.

De video beelden van dit SegNet geanaliseerd, en de gedetecteerde objecten worden geclassificeerd, ze maken daarbij (nog steeds) gebruik van de basis ideeën van Bayes, uit 17xx. Nu gaan er nog wel een paar extra laagjes overheen, maar zo snel detecteren en classifieren - dat is knap. Zoals gezegd, leuk om te kijken als je interesse hebt in de basis ideeën achter je AutoPilot. In het geval van Tesla komt dit soort informatie uit het MobileEye systeem, wat nog een graadje nauwkeurig omdat het ook meerdere sensors meeneemt. Er komt dus niet, zoals wel wordt gedacht, 'video' uit, maar ook dit soort informatie objecten.

The first system, called SegNet, can take an image of a street scene it hasn’t seen before and classify it, sorting objects into 12 different categories — such as roads, street signs, pedestrians, buildings and cyclists – in real time. It can deal with light, shadow and night-time environments, and currently labels more than 90% of pixels correctly. Previous systems using expensive laser or radar based sensors have not been able to reach this level of accuracy while operating in real time.


A New System Lets Self-Driving Cars Streets On The Fly | TechCrunch
 
Last edited by a moderator:
deze morgen op AP aan het rijden terwijl "Watching the wheels" van John Lennon speelde.

de tekst was wel toepasselijk:
...
I'm just sitting here watching the wheels go round and round
I really love to watch them roll
No longer riding on the merry-go-round
I just had to let it go

Ahhh, people ask me questions, lost in confusion
Well, I tell them there's no problem, only solutions
Well, they shake their heads and they look at me as if I've lost my mind
I tell them there's no hurry, I'm just sitting here doing time

JOHN LENNON Watching the Wheels - YouTube
 
Dat komt omdat op de meest verlate plek er toch steeds één of andere politieagent staat te observeren.
Stop-bord betekent stoppen, volledig stilstaan. En waag het niet nog een beetje te bollen, want ze komen achter je aan.

Gelukkig blijkt 'me know nothing, I'm from Belgium':wink: meestal voldoende om er met een waarschuwing van af te komen.
 
ze rijden misschien zelden te hard maar ik wel. onderweg naar Area 51 gelaserd vanuit tegemoetkomende patrolcar, $ 400 boete. Wel stereotiepe fimscene, verlaten weg in de woestijn, agent type Ben Dover, RayBan, en handen netjes bovenop het stuur houden, license and registration please... eindigde gelukkig net niet in the county jail :)

Ik daar ook. Die borden staan op vrijwel iedere kruising en het valt me op dat de meeste Amerikanen daar netjes stoppen.
Ook rijden ze daar zelden te hard, zelfs niet op een 800 km lange weg door de woestijn van Nevada.
 
Vanavond voor het eerst met mijn nieuwe speeltje op autosteer gereden. Maar de N44 vindt hij niet echt fijn. Hij is duidelijk bang van die zinken middenrail. In de rechterbaan gaat het prima, in de linkerbaan blijft hij angstvallig ver weg van die rail en houdt hij de rechterkant van de baan aan; en die is al niet echt heel breed.
Het is duidelijk meer een ding voor brede snelwegen.

Helemaal waar dat bruggetje zit bij Lisse/Kaag. Daar worden de banen te smal en bovendien een flinke bult. Daar gaat stee vast alle alarmen af.

Ik rijd eigenlijk alleen nog maar op de autopilot... overal en altijd... Gaat eigenlijk alleen maar prima. Deze week even op en neer gereden naar Lille met de autopilot. Wat heerlijk!

Als haast heb (of op tijd moet zijn op een afspraak) is auto pilot niet ideaal. Wisseld niet snel van baan en houdt steeds in op tacc.
Is het echter we zien wel hoe laat we er zijn (weekeind) dan is autopilot heerlijk. Helemaal in de file.