Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autovisie glijdt uit

This site may earn commission on affiliate links.
In de laatste Autovisie, nr 4 van 11-2-2016, haalt hoofdredacteur Jaco Bijlsma uit naar Tesla.
Ik heb hem onderstaande reactie geschreven.

Beste Jaco,
Je schrijft in je ‘Welkom’ in Autovisie 4 van 11 februari 2016 nogal vilein ‘tijdens menige test al bleek dat zo’n Tesla net zo min volledig autonoom kan rijden als auto’s van welk merk dan ook’. Die tests Jaco, bestaan helemaal niet.

Je doet voorkomen alsof Tesla claimt dat Tesla’s autonoom zouden kunnen rijden.
Tesla werkt aan autonoom rijdende auto’s, net als veel andere merken. Tesla heeft een autopilot systeem ingebouwd dat een aantal dingen die een autonoom rijdende auto in de toekomst moet gaan kunnen, nu al verdomd goed kan. Een rijbaan volgen met goede wegbelijning, een voorgaande auto volgen, zelfs zonder belijning, gaat nu al fantastisch. Veilig afstand houden van een voorligger en zelfstandig inhalen en inparkeren gaat ook perfect.
Tesla beschouwt deze mogelijkheden alleen als hulpmiddelen en absoluut niet als autonoom rijden. Tesla wijst daar ook indringend op. Hou je bijv. je handen van het stuur, dan weet de auto dat direct en toont een waarschuwing dit niet te doen.

Tesla valt te prijzen dat zij de modernste veiligheidssystemen, inclusief autopilot, voor zijn klanten beschikbaar maakt. Er zijn door vele duizenden eigenaren al miljoenen kilometers veiliger mee afgelegd. De gevestigde, meestal Duitse ‘premium’ merken lijden nog aan koudwatervrees en stellen de mogelijkheden die er nu al zijn niet of mondjesmaat beschikbaar aan hun klanten.

Ik snap dat redacteuren van Autovisie kennelijk ‘petrolheads' moeten zijn. Auto’s moeten voor jullie liefst een handgeschakelde en achterwiel aangedreven BMW 3 of 5 serie of nog liever een pure Porsche 911 zijn. Jullie vinden de hele tendens naar elektrische aandrijving maar niks. Dat mag natuurlijk maar over enkele jaren schrijven jullie over niks anders meer.

Je schrijft in je laatste alinea:
‘Verdiep je eerst eens in de materie en geef dan je oordeel, gebruik je gezonde verstand!’
Je had het niet beter kunnen opschrijven, nu nog zelf toepassen.
Met vriendelijke groet,
Wim Schermer
Een abonnee met een Tesla met autopilot
 
Ik had Autovisie altijd nog vrij hoog zitten, zelfs ook over Tesla. Ik vond destijds de dubbeltest van de MS met de Porsche Panamera Hybrid smullen met teksten als "maar als je de grenzen van de Tesla in bochten opzoekt rijd je de Porsche al snel zoek". Ze moeten bij Autovisie toen gedacht hebben: "we zetten het beste van de huidige auto-industrie (ahum van de gevestigde benzine-orde) tegenover de Tesla Model S, dat kan de Tesla gewoon niet winnen". En ik vond het sportief dat ze de Tesla toen toch hebben laten winnen.

Geen idee waarom het tij daar kennelijk gekeerd lijkt, maar dat Bijlsma de plank misgeslagen heeft is voor ons wel duidelijk. Nu nog de lezers van Autovisie (rectificatie bijvoorbeeld).
Overigens inderdaad schitterend slot van je reactie Wim. Zo'n voorzet krijg je niet vaak... :smile:
 
Vergeet niet dat autojournalisten veel belang hebben om vriendjes te blijven met de gevestigde orde. Tesla koopt geen advertenties in de bladen. Tesla nodigt hen niet uit om in een tropische bestemming een auto te testen. Het zou mij niet verbazen als tijdens een dinertje na een testrit gesproken is over dit thema.
 
Geweldige reactie.

Tja, die bladen moeten verkocht worden en de meeste abonnee's van Autovisie houden niet zo van elektrische auto's. En de adverteerders al helemaal niet. Dus wellicht dat dat een drijfveer was? In ieder geval hoop ik dat ze iets met je bericht gaan doen..
 
Voor veel autoliefhebbers is de overgang van een brullend stuk mechanische voortbeweging naar een rijdend ICT platform nogal groot. Een auto die beter wordt terwijl je 'm bezit - is een ongekend begrip, en ik vermoed dat dit ook pas begint door te dringen als er meer en meer van dit soort technieken gemeengoed worden. Omdat het steeds verbeterd is het ook lastig te begrijpen dat autopilot een stapje op weg is naar autonoom rijden. Er is nogal een verschil tussen de Google pods waar geen stuur of chauffeur meer in zit en wat Tesla nu levert.

Wat me meer vooral stoort is dat een blad dat een behoorlijke reputatie heeft en die te grabbel gooit door maar gewoon wat te roepen. Ze zouden het Amerikaanse 'Car and Driver' als voorbeeld kunnen nemen, die doen gewoon een echte test: Semi-Autonomous Cars Compared! Tesla vs. BMW, Mercedes, and Infiniti Car and Driver . Spoiler alert: Tesla Rules.
 
Vergeet niet dat autojournalisten veel belang hebben om vriendjes te blijven met de gevestigde orde. Tesla koopt geen advertenties in de bladen. Tesla nodigt hen niet uit om in een tropische bestemming een auto te testen. Het zou mij niet verbazen als tijdens een dinertje na een testrit gesproken is over dit thema.

Juist. Dat is ook een flink onderdeel van het verhaal.


Ik lees overigens sinds ik een Model S heb geen enkel autoblad meer. Wat is het toch saai om over ICE's te lezen. Bah.
 
@Wim S. Ik begin me ook in stijgende mate te storen aan de bevooroordeelde pers. Ben al ruim 25 jaar lid van autovisie maar overweeg dit abonnement al een tijdje op te zeggen. Ik beschouw mij nog steeds als een Petrolhead, althans een autoliefhebber in hart en nieren. Het geluid van een mooie Italiaanse of engelse volbloed weet mij nog steeds te bekoren. Echter, sinds dat ik ook Tesla rij blader ik het blad hoogstens nog vluchtig door. Als er dan al iets over electrisch rijden staat en Tesla in het bijzonder is het vaak onjuist of met een negatieve ondertoon. Dit staat haaks op mijn ervaring en de omgeving waar ik deze mee deel. Zij die het zich kunnen veroorloven stappen over naar elektrisch, ook de Petrolheads. Een paar voorbeelden van kennissen die ik mijn auto liet ervaren:
  • Tesla P85D - Mercedes R
  • Tesla P85D - Range Rover Evoque
  • Tesla 85D - Porsche Cayenne Turbo
  • BMW i3 - Fiets
  • Mercedes B-electric - VW Tiguan

Na een proefrit, soms van enkele dagen (ik laat ze pas gaan als ze om zijn:rolleyes:), is men unaniem dat dit de toekomst is. Ik snap werkelijk niet waarom de pers/Autovisie dat niet zo ervaart. Ik lees ook nooit ervaringen van mensen die een poosje EV gereden hebben terug gaan naar ICE en zeggen "nooit meer een EV voor mij". Andersom wel.
 
Die bevooroordeelde pers... soms gaat het nog veel verder. Als ik kijk naar de Vereniging Eigen Huis, dan zou je toch verwachten dat die opkomt voor de belangen van de eigen woningbezitter... en over allerlei zaken een objectieve mening heeft en advies kan geven.
In de nieuwste VEH staat iets sulligs vermeld over de nieuwe subsidie ISDE voor warmtepompen, en er staat nog net niet dat je wel gek bent als je daarvoor kiest, maar een voordeel vermelden van een warmtepomp is kennelijk teveel gevraagd. Tja... ze zijn inmiddels energieleverancier (zo ook de Consumentenbond) en ze werken samen met een ouderwetse installateur. Ze adviseren wel over nieuwe CV-ketels... en daar lees ik ook helemaal niks over warmtepompen. Ik zeg niet dat ze gasketels moeten afraden, maar ze zouden op z'n minst iets over de voor- en nadelen van de verschillende verwarmingsmethoden kunnen vermelden. Vooral als daar forse verschuivingen in optreden door nieuw beleid van de overheid...
 
Ik heb tevens al eerder met de heer Bijlma persoonlijk mogen praten over de toekomst van de auto en specifiek de ontwikkeling van electrische auto's. Dit zonder eerst gemeld te hebben dat ik zelf een overtuigd Tesla rijder ben. De negatieve houding naar alles wat geen ICE is was mij toen al opgevallen. Jammer dat een AUTO blad zo kortzichtig kijkt. Ongeacht je voorkeur voor ICE of EV.
Kan mij volledig vinden in de reactie van Wim.
 
Ik stuurde hem eind 2015 via FB (van mijn vrouw :p) al een reactie waarin hij Tesla ook al op de korrel nam. Schijnbaar heeft dat niet geholpen, tijd om afscheid te nemen van een abonnement lijkt het.

Laat even weten of jij wel een reactie ontvangt, ik hoorde niets…uiteraard
 
Leuke thread :) Laten we eerlijk zijn: als Tesla-fans zijn we natuurlijk ook wel een beetje extra gevoelig voor datgene dat een ander niet goed vindt aan Tesla; zeker als we zelf vinden dat het betreffende deel, de AP met AS, wel goed is, toch?

Ik denk dan 2 dingen:
1. Tesla is het merk boven het maaiveld, en dan kun je klappen verwachten. Hoge bomen vangen veel wind. Maar dat is het kenmerk van vooruitstrevendheid. Dus eigenlijk een compliment. Tesla is het kennelijk waard om te worden aangevallen.
2. De eerlijkheid dient te zegen dat andere merken ook best ver zijn. Velen van jullie reden voor de MS wellicht ook al een auto met ACC en rijbaan-correctie of hoe het ook heten mag. Peugeot en Ford parkeren ook al zelf in, en er zijn er nog meer. De nieuwe Mercedes kan ook autonoom inhalen. Is de Tesla beter? In potentie denk ik wel, want de echte kracht van Tesla ligt wat mij betreft in de continue software updates. De concurrentie lonkt en dreigt; maar wij kunnen Tesla helpen de voorsprong te blijven boeken. En die krijgen we via software updates mooi weer terug. Dank u Sint Teslaatje.
 
Leuke thread :) Laten we eerlijk zijn: als Tesla-fans zijn we natuurlijk ook wel een beetje extra gevoelig voor datgene dat een ander niet goed vindt aan Tesla; zeker als we zelf vinden dat het betreffende deel, de AP met AS, wel goed is, toch?

Ik denk dan 2 dingen:
1. Tesla is het merk boven het maaiveld, en dan kun je klappen verwachten. Hoge bomen vangen veel wind. Maar dat is het kenmerk van vooruitstrevendheid. Dus eigenlijk een compliment. Tesla is het kennelijk waard om te worden aangevallen.
2. De eerlijkheid dient te zegen dat andere merken ook best ver zijn. Velen van jullie reden voor de MS wellicht ook al een auto met ACC en rijbaan-correctie of hoe het ook heten mag. Peugeot en Ford parkeren ook al zelf in, en er zijn er nog meer. De nieuwe Mercedes kan ook autonoom inhalen. Is de Tesla beter? In potentie denk ik wel, want de echte kracht van Tesla ligt wat mij betreft in de continue software updates. De concurrentie lonkt en dreigt; maar wij kunnen Tesla helpen de voorsprong te blijven boeken. En die krijgen we via software updates mooi weer terug. Dank u Sint Teslaatje.

Eens, en ik hoop dan ook (voor de veiligheid van iedereen in het verkeer) dat de andere merken Tesla en elkaar flink aan het ontwikkelen zetten, zodat het verkeer veiliger wordt. Ander puntje is dat ik de afgelopen tijd wat filmpjes heb opgezocht van andere merken en hun "autopilot" functies. Conclusie: Tesla ligt mijlenver voor. Ik heb filmpjes gezien van Mercedes die bij stapvoets rijden de auto niet meer recht kreeg en dus bleef "stuiteren" van links naar rechts (wel binnen de lijntjes, maar bijna 45 graden scheef). Audi had ook al geen goede indruk achtergelaten met hun A8 en BMW heeft simpelweg zelfmoordneigingen als ik dit filmpje bekijk: Test: Driving Assistant Plus im neuen 7er-BMW (G11/G12) - YouTube

Vooral van Mercedes had ik meer verwacht, omdat zij al heel ver zijn met autonome auto's zoals in dit filmpje wordt gedemonstreerd: https://www.youtube.com/watch?v=FeifFwLDVBU
 
@Wim S. Ik begin me ook in stijgende mate te storen aan de bevooroordeelde pers. Ben al ruim 25 jaar lid van autovisie maar overweeg dit abonnement al een tijdje op te zeggen. Ik beschouw mij nog steeds als een Petrolhead, althans een autoliefhebber in hart en nieren. Het geluid van een mooie Italiaanse of engelse volbloed weet mij nog steeds te bekoren. Echter, sinds dat ik ook Tesla rij blader ik het blad hoogstens nog vluchtig door. Als er dan al iets over electrisch rijden staat en Tesla in het bijzonder is het vaak onjuist of met een negatieve ondertoon. Dit staat haaks op mijn ervaring en de omgeving waar ik deze mee deel. Zij die het zich kunnen veroorloven stappen over naar elektrisch, ook de Petrolheads. Een paar voorbeelden van kennissen die ik mijn auto liet ervaren:
  • Tesla P85D - Mercedes R
  • Tesla P85D - Range Rover Evoque
  • Tesla 85D - Porsche Cayenne Turbo
  • BMW i3 - Fiets
  • Mercedes B-electric - VW Tiguan

Na een proefrit, soms van enkele dagen (ik laat ze pas gaan als ze om zijn:rolleyes:), is men unaniem dat dit de toekomst is. Ik snap werkelijk niet waarom de pers/Autovisie dat niet zo ervaart. Ik lees ook nooit ervaringen van mensen die een poosje EV gereden hebben terug gaan naar ICE en zeggen "nooit meer een EV voor mij". Andersom wel.

Hier ook een echte petrolhead. Altijd geabonneerd geweest op verschillende magazines, maar mijn interesse is intussen geslonken de echte leuke wagens(v6 of hoger).
Petrolicious is een site die mij heel hard kan bekoren.
Hopelijk ooit de tijd en ruimte om een leuke hobbywagen te bezitten.