Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autovisie glijdt uit

This site may earn commission on affiliate links.
Laatst ook de zogenaamde ANWB test van de zuinigste elektrische auto's waarin Tesla bijna niet voorkwam; Nu weer Autovisie met kritiek op onze auto; Het moet wellicht bedreigend zijn voor de huidige automarkt, ik kan het niet anders verklaren. Het is angst voor en het afzetten tegen de komende veranderingen. Prima reactie Wim!
 
In de laatste Autovisie, nr 4 van 11-2-2016, haalt hoofdredacteur Jaco Bijlsma uit naar Tesla.
Ik heb hem onderstaande reactie geschreven.

Beste Jaco,
Je schrijft in je ‘Welkom’ in Autovisie 4 van 11 februari 2016 nogal vilein ‘tijdens menige test al bleek dat zo’n Tesla net zo min volledig autonoom kan rijden als auto’s van welk merk dan ook’. Die tests Jaco, bestaan helemaal niet.

Je doet voorkomen alsof Tesla claimt dat Tesla’s autonoom zouden kunnen rijden.
Tesla werkt aan autonoom rijdende auto’s, net als veel andere merken. Tesla heeft een autopilot systeem ingebouwd dat een aantal dingen die een autonoom rijdende auto in de toekomst moet gaan kunnen, nu al verdomd goed kan. Een rijbaan volgen met goede wegbelijning, een voorgaande auto volgen, zelfs zonder belijning, gaat nu al fantastisch. Veilig afstand houden van een voorligger en zelfstandig inhalen en inparkeren gaat ook perfect.
Tesla beschouwt deze mogelijkheden alleen als hulpmiddelen en absoluut niet als autonoom rijden. Tesla wijst daar ook indringend op. Hou je bijv. je handen van het stuur, dan weet de auto dat direct en toont een waarschuwing dit niet te doen.

Tesla valt te prijzen dat zij de modernste veiligheidssystemen, inclusief autopilot, voor zijn klanten beschikbaar maakt. Er zijn door vele duizenden eigenaren al miljoenen kilometers veiliger mee afgelegd. De gevestigde, meestal Duitse ‘premium’ merken lijden nog aan koudwatervrees en stellen de mogelijkheden die er nu al zijn niet of mondjesmaat beschikbaar aan hun klanten.

Ik snap dat redacteuren van Autovisie kennelijk ‘petrolheads' moeten zijn. Auto’s moeten voor jullie liefst een handgeschakelde en achterwiel aangedreven BMW 3 of 5 serie of nog liever een pure Porsche 911 zijn. Jullie vinden de hele tendens naar elektrische aandrijving maar niks. Dat mag natuurlijk maar over enkele jaren schrijven jullie over niks anders meer.

Je schrijft in je laatste alinea:
‘Verdiep je eerst eens in de materie en geef dan je oordeel, gebruik je gezonde verstand!’
Je had het niet beter kunnen opschrijven, nu nog zelf toepassen.
Met vriendelijke groet,
Wim Schermer
Een abonnee met een Tesla met autopilot

tjonge tjonge je had toch meer mogen verwachten van een autojournalist. PFFFF goede repliek Wim :biggrin:
 
tjonge tjonge je had toch meer mogen verwachten van een autojournalist. PFFFF goede repliek Wim :biggrin:

Ja, dit gebeurt steeds meer. Het zal er ook mee te maken hebben dat hun toekomst op de tocht komt te staan.

Elk artikel dat ze normaliter plaatsen, elke test, levert gewoon geldmiddelen op waar het blad van bestaat. Als dat bij elke fabrikant dan het geval is maakt het niets uit. Maar nu komt er de situatie dat ze steeds meer moeten schrijven over de auto's van één fabrikant, die bij hen geen enkele duit in het zakje doet. Sterker nog, hun eigen "cliëntèle" raakt ervan overstuur.

Eerst het niet meer te stoppen gedoe met Model S (Roadster was nog niet echt een bedreiging) waar nu ook een echte Auto Pilot aanwezig is (die geen der anderen in enigermate vergelijkbare vorm heeft), de Model X die er nu toch aan zit te komen en weer overal boven de waarderingssystemen uitsteekt en dan de komende 31 maart en de, naar te verwachten is, verpletterende belangstelling voor Model 3.

Daar staat dan niets tegenover. Ja, je ziet dat Audi het (inmiddels) nostalgische Quattro concept weer eens naar voren brengt compleet met het adagium "Voorsprong door techniek" terwijl ik denk dat wat tractie betreft mijn eenvoudige 70D heel wat verder is (en komt).

Dus wellicht een soort van zwanenzang.