Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AWD bezitters: is het €4.200 waard? (voor de M3)

This site may earn commission on affiliate links.

Klaas

Active Member
Mar 15, 2016
2,314
1,327
nederland
Sinds vorige week de Model 3 LR AWD besteld :). Mede omdat het verschil toen slechts € 2.100 was ten opzichte van de LR RWD. Sinds vandaag is dat verschil echter weer toegenomen tot € 4.200. Ben daarom erg benieuwd hoe ervaren AWD gebruikers tegen die meerprijs aankijken. Of (nog beter) personen die met beide opties ervaring hebben. In mijn geval heb ik als particulier niets te maken met bijtelling etc. en ben voornemens de auto af te rijden.
 
Als je de auto af gaat rijden is het verschil in aanschaf verwaarloosbaar klein. De kans echter dat je een keer echt wat hebt aan een 4wd is best wel groot(minder grip: natte omstandigheden, sneeuw of in het buitenland met hellingen). Dit los van het feit dat je altijd meer grip hebt met een 4wd(veiligheid). Ik wil zelf altijd een auto met 4wd, ook in Nederland. In bergachtig terrein is het helemaal heerlijk; krappe steile steegjes, opritten en gravelpaden. Al helemaal in de winter. De bandenslijtage verloopt iha ook een stuk geleidelijker.
Op het scherpst van de snede rijden is met een RWD in het algemeen een stuk bevredigender, maar valt zeker niet binnen ieders wensen(en kunnen).
Can we have your vote's please...?
 
Voor mij is het vooral een kwestie van bereik: het extra gewicht van de voorste motor maakt de AWD LR minder zuinig dan de RWD LR. De RWD heeft zo al een uitstekende wegligging, en een slak is het ook al niet.

Daarom moet ik ook de spuuglelijke Aero-velgen plus caps kiezen: mét Aero-caps verbruikt de wagen volgens EPA-gegevens 10% minder op snelweg dan op de mooiere 19" velgen/banden (de velgen zijn zwaarder en de banden zijn meer op grip geoptimaliseerd dan op lage rolweerstand).

Al is het verschil in Europa waarschijnlijk iets kleiner, omdat er hier Michelin Pilot Sport 4 worden gemonteerd op de 18" en geen Primacy MXM 4.
 
Dit brengt me ook aan het twijfelen.

Op 30/4 een LR AWD besteld met intentie om over te schakelen naar LR RWD, maar toen was sprake dat 29/4 de laatste dag was met gratis AP. Uiteindelijk dan toch AWD laten staan, maar nu het verschil terug zo groot wordt en ik wellicht geen AWD nodig + in België ik een €500 hogere Zero-Emission Premie krijg omdat mijn config (Red/Black/19) dan terug onder de 61k uitkomt...

Morgen toch eens langstaan bij Tesla.
 
De RWD is de verstandigste keuze financieel gezien, maar ik ben heel erg blij met de AWD. Vooral op nat wegdek heb ik de voortreffelijke stabilisatie functionaliteit ervaren, wat een enorm gevoel van veiligheid en zekerheid meegeeft. Daarnaast heb je op hellingen en scherpte bochten in het buitenland voordeel bij AWD in mijn ervaring.

De extra acceleratie bij hogere snelheden is heel fijn op de Autobahn en de range is nog nooit een probleem geweest.
Plus, de AWD is feitelijk gewoon een software limited Performance zonder de remschijven en spoiler, dus wellicht ooit de optie voor unlocking upgrades (maar zou ik alleen doen als de prijs niet "Ludicrous" is, want totaal onnodig: dit ding is al tering snel).

Maar het blijven duizenden euro's voor relatief kleine voordelen, dus ik snap de twijfels bij anderen.
Ik zou zeggen: als je het geld hebt liggen en je rijdt graag vlot, doen :)
Als je meer frugaal ingesteld bent, ga voor de RWD.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ik zou zeker de AWD nemen als je hem zo lang gaat rijden. Is geweldig rijden. Bloedsnel issie ook, heb performance model test gereden maar voel vanuit een ICE komende niet echt veel verschil, de AWD is zo belachelijk snel met acceleratie, ook vanaf 70/80km pedaal intrappen krijg je nog een giga klap acherin je stoel :) never gets old maar na beetje spelen geloof je dat ook wel voor dagelijks gebruik....
 
Hou er rekening mee dat de RWD een goedkopere motor met “turbo gat” in de acceleratie is. Hij is wel goedkoper en zuiniger, maar de AWD is niet enkel merkbaar qua grip etc, maar ook qua acceleratie. De front motor is een duurdere en onzuinigere motor zoals in de S en X.

Ik ben heel blij met de performance van de AWD.
 
Hou er rekening mee dat de RWD een goedkopere motor met “turbo gat” in de acceleratie is.

Het is net dezelfde motor als de achterste motor van een P (en eigenlijk ook dezelfde motor als de achterste motor van een AWD, behalve dat de inverter voor die motor op een AWD minder vermogen kan leveren dan op een RWD of P; of het over andere specificaties gaan of langere levensduur bij zware belasting, of zuiver aan de softwaresturing, daar zijn al boekdelen over gediscussieerd).

Het is ook een modernere motor dan de voorste motor (die een 'klassieke' inductiemotor is zoals de vroegere X en S motoren het zijn). Het is niet voor niets dat de S en X nu soortgelijke motoren gekregen hebben tijdens de recente "refresh".

En neen, hij is zeker niet "goedkoper", aangezien het dezelfde motor is op RWD LR, AWD LR en P (behalve dat de inverter misschien minder kan leveren op een AWD), en de achterste motor op alle modellen veruit de duurste (en krachtigste) is.

Heb je referenties over dat "turbo"-gat (wellicht in overdrachtelijke zin)? Want het lijkt me sterk dat er zoiets zou zijn, gezien het ontwerp van de motor. Het acceleratievoordeel van de AWD en de P is omdat er twee motoren zijn, en je dus meer koppel kunt overdragen op vier in plaats van twee wielen zonder dat de wielen slippen (en uiteraard: wat later speelt ook het grotere totaalvermogen een rol). Hoe zich dat zou moeten vertalen in een "turbogat" is me onbekend.
 
Last edited:
Dat is een begrip, geen argumentatie.

De achterste motor op een P heeft net 'evenveel' torque ripple...het is dezelfde motor.

Er zit trouwens nauwelijks enige torque ripple (op de manier waarop de voeding van de achterste motor zowel op de P als de RWD is geprogrammeerd), dus dat is magisch denken (je hoort "permanent magnet switched [sic] reluctance motor" en dan ga je eens lezen wat "die" begin jaren 2000 konden, en dan ga je maar wat 'extrapoleren').

PMSRM, dar staat de "S" trouwens voor "Synchronous". Niet "Switched". "Switched Reluctance Motors", dat zijn andere beestjes in de zoo.

[D'r wordt nogal wat gespeculeerd in die video, en ik druk me vriendelijk uit. Mijn zoon studeert bijna af en heeft een specialisatie die iets meer aanleunt bij die toepassingen dan ik, en hij moest er toch hartelijk om lachen.]

En wat betreft de midrange: die heeft ook een andere batterij (met minder cellen), en dus ook verschillen in de manier waarop de inverter geprogrammeerd wordt om de motor te voeden. Daar heeft de RWD LR geen last van (en de SR+ wel, uiteraard). Dat is hoogstwaarschijnlijk één van de meer belangrijke punten, en daar spreekt hij net níet over. Ondanks het feit dat die wagens (ook zijn huidige P) bij een minder gevulde batterij óók minder lang maximum koppel leveren en dus minder accelereren...dat zou je toch wel moeten doen nadenken...maar die euro is nog niet gevallen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: xveys
Afijn, genoeg dynamometertesten van een RWD waarop vermogen en koppel worden getoond bij acceleratie, en nergens een "turbogat" te bespeuren. Vandaar dat ik referenties vroeg. Het zou me inderdaad wel interesseren om te zien waarop het gebaseerd is.

Let wel, een AWD heeft inderdaad meer vermogen en koppel en kan het ook makkelijker kwijt tot op de weg. Je hoeft dus echt geen magische krachten op te roepen, en je kunt er ongetwijfeld beter mee versnellen. Maar ik blijf nog steeds nogal skeptisch over dat "kort door de bocht" gedoe over de vermeende gebreken van de RWD-motor (de Model S en X krijgen trouwens vooraan zo'n motor -- ik zou nog snel een model S of X uit een oude stock kopen voor die helemaal om zeep zijn).
 
Last edited:
Voor "switched" vs. "synchronous":

Everything I've Been Able To Learn About The Model 3 Motor: Welcome to the Machine

Ik ben het eens met iedereen, zeker na de videos te hebben gezien van een ontlede motor en de dyno-testen: het lijken me PMSynRM (eventueel wat minder "zuiver" op erg lage toerentallen).

From the horse's mouth:

The Longest-Range Electric Vehicle Now Goes Even Farther

All Model S and X vehicles now benefit from Tesla’s latest generation of drive unit technology, which combines an optimized permanent magnet synchronous reluctance motor, silicon carbide power electronics, and improved lubrication, cooling, bearings, and gear designs to achieve greater than 93% efficiency.

Maar we weten ook weinig over de inverters en hoe slim ze zijn. Te zien aan de efficiëntie: slim, en dan lijkt dat "torque ripple" verhaal me ook wel echt een broodje-aap verhaal.
 
Last edited:
Voor mij is het vooral een kwestie van bereik: het extra gewicht van de voorste motor maakt de AWD LR minder zuinig dan de RWD LR.

Naar -mijn mening- is dit afgerond niet van invloed. Ja, er is verschil, maar voor de meeste mensen maakt dit op dagelijks gebruik niet uit. De LR batterij zorgt voor de ruim voldoende range, de rest is afronding. Die paar keer per jaar op vakantie pauzeer je toch elke paar uur even, daar is het wellicht theoretisch een extra stop, maar praktisch gezien geef je gewoon "gas".

Je wint veel meer range/rijdt veel zuiniger door niet met 135 op de linkerbeen, maar met 100 rechts te rijden. Mocht je die range extra nodig hebben: Het belangrijkste daarvoor heb je nl al gedaan: niet de SR+ nemen maar de LR. Zuinigheid bereik je met je rechtervoet.
 
Sinds vorige week de Model 3 LR AWD besteld :). Mede omdat het verschil toen slechts € 2.100 was ten opzichte van de LR RWD. Sinds vandaag is dat verschil echter weer toegenomen tot € 4.200. Ben daarom erg benieuwd hoe ervaren AWD gebruikers tegen die meerprijs aankijken. Of (nog beter) personen die met beide opties ervaring hebben. In mijn geval heb ik als particulier niets te maken met bijtelling etc. en ben voornemens de auto af te rijden.

Hoezo is dat verschil weer toegenomen? Heeft de rwd een price drop gehad?

Anyway, je gaat je sowieso niet bekocht voelen, welke keuze je ook maakt. Punt blijft dat je (als je van een ICE komt) een fantastische upgrade maakt.
Als je krap in het geld zit zou ik kiezen voor de RWD in een leuke kleur en met leuke velgen.. zo niet dan zou ik altijd kiezen voor AWD; Hoe sporadisch je het ook nodig hebt, het zal altijd meer voordeel bieden dan de 40KM die je extra kunt rijden in de RWD.

Dit is mijn uitspraak en hier moet u het met doen :)