Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AWD bezitters: is het €4.200 waard? (voor de M3)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik geloof zeker dat er een verschil is, alleen is de vraag of dit verschil €4200 + in mijn geval €500 premie (België) = €4700 waard is. Ik heb ook de indruk dat LR RWD toch vrij vlot geleverd kunnen worden (zie draadje LR RWD wachtkamer) terwijl er eerst sprake was van september.
 
Je kunt zoveel steentjes op de balans leggen als je wilt, de rij-ervaring is totaal verschillend en hoe zwaar weegt dat?
Wil je als gekleefd over de weg? Of die unieke duw in de rug?
Probeer beide en ontdek wat het beste bij jouw beleving past.

Eens... in Sept. via Turo in de Usa als test een dagje Model 3 Rwd gereden, niks fout mee, al helemaal niet als je een Leaf-30kWh ( ook prima EV-rijden hoor.. ) gewend bent. Maar vooral ...Wil je als gekleefd over de weg? Of die unieke duw in de rug?... dat klopt helemaal. Ik zag dat recent weer terug toen een goede vriend ( P Panamera, Maserati en veel racen op 't circuit ) voor 't eerst met onze Model 3 AWD ging rijden. Een echte petrolhead dus! Die was binnen 2 km al helemaal gek van de auto... :cool:
 
Ik heb na een bezoek aan de Tesla-garage in Gent besloten om mijn reservering toch te wijzigen in LR RWD. Omdat het reservatienummer hetzelfde blijft, ga je niet terug naar achter in de wachtrij. Nu wachten op de bevestiging van omschakeling... :)
 
Misschien interessant om de overwegingen en ervaring van deze meneer te beluisteren:

Heb zelf een AWD, maar dat is vooral omdat ik geen geduld meer had ;)
Als ik op dat moment ook de RWD had kunnen bestellen zou ik nog wel getwijfeld hebben vanwege het prijsverschil.

M'n gevoel heeft echter altijd al geroepen dat zo'n snelle bolide gewoon awd moet zijn. Vooral als je een keer high speed een klaverblad pakt of op een bochtige bergweg een lekker potje gaat sturen merk ik wel dat de grip fenomenaal is.
Kan me niet voorstellen dat de RWD dat net zo goed zou doen, maar to be honest, ik heb geen idee.
RWD is vast ook fantastisch.

Heb je lekker veel aan hè, zo'n genuanceerde reactie :p
 
  • Like
Reactions: Jooop
Sinds vorige week de Model 3 LR AWD besteld :). Mede omdat het verschil toen slechts € 2.100 was ten opzichte van de LR RWD. Sinds vandaag is dat verschil echter weer toegenomen tot € 4.200. Ben daarom erg benieuwd hoe ervaren AWD gebruikers tegen die meerprijs aankijken. Of (nog beter) personen die met beide opties ervaring hebben. In mijn geval heb ik als particulier niets te maken met bijtelling etc. en ben voornemens de auto af te rijden.

Op basis van jou use case... Nee, jij hebt er niets aan.
 
Inmiddels in ruim 6 weken al 4 200 km met AWD Model 3 gereden en er zeer content mee!
Voor de RWD versie had ik ook de winterbanden bij besteld voor 2.050 euro. Voor de AWD zou in Nederland (zonder wintersportvakantie) het misschien nog te overwegen zijn om geen winterbanden te nemen en op termijn all-seasonbanden...
 
Zou graag eens de bevindingen willen weten van iemand die de twee gereden heeft.
Bij een ice is een RWD altijd meer fun om mee te rijden, een AWD is gewoon saai als je een sportieve rijstijl hebt.
Alleen weet ik niet of dit bij elektrische wagens ook van tel is.
Stoplichtsprintjes zijn niet aan mij besteed, rechtdoor volop de stroompedaal moet je niet veel voor kunnen maar een bocht juist aansnijden na een ideaal rempunt gevonden te hebben is meer mijn stijl van fun bij het rijden.
 
4-wheel drive geen fun? Wel eens naar het wereld kampioenschap rally rijden gekeken? met vier wielen tegelijk glijdend door de bocht! Voor mij nog een beetje te hoog gegrepen, maar circuit rijden met een (RWD) AMG staat al wel afgevinkt. De P heeft met zijn AWD zo ontzettend veel grip in bochten daar kan een RWD echt niet tegen op.

Maar een RWD is de common sense to do. Zeker als alles uit de eigen zak komt.
 
4-wheel drive geen fun? Wel eens naar het wereld kampioenschap rally rijden gekeken? met vier wielen tegelijk glijdend door de bocht! Voor mij nog een beetje te hoog gegrepen, maar circuit rijden met een (RWD) AMG staat al wel afgevinkt. De P heeft met zijn AWD zo ontzettend veel grip in bochten daar kan een RWD echt niet tegen op.

Maar een RWD is de common sense to do. Zeker als alles uit de eigen zak komt.
Is dat die sport waar men enkel kwalificatierondjes rijdt omdat men niet durft inhalen;)
Neen serieus, mooie sport al is het niet mijn ding. Meer Motogp fanaat hier.
Ik twijfel niet aan de grip van een AWD maar dat is het hem nu juist, zodanig safe dat de fun er vanaf raakt.
Terwijl je met een RWD zelf voor de grip moet zorgen.
Maar we gaan hier flink off topic.
 
Is dat die sport waar men enkel kwalificatierondjes rijdt omdat men niet durft inhalen;)
Neen serieus, mooie sport al is het niet mijn ding. Meer Motogp fanaat hier.
Ik twijfel niet aan de grip van een AWD maar dat is het hem nu juist, zodanig safe dat de fun er vanaf raakt.
Terwijl je met een RWD zelf voor de grip moet zorgen.
Maar we gaan hier flink off topic.

Kan het volgende maand laten weten dan staat de AWD er ook (LR RWD hebben we al).
RWD: merkte gisteren dat bij heel erg sportief de bocht induiken met vochtig (nog niet eens nat) wegdek......je voelt dat die over zijn voorwielen wil gaan glijden. Dus benieuwd of de AWD hem daar uit trekt (is en blijft een zware auto).

Had zoiets van volgende keer hem wat meer overstuur geven, kijken wat dat doet...... maar ja dan begint het op z'n "asso" top-gear "kijk-mij" rijstijl te lijken. De RWD kan hard zat door de bocht. Sneeuw zal ander verhaal zijn.
 
  • Like
Reactions: Hayden