Rene Speel
Member
Onderzoek naar hoe de capaciteit van Batterijen door de jaren heen toont volgens ZEP (Zelf Energie Produceren), een onverwacht positief beeld:
Accu elektrische auto verliest helemaal niet zo snel capaciteit
Uit een onderzoek van Geotab blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van elektrische auto’s niet zo hoog is als gedacht. In het slechtste geval verliest de accu 4,5 procent per jaar. Geotab is een specialist op het gebied van voertuigvolgsystemen en wagenparkbeheer.
Verlies accu elektrische auto gemiddeld 2,3 procent
Het Canadese bedrijf deed onderzoek onder 6300 elektrische voertuigen. Hieruit blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van een elektrische auto veel lager is dan verwacht. Gemiddeld verliest een de lithiumbatterij maar 2,3 procent per jaar. De nieuwste generatie elektrische auto’s presteert zelfs nog veel beter met een capaciteitsverlies van minder dan 1 procent.
Warm weer veel slechter voor accu
De accu van elektrische auto’s presteert vooral minder als deze vaak wordt opgeladen bij zogenoemde snellaadstations. Ook heeft de accu meer last van hitte dan van kou. Geotab constateerde verrassend genoeg dat lithiumcellen sneller verouderen in warme streken dan bij een koud of gematigd klimaat. Grote verschillen tussen automerken werden niet opgemerkt.
Wel loopt de capaciteit van accu’s van Nissan sneller terug dan van de immens populaire Tesla.
Geotab publiceerde een tool waar per automerk/type kan worden nagekeken wat de degradatie van de accu is.
Geotab - EV Battery Degradation
Voorbeeld voor Model 3 en S uitkomst:
View attachment 507759
Maar dat verandert toch niet door wel of niet op TeslaFi te kijken? Zou me de moeite besparen, zeker als de invloed op range door weer, rijstijl en/of updates veel groter is.
Onderzoek naar hoe de capaciteit van Batterijen afneemt door de jaren heen toont volgens ZEP (Zelf Energie Produceren), een onverwacht positief beeld:
Accu elektrische auto verliest helemaal niet zo snel capaciteit
Uit een onderzoek van Geotab blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van elektrische auto’s niet zo hoog is als gedacht. In het slechtste geval verliest de accu 4,5 procent per jaar. Geotab is een specialist op het gebied van voertuigvolgsystemen en wagenparkbeheer.
Verlies accu elektrische auto gemiddeld 2,3 procent
Het Canadese bedrijf deed onderzoek onder 6300 elektrische voertuigen. Hieruit blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van een elektrische auto veel lager is dan verwacht. Gemiddeld verliest een de lithiumbatterij maar 2,3 procent per jaar. De nieuwste generatie elektrische auto’s presteert zelfs nog veel beter met een capaciteitsverlies van minder dan 1 procent.
Warm weer veel slechter voor accu
De accu van elektrische auto’s presteert vooral minder als deze vaak wordt opgeladen bij zogenoemde snellaadstations. Ook heeft de accu meer last van hitte dan van kou. Geotab constateerde verrassend genoeg dat lithiumcellen sneller verouderen in warme streken dan bij een koud of gematigd klimaat. Grote verschillen tussen automerken werden niet opgemerkt.
Wel loopt de capaciteit van accu’s van Nissan sneller terug dan van de immens populaire Tesla.
Geotab publiceerde een tool waar per automerk/type kan worden nagekeken wat de degradatie van de accu is.
Geotab - EV Battery Degradation
Voorbeeld voor Model 3 en S uitkomst:
View attachment 507759