Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie onderzoek

This site may earn commission on affiliate links.
Onderzoek naar hoe de capaciteit van Batterijen door de jaren heen toont volgens ZEP (Zelf Energie Produceren), een onverwacht positief beeld:

Accu elektrische auto verliest helemaal niet zo snel capaciteit
Uit een onderzoek van Geotab blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van elektrische auto’s niet zo hoog is als gedacht. In het slechtste geval verliest de accu 4,5 procent per jaar. Geotab is een specialist op het gebied van voertuigvolgsystemen en wagenparkbeheer.
Verlies accu elektrische auto gemiddeld 2,3 procent

Het Canadese bedrijf deed onderzoek onder 6300 elektrische voertuigen. Hieruit blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van een elektrische auto veel lager is dan verwacht. Gemiddeld verliest een de lithiumbatterij maar 2,3 procent per jaar. De nieuwste generatie elektrische auto’s presteert zelfs nog veel beter met een capaciteitsverlies van minder dan 1 procent.
Warm weer veel slechter voor accu
De accu van elektrische auto’s presteert vooral minder als deze vaak wordt opgeladen bij zogenoemde snellaadstations. Ook heeft de accu meer last van hitte dan van kou. Geotab constateerde verrassend genoeg dat lithiumcellen sneller verouderen in warme streken dan bij een koud of gematigd klimaat. Grote verschillen tussen automerken werden niet opgemerkt.
Wel loopt de capaciteit van accu’s van Nissan sneller terug dan van de immens populaire Tesla.
Geotab publiceerde een tool waar per automerk/type kan worden nagekeken wat de degradatie van de accu is.
Geotab - EV Battery Degradation

Voorbeeld voor Model 3 en S uitkomst:
View attachment 507759
Maar dat verandert toch niet door wel of niet op TeslaFi te kijken? Zou me de moeite besparen, zeker als de invloed op range door weer, rijstijl en/of updates veel groter is.
Onderzoek naar hoe de capaciteit van Batterijen afneemt door de jaren heen toont volgens ZEP (Zelf Energie Produceren), een onverwacht positief beeld:

Accu elektrische auto verliest helemaal niet zo snel capaciteit
Uit een onderzoek van Geotab blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van elektrische auto’s niet zo hoog is als gedacht. In het slechtste geval verliest de accu 4,5 procent per jaar. Geotab is een specialist op het gebied van voertuigvolgsystemen en wagenparkbeheer.
Verlies accu elektrische auto gemiddeld 2,3 procent

Het Canadese bedrijf deed onderzoek onder 6300 elektrische voertuigen. Hieruit blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van een elektrische auto veel lager is dan verwacht. Gemiddeld verliest een de lithiumbatterij maar 2,3 procent per jaar. De nieuwste generatie elektrische auto’s presteert zelfs nog veel beter met een capaciteitsverlies van minder dan 1 procent.
Warm weer veel slechter voor accu
De accu van elektrische auto’s presteert vooral minder als deze vaak wordt opgeladen bij zogenoemde snellaadstations. Ook heeft de accu meer last van hitte dan van kou. Geotab constateerde verrassend genoeg dat lithiumcellen sneller verouderen in warme streken dan bij een koud of gematigd klimaat. Grote verschillen tussen automerken werden niet opgemerkt.
Wel loopt de capaciteit van accu’s van Nissan sneller terug dan van de immens populaire Tesla.
Geotab publiceerde een tool waar per automerk/type kan worden nagekeken wat de degradatie van de accu is.
Geotab - EV Battery Degradation

Voorbeeld voor Model 3 en S uitkomst:
View attachment 507759
 
Ik vermoed dat er iets mis is met mijn batterij als ik dit zo lees, ik ben van november 2019 met max range van 495 kms naar 440 kms nu (november 2020), en volgens mij is het warmer nu dan vorig jaar...dat is ongeveer 10% degradatie, niks geks gedaan....
 
Ik vermoed dat er iets mis is met mijn batterij als ik dit zo lees, ik ben van november 2019 met max range van 495 kms naar 440 kms nu (november 2020), en volgens mij is het warmer nu dan vorig jaar...dat is ongeveer 10% degradatie, niks geks gedaan....

Uit voorgaande posts komt naar voren dat het mogelijk is dat het battery management systeem zich conservatief gaat tonen.

Ik heb zelf bij m'n vorige S en ook bij m'n huidige 3 een aantal keer 100%-0%-100%-0% gedaan. Echt tot voorbij 0 gereden. En ja dat hielp voor de cijfertjes.

Misschien moet je juist wel iets geks doen.
En de link in post 37 eens doornemen.

Keep us posted.
 
Uit voorgaande posts komt naar voren dat het mogelijk is dat het battery management systeem zich conservatief gaat tonen.

Ik heb zelf bij m'n vorige S en ook bij m'n huidige 3 een aantal keer 100%-0%-100%-0% gedaan. Echt tot voorbij 0 gereden. En ja dat hielp voor de cijfertjes.

Misschien moet je juist wel iets geks doen.
En de link in post 37 eens doornemen.

Keep us posted.

Yoyo,

Thanks voor je reactie. Ik had die link idd al deels gezien en gelezen. Klinkt allemaal erg aannemelijk en voor diegene die diep in de materie gaat zitten lijkt me dat ook interessant. Ik vind het wel interessant dat nergens in de app of in de auto een feature zit die simpelweg mijn batterijcapaciteit aangeeft zoals in een IPhone bijvoorbeeld. Is dit techniek allemaal zo complex? Ik zou verwachten dat dat toch te maken is en met hard en software in zo’n moderne auto toch niet allemaal zo moeilijk zou moeten zijn. Met andere worden, als het idd geen ware degradatie is een onnauwkeurige BMS calculatie, dan zou ik na de “0” gewoon rustig door moeten kunnen rijden. Ik zou wel graag mijn ware batterij capaciteit willen weten zoals in mijn telefoon. Moet je daarvoor langs garage voor uitlezen of kunnen ze dat op afstand?

groeten!
 
Yoyo,

Thanks voor je reactie. Ik had die link idd al deels gezien en gelezen. Klinkt allemaal erg aannemelijk en voor diegene die diep in de materie gaat zitten lijkt me dat ook interessant. Ik vind het wel interessant dat nergens in de app of in de auto een feature zit die simpelweg mijn batterijcapaciteit aangeeft zoals in een IPhone bijvoorbeeld. Is dit techniek allemaal zo complex? Ik zou verwachten dat dat toch te maken is en met hard en software in zo’n moderne auto toch niet allemaal zo moeilijk zou moeten zijn. Met andere worden, als het idd geen ware degradatie is een onnauwkeurige BMS calculatie, dan zou ik na de “0” gewoon rustig door moeten kunnen rijden. Ik zou wel graag mijn ware batterij capaciteit willen weten zoals in mijn telefoon. Moet je daarvoor langs garage voor uitlezen of kunnen ze dat op afstand?

groeten!

Ik denk dat het enerzijds oprecht complex is met vele variabelen. Maar er is vanuit Tesla ook duidelijk een belang om zichzelf en jou te beschermen tegen daadwerkelijke beschadiging van de batterijen. Dus ze gaan aan de conservatieve kant zitten wat betreft buffers, maximale spanning, laad-curves en meer. En ook Tesla bouwt steeds meer kennis op via real life data en ageert daar op via allerlei algoritmes. Het is en blijft een commercieel bedrijf met korte termijn en lange termijn belangen.

Dit alles sluit niet uit dat er daadwerkelijk iets is met je batterijen, dus hou het in de gaten...
 
Ik denk dat het enerzijds oprecht complex is met vele variabelen. Maar er is vanuit Tesla ook duidelijk een belang om zichzelf en jou te beschermen tegen daadwerkelijke beschadiging van de batterijen. Dus ze gaan aan de conservatieve kant zitten wat betreft buffers, maximale spanning, laad-curves en meer. En ook Tesla bouwt steeds meer kennis op via real life data en ageert daar op via allerlei algoritmes. Het is en blijft een commercieel bedrijf met korte termijn en lange termijn belangen.

Dit alles sluit niet uit dat er daadwerkelijk iets is met je batterijen, dus hou het in de gaten...

Zeker. Zeker ook in het kader van garantie, waar sta je al klant als je niet kunt stellen dat je batterij binnen 8 jaar of na 192K onder de 70% zit. Zeker belangen idd. Ben benieuwd. Tesla is er schijnbaar mee bezig. Maar gezien de uitstekende communicatie vaardigheden van “het bedrijf” lees de mensen zal het wel even gaan duren met een mogelijk vaag en veel te uitgebreid en complex antwoord. Beter voeren ze ff update uit waarin je gewoon je batterijcapaciteit kan checken. Ik als particulier heb er op gegeven moment belang bij dat batterij idd verder zakt, maar is superchargen dan zometeen ineens geen normaal gebruik? Ben benieuwd, zie het allemaal wel, maar je weet hoe die dingen over paar jaar gaan, ja nee ja nee meneer sorry maar u heeft niet correct opgelaten en bla bla bla..... wordt vervolgd. Groeten
 
Zeker. Zeker ook in het kader van garantie, waar sta je al klant als je niet kunt stellen dat je batterij binnen 8 jaar of na 192K onder de 70% zit. Zeker belangen idd. Ben benieuwd. Tesla is er schijnbaar mee bezig. Maar gezien de uitstekende communicatie vaardigheden van “het bedrijf” lees de mensen zal het wel even gaan duren met een mogelijk vaag en veel te uitgebreid en complex antwoord. Beter voeren ze ff update uit waarin je gewoon je batterijcapaciteit kan checken. Ik als particulier heb er op gegeven moment belang bij dat batterij idd verder zakt, maar is superchargen dan zometeen ineens geen normaal gebruik? Ben benieuwd, zie het allemaal wel, maar je weet hoe die dingen over paar jaar gaan, ja nee ja nee meneer sorry maar u heeft niet correct opgelaten en bla bla bla..... wordt vervolgd. Groeten
Natuurlijk zal "het bedrijf" bij niet duidelijk verwijtbare punten tegengas (vraag me af hoelang dit woord nog bestaat) geven. Als het duidelijk is dat de range goed is teruggezakt dan is er geen discussie. Nu niet en in de toekomst ook niet. Goed vaderschap is door Tesla en hun logging eenvoudig te bewijzen.
Wij kunnen ook een goed log bijhouden. Denk aan Teslamate, Teslafi ed. Daarnaast weet je zelf ook wel hoe je de auto behandeld hebt. Laat ze dan maar komen met feiten.
De capaciteit van een batterij is ook makkelijk te meten. Liefst de eerste rit en daarna als je vermoed dat de capaciteit te ver is afgenomen.
 
Beter voeren ze ff update uit waarin je gewoon je batterijcapaciteit kan checken

Die kun je toch ook gewoon zien? ZIe mijn eerdere uitleg hoe je deze kunt afleiding uit de beschikbare gegevens uit de UI. Wil je het uitlezen kan dat ook via de OBD2 poort.\

waar sta je al klant als je niet kunt stellen dat je batterij binnen 8 jaar of na 192K onder de 70% zit.

30% degradatie... Die ga jij echt niet halen binnen de garantie termijn :)
 
Die kun je toch ook gewoon zien? ZIe mijn eerdere uitleg hoe je deze kunt afleiding uit de beschikbare gegevens uit de UI. Wil je het uitlezen kan dat ook via de OBD2 poort.\
Vraag me af of de data die je via ABRP binnenhengelt correct is. Deze maakt ook melding van je capaciteit/degradatie:
EFB32240-CDAE-4ED8-B5D2-3CA82C688D06.jpeg