Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Battery swapping strategie

This site may earn commission on affiliate links.
Als 60 rijder is iedere supercharger die wordt geplaatst niet alleen comfortable maar ook vaak noodzakelijk om fatsoenlijk te kunnen rijden door europa.
aangezien de batterij nu al 14 km range kwijt is (zo'n 10%!) na 22,000 km begin ik me daarover meer zorgen te maken.
iedere km telt tenslotte als je op vakantie bent.

daarom kijk ik ook met veel interesse naar de harrys ranch battery swap programma maar dat lijkt niet echt te vliegen.
kleine kans dus dat het naar europa komt?

en toen kwam ik dit HBR artikel tegen. Piecing Together the Tesla Strategy Puzzle

Erg interessant en zo had ik het nog niet bekeken!
niet alleen tijdswinst, maar ook voorkomen dat er significante kosten in 1 keer zijn van je accu omwisselen.
Tesla maakt de batterijen en andere partijen, fabrikanten stappen in om voor infrastructuur,abonnementen etc te zorgen. zo lang je de volumes maar groot genoeg maakt verdwijnen de replacement kosten grotendeels. Uiteraard begrijp ik dat ergens de rekening uit komt.

Briljante strategie van tesla of wishful thinking van mijn kant?
 
Met 14km range verlies kom je hopelijk niet in de buurt van de 10% verlies. Dat zou betekenen dat je maar 140km op 1 lading haalt. Als je een 60kWh batterij hebt, dan zul je denk ik rond de 45-50kWh hebben om comfortabel rond te rijden (meer gebruiken wordt krap met batterijreserves). Met 220 Wh/km red je dan nog meer dan 200km. Daarnaast raakt de batterij de eerste x km's de meeste range kwijt en stabiliseert het daarna.
 
Met 14km range verlies kom je hopelijk niet in de buurt van de 10% verlies. Dat zou betekenen dat je maar 140km op 1 lading haalt. Als je een 60kWh batterij hebt, dan zul je denk ik rond de 45-50kWh hebben om comfortabel rond te rijden (meer gebruiken wordt krap met batterijreserves). Met 220 Wh/km red je dan nog meer dan 200km. Daarnaast raakt de batterij de eerste x km's de meeste range kwijt en stabiliseert het daarna.

Maakte inderdaad een fout.
ik had eerst een range van 267 bij 90% charge. Nu nog maar 253. Dat is 5,5% verlies tov de beginstand. Overigens goed om te weten dat het stabiliseert.


maar wat denk je? Enige kans op swap stations in europa?
 
Ik denk zelf dat het niet doorgaat en zeker niet binnen nu en een paar jaar. Ik denk dat de batterijtechnologie uiteindelijk goed genoeg wordt/is dat het niet nodig is. Uiteraard is het nu al mogelijk om batterijen te vervangen bij SeC's indien nodig (voor reparatie etc).
 
Let wel de Typical range is een berekende range -als het algoritme wijzigt, wijzigt uiteraard de uitkomst...
Na 2 jaar (23 september 10:00 uur !) en 100.000 km verder zie ik de laatste 50k km (?) geen verdere merkbare degradatie. De ervaring met de Roadster leert een degradatie (als vuistregel) van 1% per 50K km.. daarmee kom je op 10% na 8 jaar bij mijn jaarlijkse km's.. maw - maak me daar geen enkele zorgen over.. Zie de huidige S straks (na 5 jaar over naar privé) als tweede auto.. razend goedkoop in gebruik (kinderziektes zijn verholpen), stroom kost "niets" en onderhoud minimaal...

Swap stations in Europa ? nee, ik geloof er niets van.. eerder sneller laden en meer SuC's. Dagelijks gebruik kan prima als je elke nacht of dag kan laden. En het rijden met "gedwongen" stops om te laden heb ik als een verademing ervaren.. veel relaxter om zo te rijden. Nooit meer wat anders !
 
In een ander draadje heb ik deze post gedaan met mijn interpretatie van het swapping verhaal.

Kun je hier iets mee?

Schermafbeelding 2015-09-20 om 19.03.57.png
 
In een ander draadje heb ik deze post gedaan met mijn interpretatie van het swapping verhaal.

Kun je hier iets mee?

View attachment 94901
hi hans, ja daar kan ik zeker wat mee! Dank voor je visie hier op. Dat lijkt erg op wat er ook in het HBR artikel staat.

Ik denk zeker dat er meer contacten zijn met andere fabrikanten. Alleen al mercedes zou ik een kandidaat vinden gezien hun eersere samenwerking en aandeelhouderschap. Bovendien vraag ok me af hoe porsche en mercedes, zelfs al klopt hun 600 km range, het gaan doen zonder supercharger infrastructuur.