Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik laatst in de nieuwe Kia Optima reed ging de adaptive cruise wel gewoon tot 0 km/u bij een stoplicht. Of hij echt een noodstop zou maken weet ik niet, lijkt me eigenlijk ook erg gevaarlijk. Bovendien kan dat systeem bij hoge snelheden volgens mij niet ver genoeg scannen.

Zo is dat. Als je op TACC aan het rijden bent tegen 120 km/u op de autosnelweg en er staat een stilstaande file ter hoogte van een afrit, kan je maar beter zelf actie ondernemen en vaart minderen. Het verschil tussen 120 km/u en stilstand is te groot om de wagen zijn ding te laten doen. De afstand vanaf dewelke een vooropliggende wagen wordt gedetecteerd is te klein om zo'n groot snelheidsverschil veilig te overbruggen. TACC gaat niet zomaar in een noodstop schieten op zo'n afstand. Dat zou ook erg onveilig zijn tov mensen in je kielzog. Dus steeds zelf aandacht houden en tijdig ingrijpen.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Mij ontbreekt het lef om aan 200 km/u een muur te naderen en te zien wat er gebeurt ("vrouw en kinderen", etc.). Zou met plezier bekijken hoe een BMW-rijder dit wel goed doet, zonder schrammen.
 
Nog eens een vraagje:
Stel je rijdt op een muur of stilstaand voertuig af dan heb ik bij de ophaling begrepen dat de collision avoidance de snelheid probeert te verminderen maar de auto niet tot stilstand brengt. Maar dit is als je alles volledig zelf in de hand hebt (geen tacc en autopilot)

Hoe zit dit als de TACC of autopilot aan staat?

Dit aangezien ik weet dat bij BMW dit wel het geval is met adaptieve cruise control. Daar mag je aan 200km/h een muur naderen en hij zal voor die muur stil staan.
Zo is dat. Als je op TACC aan het rijden bent tegen 120 km/u op de autosnelweg en er staat een stilstaande file ter hoogte van een afrit, kan je maar beter zelf actie ondernemen en vaart minderen. Het verschil tussen 120 km/u en stilstand is te groot om de wagen zijn ding te laten doen. De afstand vanaf dewelke een vooropliggende wagen wordt gedetecteerd is te klein om zo'n groot snelheidsverschil veilig te overbruggen. TACC gaat niet zomaar in een noodstop schieten op zo'n afstand. Dat zou ook erg onveilig zijn tov mensen in je kielzog. Dus steeds zelf aandacht houden en tijdig ingrijpen.
En dit zou Tesla best wat beter mogen belichten in een Youtube filmpje bijvoorbeeld. Als je in een file situatie 30 km/u rijdend je TACC nog op 130 had staan en de auto voor je laat eerst een groot gat met zijn voorligger vallen om vervolgens van baan te verwisselen, dan vertrekt de Model S met een bloedgang naar die 130 toe, en voor je het weet ...
 
Hoe zit het nu met die collision detection, remt die ook echt zelf of niet.
Ik lette vandaag even niet op en trok iets te vroeg op bij het stoplicht. Bijna op de voorganger. Geen melding en geen automatische remactie. Erg raar heb de optie wel aan staan met medium instelling.
 
Hoe zit het nu met die collision detection, remt die ook echt zelf of niet.
Ik lette vandaag even niet op en trok iets te vroeg op bij het stoplicht. Bijna op de voorganger. Geen melding en geen automatische remactie. Erg raar heb de optie wel aan staan met medium instelling.
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Vaak piept het systeem terecht omdat ik niet voor me kijk en laat rem, maar ik heb mijn kentekenplaat ook al een keer krom gereden op mijn voorganger zonder dat er iets gebeurde :p
 
Hoe zit het nu met die collision detection, remt die ook echt zelf of niet.
Ik lette vandaag even niet op en trok iets te vroeg op bij het stoplicht. Bijna op de voorganger. Geen melding en geen automatische remactie. Erg raar heb de optie wel aan staan met medium instelling.

Begrijp ik het goed dat je zelf "gas" gaf? Dat verklaart volgens mij waarom de auto niet ingrijpt (al is het discutabel of dat zo zou moeten zijn).
 
En dit zou Tesla best wat beter mogen belichten in een Youtube filmpje bijvoorbeeld. Als je in een file situatie 30 km/u rijdend je TACC nog op 130 had staan en de auto voor je laat eerst een groot gat met zijn voorligger vallen om vervolgens van baan te verwisselen, dan vertrekt de Model S met een bloedgang naar die 130 toe, en voor je het weet ...

Yep, klopt! Ik hou het liever zelf onder controle in die situaties. Ik laat enkel TACC opstaan als mijn voorganger - ongeveer even snel als ik rijdend - begint te vertragen, als ik kom aangereden bij ( zo goed als ) stilstaande wagens neem ik het vroeg genoeg over, want de auto remt me dan te laat en te bruut wat niet bijdraagt tot een goeie bloeddruk en comfort voor je medepassagiers.
 
Mij ontbreekt het lef om aan 200 km/u een muur te naderen en te zien wat er gebeurt ("vrouw en kinderen", etc.). Zou met plezier bekijken hoe een BMW-rijder dit wel goed doet, zonder schrammen.

Komt volgens mij nooit goed! Alleen al rekening houdend met de remweg om van 200 tot nul te komen. Gegarandeerd zit je door de muur… . Dus ik ga het niet 'met plezier' bekijken én van op veilige afstand… .
 
Ik heb ook nog wat zitten opzoeken rond het systeem van BMW.
En blijkbaar zal de verkoper mij toch iets goed wijs gemaakt hebben.
Ik zie dat de camera's tot 150 meter ver kunnen zien en aan 200km/h heb je zeker een afstand van +-200/250 meter nodig.

On another side: Is er een mogelijkheid bij Tesla om niet te werken met de adaptieve cruise maar dus enkel een snelheid in te stellen en dat hij deze aanhoudt zonder naar de voorganger te zien? (Of die afstand lager dan 1 in te stellen?)
 
:oops: Hoe geraak ik door een carwash (wasstraat) zonder heel de straat "lam" te leggen?

Onlangs voor de eerste keer door een wasstraat en halfweg werd de parkeerrem geactiveerd. :eek: :confused:
Resultaat, uit de meenemer met als gevolg dat de hele wasstraat stopte... o_O

(Ok, ok, ik weet dat de S in combinatie met een wasstraat voor sommigen "heiligschennis" is maar soms kan het wel eens van pas komen)
 
:oops: Hoe geraak ik door een carwash (wasstraat) zonder heel de straat "lam" te leggen?

Onlangs voor de eerste keer door een wasstraat en halfweg werd de parkeerrem geactiveerd. :eek: :confused:
Resultaat, uit de meenemer met als gevolg dat de hele wasstraat stopte... o_O

(Ok, ok, ik weet dat de S in combinatie met een wasstraat voor sommigen "heiligschennis" is maar soms kan het wel eens van pas komen)

Stil op je stoel blijven zitten
Als je je even omdraait om iets van de achterbank te pakken en je komt wat van je stoel omhoog constateerd de sensor dat er niemand meer in de auto zit.
 
Stil op je stoel blijven zitten
Als je je even omdraait om iets van de achterbank te pakken en je komt wat van je stoel omhoog constateerd de sensor dat er niemand meer in de auto zit.
Ik was rustig met mijn telefoon bezig, verder geen bewegingen gemaakt. (En ben er zeker van dat de auto niet zou kunnen denken dat er niemand meer in de zetel zou zitten) :p