Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer ik wat langer in stilstaande auto zit en de deur gaat eens open en dicht, dan weet de auto niet meer of ik in de wagen zit of niet. Radio gaat dan uit wanneer ik er in zit en gaat pas weer aan wanneer ik de deur open doe. Dit is heel ambetant en gebeurt wel vaker wanneer ik kids of andere mensen moet ophalen of bv aan het superchargen ben.

Ik heb dat soms voor als ik op de passagiersstoel zit, dat alles uitvalt, maar bij ons gaat de muziek terug aan als ik een keertje over het scherm ga.
 
Ik heb dat soms voor als ik op de passagiersstoel zit, dat alles uitvalt, maar bij ons gaat de muziek terug aan als ik een keertje over het scherm ga.
Als je de auto in (P) zet via het scherm en niet via de knop op de hendel, dan blijft alles aan staan zoals airco, muziek...en het alarm gaat niet af.
Handig als de bestuurder uitstapt en er volk in de auto achter blijft. Of als je in de auto wil slapen.;)
 
Stomme beginnersvraag misschien, maar daar is dit draadje voor hoop ik :)

Heeft de Tesla iets van een reserveaccu? Of is wat je in beeld ziet ook echt wat je hebt? Ben vandaag voor het eerst onder de 10% gekomen (7% bij thuiskomst) en voelde me toch wat ongemakkelijk. Bij mijn Audi krijg ik ca. 70 km voor de brandstofmeter op 0 komt een waarschuwing (krijg je niet bij de Tesla, batterijtje wordt oranje, maar meer ook niet) en als de tank volgens de meter leeg is, heb ik nog een reservertank waar ik nog eens een kilometer of 50 op kan rijden. Heeft de Tesla ook zoiets of is leeg gewoon echt leeg?
 
Leeg is leeg.

Ik vind dat niet ongemakkelijk, maar juist helder: 3 km rest is 3 km rest (ik gebruik geen % aanduiding) en als ik op een road trip langs een SuC moet, zorg ik dat ik er zo leeg mogelijk aan kom om zo efficiënt mogelijk te rijden. Maar dat is beside the point van jouw vraag.

Ga er dus niet van uit dat je onder de 0 nog verder kunt, al is het een enkeling gelukt. Niet proberen.

Weten dat je een reserve hebt (als dat zo zou zijn) voegt ook niets toe aan de informatie die je al hebt en waarmee je rekent...
 
Leeg is leeg.

Ik vind dat niet ongemakkelijk, maar juist helder: 3 km rest is 3 km rest (ik gebruik geen % aanduiding) en als ik op een road trip langs een SuC moet, zorg ik dat ik er zo leeg mogelijk aan kom om zo efficiënt mogelijk te rijden. Maar dat is beside the point van jouw vraag.

Ga er dus niet van uit dat je onder de 0 nog verder kunt, al is het een enkeling gelukt. Niet proberen.

Weten dat je een reserve hebt (als dat zo zou zijn) voegt ook niets toe aan de informatie die je al hebt en waarmee je rekent...
Helder, dank voor je antwoord!

Het ongemakkelijke kwam meer voort uit het feit dat ik in ICE auto's ook nog wel eens die resterende kilometers-aanduiding veel harder heb zien teruglopen dan het aantal werkelijke kilometers.

Overigens staat mijn weergave ook op km's en niet op procenten, maar in de navigatie app wordt toch een percentage genoemd.
 
Zeer binnenkort maak je er ook wel een sport van, als je wil: met 1, 2 of 3 km aankomen bij een SuC, of thuis. Perfect beheersbaar in functie van snelheid, en je passagiers worden er tegelijk gek van, want die zien alle onnodige waarschuwingen die je wagen je geeft :). Wel eerst wat oefenen natuurlijk inzake je eigen echte range ("typical -20%" zal er wel doorgaans niet veel naast zijn)!
 
  • Funny
Reactions: maarteneekels
Zeer binnenkort maak je er ook wel een sport van, als je wil: met 1, 2 of 3 km aankomen bij een SuC, of thuis. Perfect beheersbaar in functie van snelheid, en je passagiers worden er tegelijk gek van, want die zien alle onnodige waarschuwingen die je wagen je geeft :). Wel eerst wat oefenen natuurlijk inzake je eigen echte range ("typical -20%" zal er wel doorgaans niet veel naast zijn)!
Nog leuker zijn de mensen die thuis via de app meekijken en zien dat je er nog flink de sokken in hebt terwijl de batterij al bijna leeg is. Steevast krijg ik dan zodra ik m aan de SuC hang ergens in Frankrijk of Duitsland een telefoontje van pa "nou dat ging maar net goed hè:eek:" Dat terwijl hij zelf ook Tesla rijdt maar nooit op een roadtrip:(. Dan neemt ie de ICE. Dat stadium ben ik echt al heeel lang voorbij.
 
Als je de auto in (P) zet via het scherm en niet via de knop op de hendel, dan blijft alles aan staan zoals airco, muziek...en het alarm gaat niet af.
Handig als de bestuurder uitstapt en er volk in de auto achter blijft. Of als je in de auto wil slapen.;)

Dat had ik inderdaad ook ergens gelezen, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :p
 
Leeg is leeg.



Ga er dus niet van uit dat je onder de 0 nog verder kunt, al is het een enkeling gelukt. Niet proberen.
Nou, dat is wat al te stellig. Ik ga er vanuit dat ik nog wel even door kan onder 0 als dat nodig zou zijn (al is dat niet erg ontspannen). Al meerdere keren meegemaakt, en ging prima. Pas als het vermogen flink wordt geknepen is het einde nabij...
Maar niet iets om op aan te sturen. Er zijn gevallen bekend dat de auto zelfs met enkele km's resterend er toch mee stopt (hè Sander).
 
Nou, dat is wat al te stellig. Ik ga er vanuit dat ik nog wel even door kan onder 0 als dat nodig zou zijn (al is dat niet erg ontspannen). Al meerdere keren meegemaakt, en ging prima. Pas als het vermogen flink wordt geknepen is het einde nabij...
Maar niet iets om op aan te sturen. Er zijn gevallen bekend dat de auto zelfs met enkele km's resterend er toch mee stopt (hè Sander).
Ik doe dat zoveel mogelijk naar nul rijden bewust niet.
Los van dat het afbreuk doet aan mijn gevoel van comfort, weet je niet altijd de omstandigheden ter plaatse van de plek van aankomst (omleiding), of je maakt zelf een foutje (telefoontje dat concentratie vereist en je mist de afslag).
En dan zit je in je stilstaande auto met een flinke baalvariant...:mad:
 
Ik doe dat zoveel mogelijk naar nul rijden bewust niet.
Los van dat het afbreuk doet aan mijn gevoel van comfort, weet je niet altijd de omstandigheden ter plaatse van de plek van aankomst (omleiding), of je maakt zelf een foutje (telefoontje dat concentratie vereist en je mist de afslag).
En dan zit je in je stilstaande auto met een flinke baalvariant...:mad:
dat zou ook zeker nooit het doel moeten zijn. Maar als je bent ingesteld op een lage restwaarde bij aankomst en er zit iets tegen (zoals je beschrijft) dan kan het dus gebeuren dat je 'onder 0' gaat.
 
Gisteren was het 7 graden. Het duurde maar liefst 16,5km (Thanks VisibleTesla), voordat de accu warm genoeg was om de gele streepjes onderin te verwijderen.

De eerste 16,5km zonder (fatsoenlijke) regeneratie vond ik redelijk lang. Is dat normaal bij 7 graden Celcius?
 
Een wellicht naïeve vraag: wat zijn eigenlijk je opties als je met een leeg accupakket langs de weg komt te staan? Zijn er opties naast wegslepen? Een Tesla service busje met een 5 kWh acculading in het ruim om over te hevelen? :)

122268_0.jpg
 
  • Funny
Reactions: HerrJones