"Hallo,
Ik ben een freelancer met een eigen BVBA en de TCO (Total Cost of Ownership) aan het berekenen van mijn huidige wagen (BMW 520D) vergeleken met een Model S75.
Een grote factor in deze berekening is de verkoopwaarde na 5 jaar. Ik ben van mening dat er over 5 jaar meer elektrische voertuigen op de markt zullen zijn, betere Tesla's zullen zijn enz... MAW, hoger aanbod dus lagere prijzen voor tweedehands Tesla's.
Wat is jullie mening hierover ?"
Het TCO van een Model S is veel lager dan van een BMW 520D, door lage kosten van electra(18ct/KWU is zeer haalbaar) lage bijtelling, MIA, etc. En door lage onderhoudskosten, 1 beurt per 70.000km is zat. Zelfs bandenslijtage valt mee, 50-60K is goed haalbaar, ook als je doorrijd. businesscase wordt nog beter met zonnepanelen op het dak, bij minimaal 10% gebruik door auto helemaal zakelijk aftrekbaar.
En wat restwaarde betreft: ik denk dat de houdbaarheid van een Tesla veel beter is dan een ICE, 1.000.000-1.500.000 km is goed haalbaar, dat betekend dat deze wagens, 10-20-30 jaar meegaan. en zelfs als er problemen zijn: een batterijpak is in 2 minuten gewisseld en ook een motor is zo omgezet. Misschien moeten we een Tesla S met zijn aluminium carrosserie eerder vergelijken met een Boeing 747 die met upgrades 40 jaar vliegt.
Ik denk dat het met de restwaarde wel goed zit. Vooral na 5-6 of 7 jaar, als deze auto's nog als nieuw rijden.