Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Op 100 m van m'n huis heeft E-Laad op het Mitchamplein in Hengelo gisteren een laadpaal geplaatst. Zal wel een van hun laatsten zijn. Was bijna geschrapt maar mede door mijn toedoen toch doorgegaan. Zal hem zelf nauwelijks gaan gebruiken want ik laad wel thuis. Zit nu in buitenland dus nog niet live kunnen checken. Aan de foto die mijn vrouw stuurde leid ik af dat er maar 1 stopcontact in zit... Uit het praatje dat zij met de monteurs maakte leidde zij af dat het (tot mijn verrassing) 3 x 32 A is. Dat dan wel weer ;-) Dus als je de binnenstad van Hengelo zou willen aandoen (echt een belevenis!) kun je 22 kW laden :). En bij mij 11 als hij bezet is :)
 
Op 100 m van m'n huis heeft E-Laad op het Mitchamplein in Hengelo gisteren een laadpaal geplaatst. Zal wel een van hun laatsten zijn. Was bijna geschrapt maar mede door mijn toedoen toch doorgegaan. Zal hem zelf nauwelijks gaan gebruiken want ik laad wel thuis. Zit nu in buitenland dus nog niet live kunnen checken. Aan de foto die mijn vrouw stuurde leid ik af dat er maar 1 stopcontact in zit... Uit het praatje dat zij met de monteurs maakte leidde zij af dat het (tot mijn verrassing) 3 x 32 A is. Dat dan wel weer ;-) Dus als je de binnenstad van Hengelo zou willen aandoen (echt een belevenis!) kun je 22 kW laden :). En bij mij 11 als hij bezet is :)
Hier ben ik blij mee!!! Vrienden in Hengelo wonen heen en weer vanaf Uithoorn zou net wel/niet moeten kunnen..... Dus dank voor je info!
 
Op 100 m van m'n huis heeft E-Laad op het Mitchamplein in Hengelo gisteren een laadpaal geplaatst. Zal wel een van hun laatsten zijn. Was bijna geschrapt maar mede door mijn toedoen toch doorgegaan. Zal hem zelf nauwelijks gaan gebruiken want ik laad wel thuis. Zit nu in buitenland dus nog niet live kunnen checken. Aan de foto die mijn vrouw stuurde leid ik af dat er maar 1 stopcontact in zit... Uit het praatje dat zij met de monteurs maakte leidde zij af dat het (tot mijn verrassing) 3 x 32 A is. Dat dan wel weer ;-) Dus als je de binnenstad van Hengelo zou willen aandoen (echt een belevenis!) kun je 22 kW laden :). En bij mij 11 als hij bezet is :)

E-laad doet hun laatste batch met enkelvoudig uitgevoerde EV-Box palen. Stuur de foto even door?
 
Als je eenmaal de Type 2 connector en het socket eens in handen gehad hebt begrijp je wel waarom het een stuk beter is dan de CEE aansluiting.

Widoh,

ik heb uiteindelijk gekozen voor de installatie van een EV-box, 32A 3 fazig.

Had vorige week Mik op bezoek, maar zijn model S wou slechts laden aan 6A ??
Ook manueel (in de wagen) konden we de laadstroom niet verhogen.

De mensen van EV-box zijn in Eindhoven bij TESLA gaan kijken wat er aan de hand is (met een EV-Box) en ergens zou er een fout zijn in de firmware van de model S, in combinatie met laadpunten die ondertussen ook de 'smart grid' functionaliteit supporteren. Iets i.v.m. de model S die 'onthoudt' aan welke stroom de eerste keer geladen werd. Het probleem zou ondertussen onderkend zijn door TESLA en een fix zit er aan de te komen tegen 2014.

Dit zou trouwens een probleem zijn van ALLE laadoplossingen die deze 'smart grid' feature aan boord hebben, dus niet enkel EV-box...

Momenteel is de EV-box aangepast door deze 'smart grid' feature uit te zetten...

Is dit jou bekend ?
Heb je meer technische details hierover ?
 
Widoh,

ik heb uiteindelijk gekozen voor de installatie van een EV-box, 32A 3 fazig.

Had vorige week Mik op bezoek, maar zijn model S wou slechts laden aan 6A ??
Ook manueel (in de wagen) konden we de laadstroom niet verhogen.

De mensen van EV-box zijn in Eindhoven bij TESLA gaan kijken wat er aan de hand is (met een EV-Box) en ergens zou er een fout zijn in de firmware van de model S, in combinatie met laadpunten die ondertussen ook de 'smart grid' functionaliteit supporteren. Iets i.v.m. de model S die 'onthoudt' aan welke stroom de eerste keer geladen werd. Het probleem zou ondertussen onderkend zijn door TESLA en een fix zit er aan de te komen tegen 2014.

Dit zou trouwens een probleem zijn van ALLE laadoplossingen die deze 'smart grid' feature aan boord hebben, dus niet enkel EV-box...

Momenteel is de EV-box aangepast door deze 'smart grid' feature uit te zetten...

Is dit jou bekend ?
Heb je meer technische details hierover ?
Ben benieuwd, rapporteerde Mik's Tesla "6A/32A" of "6A/6A" (vóórdat de EV-box werd aangepast)?
 
Widoh,

ik heb uiteindelijk gekozen voor de installatie van een EV-box, 32A 3 fazig.

Had vorige week Mik op bezoek, maar zijn model S wou slechts laden aan 6A ??
Ook manueel (in de wagen) konden we de laadstroom niet verhogen.

De mensen van EV-box zijn in Eindhoven bij TESLA gaan kijken wat er aan de hand is (met een EV-Box) en ergens zou er een fout zijn in de firmware van de model S, in combinatie met laadpunten die ondertussen ook de 'smart grid' functionaliteit supporteren. Iets i.v.m. de model S die 'onthoudt' aan welke stroom de eerste keer geladen werd. Het probleem zou ondertussen onderkend zijn door TESLA en een fix zit er aan de te komen tegen 2014.

Dit zou trouwens een probleem zijn van ALLE laadoplossingen die deze 'smart grid' feature aan boord hebben, dus niet enkel EV-box...

Momenteel is de EV-box aangepast door deze 'smart grid' feature uit te zetten...

Is dit jou bekend ?
Heb je meer technische details hierover ?
Het verhaal zit hem in het feit dat de EV-Box (en ook de Lolo) via het pilot signaal langzaam opbouwen tot het maximale Amperage.

Je zal zien dat als je hem in plugt dat na 1 of 2 minuten het Amperage naar boven gaat naar 8A, 10A, 12A, tot aan de 32A. Dit doen ze om te voorkomen dat een auto ineens 3x32A gaat trekken.

De Model S en Roadster bouwen echter zelf netjes het laadvermogen op dus dat is het probleem niet.

Het nadeel is echter dat de Model S nu het "pilot signaal" niet netjes volgt, dus zodra de EV-Box zegt dat de auto meer A mag afnemen hij gewoon op het oude vermogen blijft tot je hem zelf omhoog zet.
 
Het verhaal zit hem in het feit dat de EV-Box (en ook de Lolo) via het pilot signaal langzaam opbouwen tot het maximale Amperage.

Je zal zien dat als je hem in plugt dat na 1 of 2 minuten het Amperage naar boven gaat naar 8A, 10A, 12A, tot aan de 32A. Dit doen ze om te voorkomen dat een auto ineens 3x32A gaat trekken.

De Model S en Roadster bouwen echter zelf netjes het laadvermogen op dus dat is het probleem niet.

Het nadeel is echter dat de Model S nu het "pilot signaal" niet netjes volgt, dus zodra de EV-Box zegt dat de auto meer A mag afnemen hij gewoon op het oude vermogen blijft tot je hem zelf omhoog zet.
Bij de Lolo ken ik dit gedrag inderdaad maar al te goed. Maar er zijn wel eerder berichten geweest van gevallen waarin het niet mogelijk was, ook niet na enkele minuten, om de stroom handmatig omhoog te klikken. En ook toen werd de "geheugenfunctie" van de MS genoemd als onderdeel van het probleem. Is dit gewoon een hardnekkig misverstand? Of is het een bug die alleen bij een bijzondere combinatie van factoren optreedt.
 
Ik heb net telefonisch contact gehad met Blue Corner in België. Een roaming overeenkomst met 'LoveToLoad' is er al, maar er wordt nog wat aan de techniek gesleuteld. Op dit moment werkt daarom roaming alleen nog handmatig. Dat betekent dat je, als je bij een paal aankomt, even je 'LoveToLoad' pas er langs moet halen en dan het nummer moet bellen wat op de paal staat. Je kaart wordt dan voor die sessie aangezet zodat je dan kunt laden.
De verwachting is dat de techniek binnen een maand helemaal klaar is en dat dan de pas dan automatisch wordt geaccepteerd.
 
Ik heb net telefonisch contact gehad met Blue Corner in België. Een roaming overeenkomst met 'LoveToLoad' is er al, maar er wordt nog wat aan de techniek gesleuteld. Op dit moment werkt daarom roaming alleen nog handmatig. Dat betekent dat je, als je bij een paal aankomt, even je 'LoveToLoad' pas er langs moet halen en dan het nummer moet bellen wat op de paal staat. Je kaart wordt dan voor die sessie aangezet zodat je dan kunt laden.
De verwachting is dat de techniek binnen een maand helemaal klaar is en dat dan de pas dan automatisch wordt geaccepteerd.
Thanks, fijne info!

P.S. in je signature: 85kWh ipv 85kW. Het blijft lastig ;-D
 
ImageUploadedByTapatalk1384445070.373677.jpg

Kijk, rode stekker adaptor met dank aan Right-Saïd-fred en 3 maal 10 meter verlengsnoer met 2,5 mm2 draad. Vriend gaf mij de tip om niet 1 lang verlengsnoer te kopen maar 3 wat kortere die je zonodig aan elkaar kan koppelen; vond ik een goed idee.
Ben er helemaal klaar voor... Was het maar al zaterdag...
 
Maar er zijn wel eerder berichten geweest van gevallen waarin het niet mogelijk was, ook niet na enkele minuten, om de stroom handmatig omhoog te klikken. En ook toen werd de "geheugenfunctie" van de MS genoemd als onderdeel van het probleem.

Dit is ook wat we vaststelden: we konden de zaak niet manueel omhoog krikken.
Nu moet ik wel toegeven dat we niet staan wachten hebben en de zaak al na enkele minuten gestopt zijn.
Bij EV-box zijn ze hun box gaan testen bij TESLA Eindhoven en hebben ze wel degelijk dit probleem vastgesteld (met de model S).
De 'geheugenfunctie' is dus een ongewenste feature (=bug) en wordt naar verluidt gefixed in de nabije toekomst (2014).
 
Dit is ook wat we vaststelden: we konden de zaak niet manueel omhoog krikken.
Nu moet ik wel toegeven dat we niet staan wachten hebben en de zaak al na enkele minuten gestopt zijn.
Bij EV-box zijn ze hun box gaan testen bij TESLA Eindhoven en hebben ze wel degelijk dit probleem vastgesteld (met de model S).
De 'geheugenfunctie' is dus een ongewenste feature (=bug) en wordt naar verluidt gefixed in de nabije toekomst (2014).
De geheugenfunctie an sich is een prima feature, en normaliter verhinderd hij ook niet dat je de stroom weer omhoog kan klikken ook als je een vorige keer had aangegeven dat je op een laag pitje wilde laden. Het moet iets specifiek in combinatie met de EV-box "Smart Grid" functionaliteit zijn - waarbij ik zonder meer geloof dat het probleem niet in de EV-box software zelf zit.
 
weet iemand of je een 22 Kw EV box kunt terug-tunen om op 11Kw te laden? wil nl wel voorbereid zijn op 22Kw laden, maar pas later kijken of het nodig is. 22 KW box is 200 euro duurder, dus dat is niet het verschil. als ie daarentegen 3 x 32a eruit probeert te trekken gaat dit hem niet worden natuurlijk... zou smart charging mogelijk moeten zijn met een abonnement?
 
weet iemand of je een 22 Kw EV box kunt terug-tunen om op 11Kw te laden? wil nl wel voorbereid zijn op 22Kw laden, maar pas later kijken of het nodig is. 22 KW box is 200 euro duurder, dus dat is niet het verschil. als ie daarentegen 3 x 32a eruit probeert te trekken gaat dit hem niet worden natuurlijk... zou smart charging mogelijk moeten zijn met een abonnement?
Ja hoor dat kan, precies mijn situatie. Heb ook een 22 kw EV Box genomen met het idee om dat later misschien nog eens te gaan benutten, maar voorlopig ga ik met 3 fase 16A en dus 11Kwh laden.
Gaat trouwens vanzelf, ik heb niks terug getuned en de installateur volgens mij ook niet.
En mij is verteld dat smart charging mogelijk gaat zijn.
 
weet iemand of je een 22 Kw EV box kunt terug-tunen om op 11Kw te laden? wil nl wel voorbereid zijn op 22Kw laden, maar pas later kijken of het nodig is. 22 KW box is 200 euro duurder, dus dat is niet het verschil. als ie daarentegen 3 x 32a eruit probeert te trekken gaat dit hem niet worden natuurlijk... zou smart charging mogelijk moeten zijn met een abonnement?
Ja dat kan zeker. Op die manier worden er bij ons 3 EV-boxen geïnstalleerd. Morgen de 1e zonder kabel op verzoek van Widodh ivm de flexibiliteit en voor onze Outlander. Over een week of 2 de andere 2 met een vaste kabel. Omdat de smartcharge controller nog niet helemaal af is worden de stations voorlopig softwarematig begrenst op 11kw.