Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
@RAL_2850,

Ik ben daar zelf mee bezig en heb in Delft toen ook een stukje van mijn presentatie daar over gegeven. De presentaties zijn (?ergens Widhd?) gezamelijk gepost van die dag.
Het snelste kan je denk ik gebruik maken van de software van Nico. Die vind je hier:
http://www.eb-systeme.de/?page_id=209

Dit draait zowel op Linux als op een RaspberryPI.
Zelf ben ik een combi aan het maken van de openenergyMonitor en deze UDP guide.
Heb jij al een nieuwe firmware update gekregen voor de KeBa ? Ik heb nog een oude versie maar zou graag de nieuwste willen hebben die dit allemaal officieel ondersteund.

Wxll


View attachment 35779Vraag voor de experts
ik heb een Keba met PLC aangeschaft en ben aan het kijken wat er nodig is voor smart laden.
ik heb in de handleiding gezien dat je de Keba kunt aansturen met UDP commando's
er is zelfs een Kecontact P20 UDP programmers guide waarin voorbeeld commandos getoond worden (Downloads - KeContact) Hier is ook software te downloaden om via de PC de Keba via UDP aan te sturen. keba wordt deze week pas geïnstalleerd dus ik heb deze nog niet kunnen gebruiken

In de handleiding wordt aangegeven dat je met een router of smart home server dit kunt aansturen.
ik heb zelf een synology server die volgens mij wel de webserver functie voor zijn rekening moet kunnen nemen.
Heeft iemand hier ervaring hiermee of wil mij hier technisch in bijstaan.
Heb zelf wel IT achtergrond maar meer bestuurlijk en minder technisch.
wat technisch bijstand c.q.klankbord zou dus welkom zijn.
Lijkt mij dat dit als het eenmaal duidelijk is ook een optie zou kunnen zijn voor de minder ICT technisch onderlegde.
Hoe zien jullie dat?

P.s.: Had ook graag op de evse meeting willen komen maar was toen op vakantie en had toen ook nog niet de Laadunit. Als er nog animo voor een vervolg sessie is houd ik mij aanbevolen.
 
Widodh, Maarten, etc, Bestaat er eigenlijk een Type 1 of Type 3 naar Type 2 laadkabel?
In Parijs kan je overal Type 1 en Type 3 laden maar niet Type 2. Is het technisch mogelijk om zo'n kabel in elkaar te knutselen?

Was hier ook al naar op zoek geweest: Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit - Page 8
Helaas redelijk prijzig voor incidenteel gebruik en bovendien niet helemaal zeker of het werkt...
Veel plezier vandaag met het ophalen van de S!
 
Ter info: Tijdens de EV Workshop is dit de revu gepasseerd:

Laten aanpassen van "oude" hoofdaansluiting (in mijn geval Liander) met 3x35A ouderwetse stoppen naar 3x35A automaten. Ik heb dit nagevraagd bij Liander (allereerst snappen ze er niks van waarom je dit wilt en moet je 10x uitleggen dat dit niet de groepenkast betreft maar hun stoppen vd hoofdaansluiting....) maar bij Liander kan je de fysieke stoppen laten vervangen door moderne automaten.
Helaas.....de kosten. Aangezien ze dan de hoofdaansluiting qua bekabeling ook moeten vervangen kost dit 700 euro.

Daarnaast van mijn elektricien begrepen dat de oude stoppen 1,4 a 1,5x (kortstondig) overbelast kunnen worden. Terwijl de automaten maar 1,2 aan overbelasting aan kunnen......

Ik handhaaf wel mijn oude fysieke stoppen tot het moment Liander gek van me wordt door de te vervangen stoppen ;-)
 
Ter info: Tijdens de EV Workshop is dit de revu gepasseerd:

Laten aanpassen van "oude" hoofdaansluiting (in mijn geval Liander) met 3x35A ouderwetse stoppen naar 3x35A automaten. Ik heb dit nagevraagd bij Liander (allereerst snappen ze er niks van waarom je dit wilt en moet je 10x uitleggen dat dit niet de groepenkast betreft maar hun stoppen vd hoofdaansluiting....) maar bij Liander kan je de fysieke stoppen laten vervangen door moderne automaten.
Helaas.....de kosten. Aangezien ze dan de hoofdaansluiting qua bekabeling ook moeten vervangen kost dit 700 euro.

Daarnaast van mijn elektricien begrepen dat de oude stoppen 1,4 a 1,5x (kortstondig) overbelast kunnen worden. Terwijl de automaten maar 1,2 aan overbelasting aan kunnen......

Ik handhaaf wel mijn oude fysieke stoppen tot het moment Liander gek van me wordt door de te vervangen stoppen ;-)
Maar het kost jou toch geld als zij moeten komen om de hoofdzekering op één van je fases te vervangen? Kijken wie het eerste gek wordt, dan :)
 
Ter info: Tijdens de EV Workshop is dit de revu gepasseerd:

Laten aanpassen van "oude" hoofdaansluiting (in mijn geval Liander) met 3x35A ouderwetse stoppen naar 3x35A automaten. Ik heb dit nagevraagd bij Liander (allereerst snappen ze er niks van waarom je dit wilt en moet je 10x uitleggen dat dit niet de groepenkast betreft maar hun stoppen vd hoofdaansluiting....) maar bij Liander kan je de fysieke stoppen laten vervangen door moderne automaten.
Helaas.....de kosten. Aangezien ze dan de hoofdaansluiting qua bekabeling ook moeten vervangen kost dit 700 euro.

Daarnaast van mijn elektricien begrepen dat de oude stoppen 1,4 a 1,5x (kortstondig) overbelast kunnen worden. Terwijl de automaten maar 1,2 aan overbelasting aan kunnen......

Ik handhaaf wel mijn oude fysieke stoppen tot het moment Liander gek van me wordt door de te vervangen stoppen ;-)

Ik heb Liander bij mij een nieuwe slimme meter laten installeren. Die van mij dateerde nog uit de tijd van de dinosaurussen. De monteur van Liander heeft toen ook direct de 3 fase verhoogd naar 3X40 met automatische schakelaars, en de kabel die binnen komt is ook aangepast. Bij het maken van de afsprak voor het vervangen van de meters melde ik dat ik een Tesla kreeg en dus een zwaardere aansluiting moest hebben. Hij stelde toen zelf 3X40 voor; ik heb voor die aanpassingen (nog) geen rekening gekregen. Ik denk ook niet dat ik die nog krijg want ik heb er niet een echte opdracht voor gegeven en de vervanging van de meters was op kosten van Liander
 
Ik heb Liander bij mij een nieuwe slimme meter laten installeren. Die van mij dateerde nog uit de tijd van de dinosaurussen. De monteur van Liander heeft toen ook direct de 3 fase verhoogd naar 3X40 met automatische schakelaars, en de kabel die binnen komt is ook aangepast. Bij het maken van de afsprak voor het vervangen van de meters melde ik dat ik een Tesla kreeg en dus een zwaardere aansluiting moest hebben. Hij stelde toen zelf 3X40 voor; ik heb voor die aanpassingen (nog) geen rekening gekregen. Ik denk ook niet dat ik die nog krijg want ik heb er niet een echte opdracht voor gegeven en de vervanging van de meters was op kosten van Liander
Tja dat zullen ze wel met je nieuwe vastrecht verrekenen:wink:
 
Dat vastrecht is nou de reden waarom ik een extra 3x25A aansluiting heb genomen. Kost wel een extra aansluiting (tarieven te vinden bij Liander), maar die heb ik er grof gerekend in een dik jaar wel weer uit. Liander doet er niet moeilijk over om een extra aansluiting te maken op hetzelfde adres.
Ik kan dan weliswaar niet zo snel laden als met een verzwaarde aansluiting, maar omdat hij geheel dedicated is voor de Tesla zou hij prima voor mij moeten voldoen qua snelheid en hoef ik niet zoals PaulW5 in vuile kleren rond te rijden :wink:...

Toen ik een kleine twee maanden geleden bij NewMotion een offerte vroeg snapten ze niet waarom ik zoiets zou willen. Na uitleg begrepen ze het, maar ze hadden er nog nooit eerder van gehoord?? Heb het toch echt niet zelf bedacht.... Bij Greenflux begrepen ze het meteen en ik kreeg snel een correcte offerte. Bij NewMotion had de installateur een foutje gemaakt (kan natuurlijk gebeuren) en een aansluiting ontworpen voor de buren.
Beide partijen waren overigens ècht wat te voortvarend om direct e.e.a. al bij Liander aan te vragen. Zeer correct telefoontje gekregen van Liander met de vraag wat de bedoeling was, waarna ik het daar op hold heb gezet tot ik een partij had gekozen.
Vrijdag a.s. komt GreenFlux dus een aansluiting aanleggen, ben benieuwd hoe dat gaat verlopen!
 
Vrijdag a.s. komt GreenFlux dus een aansluiting aanleggen, ben benieuwd hoe dat gaat verlopen!

Dat gaat zeker goed komen. Waarschijnlijk krijg je Erwin over de vloer. Zeer klantgericht. Bij mij ging het niet helemaal goed vanwege enige miscommunicatie tussen de systemen van Greenchoice en Enexis, maar met hulp van Greenflux is dat snel verholpen. Ondanks dat het niet aan hen lag, zijn ze nog een keer bij mij langs gekomen om de boel te controleren en opnieuw in te regelen. Volgende week vrijdag weet ik of hij ook echt op 17kw gaat laden. Ik heb net als jij een tweede aansluiting. Naast kostenaspect vind ik het een prettig gevoel dat wanneer de hoofdzekering om een of andere reden klapt, ik nog wel een kop koffie kan zetten.
 
Heb je het belastingvoordeel (energiebelasting boven 10.000kwh op 1 meter is namelijk veel minder, (van 14 cent naar 5 cent per kwh en boven de 50.000kwh iets meer dan 1 cent) wel meegerekend?
Ik kwam met verzwaren namelijk voordeliger uit..
(zie: http://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/energiebelasting )

Met 2 meters betaal je 2x de hoogte energiebelasting...



Dat vastrecht is nou de reden waarom ik een extra 3x25A aansluiting heb genomen. Kost wel een extra aansluiting (tarieven te vinden bij Liander), maar die heb ik er grof gerekend in een dik jaar wel weer uit. Liander doet er niet moeilijk over om een extra aansluiting te maken op hetzelfde adres.
Ik kan dan weliswaar niet zo snel laden als met een verzwaarde aansluiting, maar omdat hij geheel dedicated is voor de Tesla zou hij prima voor mij moeten voldoen qua snelheid en hoef ik niet zoals PaulW5 in vuile kleren rond te rijden :wink:...

Toen ik een kleine twee maanden geleden bij NewMotion een offerte vroeg snapten ze niet waarom ik zoiets zou willen. Na uitleg begrepen ze het, maar ze hadden er nog nooit eerder van gehoord?? Heb het toch echt niet zelf bedacht.... Bij Greenflux begrepen ze het meteen en ik kreeg snel een correcte offerte. Bij NewMotion had de installateur een foutje gemaakt (kan natuurlijk gebeuren) en een aansluiting ontworpen voor de buren.
Beide partijen waren overigens ècht wat te voortvarend om direct e.e.a. al bij Liander aan te vragen. Zeer correct telefoontje gekregen van Liander met de vraag wat de bedoeling was, waarna ik het daar op hold heb gezet tot ik een partij had gekozen.
Vrijdag a.s. komt GreenFlux dus een aansluiting aanleggen, ben benieuwd hoe dat gaat verlopen!
 
Heb je het belastingvoordeel (energiebelasting boven 10.000kwh op 1 meter is namelijk veel minder, (van 14 cent naar 5 cent per kwh en boven de 50.000kwh iets meer dan 1 cent) wel meegerekend?
Ik kwam met verzwaren namelijk voordeliger uit..
(zie: http://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/energiebelasting )

Met 2 meters betaal je 2x de hoogte energiebelasting...

klopt, maar je hebt ook 2x de heffingskorting. Doorslag voor mij gaf echter de volledig gescheiden systemen.
 
Even voor de goede orde: om aan een caravanaansluiting te laden, heb ik dus
a) een verloop als deze nodig icm de UMC
b) en ben ik tot 13A beperkt?

CEE caravan plug to earthing contact coupler Black H07RN-F 3G2.5 mm² IP44 from Conrad.com

612542_BB_00_FB.EPS_1000.jpg