Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Kan inderdaad prima met Cohere's Maxem Home icm een Keba laadpunt.
Of met Loxone Smarthome icm een Keba laadpunt, beide beproefde concepten.

Met beide systemen haal je meer mogelijkheden in huis als met de TNM oplossing
Thanks! Dat Loxone Smarthome systeem ziet er inderdaad interessant uit! Ik heb contact gezocht met Loxone, die verwijzen me naar hun website voor een installatiepartner, maar uit die partnerlijst blijkt niet wie er ervaring heeft juist met Loxone icm oplaadpunten. Heb jij een suggestie voor een installateur?
 
Na enkele maanden geleden in de Ardennen gestrand te raken met een lege MS (en te ver van SUC's inde buurt), en de bijgeleverde UMC niet wou laden wegens waarschijnlijk het neuterprobleem, wou ik deze keer bij het afrijzen naar Zuid-Frankrijk niet hetzelfde tegenkomen. Frankrijk zou geen probleem mogen geven om te laden met de bijgeleverde UMC, maar zeker was dat niet. Omdat ik echt niet terug dit probleem wou voorhebben ben ik beginnen rondkijken naar een andere oplossing. De Juicebooster zou me kunnen helpen (maar is behoorlijk duur), dus kwam ik terecht bij Fivari met zijn zelf gemaakte mobiele Fivari charger.

Eens toegekomen op mijn vakantiebestemming ging ik eerst en vooral de UMC testen: Hij wou terug NIET CHARGEN ! Gelukkig had ik de fivari charger dan bij, en daarmee lukte het meteen. Nu heb ik deze altijd bij, met een verlengkabel en enkele tussenstukken, om overal te kunnen laden, geeft een stuk meer gerustmoed ! Een aanrader dus ...
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Na enkele maanden geleden in de Ardennen gestrand te raken met een lege MS (en te ver van SUC's inde buurt), en de bijgeleverde UMC niet wou laden wegens waarschijnlijk het neuterprobleem, wou ik deze keer bij het afrijzen naar Zuid-Frankrijk niet hetzelfde tegenkomen. Frankrijk zou geen probleem mogen geven om te laden met de bijgeleverde UMC, maar zeker was dat niet. Omdat ik echt niet terug dit probleem wou voorhebben ben ik beginnen rondkijken naar een andere oplossing. De Juicebooster zou me kunnen helpen (maar is behoorlijk duur), dus kwam ik terecht bij Fivari met zijn zelf gemaakte mobiele Fivari charger.

Eens toegekomen op mijn vakantiebestemming ging ik eerst en vooral de UMC testen: Hij wou terug NIET CHARGEN ! Gelukkig had ik de fivari charger dan bij, en daarmee lukte het meteen. Nu heb ik deze altijd bij, met een verlengkabel en enkele tussenstukken, om overal te kunnen laden, geeft een stuk meer gerustmoed ! Een aanrader dus ...
In Frankrijk heb je het probleem dat de fase en neuter soms verkeerdom bedraad zijn, je moet dan de stekker van de UMC omdraaien.
 
In Frankrijk heb je het probleem dat de fase en neuter soms verkeerdom bedraad zijn, je moet dan de stekker van de UMC omdraaien.
Was het maar zo simpel: In sommige delen van Europa hebben we een driefase-net in driehoekschakeling, zonder neutraal. Er staat dan 230V tussen de fasen, geen 400V. In een geaard stopcontact heb je dan L1 (fase 1), L2 (fase 2) en GND (aarde). De UMC verwacht 0V tussen een van de pinnen van het stopcontact (normaal de N, de neutraal) en de aarde. En hoe je de UMC ook in een stopcontact zonder neutraal stopt, er staat altijd 115V tussen een van de pinnen en de aarde.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Was het maar zo simpel: In sommige delen van Europa hebben we een driefase-net in driehoekschakeling, zonder neutraal. Er staat dan 230V tussen de fasen, geen 400V. In een geaard stopcontact heb je dan L1 (fase 1), L2 (fase 2) en GND (aarde). De UMC verwacht 0V tussen een van de pinnen van het stopcontact (normaal de N, de neutraal) en de aarde. En hoe je de UMC ook in een stopcontact zonder neutraal stopt, er staat altijd 115V tussen een van de pinnen en de aarde.
Klopt helemaal, maar ik meen dat Frankrijk hier geen last van heeft (overal ster 400V)
 
Klopt helemaal, maar ik meen dat Frankrijk hier geen last van heeft (overal ster 400V)
Vorige week een aparte adapter voor frankrijk gekocht in de sec van Gent. Ze beweren dat Frankrijk net de omgekeerde situatie heeft als belgie: wettellijk is de rechtse pin neutraal, terwijl in belgie de links pin. De franse adapter is dezelfde als de belgische maar met de connecties omgewisseld. LEek me wel handig, moest dan niet meer naar de gamma om materiaal om zelf een omschakelende korte verlengdraad in elkaar te knutselen.
 
Franse Schuko Adapter op Tesla website: € 111,01
Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 25meter op laadkabelwinkel.nl: € 65,00 (en dat nog zonder TMC korting)
Dat scheelt dus bijna de helft.

Overigens, op de Tesla website staat de Mennekes, Type 2, 3 Phase, 32A, 7m voor € 248,00. Voor diezelfde kabel die ik bij mijn DeS had besteld en die ik vandaag met mijn Model S kreeg meegeleverd kreeg ik vorige week een rekening van € 213,00 (incl. BTW). Dat was weer een meevaller (in de email waarin hij hem aanbood stond een bedrag van € 250.-)
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Franse Schuko Adapter op Tesla website: € 111,01
Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 25meter op laadkabelwinkel.nl: € 65,00 (en dat nog zonder TMC korting)
Dat scheelt dus bijna de helft.

Overigens, op de Tesla website staat de Mennekes, Type 2, 3 Phase, 32A, 7m voor € 248,00. Voor diezelfde kabel die ik bij mijn DeS had besteld en die ik vandaag met mijn Model S kreeg meegeleverd kreeg ik vorige week een rekening van € 213,00 (incl. BTW). Dat was weer een meevaller (in de email waarin hij hem aanbood stond een bedrag van € 250.-)

De franse shuko adapter koste iets van 35 euro in Gent (heb de factuur niet bijdehand, is wat ik me ongeveer herinnerde).
Het hotel wou trouwens geen verlengdraad leggen aangezien hun parking aan de overkant van de weg lag. Schuko was plan b, vanavond plan A uitgeprobeerd: van 63% naar 90% opgeladen via een publieke chademo adapter. Activatie via kiwhipass, gratis geladen op minder dan een half uur. (Een britse teslarijder had me in Brive gewaarschuwd om de chademo lader uit te proberen vooraleer ik hem echt nodig had). Na wat prutsen toch de laadsessie in gang gekregen.
 
Ik kocht vorige week deze super handige kabel om te laden aan publieke palen
Ratio Electric: Type 2 M-F 3x16A 4m coiled laadkabel
Kabel is zeer makkelijk op te bergen , hangt nooit op de grond, en kan niet vernestelen.

Tot mijn verbazing laadt de kabel echter tot 3 x 20a.
Terwijl hij maar gemaakt is voor 3 x 16a. ( 2.5 mm draden).
Hoe wordt de maximale stroom capaciteit van de kabel genegotieerd tijdens de handshake tussen het laadstation en de auto ?
Ik vermoed dat hiervoor een weerstand in de stekker verantwoordelijk is ?
Is het wel veilig om 20a te laden over 2.5mm ?
Hoe komt het dat de kabel dit toelaat ?
 
Last edited:
Klopt eens weerstandje in de stekker, tussen aarde en PP geeft aan wat de kabel maximaal aankan. In principe moet de auto dat herkennen en de stroom vervolgens effectief beperken tot die waarde. De weerstanden voor elke stroomsterkte is hier weergegeve. Daar kan je ook zien dat een 2,5 geleider in principe tot 20A kan hebben.
De tweede manier waarop de stroom beperkt wordt, is via een signaal tussen aarding en CP, meer bepaald door een PWM signaal (pulse width modulation). Dan is het het laadstation dat de maximale stroom bepaalt. In principe laadt het voertuig
maximaal aan het
miniumum van de
twee maxima.
 
Bedankt voor de deskundige uitleg !
Dus ik veronderstel dat ik veilig kan laden dan aan 3x20a met deze kabel.
Thanks

Klopt eens weerstandje in de stekker, tussen aarde en PP geeft aan wat de kabel maximaal aankan. In principe moet de auto dat herkennen en de stroom vervolgens effectief beperken tot die waarde. De weerstanden voor elke stroomsterkte is hier weergegeve. Daar kan je ook zien dat een 2,5 geleider in principe tot 20A kan hebben.
De tweede manier waarop de stroom beperkt wordt, is via een signaal tussen aarding en CP, meer bepaald door een PWM signaal (pulse width modulation). Dan is het het laadstation dat de maximale stroom bepaalt. In principe laadt het voertuig
maximaal aan het
miniumum van de
twee maxima.
 
sommigen hebben wat problemen met die krul-kabels.
ze zijn zwaar; en uiteindelijk raken ze in de war (zie bvb oude telefoontoestellen)

De helixkabel van Lapp is hier ooit gepasseerd als alternatief :
LAPP HELIX - lappbenelux.lappgroup.com

Deze rolt zichzelf op.
 

Attachments

  • OELFLEX-CHARGE-HELIX-74880051.png
    OELFLEX-CHARGE-HELIX-74880051.png
    110.7 KB · Views: 62
Die zware kabels is eigenlijk het enige nadeel aan heel het elektrische rijden verhaal. Was er vanaf de start gewoon direct een standaard geweest dan hadden alle laadpunten gewoon een vaste kabel. Het zou zoveel praktischer zijn. Velen vinden laadpunten met een stekker beter maar in een gestandaardiseerde wereld zouden het gewoon allemaal met kabel moeten zijn. Met mijn Nissan Leaf was het nog een redelijk flexibele kabel. Maar voor de Tesla nu heb ik een 32A kabel van 4 meter en dat ding is echt geen pretje om telkens in en uit te laden. Op den duur begin je al te denken om op bepaalde vaste laadplekken een kabel te voorzien zodat je er niet telkens mee moet sleuren, we zwijgen dan nog over de herfst en winter als deze helemaal vies zijn en je deze weer bij elkaar moet rapen en in een ronde vorm moet krijgen wil je deze in zijn tas steken en niet je koffer vuil maken.

Nee echt, ik heb het gehad met laadkabels :)

We moeten voor een ICE toch ook niet telkens tankpompdarm meesleuren toch?
 
  • Funny
Reactions: FVO